![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Amerikaanse President 'uncle' Bush heeft met de Senaat een akkoord bereikt over een wet die die veel meer toelaat bij het "verhoren" van terroristen
Eerder werd het voorstel tegengehouden, omdat de ondervragingsmethodes in strijd zouden zijn met de Conventies van Genève. Er is nu een toevoeging aan de wet die in ieder geval martelen van verdachte strikt verbied. Bush en zijn aanhangers zijn blij met de nieuwe mogelijkheden voor de CIA om terroristen te ondervragen en afluisteren. Terorismeverdachten krijgen door de wet geen toegang meer tot geheime informatie die de Amerikaanse overheid gebruikt als bewijs tegen hen. Tegenstanders zeggen dat de wet een eerlijk proces in de weg staat. Afgezanten van de Verenigde Naties gaan de wet dan ook aanvechten bij de Mensenrechtenraad. Laatst gewijzigd door nubian : 22 september 2006 om 10:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik ben voor zo'n wet, en ik vind dat men dit debat op een internationaal niveau moet voeren.
De conventie van Genève is niet ontworpen met het oog op de huidige dreiging van terroristische aanslagen. Hardere ondervragingsmethodes moeten kunnen, indien dat nodig is. Wanneer dit nodig is moet wel duidelijk worden vastgelegd, en de individuele gevallen moeten opgevolgd worden door een speciale commisie. Zelfs fysieke marteling is iets wat zou mogen van mij, indien er zeer sterk bewijs is dat er een grote aanslag zal plaatshebben in de zeer nabije toekomst. Lees dit als een echte "24" situatie. Maar ik ben waarschijnlijk een veel te grote fan van de reeks om hierover nuchter te denken ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() fysieke marteling en folterpraktijken is geen oplossing, ik denk dat het zelfs tegenwerkingen zal hebben. Ik denk dat ze eerder met psygologische marteling eerder hun gevangenen kunnen 'breken' en antwoorden kunnen verkrijgen
Laatst gewijzigd door nubian : 22 september 2006 om 10:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]IGNATIEFF, Michael, Het minste kwaad. Politiek en moraal in het tijdperk van het terrorisme. Amsterdam, uitg. Cossee, 2004, 253 p.[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman][/FONT][/SIZE]
![]() |