Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Is dit een stap achteruit van vrije meningsuiting?
Ja, het is een stap achteruit in vrije meningsuiting? 17 77,27%
Neen, het is gewoon respect voor de islam religie? 2 9,09%
Geen mening. 3 13,64%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2006, 01:59   #1
oz457
Lokaal Raadslid

oz457's schermafbeelding

Standaard Is dit een stap achteruit van vrije meningsuiting?

Merkel: "Zelfcensuur uit angst is onaanvaardbaar"

27/09/06 - De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft scherpe kritiek op de beslissing van de Deutsche Oper om een voorstelling van Mozart te schrappen. De opera nam die beslissing uit vrees voor negatieve reacties van moslims.

In de opera "Idomeneo" komt een scène voor met de afgehakte hoofden van Boeddha, Jezus en Mohammed.

(foto Belga)

De Deutsche Oper in Berlijn schrapte de voorstelling omdat ze "een veiligheidsrisico zou betekenen voor spelers en publiek".
Bondskanselier Merkel is het daar niet mee eens.
"We moeten uitkijken dat we niet steeds vaker een stap terugdoen uit angst voor radicalen die bereid zijn geweld te gebruiken", zegt ze. "Zelfcensuur uit angst is onaanvaardbaar."
Ook andere Duitse politici en kunstenaars reageren afwijzend op de beslissing van de opera. De christendemocratische regeringsfractie in het parlement heeft het over een "knieval voor terroristen".
Anderen noemen het een "laffe beslissing" en een "bedreiging voor de vrijheid van de kunst".
----
Vraag hierbij: wat vindt u hiervan? Is dit een stap achteruit in deze wereld op het niveau van vrije meningsuiting?
oz457 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 02:07   #2
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Ik mis de optie:

Nee. de Deutsche Oper kan voor mijn part doen wat ze wil.

Er is niks mis met zelfcensuur. Gedwongen censuur valt af te keuren, maar zelfcensuur is gewoon een keuze die elk individu mag maken. De overheid heeft zich daar niet mee te moeien.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 02:45   #3
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik mis de optie:

Er is niks mis met zelfcensuur. Gedwongen censuur valt af te keuren, maar zelfcensuur is gewoon een keuze die elk individu mag maken. De overheid heeft zich daar niet mee te moeien.
Zolang de overheid 0 subsidies geeft aan die Oper, heeft zij zich inderdaad niet te moeien met hun censuurkeuze. Al vrees ik dat dit hier niet het geval is maar eerder schrik voor de aanhangers des duivels, nl. moslims.

Laatst gewijzigd door longhorn : 28 september 2006 om 02:46.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 03:20   #4
Mamaloe
Schepen

Mamaloe's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me eerder af wat een opera van Mozart in hemelsnaam met Boeddha of Mohammed te maken heeft.

Waarschijnlijk weer zo'n regisseur die goedkoop wil provoceren a la Theo van Gogh.
Terechte reactie van de Deutsche Oper, lijkt me. Een anti-semitische voorstelling zou in Duitsland al helemáál niet gewaardeerd worden, waarom zoiets smakeloos als dit dan wel?

(En trouwens, luister eens naar het werk van Mozart voor je kortzichtig commentaar geeft. Mozart had helemaal niks met Mohammed, laat staan met Boeddha. Gewoon weer zo'n arty-farty regisseur die wil provoceren enkel om te kunnen provoceren, dat denk ik ervan...)
Oud 28 september 2006, 05:02   #5
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Het moet idd een adaptatie zijn, het origineel is een verhaaltje van het einde van de oorlog in Troje, lang voor Jesus / mohammed etc.

1 of andere Rushdie wannabe die uit is op publiciteit.
Oud 28 september 2006, 08:53   #6
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Wat een heisa om niks.

Kan me geen reet schelen of ze het afschaffen of niet, opera is niks voor mij!
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 10:22   #7
Kpax
Lokaal Raadslid

Kpax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik mis de optie:

Als een instelling uit vrees voor geweld aan zelfcensuur doet, dan is er iets mis, want dient de overheid niet personen en instellingen tegen geweld te beschermen?
"The most fundamental fact about the ideas of the political left is that they do not work. Therefore we should not be surprised to find the left concentrated in institutions where ideas do not have to work in order to survive."
-- Thomas Sowell
Kpax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 11:03   #8
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik mis de optie:

Er zijn twee fundamenteel verschillende soorten zelfcensuur: (1) zelfcensuur die men vrijwillig uitoefent, en (2) zelfcensuur die voortvloeit uit het feit, dat de fysieke veiligheid niet is gegarandeerd indien de 'zelfcensuur' niet wordt uitgevoerd. Eigenlijk zouden daar twee woorden moeten voor bestaan. Met zelfcensuur-I is niets mis, met zelfcensuur-II is vanalles mis. Dat is namelijk geen echte zelfcensuur; het is door onbestemde dreiging ontstane censuur. Zo'n zelfcensuur-II is niet in letterlijke zin afgedwongen, maar is toch ook niet vrijwillig. Zo'n zelfcensuur-II ontstaat, doordat er geen rechtsstaat zodat de fysieke veiligheid niet is gewaarborgd.

Las daarnet nog dit bericht:
http://www.la-croix.com/afp.static/p...4.nfq6oaqo.htm

Het gaat over een leraar, die doodsbedreigingen heeft ontvangen en nu onder politiebewaking leeft en niet meer kan werken. Reden: hij had een opiniestuk gepubliceerd in de Figaro, over het probleem van de moslim-intimidatie. Ja, dan is het heel goed mogelijk dat vele anderen die iets wilden zeggen, met deze situatie voor ogen aan zelfcensuur-II gaan doen, ook indien ze zelf geen dreigingen ontvangen. En daar is wel degelijk vanalles mis mee. Het volgende is namelijk mis: de staat is geen rechtsstaat, maar geeft aan de thugs en afdreigers in hoge mate vrij spel en vergoelijkt & verheerlijkt ze zelfs. Dat is er mis.
Oud 28 september 2006, 17:12   #9
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Er zijn twee fundamenteel verschillende soorten zelfcensuur: (1) zelfcensuur die men vrijwillig uitoefent, en (2) zelfcensuur die voortvloeit uit het feit, dat de fysieke veiligheid niet is gegarandeerd indien de 'zelfcensuur' niet wordt uitgevoerd. Eigenlijk zouden daar twee woorden moeten voor bestaan. Met zelfcensuur-I is niets mis, met zelfcensuur-II is vanalles mis. Dat is namelijk geen echte zelfcensuur; het is door onbestemde dreiging ontstane censuur. Zo'n zelfcensuur-II is niet in letterlijke zin afgedwongen, maar is toch ook niet vrijwillig. Zo'n zelfcensuur-II ontstaat, doordat er geen rechtsstaat zodat de fysieke veiligheid niet is gewaarborgd.

Las daarnet nog dit bericht:
http://www.la-croix.com/afp.static/p...4.nfq6oaqo.htm

Het gaat over een leraar, die doodsbedreigingen heeft ontvangen en nu onder politiebewaking leeft en niet meer kan werken. Reden: hij had een opiniestuk gepubliceerd in de Figaro, over het probleem van de moslim-intimidatie. Ja, dan is het heel goed mogelijk dat vele anderen die iets wilden zeggen, met deze situatie voor ogen aan zelfcensuur-II gaan doen, ook indien ze zelf geen dreigingen ontvangen. En daar is wel degelijk vanalles mis mee. Het volgende is namelijk mis: de staat is geen rechtsstaat, maar geeft aan de thugs en afdreigers in hoge mate vrij spel en vergoelijkt & verheerlijkt ze zelfs. Dat is er mis.
Ok, point taken. Met de persoon die aan zelfcensuur-II doet is dus niks mis mee, die handelt gewoon uit zelfbehoud. Er is echter wel iets mis met de werking van rechtsstaat.
Oud 29 september 2006, 08:02   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Wat een heisa om niks.

Kan me geen reet schelen of ze het afschaffen of niet, opera is niks voor mij!
Daar gaat het niet om.
Oud 29 september 2006, 08:20   #11
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Het moet idd een adaptatie zijn, het origineel is een verhaaltje van het einde van de oorlog in Troje, lang voor Jesus / mohammed etc.

1 of andere Rushdie wannabe die uit is op publiciteit.
daar is ie alvast in geslaagd.
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 11:37   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Of het nu smakloos, godslasterend, is of wat dan ook, maakt niks uit, het moet kunnen.

Ge moet met de Mo, den Boedha en den God kunnen lachen, ik ben er zeker van dat die mannen best zelf ook wel gevoel voor humor hadden, ... Als ge ziet wie die allemaal heilig verklaard hebben, en wat ze allemaal uitgestoken hebben om met de mensheid te lachen, moeten ze er zelf ook maar tegenkunnen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 15:47   #13
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Daar gaat het niet om.
das uw vrije mening ...
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be