Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2006, 12:24   #1
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard de lijn voert quota in voor allochtone en vrouwelijke werknemers

wo 15/11/06 - Vervoersmaatschappij De Lijn voert quota in voor zowel allochtone als vrouwelijke werknemers. Dat schrijft De Standaard.

Nu heeft De Lijn 193 allochtonen in dienst, dat is zo'n 2,9 procent van het totale personeelsbestand.

Dat aandeel moet groter zijn, vindt De Lijn, zodat er meer diversiteit is op de werkvloer en het personeelsbestand een betere afspiegeling wordt van de maatschappij.
Om dat te bereiken zijn quota noodzakelijk, zegt De Lijn. Het personeelsbeleid moet ook aangepast worden om de quota te bereiken.
"Te weinig vrouwen en allochtonen reageren op onze vacatures", zegt directeur Ingrid Lieten. "Daarom moeten we onze manier van jobs aankondigen en mensen in dienst nemen, veranderen. Anders duurt het te lang voor er een evenwicht is."
De Lijn is het enige grote overheidsbedrijf dat een quotum invoert. De Post en de NMBS bijvoorbeeld zijn tegen quota voor allochtone en vrouwelijke werknemers.
bron vrtnieuws.net

Positieve discriminatie is ook discriminatie.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 12:29   #2
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Schandalig, pure discriminatie.

Straks moet ik een gehandicapte transexuele homofiele islamiet met een bruin huidskleurtje zijn eer ik in aanmerking kom voor een job.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 12:31   #3
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Quota zijn voor niets nodig. We hebben onze antidiscriminatiewetten, die moeten maar volstaan.

Seffens gaan ze ook nog quota opleggen voor homo's, getuigen van Jehova, brillendragers, linksdragers en andere minderheden....

Pure regelneverij.
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 12:47   #4
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Misschien moet een afgewezen autochtone mannelijke kandidaat maar eens een proces inspannen tegen de Lijn wegens discriminatie. Er is nu in veel gevallen immers geen enkele manier meer om objectief vast te stellen of hij afgewezen werd wegens onvoldoende gekwalificeerd dan wel wegens "niet vrouw" en/of "verkeerde huidskleur".
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 12:53   #5
Anna List
Banneling

Standaard

toekomst ziet er fris uit voor jonge moslima's

zouden de bij De Lijn die quota ook meteen doortrekken tot in het directiecommité ? ... of moeten 'ze' nu ook weer niet overdrijven ?!

ps hebben ze bij de Lijn al een hoofddoekenverbod voor chauffeurs/controleurs ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 14:03   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
wo 15/11/06 - Vervoersmaatschappij De Lijn voert quota in voor zowel allochtone als vrouwelijke werknemers. Dat schrijft De Standaard.

Nu heeft De Lijn 193 allochtonen in dienst, dat is zo'n 2,9 procent van het totale personeelsbestand.

Dat aandeel moet groter zijn, vindt De Lijn, zodat er meer diversiteit is op de werkvloer en het personeelsbestand een betere afspiegeling wordt van de maatschappij.
Om dat te bereiken zijn quota noodzakelijk, zegt De Lijn. Het personeelsbeleid moet ook aangepast worden om de quota te bereiken.
"Te weinig vrouwen en allochtonen reageren op onze vacatures", zegt directeur Ingrid Lieten. "Daarom moeten we onze manier van jobs aankondigen en mensen in dienst nemen, veranderen. Anders duurt het te lang voor er een evenwicht is."
De Lijn is het enige grote overheidsbedrijf dat een quotum invoert. De Post en de NMBS bijvoorbeeld zijn tegen quota voor allochtone en vrouwelijke werknemers.
bron vrtnieuws.net

Ronduit racistisch, CGKR Where Are Thou ?

Maar ja, voor hun is da geen racisme zeker, want een minderheid kan nie discrimineren of hoe zien ze dat ook alweer...

Als ge nu als autochtoon voor buschaufeur soliciteert en ze nemen u nie aan , weete al waar ge moet zijn hé...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 14:15   #7
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Schandalig, pure discriminatie.

Straks moet ik een gehandicapte transexuele homofiele islamiet met een bruin huidskleurtje zijn eer ik in aanmerking kom voor een job.
allé, nog effekes onder de zonnebank en 't is in orde ...

't is natuurlijk wel handig als het personeel dezelfde roots heeft als de gebruikelijke amokmakers, ze kunnen direct in dezelfde taal ingrijpen.

Laatst gewijzigd door lantjes : 15 november 2006 om 14:17.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 14:30   #8
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Rassenwetten? En ik die dacht dat dat niet meer mocht.
Oud 15 november 2006, 14:40   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

En ik die dacht dat ge gewoon lid moest zijn van de SP.a om bij De Lijn te werken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 14:42   #10
Vorenus
Banneling

Standaard

Allé wanneer worden de Rassenwetten van Namen beslist door Paarse Reichs Regime.
Oud 15 november 2006, 14:47   #11
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Te weinig vrouwen en allochtonen reageren op onze vacatures", zegt directeur Ingrid Lieten. "
Het kan best zijn dat die twee groepen in zulke jobs niet geintresseerd zijn, of gaat men ze verplichten van mee te doen?
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 14:50   #12
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

bron vrtnieuws.net

Voor mij maakt het niet uit of een chauffeur bruin, zwart, wit of appelblauwzeegroen, man of vrouw is. Als de chauffeur bekwaam is en de mensen veilig op hun bestemming brengt is dat voor mij oké!
Die quota vind ik ongepast!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 15:02   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
allé, nog effekes onder de zonnebank en 't is in orde ...

't is natuurlijk wel handig als het personeel dezelfde roots heeft als de gebruikelijke amokmakers, ze kunnen direct in dezelfde taal ingrijpen.
geweldig idee ?! ... ik zie dat precies niet zitten dat de chauffeurs/controleurs in t Arabisch gaan staan keuvelen op den tram, da's d'ailleurs zwaar in strijd met de taalwetgeving !
Oud 15 november 2006, 15:03   #14
Anna List
Banneling

Standaard

efkens een slecht mopke tussendoor :

die zwarte chauffeur, gaat die dan ook vanachter moeten zitten ?
Oud 15 november 2006, 15:07   #15
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Deze positieve discriminatie is het gevolg van een negatieve discriminatie op de arbeidsmarkt, men tracht recht te trekken wat scheef zit, afwachten of het resultaat heeft. Als men vanuit de overheid de diversiteit benadrukt dan is het normaal dan men dit wil laten doorschijnen in zijn personeelsbestands. Uiteraard zie ik het liever zonder quota gebeuren maar blijkbaar is het op die manier niet mogelijk.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 15:09   #16
Vorenus
Banneling

Standaard

Quota's zijn discriminatie, of deze positief of negatief is. Discriminatie blijft discriminatie.
Oud 15 november 2006, 15:09   #17
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Lang leve het politiek correct denken...
Jarno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 15:30   #18
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...jn/index.shtml

Dit is de link.
Tja, wat kan je hierover zeggen?
Het aantal allochtonen moet naar 4%.
Grappig, moest er gezegd worden dat het aantal autochtonen MINSTENS 96% moet zijn zou het kot waarschijnlijk te klein zijn.
Oud 15 november 2006, 16:10   #19
de mestkever
Partijlid

de mestkever's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981 Bekijk bericht
Deze positieve discriminatie is het gevolg van een negatieve discriminatie op de arbeidsmarkt, men tracht recht te trekken wat scheef zit, afwachten of het resultaat heeft. Als men vanuit de overheid de diversiteit benadrukt dan is het normaal dan men dit wil laten doorschijnen in zijn personeelsbestands. Uiteraard zie ik het liever zonder quota gebeuren maar blijkbaar is het op die manier niet mogelijk.
Als men op de arbeidsmarkt aan discriminatie doet dan is het waarschijnlijk de discriminatie op basis van kwaliteit. En eigenlijk vind ik daar niets verkeerd aan. Discriminatie op basis van ras, nationaliteit en weet ik wat nog allemaal zal nooit meespelen bij het aanwerven van werkkrachten. Dat is enkel een goedkope uitvlucht om niet te moeten werken en om te kunnen parasiteren op de kosten van de samenleving. Alsof die quota iets gaan uitmaken. Alleen al het systeem van quota vind ik verwerpelijk, en het gaat niets afdoen aan het resultaat tenzij dat meer en meer Vlamingen zullen worden gediscrimineerd.
de mestkever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 16:41   #20
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mestkever Bekijk bericht
Als men op de arbeidsmarkt aan discriminatie doet dan is het waarschijnlijk de discriminatie op basis van kwaliteit. En eigenlijk vind ik daar niets verkeerd aan. Discriminatie op basis van ras, nationaliteit en weet ik wat nog allemaal zal nooit meespelen bij het aanwerven van werkkrachten. Dat is enkel een goedkope uitvlucht om niet te moeten werken en om te kunnen parasiteren op de kosten van de samenleving. Alsof die quota iets gaan uitmaken. Alleen al het systeem van quota vind ik verwerpelijk, en het gaat niets afdoen aan het resultaat tenzij dat meer en meer Vlamingen zullen worden gediscrimineerd.
Ben geen voorstander van quota, maar begrijp dat men vanuit de overheid een signaal wil geven of het effectief is ... . Om bij de groendienst van de gemeente binnen te geraken zou je kansarm moeten zijn. Misschien zijn er bekwamere mensen om een perk te harken. Maar discriminatie op de arbeidsmarkt bestaat, bijvoorbeeld een man van Marokkaanse origine verstuurt zijn solicitatiebrief, antwoord is dat hij niet voldoet aan het profiel, stuurt de solicitatiebrief terug, maar verandert zijn naam, onmiddellijk wordt hij uitgenodigd op gesprek of een bepaald bedrijf weigert allochtonen aan te nemen omdat bepaalde klanten liever geen allochtone over de vloer zien komen.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be