Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2006, 17:27   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Miniverdrag: particratie wint het weer van democratie

Sarkozy laat zijn licht schijnen over de EU

vr 08/09/06 - Als het van de Franse minister van Binnenlandse Zaken Nicolas Sarkozy afhangt, moet er in de plaats van een Europese grondwet een "mini-verdrag" komen waarin de spelregels voor de Europese instellingen worden bepaald.

De rechtse presidentskandidaat zei dat tijdens een bezoek aan Brussel, waarbij hij zich Europees wil profileren. Hij had in Brussel trouwens eveneens een onderhoud met José Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie.

(foto Belga)

Sarkozy pleit onder meer voor meer beslissingen met een meerderheid, een Europese minister van Buitenlandse Zaken en een verkozen voorzitter van de Europese Commissie.
Het mini-verdrag zou er volgens hem volgend jaar al moeten komen, nog voor de Franse presidentsverkiezingen, waarvoor hij dus ook zelf kandidaat is.
Over dat verdrag wil hij geen nieuw referendum in zijn land, maar wel een stemming in het parlement.
Onder meer het Franse "nee" tegen de Europese grondwet zorgde ervoor dat dit ambitieuze project in de koelkast belandde.
Sarkozy pleit ook voor duidelijke grenzen voor de Europese Unie. Turkije, waarmee nu al wordt gepraat, hoort vogens hem niet bij de Unie.

-----------------------------------------------

Voila, de essentie is onderlijnd.

Een schande. Tegen de wil van de Franse en Europese bevolking in wordt er toch een soortement grondwet door hun strot geramd. Uit angst voor het volk laat men het er niet meer over stemmen.

De democratie is dood. Leve de democratie!
Oud 8 september 2006, 17:38   #2
Nussbaum
Burgemeester

Nussbaum's schermafbeelding

Standaard

Beter was het als hij had gezegd dat zo'n stemming plaats had moeten vinden na parlements verkiezingen. Verder vind ik het wel bemoedigend. Ben benieuwd hoe Segolene Royal tegen Europa aankijkt.

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 8 september 2006 om 17:43.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 19:33   #3
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Zou een goede stap vooruit zijn voor Europa.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2006, 11:22   #4
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zou een goede stap vooruit zijn voor Europa.
En ik die dacht dat D66 een voorstander was van referenda. Moet het niet D33 zijn?
Oud 18 oktober 2006, 01:27   #5
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

O ja : een referendum over gewoon de vraag EU- ja of Nee in alle landen die vanaf 1 januari in de Unie zijn, dan kunnen er gerust een paar uittreden & daarna een referendum onder de bevolking van de resterende landen of ze een federale Unie met een parlementaire democratie wensen
& dan tegen 2009 een EP verkiezen dat een constituante wordt.

Dat is dan ten minste klaar en duidelijk : nu probeert men zoveel mogelijk "koek" te krijgen, liefst zonder eer een prijs voor te betalen. De vrede en samenwerking tussen de europese naties is een goed dat ons veel opgebracht heeft in het verleden. Het opbreken van de gedwongen samenwerking van de naties achter het "ijzeren gordijn" in een semi koloniaal verband met Rusland, schept spanningen die we eendrachtig moeten kunnen opvangen. Joegoslavische toestanden over grote streken in europa kunnen we best missen !
Oud 18 oktober 2006, 14:36   #6
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En ik die dacht dat D66 een voorstander was van referenda. Moet het niet D33 zijn?
Ja, OK. Maar dit gaat nu even om het verdrag en niet om het feit of dit via een referendum gebeurt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 19:36   #7
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ja, OK. Maar dit gaat nu even om het verdrag en niet om het feit of dit via een referendum gebeurt.
Beste Liberalist 66, je bent hier relatief nieuw en een nieuw geluid is zeker welkom. Wat je niet kan weten is dat wat het bindend volksreferendum hier reeds vele hete veldslagen zijn uitgevochten, dubbelnicks aangemaakt, dodelijke beledigingen geuit, sommigen zijn zelfs zo ver gegaan van uit te wijken naar het zonnige (en zondige ?) Californië.....

En nu kom jij met de gewaagde stelling : volksreferendum volgens de aard van het onderwerp... een gewaagde onderneming.. iets wat dan weer talrijke vragen niet zal nalaten op te werpen (de schabouwelijke zinswending is opzettelijk)...
Oud 19 oktober 2006, 16:06   #8
willem1940NLD

Standaard

D66 kan inmiddels beter D11 heten en dat zal zeker niet geheel los staan van hun kiezersbedriegende wisseltruc om het referendum in te leveren, verpatst tegen, meen ik mij te herinneren, een of andere toezegging over het Onderwijs in Nederland dat desondanks inmiddels nog steeds in voortschrijdende staat van verval zich bevindt.

D66 is de enige politieke club waarbij ik mij ooit als lid inschreef (best tamelijk duur) maar ik heb o.a het ledenbeleid en de werking/organisatie van vooral plaatselijke afdelingen onder onbekwame en uiterst taalzwakke leiding snel doorzien en de wijze waarop men stemmingmakend fulmineerde tegen de kort daarop vermoorde Hr Fortuyn (waarop ik nog niet eens van plan was te gaan stemmen) was de klap op de vuurpijl: ik zegde het lidmaatschap op.

Het heeft meer dan 1 jaar geduurd voordat ik geen e-mail en brievenbuspost van D66 meer ontving, meest in de vorm van bedelbrieven (bovenop de toch al opmerkelijk hoge door mij betaalde zelf te berekenen contributie waaraan ik mij eerlijk had gehouden). Kennelijk is het toevoegen van leden aan postverzendlijsten een soort gecentraliseerd maar het uitschrijven daaruit niet; ieder door mij ongewenst ontvangen stuk beantwoordde ik met het dringend verzoek tot verwijdering uit hun lijsten maar het duurde lang, zéér lang voordat de bedelstroom stopte.

Ik verwacht en hoop de partijnaam D66 ná de eerstvolgende verkiezingen niet meer tegen te komen, wat mij betreft is hun tijd om.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 09:12   #9
Michaël Bauwens
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Het mini-verdrag zou er volgens hem volgend jaar al moeten komen, nog voor de Franse presidentsverkiezingen, waarvoor hij dus ook zelf kandidaat is.
Over dat verdrag wil hij geen nieuw referendum in zijn land, maar wel een stemming in het parlement.
Onder meer het Franse "nee" tegen de Europese grondwet zorgde ervoor dat dit ambitieuze project in de koelkast belandde.
Sarkozy pleit ook voor duidelijke grenzen voor de Europese Unie. Turkije, waarmee nu al wordt gepraat, hoort vogens hem niet bij de Unie.

-----------------------------------------------

Voila, de essentie is onderlijnd.

Een schande. Tegen de wil van de Franse en Europese bevolking in wordt er toch een soortement grondwet door hun strot geramd. Uit angst voor het volk laat men het er niet meer over stemmen.

De democratie is dood. Leve de democratie!
Dat toont maar weer eens aan dat we wat democratie betreft van de Europese particraten niet veel moeten verwachten, ook niet van de zogenaamde anti-establishment politici, en ook niet van de links-liberale pleitbezorgers van het referendum. Het wordt tijd dat we klaar en duidelijk inzien en (h)erkennen dat we (samen met alle andere EU-leden) niet in een democratie, maar in een particratie leven. Blijven bedelen en stamelen en af en toe een beetje morren bij de machthebbers om een beetje inspraak te mogen hebben gaat ons niet veel verder brengen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be