![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Terwijl in Europa de "traditionele Chineze geneeswijzen" hoe langer hoe meer aanhang wint, moet met er in het land van herkomst niet veel meer van hebben. Deze kwakzalverij steunt voor het overgrote deel op mythen en bijgeloof en niet op enige kennis van biologie en scheikunde. Veel disciplines, zoals acupunctuur en feng shui, werden zelfs in de oudheid al door geleerden belachelijk gemaakt, en waren zelfs lange tijd verboden tot Mao er een ideaal propagandamiddel in zag om China op de wereldkaart te zetten. Enkele jaren geleden veroorzaakten giftige Chinese kruiden nog voor grote opschudding en zetten ze enkele mensen op de wachtlijst voor nieuwe nieren.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met de kruidentoestanden heb ik geen ervaring.
Maar dat men me niet gaat willen wijsmaken dat acupunctuur geen duidelijk aanwijsbaar effect heeft! Laatst gewijzigd door circe : 27 november 2006 om 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Van acupunctuur is aangetoond dat het in bepaalde gevallen pijnstillend werkt, maar dat is ook alles! Daarbij maakte het niet uit waar de naalden gestoken werden en voor het bestaan van de zogenaamde "meridianen" is al helemaal nul komma nul bewijs. Alle andere toepassingen, zoals behandeling van slapeloosheid, stoppen met roken, gewicht verliezen, enz. moeten naar het rijk der fabelen verwezen worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Net hetzelfde met homeodinges. Nog zo'n grote kwakzalverij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Zoiets wordt in skeptische kringen 'anekdotisch bewijs' genoemd en is waardeloos. Pas wanneer een behandeling bij een groep proefpersonen een duidelijk, reproduceerbaar resultaat geeft dat verschilt van een controlegroep die de behandeling niet onderging kan je iets beginnen besluiten. Als ik jouw redenering volg kan ik ook wanneer ik griep heb alle dagen een uur op mijn kop gaan staan en wanneer ik na een week genezen ben besluiten dat op je kop staan helpt tegen griep!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Een kleine berekening in verband hiermee. Eén van de verdunningen die bij homeopathie gebruikt wordt is 10^60 (tien tot de zestigste macht). Stel dat je in zo'n geval vertrekt van een extract met een concentratie van een mol per liter (6,022 x 10^23 moleculen, wat vrij geconcentreerd is, waarschijnlijk zal de beginoplossing veel minder geconcentreerd zijn) en deze zoveel maal verdunt, heb je een kubus nodig met zijde van honderd twintig miljoen kilometer (grofweg de afstand Aarde - Mars, kan er een paar miljoen kilometer naast zijn) om er één molecule in terug te vinden!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil evenwel niet beweren dat acupunctuur voor �*lles een oplossing is of kan zijn. Ik zou mijn kinderen vb. niet met acupunctuur laten behandelen in geval van longontsteking of zo. wat wèl al (bij verschillende!) personen tot 100% genezing heeft geleid was een acupunctuurbehandeling tegen migraine, tegen hyperventilatie, tegen hoofdpijnen als gevolg van constante stress etc.... de gekende (en ineens zou dt wèl lukken!) pijnbestrijding in geval van aanwijsbare verkalking in de halswervels... niet 100% blijvend, maar voldoende om er met twee behandelingen per jaar geen pijnstillers meer bij te hoeven slikken. enfin, ik heb teveel goede ervaringen op teveel verschillende gebieden zelf ondervonden en gezien bij kennissen, om enkel het "pijnstillend" karakter te moeten geloven. Het eventuele placebo effect kan ik volkomen uitsluiten: als je denkt dat het beter is omdat je enkel gelooft dat die prikken geholpen hebben, dan duurt het effekt constant en niet enkel gedurende een maand, waarna de klachten terugkomen en dan weer verdwijnen bij een nieuwe behandeling.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 27 november 2006 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Zoiets noemt men een Placebo-effect........
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zie mijn post hierboven.
Ik heb ondertussen hetzelfde effect (maar met kortere interval: geen maand, maar twee weken effect) dankzij een kine-behandeling. Ik houd die ondertussen aan, want dat wordt wèl terugbetaald. Is die kine ook een placebo dan?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |