Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2006, 11:58   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Penitentiair verlof voor zware criminelen is waanzin

Een poll op HLN.be (niet wetenschappelijk, maar geeft enigszins een idee):

Citaat:
Penitentiair verlof voor zware criminelen is:

goed voor reïntegratie : 5% (491)
waanzin : 91.8% (8934)
geen idee : 3.2% (312)

Totaal aantal stemmen: 9737
Dat zegt genoeg, me dunkt.
Oud 24 juli 2006, 12:54   #2
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 12:57   #3
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Ik krijg die resultaten nog steeds niet open en ben nochtans geregistreerd! Dat is nu al weken zo! Heb al gebeld en al naar die gazet!

Laatst gewijzigd door Zwarte Spion : 24 juli 2006 om 12:59.
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 13:01   #4
Anna List
Banneling

Standaard

ligt volledig in de lijn met dezelfde vraagstelling op 'de stemmenkampioen' van enkele weken geleden ... Wet Lejeune heeft geen enkel democratisch draagvlak meer anno 2006
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 13:12   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik wil wel nog meegaan in het feit dat gevangenen die gaan vrijkomen de mogelijkheid moeten krijgen om reeds op voorhand wat contacten te kunnen leggen om zo hun leven weer op te nemen (positief bedoeld).

Ik begrijp echter niet waarom iemand als Kaplan even moet leren proeven van de "vrijheid" als hij binnen afzienbare tijd TOCH weer een proces aan zijn been krijgt met gevangenisstraf als meer dan mogelijk gevolg.

D�*t is in feite zelfs niet meer menslievend tegenover de gevangene: dat is zuivere pesterij. "Proef even jongen"! "want nadien mag je lekker nog een jaar of tien gaan zitten"
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 13:25   #6
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik wil wel nog meegaan in het feit dat gevangenen die gaan vrijkomen de mogelijkheid moeten krijgen om reeds op voorhand wat contacten te kunnen leggen om zo hun leven weer op te nemen (positief bedoeld).

Ik begrijp echter niet waarom iemand als Kaplan even moet leren proeven van de "vrijheid" als hij binnen afzienbare tijd TOCH weer een proces aan zijn been krijgt met gevangenisstraf als meer dan mogelijk gevolg.

D�*t is in feite zelfs niet meer menslievend tegenover de gevangene: dat is zuivere pesterij. "Proef even jongen"! "want nadien mag je lekker nog een jaar of tien gaan zitten"
Wat ik nog veel minder begrijp is waarom één problematisch geval systematisch tot een verandering van het beleid moet leiden, verandering die vaak de zaken veregert, maar soit, als het om Justitie gaat is het blijkbaar verplicht om het kind met het badwater weg te gooien.

Het principe van het penitentiair verlof is inderdaad niet enkel goed, het is zelfs bijna onmisbaar als voorbereiding voor de vrijlating. In het geval Murat zijn er fouten gebeurd, dat zal enkel Onkelinx ontkennen.
Oud 24 juli 2006, 13:30   #7
Anna List
Banneling

Standaard

Weekvraag 60: Zware criminelen mogen niet vervroegd vrij

BRUSSEL — Verander de wet, zware misdadigers hebben geen recht op vervroegde vrijlating. Dat is kort en goed de mening van het panel van ‘De Stemmenkampioen’. 90 percent steunt de stelling dat zware misdadigers hun straf volledig moeten uitzitten. Dat het systeem van de vervroegde vrijlating in feite geen draagvlak heeft bij de bevolking, wordt aangetoond in deze peiling: de kiezers van alle partijen, Groen inbegrepen, willen zonder uitzondering dat zware misdadigers niet vervroegd vrij mogen komen.
Bij Groen is de steun voor de harde aanpak wel het kleinst, maar met
68 % bestaat er ook daar een twee derde meerderheid voor. Bij de andere partijen situeert de steun voor zo’n maatregel zich tussen 80 en 95 procent.
Bij de kiezers met een partijkaart is het beeld vrijwel identiek.
Kiezers en leden zitten op één lijn. Alleen bij Groen wijzigt de uitslag. Daar doet zich een diepe kloof voor tussen kiezers en leden:
68 % tegenover 42 %. (LVDK)

bron : de stemmenkampioen

absoluut geen democratisch draagvlak dus ... afschaffen die wet !

Laatst gewijzigd door Anna List : 24 juli 2006 om 13:31.
Oud 24 juli 2006, 13:35   #8
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Die Groenen zijn zo dom!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 14:19   #9
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Weekvraag 60: Zware criminelen mogen niet vervroegd vrij

BRUSSEL — Verander de wet, zware misdadigers hebben geen recht op vervroegde vrijlating. Dat is kort en goed de mening van het panel van ‘De Stemmenkampioen’. 90 percent steunt de stelling dat zware misdadigers hun straf volledig moeten uitzitten. Dat het systeem van de vervroegde vrijlating in feite geen draagvlak heeft bij de bevolking, wordt aangetoond in deze peiling: de kiezers van alle partijen, Groen inbegrepen, willen zonder uitzondering dat zware misdadigers niet vervroegd vrij mogen komen.
Bij Groen is de steun voor de harde aanpak wel het kleinst, maar met
68 % bestaat er ook daar een twee derde meerderheid voor. Bij de andere partijen situeert de steun voor zo’n maatregel zich tussen 80 en 95 procent.
Bij de kiezers met een partijkaart is het beeld vrijwel identiek.
Kiezers en leden zitten op één lijn. Alleen bij Groen wijzigt de uitslag. Daar doet zich een diepe kloof voor tussen kiezers en leden:
68 % tegenover 42 %. (LVDK)

bron : de stemmenkampioen

absoluut geen democratisch draagvlak dus ... afschaffen die wet !
Twee vraagjes :
1. wat is een "zware misdadiger" (en ik wens een definitie, geen paar voorbeelden), want de poll gaat daarover?
2. mogen "zware misdadigers" vrijgelaten worden?

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 24 juli 2006 om 14:19.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 14:30   #10
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Wat is er tegen dat iemand die "zijn leven betert" en zich in de gevangenis "voorbeeldig gedraagt" vervroegde vrijlating kan bekomen ?
1 zaak n. dat er een mogelijkheid van "recidive" of hervalling in de oude zonden is. Het huidig systeem geeft de gevangenen praktisch een "recht" op vervroegde vrijlating, wat er in feite toe leidt dat de rechters hun strafmaat aan dit gegeven aanpassen m.a.w. iemand die 1 jaar gevangenis
"verdient" krijgt er 3 "omdat hij na 1 jaar toch vrij komt". Intussen loopt deze crimineel toch het risiko om meer dan 1 jaar te moeten "zitten"
(& misschien was hij bovendien onschuldig).

Bij tragische gebeurtenissen roept "het volk" nogal gauw om een schuldige,die dan niet hard genoeg bestraft kan worden.. dat er in sommige zaken twijfel kan bestaan, ja zelfs onschuldigen gestraft worden
laat eigenlijk het merendeel koud : ons rechtvaardigheidsgevoel ropet om schuldigen en zware exemplarische straffen.

De graad van beschaving van een samenleving meet je aan hoe er met "misdadigers" wordt omgegaan...
Oud 24 juli 2006, 14:35   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Twee vraagjes :
1. wat is een "zware misdadiger" (en ik wens een definitie, geen paar voorbeelden), want de poll gaat daarover?
1 dat zal iemand zijn die in de gevangenis zit zeker ? volgens mij kom je daar niet als je geen zware misdadiger bent 8)
2 uiteraard niet, de maatschappij moet beschermd worden tegen zware misdadigers
Oud 24 juli 2006, 14:38   #12
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Wat is er tegen dat iemand die "zijn leven betert" en zich in de gevangenis "voorbeeldig gedraagt" vervroegde vrijlating kan bekomen ?
1 zaak n. dat er een mogelijkheid van "recidive" of hervalling in de oude zonden is. Het huidig systeem geeft de gevangenen praktisch een "recht" op vervroegde vrijlating, wat er in feite toe leidt dat de rechters hun strafmaat aan dit gegeven aanpassen m.a.w. iemand die 1 jaar gevangenis
"verdient" krijgt er 3 "omdat hij na 1 jaar toch vrij komt". Intussen loopt deze crimineel toch het risiko om meer dan 1 jaar te moeten "zitten"
(& misschien was hij bovendien onschuldig).

Bij tragische gebeurtenissen roept "het volk" nogal gauw om een schuldige,die dan niet hard genoeg bestraft kan worden.. dat er in sommige zaken twijfel kan bestaan, ja zelfs onschuldigen gestraft worden
laat eigenlijk het merendeel koud : ons rechtvaardigheidsgevoel ropet om schuldigen en zware exemplarische straffen.

De graad van beschaving van een samenleving meet je aan hoe er met "misdadigers" wordt omgegaan...
wat is er mis met duidelijkheid ?!

de rechter spreekt in alle bilijkheid en mogelijk rekeninghoudend met alle verzachtende omstandigheden een straf uit. in dat geval lijkt mij die straf verdiend. wat moeten bureaucraten en duistere commissies daar dan nog aan zitten prutsen ?! ... dat op zich is toch een ondermijning van het rechtsprincipe ?

criminele feiten plegen of niet is toch een vrije keuze, niet ? welnu, maak de juiste keuze en ge belandt daar niet, dan moet ge ook niet bedelen voor strafvermindering.
Oud 24 juli 2006, 14:43   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1 dat zal iemand zijn die in de gevangenis zit zeker ? volgens mij kom je daar niet als je geen zware misdadiger bent 8)

2 uiteraard niet, de maatschappij moet beschermd worden tegen zware misdadigers
Dus (antwoord 1) zijn alle veroordeelden (ik spreek niet over verdachten, hé), zware criminelen. En geen enkele zware crimineel mag nog vrijgelaten worden, dus (antwoord 2) mag geen enkele veroordeelde nog vrijgelaten worden.

Dus (antwoord 1 + 2) mag er nog maar één gevangenisstraf bestaan: levenslang. Dat je een paar planken hebt gepikt, dat je een paar mensen hebt opgelicht, of dat je een kind hebt vermoord (bon ok, ik vermoed dat je hiervoor de doodstraf zal vragen), allemaal hetzelfde tarief: levenslang.

Het kan nog plezant worden.
Oud 24 juli 2006, 15:02   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus (antwoord 1) zijn alle veroordeelden (ik spreek niet over verdachten, hé), zware criminelen. En geen enkele zware crimineel mag nog vrijgelaten worden, dus (antwoord 2) mag geen enkele veroordeelde nog vrijgelaten worden.

Dus (antwoord 1 + 2) mag er nog maar één gevangenisstraf bestaan: levenslang. Dat je een paar planken hebt gepikt, dat je een paar mensen hebt opgelicht, of dat je een kind hebt vermoord (bon ok, ik vermoed dat je hiervoor de doodstraf zal vragen), allemaal hetzelfde tarief: levenslang.

Het kan nog plezant worden.
zeveraar dat heb ik niet beweerd ... dat heeft zelfs niemand beweerd (LEES de bijdragen) het gaat over vervroegde vrijlating ... maar volgens mij (en volgens de enquete een grote meerderheid der burgers) mag de Wet Lejeune wel integraal naar de prullenmand ...

en vraag nu niet wat integraal betekent hé

Laatst gewijzigd door Anna List : 24 juli 2006 om 15:04.
Oud 24 juli 2006, 15:11   #15
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zeveraar dat heb ik niet beweerd ... dat heeft zelfs niemand beweerd (LEES de bijdragen) het gaat over vervroegde vrijlating ... maar volgens mij (en volgens de enquete een grote meerderheid der burgers) mag de Wet Lejeune wel integraal naar de prullenmand ...

en vraag nu niet wat integraal betekent hé
Tss, tss, de vragen waren nochtans zeer duidelijk:

Citaat:
Twee vraagjes :
Dus herhaal ik mijn vraag, anders geschetst:
1. wat is een "zware misdadiger", wetende dat je voor pakweg oplichting, gewone diefstal, en andere misdrijven waar er geen geweld wordt gebruikt ook een gevangenisstraf kan krijgen?
2. Mogen "zware misdadigers" vrijgelaten worden wanneer ze het einde van hun straf hebben bereikt?
Oud 24 juli 2006, 15:20   #16
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Tss, tss, de vragen waren nochtans zeer duidelijk:

Dus herhaal ik mijn vraag, anders geschetst:
1. wat is een "zware misdadiger", wetende dat je voor pakweg oplichting, gewone diefstal, en andere misdrijven waar er geen geweld wordt gebruikt ook een gevangenisstraf kan krijgen?
2. Mogen "zware misdadigers" vrijgelaten worden wanneer ze het einde van hun straf hebben bereikt?

1 irrelevant, volgens mij maakt de burger dat verschil niet, heel de Wet Lejeune mag naar de prullenmand.
2 niet vervroegd, uitsluitend wanneer de volledige straf is uitgezeten, en denken de heren niet genoeg geïntegreerd te zijn om los gelaten te worden op de maatschappij, dan mogen ze vrijwillig nog wat blijven zitten.
Oud 24 juli 2006, 16:11   #17
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

In principe zouden de uitgesproken gevangenisstraffen ook moeten uitgezeten worden.
Teneinde misdadigers een incentive te geven om zich goed te gedragen aan aan hun herintegratie te werken dient de mogelijkheid te bestaan dat een gevangen op een bepaald moment strafvermindering krijgt. Dit moet echter altijd een gunst blijven, geen automatisme. Uiteraard dient de kans op recidive hierbij in acht genomen te worden.
Penitentiair verlof toestaan aan bijzonder zware criminelen of aan mensen die reeds eerder (en met geweld) op de loop gingen is waanzinnig.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 16:50   #18
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Indien men de gevangenissen ziet als kerkers en vergeetputten, en niet probeert er een toekomst voor de gevangen in op te bouwen krijgen we een Amerikaanse maatschappij.
Met levensgevaarlijke gevangenen. Met dure gevangenissen om ze te bewaken.
Is het dat wat je wil: terug naar de Middeleeuwen: stem VB!

Primitieve haatgevoelens cultiveren is gemakkelijk. Zeker wanneer het gaat om gruwelijke misdaden, bijvoorbeeld tegen kindern.

Het roepen om strengere straffen en minder menselijkheid tegenover gevangenen (komt op hetzelfde neer) is typisch aan impulsief reagerende primaten.

De wetenschap en de ervaring leert ons dat strenger straffen geenszins recidieve tegengaat.

Strenger straffen kan fallicant aflopen.
Een voorbeeld is treffend.

Nadat in America het kind van een Volksheld (Charles Lindgergh, die als eerst de oceaan overstak met een vliegtuigje) was gekidnapt en vermoord, riep het volk om wraak en de regering volgde.
Lindbergh (die later als senator zou aandringen op het steunen van de nazi's door de Verenigde Staten) had veel invloed. Als rechtse kon hij daarenboven profiteren van het feit dat de vermoedelijke dader (men denkt dat men de verkeerde heeft gepakt, achteraf) een vreemdeling was: een Duitser.

Op kidnapping stond voortaan de doodstraf (ook zonder het vermoorden van het kind) na de acties van rechts olv Lindbergh.
Het aantal kidnappingen is niet gedaald. Maar wel vermoorden de kidnappers nu systematisch het kind zelf en vaak ook getuigen: logisch indien je niet wil geëxecuteerd worden.

Strengere straffen hebben als gevolg gevaarlijker misdadigers. Enkel een doorgezette heropvoedingspolitiek (die in dit land nagenoeg ontbreekt) kan helpen. Kijk naar Nederland en de Scandinavische landen waar open en halfopen gevangenissen enorm succes boeken vergeleken met onze barbaarse gevangenissituatie.

Denk ook eens aan het volgende: Mensen zonder hoop worden hopeloze mensen. Wij doden onze criminelen niet, en beweren ze te zullen heraanpassen. Wij doen dit niet, zeker niet genoeg. Maar ze alle hoop ontnemen op een normaal leven maakt het leven in de gevangenis onmogelijk: ook voor de bewakers en personeel.

Ik hoop dat gevangenen hier ook op reageren.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 24 juli 2006 om 17:08.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 16:54   #19
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Indien men de gevangenissen ziet als kerkers en vergeetputten, en niet probeert er een toekomst voor de gevangen in op te bouwen krijgen we een Amerikaanse maatschappij.
Met levensgevaarlijke gevangenen. Met dure gevangenissen om ze te bewaken.
Is het dat wat je wil: terug naar de Middeleeuwen: stem VB!
Waarschijnlijk zijn 95 procent van de stemmers in die poll dus VB-ers.
In zijn stilaan waanzinnige proporties aannemende fixatie voor het VB enerszijds, en termen aangaande faeces en allerhande synoniemen anderszijds, slaat Eric soms de bal eens mis. Erics laatste zin werd dus hoogswaarschijnlijk geponeerd in een vlaag van ondoordacht enthousiasme.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 24 juli 2006 om 17:01.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 17:01   #20
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Inderdaad, dus indien ze veroordeeld worden tot een bepaalde straf, en ze moeten deze ook uitzitten, zie ik niet in wat daar onbeschaafd aan is.

Verder bordurend op je quote dat rechters nu al zwaarder straffen omdat ze uitgaan van een vervroegde vrijlating, kunnen we dus met een aan zekerheid grenzende stelligheid poneren dat indien de regel met betrekking tot vervroegde vrijlating wordt afgeschaft, de rechters hier eveneens rekening mee zullen houden en dus automatisch lichter zullen straffen.

Wat zou inhouden dat geen mens nog kan janken over vervroegde vrijlating, er geen reden meer is tot verzuring, het gerecht zich niet alweer moet verdedigen waarom een recidivist vervroegd werd vrijgelaten en iedereen, een Eric Feremans daar gelaten omdat hij nu een stok minder heeft om het VB mee te slaan, is tevreden, ook de misdadigers, want die zullen even vlug of laat vrijkomen als onder de regel met mogelijkheid tot vervroegde vrijlating.

En dan kan Laurette Onkelinckx minister blijven tot 2050.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be