![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Turkse roman lokt hevige reacties uit bij kerkelijke autoriteiten
In kerkelijke kringen in Turkije is met ontzetting gereageerd op de publicatie van het boek "Papa'ya suikast" (Aanslag op de paus) met als ondertitel "Wie zal Benedictus XVI in Istanboel ombrengen?". De roman van auteur Yücel Kaya ligt in de boekhandel, drie maanden voor Benedictus XVI een bezoek brengt aan Turkije. Mgr. Louis Pelatre, apostolisch vicaris in Turkije, betreurt de publicatie van de roman. Volgens Luigi Padovese, apostolisch vicaris in Anatolië, en Antonio Lucibello, apostolisch nuntius in Turkije, komt de veiligheid van de paus echter niet in het gedrang als hij in november Turkije bezoekt. Volgens de roman wordt de paus bij zijn bezoek aan Istanboel vermoord. In 336 bladzijden verhaalt de auteur over intriges en complotten waarin Opus Dei en de Turkse geheime dienst een rol spelen. Een van de hoofdfiguren is een kardinaal die per se paus wil worden. (Belga 15:40) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nog maar eens maakt het Vaticaan zich druk om... een roman!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Tja, was de man achter de aanslag op paus Johannes Paulus in 1981, Ali Agça, ook geen Turk...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Zelfde zeik als met The da Vinci Code. Waar het vaticaan zich allemaal zorgen om maakt!
http://home.scarlet.be/cyniccenter/ Laatst gewijzigd door Cynical Ice : 30 augustus 2006 om 17:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb de Da Vinci Code ook gelezen, en er stond eigenlijk weinig in wat ik nog niet wist. Mijn geloof is er geen greintje door verminderd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het vaticaan is ook tegen alles, homo's, abortus, voorbehoedsmiddelen (ze hebben veel liever dat er duizende mensen sterven aan aids),euthenasie,dan brown, madonna enz
Laatst gewijzigd door nubian : 30 augustus 2006 om 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ze moeten eens beginnen met moderniseren. Beetje herbronnen, vernieuwen, verjongen, vervrouwelijken. Maar ja, das veel gevraagd van een godsdienst hoor nubian!
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik vind een dergelijke reactie in dit geval wel terecht. Het gaat immers niet om eender welk fictief verhaal over de kerk of de paus. En er wordt ook niet opgeroepen om het boek te verbieden.
Als men weet dat de vorige paus een door een Turk gepleegde aanslag maar net overleefde, is er in mijn ogen reden om de publicatie van een boek met dergelijke ondertitel vlak voor een pausbezoek aan Turkije te betreuren
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 31 augustus 2006 om 11:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() te lezen door Karlheinz Deschner : Kriminalgeschichte des Christentums.
Als je daarna nog goesting hebt je god op te peuzelen dan ben je neit meer bij je zinnen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. De katholieke kerk is niet tegen homo's. Wel tegen het in praktijk brengen van homoseksuele handelingen. Wanneer iemand psychisch homo is, maar geen seks heeft met mensen van hetzelfde geslacht, is hij/zij voor de kerk even goed als een heteroseksueel. Dit in tegenstelling tot de islam! 2. Gelukkig is de kerk inderdaad tegen moord op onschuldig ongeboren leven. 3. De kerk is niet tegen maatregelen tegen aids of geboortebeperking. Volgens mij is de regel "geen seks voor het huwelijk" zeer goed in het bestrijden van aids en ongewenste zwangerschap. Je mag zeggen wat je wilt, maar geen seks hebben voor het huwelijk is veiliger dan een condoom! 4. Dan Brown... Ooit gehoord van laster en eerroof? en ga zo maar door... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar haar aanbevelingen zijn wel bedoeld als bevelen. En hoe kan je iets toelaten, maar de handelingen er van niet? Madonna mag van de kerk zingen zo veel ze wil, als het maar binnen haar eigen kamer is en niemand het hoort. Je mag homo zijn, maar je mag het niet laten zien aan anderen en moet dan maar celebaat bleven. De da Vinci code mag geschreven, gedrukt en gekocht worden, maar niemand mag het lezen. Kan er bij mij niet goed in, dus kan je dat eens uitleggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Stel nu eens voor dat er een Europeaan een boek schrijft over het vermoorden van de Groot-Moefti of Allahtojah (of welke hooggeplaatste baardman)? Resultaat? Uitgebrande ambassades? Rellen en doden? Laat me niet lachen: zij eisen maar, roepen en moorden, wij plooien en zijn "progessief verdraagzaam" (sic) Jaja, zo komt dat zeker goed... ![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor Madonna en de Da Vinci code. Binnenskamers mag dat inderdaad gezegd/gedacht worden, mensen mogen immers hun eigen mening hebben. Wanneer ze dat echter aan de grote klok hangen, valt dat onder de categorie laster. Nogmaals een analogie: als een journalist verkeerdelijk denkt dat u een moord gepleegd heeft, is dat zijn goed recht. Als die journalist dat echter in de krant schrijft, maakt hij zich schuldig aan laster. Zijn die dingen echt zo moeilijk om te begrijpen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zowel bij hen als bij ons zijn het de fanatieke gelovigen die de rest opjutten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want je moet je vijanden lief hebben zoals je zelf. Dus denken om iemand de kop in te slagen mag niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() De RKK is een instituut , en daarbij gaat het altijd over macht. En daar mag niet aan geknabbeld worden. Daarom reageert deze kerk op zulke zaken. Veel van haar standpunten deel ik wel, daarentegen.
Als christen zonder vast denominatie, haal ik gewoon de schouders op bij aanvallen op christus etc.......Ze doen maar. Ze moeten maar zien wat er van komt. Laatst gewijzigd door Argusx43 : 1 september 2006 om 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Christus zei: "De hemel is meer gelukkig over één zondaar die zich bekeerd, dan om duizend rechtvaardigen." Laatst gewijzigd door lomeanor : 1 september 2006 om 10:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |