![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Begin week stelde Yves Leterme, het businessplan van de Vlaamse Regering voor. Wat mij treft is dat de bollebozen aktief op dit forum tot nu toe "Vlaanderen in Actie" niet becommentarieerden. Het plan is dan ook 174 bladzijden dik en leest niet bepaald als een trein (PDF te vinden op http://www3.vlaanderen.be/vlaanderen.../actieplan.htm).
Heeft iemand onder jullie dit plan reeds gelezen? Kan iemand wat feedback formuleren voor onze Vlaamse regering? Wat is een businessplan en waarom konden we het tot nu toe stellen zonder? Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 14 juli 2006 om 20:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Het gaat alleen over economie. Waardeloos dus.
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Gelukkig moet De Bats dat niet meer lezen...
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Chipie : 14 juli 2006 om 20:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bill Clinton trok ooit naar de kiezer met de slogan "It's the economy, stupid". Bill rijfde er toen het presidentsschap van de US of A mee binnen. De economie steekt bij vele kiezers dan blijkbaar toch niet in de onderste schuif. Waar? (deloos)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Geef me even de tijd het te bestuderen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() Economie is één van de verticale basispeilers in de samenleving.
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Zo'n holle slogan, je bedoelt trouwens waarschijnlijk pijlers en het is volgens mij vrij evident dat die pilaren rechtop staan.
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We doen dat om jou te pesten (dat is een herhaling) omdat het pesten van freya-freaks echt makkelijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() Ik heb enkel het samenvattende document even doorgenomen en volgende wil ik er wel over kwijt.
In het document komt men tot de vaststelling dat Vlaanderen welvarend is in een globaliserende wereld die gekenmerkt wordt door snelle economische en technologische evoluties. Om de welvaart op peil te houden wil men de innovatieve creativiteit in Vlaanderen stimuleren. Niet zozeer betwijfel ik dat Vlamingen creatief (dus innovatief) zijn, elk mens is dat uiteindelijk. Ik vraag me af hoe men die creativiteit denkt aan te aanwakkeren. Als men de vaststelling dat we rijk zijn, koppelt aan de verzorgingsstaat dan komt elk logisch mens tot de conclusie dat slechts weinigen zich geroepen zullen voelen creatief te zijn. Het doet me vermoeden dat het 'stimuleren' van de creativiteit wel eens op een sisser kan uitdraaien. Per slot van rekening, waarom zou een mens creatief zijn als er geen enkele noodzaak bestaat die hem hiertoe verplicht? Waarom creatief zijn als men kan berusten in het gemak van een verzorgingsstaat? Een mens is in wezen een lui schepsel dat zijn denkvermogen pas gebruikt als hiertoe een noodzaak bestaat. Die luiheid moet niet negatief worden opgevat, integendeel. De drang lui te zijn stimuleert precies de creativiteit. Veel mensen in deze regio ervaren het aangename gevoel dat zij de hoogste vorm van luiheid bereikten. Niets verplicht hen na te denken over hun economische toekomst. De eerste reactie in deze thread liegt er niet om: "Het gaat enkel over economie. Waardeloos dus". Economie wordt beschouwd als absolute bijzaak. Waarom nadenken over onze materiële welvaart terwijl we alles hebben? Het komt vanuit die welvarende berusting bij veel mensen niet op na te denken over situaties die de luiheid bedreigen. Voor veel mensen is een bedreiging van de welvaart even onwaarschijnlijk als het feit dat Sinterklaas écht zou bestaan. Het zijn die mensen die over het 'hogere' denken en daarbij vergeten dat het 'hogere' denken slechts een luxe van materiële rijkdom is. Laat me toe het optimisme van de Vlaamse regering niet te delen wanneer zij nogal luchtig over de aanwakkering van economische creativiteit gaat. Dit is namelijk geen evidentie. Ik mis maatregelen die meer verantwoordelijkheid bij elk mens leggen waardoor de noodzaak tot creativiteit groter wordt. Los daarvan, mis ik ook maatregelen die toelaten het economisch potentieel dat schuilt in deze regio, optimaal tot ontwikkeling te laten komen. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de armoede. Ook al stelt de Vlaamse regering dat deze regio welvarend en rijk is, toch groeit de armoede. Die armoede groeit omdat mensen die geconfronteerd worden met een economisch slechtere periode door de overheid niet worden gestimuleerd om door creativiteit uit die armoede te treden. Integendeel, de verzorgingsstaat nodigt mensen ei zo na uit om te berusten in die armoede. Niets wordt gedaan om het economisch potentieel dat in die armoede schuilt aan te boren. Nemen we alle mensen in deze regio die onder, op of net boven de armoedegrens leven dan hebben we het over ongeveer één vijfde van de bevolking. Geen enkele maatregel wordt genomen om het ondernemerspotentieel, dat in dat vijfde schuilt, te activeren. Men rekent dus op de 'rijken' om via creativiteit impulsen te geven aan onze economie die onze welvaart moeten veiligstellen. Omdat de rijken, rijk zijn, zijn ze eerder geneigd tot berusting dan tot dynamisme. Het is een vaststelling die ik al langer dan vandaag deed. Zo stelde de Vlaamse regering in november 2005 het Vlaams Actieplan tegen Armoede voor dat tijdens de periode 2005-2009 moet worden gerealiseerd (www.wvc.vlaanderen.be/armoede/brochure/vap2005-2009/SC_definitief%20VAP_20051222.pdf ) In dat plan worden tien actiepijlers aan een bevoegdheid van een Vlaams minister gekoppeld. Slechts de bevoegdheden ondernemen en economie worden niet aan het armoedeprobleem gekoppeld. Ik concludeer hieruit dat de Vlaamse regering vindt dat één vijfde van de Vlamingen onbekwaam is om via ondernemerschap economisch te participeren. De Vlaamse regering denkt dat armoede moet worden opgelost door beschermende maatregelen, door meer sociale instellingen, door neptewerkstelling en dis meer. De Vlaamse regering beschouwt armoede als een gegeven dat moet 'verzorgd' worden. Laat me toe die visie niet te delen. Naar mijn mening zal het plan 'Vlaanderen in Actie' niet al te veel 'actie' met zich brengen. Zolang de overheid geen klimaat schept waarbij mensen grotere verantwoordelijkheid moeten opnemen voor hun eigen leven, zullen mensen berusten in hun afnemende rijkdom. De Vlaamse regering 'vergat' trouwens mee te geven dat economische activering meer dan nodig is omdat onze handelsbalans negatief uitvalt. Dit betekent dat we meer invoeren dan uitvoeren wat voor een doorvoerregio als Vlaanderen rampzalig is. Het houdt niet meer in dan het eenvoudige feit dat we op ons gemak onze rijkdom opsouperen. Maar ja, werden de inwoners van de USSR verwittigd toen hun verzorgingsstaat door een voortdurend economisch deficiet abrupt in elkaar stortte?
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 16 juli 2006 om 10:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Als men de zelfstandigheid wil activeren dat men ze dan goedkoper maakt,wie initiatieven wil nemen wordt als het ware gestraft in Belgie.
Startkapitaal,investering,huisvesting,btw,loonkost enz... Voorts is het te onaantrekkelijk en te duur voor grote investeerders uit het buitenland. Men moet eens weten wat men wil in Belgie,men kan niet steeds op de kap van de werkgever en de werknemer het sociale stelsel in ere houden,dat moet gebeuren door een grotere draagkracht van de koopkracht te voorzien,m.a.w. meer overhouden zal leiden tot meer investering of daadkracht in sociale voorzieningen en de economie. Het kapitaal is ook onevenredig verdeeld tussen de multinationals en hun aandeelhouders,wat investeringen beperkt in arbeid.
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Er wordt volgens work for all ook te weinig nadruk gelegd op meer onafhankelijkheid voor vlaanderen en wallonië. Deze onafhankelijkheid is noodzakelijk wil men een efficiënter belgië bereiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Holle argumentatie ook op het feit na dat iedereen wel eens een typfout maakt...
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Creativiteit aanwakkeren kan zoals men doet bij het bedrijf 3M: daar is het toegelaten om mislukkingen te maken omdat uit bepaalde ervan goede zaken uit voortkomen. Als voorbeeld: de bekende Post-Its zijn eigenlijk het gevolg van mislukte lijmexperimenten.
|
![]() |
![]() |