Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2006, 12:51   #1
nubian
Perm. Vertegenwoordiger VN

nubian's schermafbeelding

Standaard wat is een vreemdeling?

wat is een vreemdeling volgens jullie?
is een vreemdeling iemand dat hier geboren en getogen is en perfekt de nederlandse taal beheerst, goed ingeburgerd is ?
nubian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 13:04   #2
Hans..
Burger

Standaard

Een vreemdeling is eenieder die administratief gezien niet tot dezelfde natie behoort als mij.

PerfeKt de Nederlandse taal ? Nee, want dat was je zelf al geen Belg ! Niemand van de Belgen praat perfect Nederlands, zelfs Marc Uytterhoeven niet.
Geboren en getogen ? Nee, ook niet.
Goede inburgering ? Kunnen sjoemelen met de belastingen en int zwart werken dan ?

Wat wel ? Gewoon iemand die hetzelfde stuk vod papier in handen heeft als ik, beschouw ik als landgenoot.

Laatst gewijzigd door Hans.. : 17 augustus 2006 om 13:05.
Hans.. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 13:11   #3
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nubian Bekijk bericht
is een vreemdeling iemand dat hier geboren en getogen is en perfekt de nederlandse taal beheerst, goed ingeburgerd is ?
Moeilijk te beantwoorden vraag. "vreemdeling" is een erg vaag begrip.
Ik neem aan dat men zou kunnen zeggen dat een vreemdeling iemand is die hier niet geboren is.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 13:14   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans.. Bekijk bericht
Een vreemdeling is eenieder die administratief gezien niet tot dezelfde natie behoort als mij.

PerfeKt de Nederlandse taal ? Nee, want dat was je zelf al geen Belg ! Niemand van de Belgen praat perfect Nederlands, zelfs Marc Uytterhoeven niet.
Geboren en getogen ? Nee, ook niet.
Goede inburgering ? Kunnen sjoemelen met de belastingen en int zwart werken dan ?

Wat wel ? Gewoon iemand die hetzelfde stuk vod papier in handen heeft als ik, beschouw ik als landgenoot.

Dus iemand die geen Frans of nederlands kent, nooit frieten eet, nooit heeft gewerkt, nooit met ander mensen praat dan zijn eigen familie, maar een Belgische identiteitskaart heeft is voor jou geen vreemdeling.
Maar iemand die Nederlands en Frans praat, regelmatig tegen zijn buren lult, regelmatig zelf naar de winkel gaat, regelmatig zijn pint gaat drinkenen zijn frietje eet, maar een ander nationaliteit dan jou heeft is een vreemdeling.

Ik vind jou een grote hypocriet.

Voor mij is iedereen die maar blijft zeggen dat zijn voorvaderen van daar of ginder kwamen en hij/zij dus nogsteeds de gewoontes van daar wil behouden en wil leven volgens wetten van daar een vreemdeling.

En dit geld zowel voor mensen met Europeanen als Aziaten als Afrikanen als voorouders

Laatst gewijzigd door Jantje : 17 augustus 2006 om 13:20.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 13:16   #5
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Dat is iemand die nog geen 100 berichten gepost heeft.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 13:20   #6
Hans..
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dus iemand die geen Frans of nederlands kent, nooit frieten eet, nooit heeft gewerkt, nooit met ander mensen praat dan zijn eigen familie, maar een Belgische identiteitskaart heeft is voor jou geen vreemdeling.
Maar iemand die Nederlands en Frans praat, regelmatig tegen zijn buren lult, regelmatig zelf naar de winkel gaat, regelmatig zijn pint gaat drinkenen zijn frietje eet, maar een ander nationaliteit dan jou heeft is een vreemdeling.

Voor mij is iedereen die maar blijft zeggen dat zijn voorvaderen van daar of ginder kwamen en hij/zij dus nogsteeds de gewoontes van daar wil behouden en wil leven volgens wetten van daar een vreemdeling.

En dit geld zowel voor mensen met Europeanen als Aziaten als Afrikanen als voorouders
Ik vind jou ook een grote hypocriet. Wederzijdse gevoelens zijn leuk he ?
Hans.. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 14:03   #7
Piet Hein
Minister

Standaard

Volgens Van Dale:Vreem·de·ling (de ~ (m.), ~en)
1 buitenlander
2 iem. die ergens niet bekend is => onbekende
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 14:13   #8
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Een vreemdeling is iemand die ik niet ken.
Een buitenlander is iemand met een andere nationaliteit.
Dan zijn er nog familieleden, kennissen, vrienden, vijanden, medestanders, collega's enz..

Een redeneringswijze die de mensheid opdeelt in vreemdelingen/niet-vreemdelingen is wel heel éénzijdig en kortzichtig, alsof men geen buitenlandse familie zou kunnen hebben of vijandige landgenoten !
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 14:40   #9
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Een vreemdeling is iemand die ik niet ken.
Een buitenlander is iemand met een andere nationaliteit.
Dan zijn er nog familieleden, kennissen, vrienden, vijanden, medestanders, collega's enz..

Een redeneringswijze die de mensheid opdeelt in vreemdelingen/niet-vreemdelingen is wel heel éénzijdig en kortzichtig, alsof men geen buitenlandse familie zou kunnen hebben of vijandige landgenoten !
Moeilijke vraag, en toch moet men een antwoord kunnen vinden...
Voor mij is een vreemdeling iemand die uit een ander land komt of waarvan de ouders uit een ander land komen. Met daarbij als extra belangrijk kenmerk: die zich nog niet heeft aangepast aan de zeden en gewoonten van het land waar hij nu verblijft. Voeg er nog aan toe: die tijdens een zekere periode niet voor ernstige zaken problemen heeft gekregen met ons gerecht en onze wetten. Laat ons een periode van vijf jaar nemen bvb, waarin je als "aspirant-belg" reeds de rechten en de plichten van een Belg krijgt.
Dit vraagt een zekere tijd... maar geen drie generaties of zo!
Nu blijken er lieden rond te lopen met papieren volgens dewelke ze "belg" zijn, die zich verder als "vreemdeling" blijven gedragen, en enkel gekend zijn voor de problemen die ze berokkenen... en dat zorgt voor de discussies waarmee men hier dag in dag uit bezig is.
Een beetje samengevat: om een burger van een ander land te worden moet men het verdienen. Enkel tot hier/daar geraken mag niet voldoende zijn. Wie het verknoeit tijdens de "aspirant-Belg-periode" moet terug het land verlaten.

Laatst gewijzigd door andev : 17 augustus 2006 om 14:48.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 14:44   #10
Ambiorix

Standaard

Citaat:
een vreemdeling is een niet ingeburgerd individu op ons grondgebied.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 16:18   #11
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Wettelijk gezien is een vreemdeling iemand(al dan niet ingeburgerd of Nederlandstalig) zonder de Belgische nationaliteit.
Alle andere definities zijn subjectief en dus redelijk zinloos als men het in een wettelijke context wil bekijken.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 17:21   #12
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Wettelijk gezien is een vreemdeling iemand(al dan niet ingeburgerd of Nederlandstalig) zonder de Belgische nationaliteit.
Alle andere definities zijn subjectief en dus redelijk zinloos als men het in een wettelijke context wil bekijken.
maar de topicstarter zei: "volgens jullie". als ge redeneert dat het toch maar éen betekenis kan hebben is het zinloos erover te discussieren. Volgens de wet is iemand die het belgisch paspoort heeft geen vreemdeling meer, maar soms stel ik mij daar vragen bij (cfr snelbelg wet). Anderzijds kunnen er ook helemaal geintegreerde mensen zijn die dan geweigerd worden, terwijl ze eigelijk verdienen om opgenomen te worden bij de niet-vreemdelingen. Dus ik vind dat er ruimte moet zijn om het begrip vreemdeling ter discussie te stellen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 17:34   #13
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
is iemand die pas op de forum politics.be ingeschreven is
beste nubian
In deze wereld is er geen vreemdeling.

{O, mensdom! Wij hebben u uit man en vrouw geschapen en Wij hebben u tot volkeren en stammen gemaakt, opdat gij elkander moogt kennen. Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij God. Voorwaar, God is Alwetend, Alkennend.}
(Koran 49: 13)

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 17 augustus 2006 om 17:35.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 17:47   #14
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Een vreemdeling is iemand die zich als een vreemdeling gedraagt.

mvg

Harald.
Harald is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 18:14   #15
1880
Partijlid

1880's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
een vreemdeling is een niet ingeburgerd individu op ons grondgebied.
Goede verwoording, alleen zou ik inburgeren vervangen door assimileren
1880 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 18:56   #16
humble
Burgemeester

Standaard

harald dat zegt alles
humble is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 20:24   #17
nubian

Standaard

[quote=yahyazakarya;1875785]is iemand die pas op de forum politics.be ingeschreven is
nu voel ik mij wel vreemdeling
Oud 17 augustus 2006, 20:32   #18
nubian

Standaard

maar desondanks je hier geboren bent, je de taal spreekt en je ingeburgerd hebt, beschouwen bepaalde groepen in de maatschappij u als vreemdeling!
Oud 17 augustus 2006, 20:35   #19
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

dat is het ongeveer, en heeft veel meer belang dan bvb de huidskleur.Moesten de geïmmigreerde arabieren zich als de inwoners van hun respektievelijke opvanglanden gedragen waren we al lang vergeten waar ze vandaan kwamen denk ik...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 21:29   #20
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Volgens Van Dale:Vreem·de·ling (de ~ (m.), ~en)
1 buitenlander
2 iem. die ergens niet bekend is => onbekende
Dan ben ik ne vreendeling in Maastricht. De keren dat ik er moest zijn graakte ik iedere keer de weg kwijt.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be