Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2006, 10:38   #1
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard Kinderen uit Wallonië tuk op Vlaamse scholen.

Twee berichten uit Het Nieuwsblad :

Eerste :
Citaat:
Franstaligen tuk op Vlaamse scholen
Citaat:

Kinderen uit Wallonië en Noord-Frankrijk leren Nederlands
Een groeiend aantal Franstaligen laten hun kinderen les volgen in Vlaamse scholen in de regio Kortrijk. Basisschool de Polyglot in Spiere-Helkijn is al jaren populair, maar ook in andere grensgemeenten duiken steeds meer Waalse en Noord-Franse kinderen op in de klassen.
De belangrijkste reden is dat die Franstalige ouders willen dat hun kinderen Nederlands leren om later makkelijker aan de bak te komen. Zowel in Henegouwen als in Noord-Frankrijk heerst vrij grote werkloosheid, terwijl bedrijven in het arrondissement Kortrijk vaak over de taal- en landsgrenzen heen arbeidskrachten zoeken.

Basisschool de Polyglot in Spiere-Helkijn is al jaren populair bij Franstaligen. Het dorp van amper 2.100 inwoners zag zijn schoolpopulatie oplopen van minder dan 200 tot liefst 460 kinderen. op dit ogenblik. 70 procent daarvan is Franstalig of heeft één Franstalige ouder. ,,En het houdt niet op”, zegt Ludwig van Tendeloo, directeur ad interim van De Polyglot. ,,Ik heb zopas weer vijf Franstalige leerlingen ingeschreven. De tijd is niet meer veraf dat we er zullen moet weigeren.”

Moeskroen

Acht kilometer verderop in de Kortrijkse deelgemeente Aalbeke neemt het aantal Franstalige leerlingen ook snel toe. Vooral in een kleuterafdeling van de vrije lagere school en kleuterschool dicht bij Moeskroen is de toename spectaculair. Directeur Greetje Huyse: ,,Meer dan de helft van de kinderen daar heeft Franstalige ouders uit Moeskroen. In onze centrumschool zijn veel minder Franstaligen, maar doordat de kleuters van die wijkafdeling later doorstromen naar onze centrumschool, neemt dat aantal ook daar toe. Als deze evolutie zich doorzet, tellen we over vijf jaar minstens 30 procent Franstaligen in de hele school.'' Ook hier schreef directeur Huyse de afgelopen dagen weer drie nieuwe Franstalige kleuters in.

Rekkem is nog zo’n groeier. Hier is het plafond wel stilaan bereikt. Directeur Jacques Dufourmont van de vrije basisschool ‘t Paradijs: ,,Meer dan 60 procent van de 136 leerlingen is Franstalig of heeft minstens één Franstalige ouder. Dat is ruim voldoende.’’

Elders in de grensregio is er een zachtere groei. In de Avelgemse deelgemeente Outrijve telt de Sint-Jan Berchmans basisschool 2 een derde leerlingen met minstens één Franstalige ouder. ,,Een trend van de jongste jaren”, bevestigt directeur ad interim Rita Degraeve. Ook in de basisschool De Vlam op de wijk de Barakken in Menen heeft een op de drie kleuters minstens één Franstalige ouder. Danny Demuynck: ,,Een deel daarvan haakt wel weer af in de lagere school wegens een gebrek aan motivatie.” In de vrije katholieke basisschool De Graankorrel in Wervik is een op de zes van Franstalige komaf.

En de Vlaamse kinderen?

Wie denkt dat de Vlaamse kinderen het slachtoffer zijn van die grote aanwezigheid van Franstaligen, heeft het verkeerd voor. Zelfs op de speelplaats spreekt bijna iedereen Nederlands. ,,Dat heeft ook te maken met de gemotiveerde Franstalige ouderparen”, zegt directeur Ludwig Van Tendeloo. ,,De communicatie tussen hen en onszelf gebeurt ook steeds meer in het Nederlands. Een groeiend aantal van die ouderparen schrijft zich ook in voor cursussen Nederlands voor volwassenen.”

De Aalbeekse school heeft dezelfde ervaringen. Ook hier zijn er allerminst problemen met de aanwezigheid van Franstaligen. ,,Integendeel”, aldus Greetje Huyse, ,,ze doen het zeer goed in het Nederlands en het motiveert de Vlaamse leerlingen van de derde graad om Frans te leren.”
Freddy Vermoere06/11/2006

Tweede :

Citaat:
,,Zo vind ik later makkelijker een job"
Citaat:

kortrijk - ,,Ik vind het plezant om Nederlands te leren", zegt de 11-jarige Aurélie die in Doornik woont en in Spiere-Helkijn in een Vlaamse school les volgt. ,,Dat het elke dag een heel eind rijden is, deert me niet.'' Aurélie zit in de zesde klas in basisschool De Polyglot. Van de 23 leerlingen zijn er slechts zes volledig Nederlandstalig. Een probleem is dat allerminst, want in de school wordt van elk kind verwacht dat het Nederlands spreekt. En dat lukt Aurélie en haar andere Franstalige klasgenootjes prima.
Een goede vriendin van haar is Alégria uit Dottenijs. ,,Ik kom naar deze school omdat het belangrijk is dat ik Nederlands kan leren. Dan heb ik later veel meer kansen om een job te vinden. Mijn moeder volgt ook al lessen Nederlands in het volwassenenonderwijs."

Thuis is de voertaal voor Alégria en veel van de andere Franstalige kinderen Frans, maar hun ouders willen wel dat hun kind goed Nederlands kent. Dat is ook zo bij Florian uit Molenbaix bij Celles. ,,Als ik goed Nederlands spreek, zal ik later makkelijker een baan vinden", motiveert hij. (vfb)

06/11/2006

Ligt het aan mij of zie ik dan toch een verschil tussen Walen en geëmigreerde Franstalige Brusselaars ?
Waalse ouders blijken voor het welzijn van hun kinderen veel interesse te hebben in het Nederlands.
Franstaligen in de Vlaamse Rand kunnen hier wellicht nog veel van opsteken.
Heeft de Waal wel de wil om NL te leren en de Franstalige in de Vlaamse Rand dan weer niet ?
Of is dit een sociaal gegeven ? De Waal uit het Henegouwse leert 'om den brode' NL. Heeft de Franstalige hierdoor geen 'nood' aan het NL?

Graag je mening...

Laatst gewijzigd door job : 6 november 2006 om 10:41.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2006, 11:03   #2
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Wat we nu zien is iets wat we 100 jaar terug zagen bij de Vlamingen, maar dan in een kleinere vorm. Toen moest men Frans leren om aan de bak te raken, nu moet men Nederlands kennen....
Oud 6 november 2006, 11:14   #3
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

We kunnen alleen maar toejuichen dat ze Nederlands wensen aan te leren. Zolang ze het onderwijs van de kinderen die als moedertaal het Nederlands hebben niet bemoeilijken of vertragen, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2006, 11:17   #4
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Zolang ze het onderwijs van de kinderen die als moedertaal het Nederlands hebben niet bemoeilijken of vertragen, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Waaruit blijkt dat?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2006, 11:24   #5
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Waaruit blijkt dat?
En de Vlaamse kinderen?

Wie denkt dat de Vlaamse kinderen het slachtoffer zijn van die grote aanwezigheid van Franstaligen, heeft het verkeerd voor. Zelfs op de speelplaats spreekt bijna iedereen Nederlands. ,,Dat heeft ook te maken met de gemotiveerde Franstalige ouderparen”, zegt directeur Ludwig Van Tendeloo. ,,De communicatie tussen hen en onszelf gebeurt ook steeds meer in het Nederlands. Een groeiend aantal van die ouderparen schrijft zich ook in voor cursussen Nederlands voor volwassenen.”

De Aalbeekse school heeft dezelfde ervaringen. Ook hier zijn er allerminst problemen met de aanwezigheid van Franstaligen. ,,Integendeel”, aldus Greetje Huyse, ,,ze doen het zeer goed in het Nederlands en het motiveert de Vlaamse leerlingen van de derde graad om Frans te leren.”
Oud 6 november 2006, 11:26   #6
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Het niveau van het Nederlands en de wil om het te spreken is groot (waarschijnlijk door de jonge leeftijd als ze er mee starten) waardoor het voor de Vlaamse kinderen geen hinderpaal blijkt te zijn.
Oud 6 november 2006, 11:30   #7
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Sorry Stef... ik had blijkbaar je opmerking verkeerd gelezen (geïnterpreteerd). Ik dacht dat je stelde dat ze het wel bemoeilijkten (wat dus helemaal niet zo is!).

Sorry, dat maandaggevoel kan tot verwarring leiden!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2006, 11:31   #8
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Sorry Stef... ik had blijkbaar je opmerking verkeerd gelezen (geïnterpreteerd). Ik dacht dat je stelde dat ze het wel bemoeilijkten (wat dus helemaal niet zo is!).

Sorry, dat maandaggevoel kan tot verwarring leiden!
Geen probleem
Oud 6 november 2006, 16:43   #9
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Ik heb eigenlijk een informatie vraag : mag elk Belgisch kind ingeschreven worden in elke Belgische school? Mag een Nederlandstalige in Komen naar een school in Kortrijk gaan?
Mag een Franstalige in Sint-Pieters-Leeuw naar een Franstalige school in faciliteitengemeente Drogenbos gaan? Of in Wallonie?

Voor de rest, als het WAAR is dat er geen problemen zijn, en dat het onderwijs aan normaal tempo verloopt, dan is dit natuurlijk te bewonderen en toont het aan dat er zeker nog Franstaligen van goeie wil zijn. Dat moet je ook eens kunnen toegeven.
Oud 6 november 2006, 17:04   #10
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik heb eigenlijk een informatie vraag : mag elk Belgisch kind ingeschreven worden in elke Belgische school? Mag een Nederlandstalige in Komen naar een school in Kortrijk gaan?
Mag een Franstalige in Sint-Pieters-Leeuw naar een Franstalige school in faciliteitengemeente Drogenbos gaan? Of in Wallonie?

Voor de rest, als het WAAR is dat er geen problemen zijn, en dat het onderwijs aan normaal tempo verloopt, dan is dit natuurlijk te bewonderen en toont het aan dat er zeker nog Franstaligen van goeie wil zijn. Dat moet je ook eens kunnen toegeven.
De Franstalige scholen in de faciliteitengemeenten mogen enkel kinderen uit de faciliteitengemeenten toelaten. Een Frastalig kind uit Sint-Pieters-Leeuw mag dus niet naar school gaan in Drogenbos. Die wet wordt echter niet nageleefd (c'est la Belgique, n'est pas?).
Voor de rest is, denk ik, alles toegelaten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2006, 17:33   #11
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het veel beter dat deze mensen dit doen uit eigenbelang. Destijds was het: Frans leren of creperen. De Vlaming had toen dus geen andere keus. En van een 'Vlaamse meester' is al zeker geen sprake meer.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2006, 17:57   #12
Dimitri

Standaard

Een positieve ontwikkeling, dat Franstaligen Nederlands willen leren. De vraag is alleen: waarom moeten ze daarvoor naar Vlaanderen? Blijkbaar biedt het Franstalige onderwijs niet voldoende Nederlands aan. Het zou natuurlijk nog mooier zijn als in Wallonië en Noord-Frankrijk de positie van het Nederlands verbeterd wordt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2006, 18:03   #13
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Een positieve ontwikkeling, dat Franstaligen Nederlands willen leren. De vraag is alleen: waarom moeten ze daarvoor naar Vlaanderen? Blijkbaar biedt het Franstalige onderwijs niet voldoende Nederlands aan. Het zou natuurlijk nog mooier zijn als in Wallonië en Noord-Frankrijk de positie van het Nederlands verbeterd wordt.
Groot gelijk, tof dat ze Nederlands leren, jammer dat ze dat in hun eigen streek niet kunnen doen.
Die Waalse kinderen krijgen nu onderwijs dat wordt betaald door de Vlaamse overheid. Of krijgen de Vlaamse scholen die Waalse kinderen in schrijven ook een deel uit de Waalse onderwijskas?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2006, 18:11   #14
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik woon in Wallonië en hier in de gemeente worden de lessen in het lager onderwijs gedeeltelijk in het Nederlands gegeven door een leerkracht met een Nederlandstalig diploma.

Ook wordt er naschoolse kinderopvang gegeven in het Nederlands. Dus de Walen zijn niet vies van het Nederlands, eerder de Brusselaar!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2006, 20:20   #15
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik woon in Wallonië en hier in de gemeente worden de lessen in het lager onderwijs gedeeltelijk in het Nederlands gegeven door een leerkracht met een Nederlandstalig diploma.

Ook wordt er naschoolse kinderopvang gegeven in het Nederlands. Dus de Walen zijn niet vies van het Nederlands, eerder de Brusselaar!!
Je slaat volgens mij volledig de nagel op de kop.
Er is blijkbaar een duidelijk verschil tussen 'de Waal' die wél inspanning doet om NL te leren en 'de (al dan niet naar de Vlaamse Rand geëmigreerde) franstalige Brusselaar'.
De ene wel en de andere niet uit economische noodzaak ?
Oud 6 november 2006, 20:53   #16
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Wel even opletten met eigen karakter van de Vlaamse scholen.
Ik dacht dat ik ergens gelezen heb dat Nederlanders die naar de Limburgse scholen komen schoolgeld moeten betalen als buitenlander. Is dit ook zo voor de Noord-Fransen ? Hoe zit het met de Walen ? Wordt er een correctie uitgevoerd bij federale dotaties onderwijs bij de Federale overheid. Deze dotaties gebeuren toch per leerling ? Of moet dit weer voor niets. Als wij ze opleiden dan moet het geld ook deze kant op.
Indien wij voor het Nederlandstalig onderwijs van franstaligen vergoed worden dan heeft het zin een echte Vlaamse school te openen in Doornik. Succes verzekerd.
Oud 7 november 2006, 00:08   #17
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht

Mag ik vragen waar u woont? Ik kan dat bijna niet geloven? Is dat dan voor de kinderen van Vlamingen die wonen die in Wallonië of zo? Een soort faciliteiten? Kortom : verlicht mij aub.
Oud 7 november 2006, 00:10   #18
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Tja, misschien gaat het niet alleen om het Nederlands? Niet vergeten dat veel leerlingen uit het ASO (Algemeen Secundair Onderwijs, de meest theoretische vorm van secundair onderwijs) Frans, Engels, wat Duits en sommigen (zoals ik) ook Latijn.
Of gaat het ook om wetenschappen en wiskunde?

In Noord-Frankrijk gaan ze niet zo sympathiek om -vrees ik- met het Nederlands, als wij doen in Vlaanderen met Franstaligen.
Oud 7 november 2006, 00:13   #19
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De Franstalige scholen in de faciliteitengemeenten mogen enkel kinderen uit de faciliteitengemeenten toelaten. Een Frastalig kind uit Sint-Pieters-Leeuw mag dus niet naar school gaan in Drogenbos. Die wet wordt echter niet nageleefd (c'est la Belgique, n'est pas?).
Voor de rest is, denk ik, alles toegelaten.
Oke stomme vraag, maar mag een kind in Drogenbos naar school in Linkebeek of zo?

Is dat echt zo dat kinderen uit nietfaciliteitengemeenten naar school gaan in faciliteiten? Waar? Wie?
Waarom wordt dit toegelaten en door wie?
Waarom worden wij altijd als de fascisten beschouwd terwijl we zo laks zijn in feite?
Oud 7 november 2006, 01:04   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oke stomme vraag, maar mag een kind in Drogenbos naar school in Linkebeek of zo?
Ik vermoed van wel, maar ik weet het niet.

Citaat:
Waarom wordt dit toegelaten en door wie?
Omdat -vreemd genoeg- de Vlaamse overheid haar eigen Franstalige scholen niet mag controleren. Dat is een bevoegdheid van de Franse Gemeenschap.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be