![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stel u voor dat België dan toch uiteenvalt en dat Brussel dan uiteindelijk toch aansluiting zoekt bij Wallonië. Wat zal er dan gebeuren met de Nederlandstaligen in Brussel, denkt u? Gaan ze hun huidige rechten kunnen behouden, eventueel via een erkenning als minderheid? Of gaat men er alles aan doen om hen zo snel mogelijk kwijt te zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Overigens komt er helemaal geen onafhankelijk Vlaanderen, als Vlaanderen niet bereid is om Brussel op te geven.(een van de belangrijkste redenen waarom ik mij als niet-flamingant geen zorgen maak over het uiteenvallen van België).
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall (Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt) Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 9 augustus 2006 om 11:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Brussel is slim genoeg om geen aansluiting te zoeken bij Wallonië.
Ik denk dat de corrupte Walen voor nog eens zullen afzien van hun sjauvinistische ingesteldheid en gewoon zullen doen wat voor hen het profitabelst is. Sorry als ik menig Waal kwets door deze boodschap, maar u moet het toch met mij eens zijn dat de Walen niet meer dan profiteurs zijn en hun "Wallonisme" gewoon gebruiken als dekmantel voor het opzuigen van ons belastingsgeld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2)De doorsnee mens kiest niet noodzakelijk voor het beste, maar voor hetgeen hem het beste lijkt(en die 2 zijn zeker niet altijd gelijk). 3) Denken jullie dat al die allochtonen in Brussel deel willen uitmaken van een extremistisch Vlaanderen?
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall (Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt) Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 9 augustus 2006 om 11:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
3) een onafhankelijk vlaanderen is niet extemistischer (waarschijnlijk verliest het VB dan zelfs een groot deel van zijn aanhang) dan Vlaanderen vandaag ... dit is een ronduit leugenachtige stelling om mensen bang te maken ... tiens wie vond dat recept uit ... ?!? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Dit blijf ik een intrigerende stelling vinden, maar ik heb er vooralsnog geen bewijzen voor gevonden. Waarop baseer je je als je stelt dat een onafhankelijk Vlaanderen extremistisch zal zijn? Het blijft me verbazen hoe velen ervan overtuigd zijn dat onafhankelijkheid onvermijdelijk zal leiden tot een isolationistische, xenofobe, fascistische staat. (En omgekeerd, waarom enkel België een open, verdraagzaam en democratisch land kan zijn).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het VB is nu eenmaal de grootste partij van Vlaanderen en nogal wat groeperingen die er nauw aan gelinkt zijn(voorpost,VJW,...) hebben redelijk extremistische ideeën. En hoewel er zeker extremistische Belgicisten(vnl. langs Waalse zijde)bestaan, zijn deze echter veel te marginaal om op het beleid te wegen.
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad - al wordt die reputatie wel overdreven -, maar daaruit blijkt het gebrek aan strategisch denken van grote delen van de Vlaamse Beweging. Navelstaarderij is daar verheven tot een kunst: het is leuker om te zitten mokken over het stoute België, dan om echt de handen uit de mouwen te steken en (mogelijk) je handen te branden. Het VB, bijvoorbeeld, brengt een onafhankelijk Vlaanderen heus niet dichterbij door te stellen dat ze enkel in een regering willen stappen als België daarmee gesplitst wordt (en dan maar zeuren over het cordon). Het wint daarmee aan krediet binnen een bepaalde groep, maar het brengt geen zoden aan de dijk. Het land zal uiteenvallen van binnenuit, niet door een bende schreeuwers buiten de muren. Elsschot schreef dat Vlaanderen niets zou bereiken 'zoo lang [het] stamelend bidt of bedelt bij de poort'; wel, er is nog niets veranderd, want dat luidruchtige calimerocomplex is al even contraproductief. De Vlamingen hebben de middelen in handen om aan hun reputatie te werken, maar ze zien blijkbaar niet in hoe ze positief te gebruiken.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar men kan wel nog altijd een actieve 'ontmoedigingspolitiek' voeren om de Nederlandstaligen het leven zodanig zuur te maken dat ze ofwel aan hun rechten verzaken ofwel verhuizen. Zou langs de andere kant niets nieuws zijn in Brussel, overigens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In een onafhankelijke Vlaamse staat zonder Brussel en in Wallobrux kunnen zij die erkenning wel krijgen, tenzij men die staten inricht naar de aanwezige bevolkingsgroepen (vb. Wallobrux als federatie van 4 miljoen franstaligen aan de ene kant en 100.000 Vlamingen aan de andere). Dat geldt eveneens voor de Franstaligen in Vlaanderen, al is dat een jonge, geëmigreerde minderheid en is het voor hen minder waarschijnlijk. Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik voel mij zeer goed in Brussel en ben zeker niet van plan te verhuizen. ![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
CD&V/N-VA: 1.060.580 stemmen (maar dit is een kartel waarvan ca. 1/4 stemmen zijn voor N-VA) VB: 981.587 stemmen PS: 858.243 stemmen België is bijgevolg een racistische, fascistische, nazistische, xenofobe, reactionaire apartheidsstaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen er de problemen in Charleroi waren, en Philippe Moureaux (voorzitter PS-Brussel) moeide zich iets te veel in de Charleroisse aangelegenheden, kwam er van één van de topmensen van PS-Charleroi (ik weet niet meer juist wie), de zalige uitspraak: "Bepaalde bourgeois-figuren uit Molenbeek denken dat ze Wallonië op dezelfde manier kunnen commanderen, als ze destijds hun meiden en knechten commandeerden". Zo'n uitspraak moet pijn gedaan hebben bij PS-Brussel! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() In dat geval zijn de Vlamingen in Brussel vogelvrijverklaarden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar Brussel weet wel dat het zonder Vlaanderen ten dode is opgeschreven. Welk bedrijf zal dan nog in Brussel blijven en waar dan de goede werkkrachten zoeken?
|
![]() |
![]() |