![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verhoeven (MHP) pleit voor zakenkabinet
Ad Verhoeven, voorzitter van de vakcentrale MHP, pleit voor de totstandkoming van een zakenkabinet. Dit zou moeten worden gesteund door maatschappelijke organisaties. Verhoeven zegt dit in een reactie op de val van het kabinet Balkenende. De voorzitter van de vakcentrale MHP vraagt zich af of de politiek nog wel het primaat heeft bij het nemen van belangrijke beslissingen, gezien het ‘prutswerk’. “Ik krijg er steeds meer moeite mee om aan onze achterban uit te leggen of ons land nog wel goed wordt bestuurd. Wat in ‘politiek Den Haag’ begonnen is als een klucht, is in een drama geëindigd”,aldus Verhoeven. Zelf denk ik dat een zakenkabinet in Nederland wellicht nodig zal zijn, aangezien d�*t kabinet, en de vorige, er niet in zijn geslaagd duurzame hervormingen door te voeren. De AOW, om er maar eens eentje te noemen. Wat denken jullie, en zou dit voor Vlaanderen (België) misschien ook een goede oplossing zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Dit is wellicht de enige wijze waarop noodzakelijke aanpassingen efficiënt zouden kunnen gebeuren. Op democratische wijze gaan de hervormingen te traag in een sneller evoluerende geglobaliseerde wereld.
Ik dacht dat we dat al eens gehad hadden in de jaren 30. In de jaren 80 heeft men het ook nog geprobeerd, maar het kwam uiteindelijk enkel tot de toevoeging van enkele zakenlui in de regering. Toen onze steden door kooplieden werden bestuurd waren zij van de welvarendste van de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Kijk naar Hong Kong en Singapore.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lokaal Raadslid
|
![]() En Monaco en Liechtenstein. Dat zijn vorstelijke dictaturen waar het niettemin zeer goed leven is voor iedereen.
Bij de afbraak van het ancien regime is ook een positief element verdwenen, nl de band eigenaar-bestuurder. Iemand zorgt altijd beter voor iets dat van hem is dan iets van een ander. De vraag stelt zich hoe je die band zou kunnen herstellen, zonder te vervallen in een dictatuur van de bezitters. Weet iemand hoe dat daar in Hong Kong en Singapore aan toe gaat? Laatst gewijzigd door Christian Floru : 5 september 2006 om 23:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben ook wel enigsinds te vinden voor een "zakenkabinet", al stel ik mij daar concreet de vraag bij hoe je zoiets te werk steld en hoe dat in verhouding staat tot de democratie. Met betrekking to Hong Kong; in het recente verleden is daar een demonstratie geweest van om en bij de 1 miljoen inwoners met de eis tot meer democratie. Of dat gericht was tot de overheid of tot een "zakenkabinet" weet ik niet, al lijkt het eerste het meest logische.
't Is in ieder geval een interessante denkpiste. Waar kan ik meer info vinden omtrent het onderwerp? Laatst gewijzigd door Heftruck : 6 september 2006 om 00:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Die demonstratie in Hong Kong heeft te maken met de wederbezitname door China.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Wie benoemt zo'n kabinet en aan wie is dat verantwoording verschuldigd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Grondwettelijk gezien: de koning
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Altijd is er wel een rechtse groep die een errectie krijgt bij het woord "zakenkabinet".
De ferengis van deze wereld, de poenscheppers, de arrangeurs, de bedisselaars, de profiteurs, de lakeien van al dezen en de simpele duiven die denken dat dezen het goed menen zijn altijd pro "zakelijke" besturen. Dit is natuurlijk om een errectie van te krijgen: als je een zakenman enz... bent. Voor al de andere mensen geldt de goede oude Vlaamse spreuk: "Als de wolf de passie preekt: boer, let op uw kippen!" Ons land, ons leven, onze maatschappij, onze samenleving is er niet om een bepaald aantal handige jongens hun ding te laten doen. Laat ons wel wezen: ze hebben zo al bijna alles in handen. De rest willen we vooral in het algemeen belang bestuurd zien, en dan is er voor hen geen extra poen meer over. Sorry. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Aldus de theorie.
In de praktijk blijkt vaak het omgekeerde, nl dat zij die beweren de democratie te dienen vooral zichzelf bedienen en de bevolking in armoede leeft. Dit is bijna overal in de wereld zo. Eveneens blijken de hierboven opgesomde landen rijker dan andere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " Laatst gewijzigd door Fozzie : 6 september 2006 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Sommige democratieën zijn niet al te proper. Alle dictaturen zijn vuil. Of ken je een paar goede voorbeelden??? Dat voor wat de praktijk betreft he slimmen... ![]() Laatst gewijzigd door ericferemans : 6 september 2006 om 11:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
desalniettemin is uw bekommernis terecht. Het probleem zit hem in de bekwaamheid van de bestuurders. Neem nu dat democratie van toepassing zou zijn in een kliniek. Alle betrokkenen gaan bepalen of persoon x dient geopereerd te worden en hoe. Dat werkt niet. Bestuur en beslissingen dienen genomen door de mensen die daar het meest geschikt voor zijn. Dit is voor de 'gewone mens' veel beter dan dat hij zelf bestuurd met een gemiddelde kennis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Noord-Korea, Cuba, China...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Dezelfde vraag geldt voor onze verkozen leiders (walgelijk woord...). Als er de mogelijkheid wordt gecreëerd om in beiden groepen (verkozenen + zakenkabinet) direct in te grijpen (permanente afzetbaarheid), dan kunnen we al heel wat geruster slapen, denk je niet? Wat mij vooral aantrekt aan een zakenkabinet, is dat daar mensen zouden inzitten die tenminste hun vak kennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat volgens mij goed zou zijn, zal voor U beslist niet het geval zijn (of omgekeerd ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik geef de voorkeur aan mensen die dat elders al hebben bewezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |