Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juli 2013, 18:30   #1
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard Stad Genk virtueel failliet

De Stad Genk heft reeds jaren een speciale tax nl de Fordtax en die bedraagt 10 miljoen Euro per jaar (een veelvoud wat Ford Keulen aan zijn miljoenenstad betaalt). De Stad Genk is een super werkgever want na de sluiting van Ford Genk zijn zij de absoluut grootste werkgever van Limburg en die monstertax kwam goed van pas want zij betalen daar hun gepensioneerden rijkelijk mee.
Maar nu gaat Ford sluiten en dat betekent geen Fordtax meer en miljoenen euro's minder op Gemeentelijke tax op werknemersinkomsten.
Gevolg is dat de Stad Genk in zwaar weer terecht komt.
Dus gaan ze Ford voor de rechter dagen wegens contractbreuk. Ford Genk heeft echter geen contract met de Stad Genk maar zij zijn radeloos.
Dus daagt de burgemeester Ford voor de rechter en eist 60 miljoen Euro schadevergoeding.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 18:41   #2
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.211
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Dus gaan ze Ford voor de rechter dagen wegens contractbreuk. Ford Genk heeft echter geen contract met de Stad Genk
Ik denk dat ik het probleem zie.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 18:43   #3
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.772
Standaard

teveel gegokt op 1 paard
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 18:50   #4
Maikel Joosten
Gouverneur
 
Maikel Joosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juli 2011
Locatie: Vlaams-Limburg
Berichten: 1.203
Standaard

Is hier een bron van? Zo ja wilt u die delen, ik geloof hoor daar niet van maar ik wil toch als Limburger weten waar u dat van heeft.

Het zou toch ironie zijn zo kort op het faillissement van Detroit, de voormalige hoofdstad van de auto-industrie.

EDIT: Toch zelf wat gevonden

http://nieuws.vtm.be/binnenland/5412...-euro-van-ford

zoals Vette Pois(s)on zie: teveel gegokt op een paard. Er zullen nog meer koppen gaan rollen dan alleen de arbeiders.
__________________
Sic semper tyrannis - Thus always to tyrants - Zo vergaat het tirannen altijd

Laatst gewijzigd door Maikel Joosten : 22 juli 2013 om 18:56.
Maikel Joosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 20:46   #5
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.865
Standaard

Beseffen ze in Genk niet dat dit een heel slecht signaal is aan nieuwe potentiële investeerders?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 20:49   #6
ZION
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 november 2012
Locatie: Stad op Sporen
Berichten: 1.619
Standaard

Alles te wijten aan Di Rupo! Ja toch?
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 21:06   #7
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZION Bekijk bericht
Alles te wijten aan Di Rupo! Ja toch?
Welneen, iedereen weet toch dat het de schuld is van N-VA.
Het komt allemaal door die gijzeling van meer dan een jaar.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 21:10   #8
Maikel Joosten
Gouverneur
 
Maikel Joosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juli 2011
Locatie: Vlaams-Limburg
Berichten: 1.203
Standaard

De enige schuldige in het verhaal is het stadsbestuur dat echt nog in de 21ste eeuw gelooft dat een multinatinal als Ford haar woord zou houden. Zelfs als ze dat gedaan hebben hadden ze nog wat andere reserves moeten aanleggen.
__________________
Sic semper tyrannis - Thus always to tyrants - Zo vergaat het tirannen altijd
Maikel Joosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 22:01   #9
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

De vorige burgemeester van Genk, Jef Gabriëls, was enorm inhalig en onder zijn bewind (zijn wil was wet) verhoogde de Fordtax stelselmatig naar een exuberant bedrag van 10 miljoen Euro per jaar.
Toen de man op pensioen ging zei hij op TV Limburg dat hij afstand had genomen van al zijn politieke funkties. De man had gelogen. Enkele jaren na zij burgemeesterspensioen dook hij terug op in het nationale nieuws. De man was nog steeds voorzitter van de Vlaamse Gemeenten en Steden. Hij kreeg het niet over zijn hart om deze lukratieve funktie neer te leggen. Maar toen ging de Gemeentelijke holding failliet en in zijn hoedanigheid van Voorzitter zat hij in het bestuur. Hij was zo dom om die dag met de trein te komen (alle andere bestuurders hadden een wagen met privéchauffeur en waren met gierende banden vertrokken). De Jef moest echter wandelend naar het station en werd achtervolgds door een meute jouurnalisten en cameramensen. Hij begon te wenen en riep dat hij met dat faillissement niets te maken had en wou met rust gelaten worden. Enkele weken later werd er in 7 haasten een speciale wet door het parlement gestemd die de bestuurders vd Gemeentelijke Holding niet langer persoonlijk aansprakelijk werden gesteld.
Jef Gabriëls was ook de man vh eerste Gemeentelijk Referendum. Er kwam op aandringen vd oppositie en de massale afkeer vd bevolking een stemming over deherinrichting vh Gemeenteplein (grote bibliotheek, ondergrondse parking, appartementen en wwinkelcentra). De grote meerderheid vd bevolking wees dit plan af maar Jef's wil is wet en hij drukte het éénzijdig door. Sinds de bouw van dit complex gaat Jef jaarlijks 7 �* 8 keer op wereldreis.

Laatst gewijzigd door demonen : 22 juli 2013 om 22:02.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 22:07   #10
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

De opvolger van Jef Gabriëls, Wim Dries, is niet veel beter. Toen Ford Genk in moeilijk vaarwater kwam (Ford Genk was wat loonkosten betrof 2 keer duurder dan Ford Valencia en er kwam een besparingsronde (het personeel moest 12% inleveren) want de toekomst kwam in gevaar. Ford Genk had Dries tot redelijkheid gevraagd want 10 miljoen Euro/jaar was ongehoord (geen enkele Ford vestiging ter wereld betaalde zulke plaatselijke taxen) maar hij antwoordde botweg "koken kost geld". 6 maanden later maakte Odell bekend dat Ford Genk zou sluiten.

Laatst gewijzigd door demonen : 22 juli 2013 om 22:17.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 22:17   #11
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De vorige burgemeester van Genk, Jef Gabriëls, was enorm inhalig en onder zijn bewind (zijn wil was wet) verhoogde de Fordtax stelselmatig naar een exuberant bedrag van 10 miljoen Euro per jaar.
Toen de man op pensioen ging zei hij op TV Limburg dat hij afstand had genomen van al zijn politieke funkties. De man had gelogen. Enkele jaren na zij burgemeesterspensioen dook hij terug op in het nationale nieuws. De man was nog steeds voorzitter van de Vlaamse Gemeenten en Steden. Hij kreeg het niet over zijn hart om deze lukratieve funktie neer te leggen. Maar toen ging de Gemeentelijke holding failliet en in zijn hoedanigheid van Voorzitter zat hij in het bestuur. Hij was zo dom om die dag met de trein te komen (alle andere bestuurders hadden een wagen met privéchauffeur en waren met gierende banden vertrokken). De Jef moest echter wandelend naar het station en werd achtervolgds door een meute jouurnalisten en cameramensen. Hij begon te wenen en riep dat hij met dat faillissement niets te maken had en wou met rust gelaten worden. Enkele weken later werd er in 7 haasten een speciale wet door het parlement gestemd die de bestuurders vd Gemeentelijke Holding niet langer persoonlijk aansprakelijk werden gesteld.
Jef Gabriëls was ook de man vh eerste Gemeentelijk Referendum. Er kwam op aandringen vd oppositie en de massale afkeer vd bevolking een stemming over deherinrichting vh Gemeenteplein (grote bibliotheek, ondergrondse parking, appartementen en wwinkelcentra). De grote meerderheid vd bevolking wees dit plan af maar Jef's wil is wet en hij drukte het éénzijdig door. Sinds de bouw van dit complex gaat Jef jaarlijks 7 �* 8 keer op wereldreis.
Heeft deze methode gediend als voorbeeld voor de arco waarborgen van Leterme?
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 22:19   #12
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De opvolger van Jef Gabriëls, Wim Dries, is niet veel beter. Toen Ford Genk in moeilijk vaarwater kwam (Ford Genk was wat loonkosten betrof 2 keer duurder dan Ford Valencia en er kwam een besparingsronde (het personeel moest 12% inleveren) want de toekomst kwam in gevaar. Ford Genk had Dries tot redelijkheid gevraagd want 10 miljoen Euro/jaar was ongehoord (geen enkele Ford vestiging ter wereld betaalde zulke plaatselijke taxen) maar hij antwoordde botweg "koken kost geld". 6 maanden later maakte Odell bekend dat Ford Genk zou sluiten.
Jef Gabriëls en Wim Dries zijn beiden CD&Vers.
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2013, 23:46   #13
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De Stad Genk heft reeds jaren een speciale tax nl de Fordtax en die bedraagt 10 miljoen Euro per jaar (een veelvoud wat Ford Keulen aan zijn miljoenenstad betaalt). De Stad Genk is een super werkgever want na de sluiting van Ford Genk zijn zij de absoluut grootste werkgever van Limburg en die monstertax kwam goed van pas want zij betalen daar hun gepensioneerden rijkelijk mee.
Maar nu gaat Ford sluiten en dat betekent geen Fordtax meer en miljoenen euro's minder op Gemeentelijke tax op werknemersinkomsten.
Gevolg is dat de Stad Genk in zwaar weer terecht komt.
Dus gaan ze Ford voor de rechter dagen wegens contractbreuk. Ford Genk heeft echter geen contract met de Stad Genk maar zij zijn radeloos.
Dus daagt de burgemeester Ford voor de rechter en eist 60 miljoen Euro schadevergoeding.
Belzikske heeft zijn Eigen Detroit ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 20:26   #14
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Het wordt hoog tijd dat er een einde wordt gesteld aan die kanker van casinopolitiek.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 21:15   #15
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Ze zullen wel een oplossing vinden : verhoging gemeentelijke opcentiemen, verhoging kadastrale inkomens door allerlei trukjes, verhoging van de bijdragen voor water etc etc etc etc etc etc etc.

Beringen is hun al voor gegaan.

En dat allemaal ipv hun overschot aan ambetantenaren buiten te gooien.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 21:28   #16
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ze zullen wel een oplossing vinden : verhoging gemeentelijke opcentiemen, verhoging kadastrale inkomens door allerlei trukjes, verhoging van de bijdragen voor water etc etc etc etc etc etc etc.

Beringen is hun al voor gegaan.

En dat allemaal ipv hun overschot aan ambetantenaren buiten te gooien.
Dat is wel moeilijk, het zijn immers vriendjes van de vriendjes.
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 21:45   #17
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Welneen, iedereen weet toch dat het de schuld is van N-VA.
Het komt allemaal door die gijzeling van meer dan een jaar.
Ik wil NVA niet alleen beschuldigen. Maar je mag toch wel zeggen dat in België enorm veel tijd verloren (tientallen jaren) werd door het geleuter op niveau van dorpspolitiek ivm BHV. terwijl de echte problemen niet (of veel te weinig) aan bod kwamen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 21:56   #18
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik wil NVA niet alleen beschuldigen. Maar je mag toch wel zeggen dat in België enorm veel tijd verloren (tientallen jaren) werd door het geleuter op niveau van dorpspolitiek ivm BHV. terwijl de echte problemen niet (of veel te weinig) aan bod kwamen.
Ah ja, ik was het vergeten dat is de echte reden voor de crisis in de EU, dorpspolitiek.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 08:20   #19
Mosasaurus
Banneling
 
 
Mosasaurus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2004
Locatie: Limburg allein
Berichten: 1.568
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De vorige burgemeester van Genk, Jef Gabriëls, was enorm inhalig en onder zijn bewind (zijn wil was wet) verhoogde de Fordtax stelselmatig naar een exuberant bedrag van 10 miljoen Euro per jaar.
Toen de man op pensioen ging zei hij op TV Limburg dat hij afstand had genomen van al zijn politieke funkties. De man had gelogen. Enkele jaren na zij burgemeesterspensioen dook hij terug op in het nationale nieuws. De man was nog steeds voorzitter van de Vlaamse Gemeenten en Steden. Hij kreeg het niet over zijn hart om deze lukratieve funktie neer te leggen. Maar toen ging de Gemeentelijke holding failliet en in zijn hoedanigheid van Voorzitter zat hij in het bestuur. Hij was zo dom om die dag met de trein te komen (alle andere bestuurders hadden een wagen met privéchauffeur en waren met gierende banden vertrokken). De Jef moest echter wandelend naar het station en werd achtervolgds door een meute jouurnalisten en cameramensen. Hij begon te wenen en riep dat hij met dat faillissement niets te maken had en wou met rust gelaten worden. Enkele weken later werd er in 7 haasten een speciale wet door het parlement gestemd die de bestuurders vd Gemeentelijke Holding niet langer persoonlijk aansprakelijk werden gesteld.
Jef Gabriëls was ook de man vh eerste Gemeentelijk Referendum. Er kwam op aandringen vd oppositie en de massale afkeer vd bevolking een stemming over deherinrichting vh Gemeenteplein (grote bibliotheek, ondergrondse parking, appartementen en wwinkelcentra). De grote meerderheid vd bevolking wees dit plan af maar Jef's wil is wet en hij drukte het éénzijdig door. Sinds de bouw van dit complex gaat Jef jaarlijks 7 �* 8 keer op wereldreis.

Genk is altijd een gemeente gebleven en heeft eigenlijk niet het recht om zich stad te noemen aangezien er historisch ( afgezien van de mijngebouwen) niets te vinden.

Jef Gabriels heeft tijdens zijn " bestuur" geen windeieren gelegd. Zo heeft hij er onderandere voor gezorgd dat al zijn gronden en die van familie en vrienden verkaveld werden .. Dus daar ging hij nog eens voorbij de vetpot.
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 13:24   #20
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus Bekijk bericht
Genk is altijd een gemeente gebleven en heeft eigenlijk niet het recht om zich stad te noemen aangezien er historisch ( afgezien van de mijngebouwen) niets te vinden.

Jef Gabriels heeft tijdens zijn " bestuur" geen windeieren gelegd. Zo heeft hij er onderandere voor gezorgd dat al zijn gronden en die van familie en vrienden verkaveld werden .. Dus daar ging hij nog eens voorbij de vetpot.
Niets nieuws onder de zon, dat doen ze in vrijwel alle gemeenten en dat wordt ook getolereerd door de bevolking blijkbaar.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be