Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2006, 10:39   #1
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard (NOG) meer geld voor leraar!

Op de site van het nieuwsblad staat vandaag een artikel dat leraren weer meer geld gaan krijgen en meer bepaald een hoger vakantie geld.

Leraren en dergelijke hebben de mooiste werkuren van alle mensen, ook hebben ze nog eens het meeste verlof van alle werkende mensen en nu krijgen ze ook nog eens een pak meer geld om gewoon THUIS te zijn!!!

dit is onlogisch en discriminerend ten opzichte van alle andere werkende mensen die amper 30 dagen verlof hebben op een jaar.

Ik vind dat leraren oftewel iets harder moeten werken en hun huidige loon te verdienen oftewel minder moeten gaan verdienen.

Zelf pleit ik ervoor om de schoolvakanties te verminderen en te verspreidden in kortere periodes.

Veel kinderen verleren een pak kennis in 2 maanden vakantie en ik pleit om deze grote vakantie te verkorten naar 1 maand.
en de andere 4 weken te verspreiden over het jaar. het beste kan men deze vakanties plaatsen voor de examen zodat de student in alle kalmte kan studeren voor de examen in deze vakanties blijven de leraren echter stand-by en aanwezig voor studenten die achterstand hebben bij sommige vakken.zo kunnen deze studenten hun achterstand ophalen of gewoon een specifiek onderwerp nog eens doornemen met hun leraar om zo betere punten te behalen.
dit is een win win situatie voor iedereen.
leerlingen krijgen dan de mogelijkheid om achterstanden door het jaar op te halen en zo een 2de zit te vermijden.
leraren kunnen in die aantal weken bepaalde leerlingen met moeilijkheden specifiek helpen met hun problemen.
ouders moeten minder opvang regelen in de grote vakanties wat hun minder zal kosten.
kinderen verliezen minder kennis door al te lange vakantie
enz.

maar vooral de gelijkheid tussen het beroep leerkracht en alle andere beroepen word beter.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 10:42   #2
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Privatiseren zeg ik... Nujah, mijn kinderen zullen toch thuisonderwijs krijgen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 11:39   #3
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Och jonges toch, dat is gewoon weer een stunt net voor de verkiezingen. Laat u toch niet vangen...
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 11:51   #4
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

w00t, meer geld voor mij

zeg, en wees eerlijk, zoveel geld krijgt een leraar niet per maand hoor.
Probeer zelf maar eens een hele dag voor zo'n bende snotapen te staan die last hebben van hun puberteit!
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 12:04   #5
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Op de site van het nieuwsblad staat vandaag een artikel dat leraren weer meer geld gaan krijgen en meer bepaald een hoger vakantie geld.

Leraren en dergelijke hebben de mooiste werkuren van alle mensen, ook hebben ze nog eens het meeste verlof van alle werkende mensen en nu krijgen ze ook nog eens een pak meer geld om gewoon THUIS te zijn!!!

dit is onlogisch en discriminerend ten opzichte van alle andere werkende mensen die amper 30 dagen verlof hebben op een jaar.

Ik vind dat leraren oftewel iets harder moeten werken en hun huidige loon te verdienen oftewel minder moeten gaan verdienen.
Wel, als dat je argument is,wordt dan leraar. Eens zien hoe lang je het zal volhouden, wanneer je thuis gestressseerd thuiskomt omdat je een lastige klas hebt gehad.

Het is een job die niet mag onderschat worden, wat die jonge gasten kunnen je het je serieus lastig maken, zelfs al heb je veel "tucht" in de klas.

Het is nu eenmaal het schoolsysteem, we moeten het schoolsysteem toch niet veranderen om leraars te compenseren tegenover andere beroepen. Beginnende leraars, zelfs licentiaten, verdienen niet zo heel veel hoor.

Als je er problemen mee hebt en leraar zijn toch zo goed is, wordt dan zelf leraar.

Laatst gewijzigd door exodus : 22 augustus 2006 om 12:06.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 12:14   #6
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Ik denk niet dat hij het een maand zou volhouden. Ik ken vrij weinig jonge leerkrachten die het enkele jaren volhouden, anderen willen dan alleen maar lesgeven aan de ASO.
Dergelijke prietpraat is natuurlijk gelul, kennelijk is het de mode om uiterst idiote uitspraken te doen over een werksituatie.
Oud 22 augustus 2006, 13:03   #7
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Een beginnende leerkracht verdient slechts 1200-1300€ per maand.
Dat vind ik niet zo veel hoor. Trouwens naast de +- 25 uren les die hij per week moet geven, heeft hij ook nog andere taken te vervullen die er 'gratis' bijkomen. Ik denk hierbij aan testen opstellen en verbeteren, toezicht houden tijdens studieuren of op de speelplaats, (meerdaagse) uitstapjes begeleiden.
het belangrijkste is dan nog dat je mede verantwoordelijk bent voor hun toekomst. Als jij hen goed les kan geven, waarbij ze degelijk dingen opsteken, kunnen ze zeer gemotiveerd raken om hogere studies aan te gaan, en wie weet wel het zo ver schoppen dat ze van deze wereld een betere wereld maken.
De jeugd van vandaag is de toekomst van morgen.

En dit alles voor een schamele 1300€ per maand? en dan hoor ik hier nog mensen reclameren dat leraren te veel verlof/geld krijgen!
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 17:43   #8
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zelf pleit ik ervoor om de schoolvakanties te verminderen en te verspreidden in kortere periodes.

Veel kinderen verleren een pak kennis in 2 maanden vakantie en ik pleit om deze grote vakantie te verkorten naar 1 maand.
en de andere 4 weken te verspreiden over het jaar. het beste kan men deze vakanties plaatsen voor de examen zodat de student in alle kalmte kan studeren voor de examen in deze vakanties blijven de leraren echter stand-by en aanwezig voor studenten die achterstand hebben bij sommige vakken.zo kunnen deze studenten hun achterstand ophalen of gewoon een specifiek onderwerp nog eens doornemen met hun leraar om zo betere punten te behalen.
leerlingen krijgen dan de mogelijkheid om achterstanden door het jaar op te halen en zo een 2de zit te vermijden.
leraren kunnen in die aantal weken bepaalde leerlingen met moeilijkheden specifiek helpen met hun problemen.
ouders moeten minder opvang regelen in de grote vakanties wat hun minder zal kosten.
enz.

maar vooral de gelijkheid tussen het beroep leerkracht en alle andere beroepen word beter.

Ik ben niet akkoord met uw stelling. Ik daag mensen uit om eens een jaar voor de klas te staan. Ik denk terug aan mijn schooltijd. Hoe die leraars met mij afgezien hebben. Voor ons was het een spelletje, maar voor de persoon die vooraan staat kan dat een hel zijn. Vergeet ook niet wat ze buiten hun uren moeten doen. Lessen voorbereiden, toetsen opstellen/ verbeteren, huiswerk verbeteren, proefwerken opstellen/verbeteren, enz… . Zo is er bij ons, in samenwerking met het oudercomité, ook verschillende zaken die georganiseerd worden, In onze gemeente wordt zo ieder jaar een hutsepotsouper georganiseerd. Daarna is er een play-back voor alle kinderen van de school. Dit om verschillende zaken te realiseren. Vorig jaar moest de schoolbus vernieuwd worden en is dit deels met dat geld gefinancierd. Daar zijn de leerkrachten ook actief (onbezoldigd). Zo zetten ze de zaal klaar tegen ’s avonds en bestellen ze drank tot laat in de avond. Btw veel leerkrachten zijn reeds van 14/08 bezig in de school.

Een tweede zit wordt niet vermeden door de vakantie met 1 maand in te korten. Een tweede zit wordt vermeden door tijdens het jaar te studeren.

Dan iets die niet echt met school te maken heeft. Als de werknemers die schoolplichtige kinderen hebben in 1 maand hun verlof moeten plannen zullen er veel problemen zijn.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 18:02   #9
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

enz.

Je kan inderdaad steeds beginnen in het onderwijs.
Ik ken een school in Deurne, waar je mag proberen aan een stel marokkanen frans of zoiets te geven.
Oefen alvast thuis door gewoon eens 50 minuten te praten tegen een denkbeeldige klas.Je zal versteld staan hoelang dat duurt.
Je spreekt van de gelijkheid tussen beroepen: studies wijzen uit dat slechts 44´% van de 50-plussers nog aan de slag zijn.
Men kan slechts op 58 gaan, ambtenaren op 60, m.a.w. leerkrachten werken ook veel langer, maaltijdcheques ?, internet voor het werk ?, dertiende maand ? pas in 2011.
Voorts kan ik u nog melden dat van de beginnende leerkrachten 1/3 afhaakt binnen de 5 jaar in het secundair onderwijs, dat zegt meer dan genoeg.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 22 augustus 2006 om 18:02.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 18:02   #10
ingenious

Standaard

Citaat:
Over 3 jaar moet het vakantiegeld minstens 65 procent bedragen van het brutoloon. Over 5 jaar moet dat 92 procent zijn.
volgens vrtnieuws

dat vind ik niet meer dan terecht. in vele bedrijven is vakantiegeld bijna gelijk aan een maandloon.

en dat directeurs opslag kregen werd ook maar eens tijd. de vergoeding die ze momenteel krijgen staat niet in verhouding tot de verantwoordelijkheid en de uren die ze kloppen.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 18:35   #11
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Leraars worden meestal nog onderschat. Hun taak is één van de belangrijkste in de maatschappij. En dat ze veel vakantie hebben? U denkt dat examens opstellen, examens verbeteren, werken aan cursussen, etc... tussen twee uren door wordt gedaan?
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 18:53   #12
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Ocharme die leerkrachtjes toch hé (hoor ik hier zeggen)

-Ze werken +-22 h/pweek (en dat voor 1300eur, als BEGINNEND leerkracht)
-Ze zijn vastbenoemd (na nen tijd)
-Ze hebben +- 90 dagen betaald verlof per jaar
-Ze mogen op pensioen op 55 jaar

maw. ze zijn zéér goed gesoigneerd imo.

En dan nog klagen

Laatst gewijzigd door zorlac : 22 augustus 2006 om 18:53.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 19:15   #13
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht

Een beginnend leerkracht werkt 60 uur per week, mijn beste.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 19:19   #14
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

-Dat is niet waar. Ik ben zelf leerkracht en werk ongeveer 40 �* 45 uur per week.
Citaat:
-Ze zijn vastbenoemd (na nen tijd)
Wat is er verkeerd aan de vaste benoeming?
Citaat:
-Ze hebben +- 90 dagen betaald verlof per jaar
Tijdens dat "betaald verlof" zoals u het noemt, moeten leerkrachten wel lessen voorbereiden, vergaderen, overleggen met collega's, een klaslokaal in orde maken, ...
Bovendien zijn de schoolvakanties echt nodig, zowel voor de leerkrachten als voor de kinderen.
Citaat:
-Ze mogen op pensioen op 55 jaar

...
Dat klopt niet. Leerkrachten mogen pas op 60 jaar op pensioen.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 22 augustus 2006 om 19:21.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 19:46   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat die vaste benoeming betreft, hoelang zou daarop moeten gewacht worden? 10 jaar? 20 jaar?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 19:50   #16
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Leraars worden meestal nog onderschat. Hun taak is één van de belangrijkste in de maatschappij.
Je bedoelt ze onderwerpen aan een ideologisch linkse doctrine in de lessen geschiedenis en zedenleer zoals ik ondervonden heb ?
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 19:52   #17
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat die vaste benoeming betreft, hoelang zou daarop moeten gewacht worden? 10 jaar? 20 jaar?
Dat hangt ervan af. Indien men geluk heeft, kan men reeds na 3 jaar vastbenoemd worden. Maar het is evengoed mogelijk dat men pas vastbenoemd wordt na 10 jaar of later.
Oud 22 augustus 2006, 19:57   #18
nubian

nubian's schermafbeelding

Standaard

ik dacht dat extra geld ook bedoeld was om extra leerkrachten aan tenemen om zo leerlingen te begeleiden met een leerachterstand?of ben ik verkeerd?

Laatst gewijzigd door nubian : 22 augustus 2006 om 19:58.
nubian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 19:59   #19
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Je bedoelt ze onderwerpen aan een ideologisch linkse doctrine in de lessen geschiedenis en zedenleer zoals ik ondervonden heb ?
Ik zeg niets over hoe een grote groep hun taak uitvoert

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 20:12   #20
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Ik hoor steeds meer geluiden zoals: loonmatiging, indexeringsstop, langere werkweek, meer flexibiliteit,... Blijkbaar is dat allemaal niet van toepassing in het onderwijs. Ik heb blijkbaar een verkeerde carrierekeuze gemaakt.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be