![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister
|
![]() In EOS vond ik een interessant artikel "God zit in de hersenen".
Nog enkele jaren en de neurobiologie heeft het antwoord op een eeuwenoud dilemna??? Hier volgt een deel van het bewuste artikel. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zwak argument als ge dat gebruikt tegen het idee dat alles een illusie is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Schitterend!
Een eerste neurobiologische hypothese die het godsbesef kan verklaren. Binnen afzienbare tijd worden duizenden jaren van religie en religieus gevoel verklaard door hersenonderzoek. En op ons hoogintellectueel forum, waar massaal pagina's worden volgeschreven over gods bestaan, de goddelijkheid van jezus, de echtheid van de bijbel, de islam en zijn profeten en dit door mensen die in alle toonaarden hun geloof uitzingen en hun vertrouwen in de inhoud van de bijbel/koran, is de reactie: NADA, niks, nul. ... Van struisvogelpolitiek gesproken! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het woord godsbesef impliceert het bestaan van god. Als die professor zegt dat hij het godsbesef kan verklaren, dan geeft hij toe dat god bestaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Neen, daar ben ik niet mee akkoord. Da's volgens mij juist de kern van het artikel. Mensen ervaren wel degelijk iets, dat ze benoemen als god, maar eigenlijk is het een resultante van verschillende processen in de hersenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je weet wel beter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() En evenmin zegt dit artikel niets over het mogelijk niet-bestaan van God. Het zal altijd een neurofysiologisch artikel blijven, zonder 100% wetenschappelijke uitspraken te kunnen doen over het ware bestaan van het Absolute Zijn. Trouwens, zoals je wellicht al weet, ik ben theïstisch, en voor mijn leven vertrouw ik mij toe aan God, vanwie ik weet dat Hij bestaat en Hij mij kent. Zelfs al zou het (voor mezelf puur hypothetisch) zo zijn dat God nu niét zou bestaan, dan nog heeft mijn leven een diepe zin gehad.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 29 november 2006 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
________________________ Niemand zal mij tegenspreken: illusies zijn zeer reëel. De Openbaringen, 6101 Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 29 november 2006 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() als ik jou waarneem dan is dit ook maar een resultante van verschillende processen in mijn hersenen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Speelgoed waarop staat "made in china" ,volgens de filosofie van onze forum paters is het land "china" in het speelgoedje zelf ,wat natuurlijk niet kan???(dus china met haar huizen ,grond ,milieu alles erop een eraan etz...)
Het is temeer een bewijs dat "god in het brein" gewoon een handtekening van god himself is en niet dat god een product is van de brein, een "finger-print" ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zogauw ik de pijp uitga sta je daar echter mooi met al die processen in je hersenen. Je kan je mij misschien nog een tijdlang herinneren, maar je weet nog veel beter dat ik voorgoed de pijp uit ben en dat je mij nooit meer zult kunnen waarnemen zoals toen ik nog leefde.
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De nieuwste techniek om 'de processen in onze hersenen' te beïnvloeden wordt ondertussen in de stijgers gezet.
Binnenkort werkt kardinaal samen met één of andere reclamejongen (die zelf niet in het bestaan van god gelooft) om het godsbesef aan te wakkeren. Santé! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
![]() Citaat:
Het menselijke denken en zijn uitdrukkingswijzen kunnen het goddelijke aspect in de mens en ook in alles wat is, niet bevatten, juist omdat het goddelijke aan alles en dus ook aan het denken voorafgaat. De menselijke geest vertegenwoordigt logisch en empirish denken met vergelijkingen en contrasten, graden van juist of fout en van goed of kwaad, maar in de absolute eenheid kunnen geen vergelijkingen, contrasten of graden bestaan, daar het aan dit alles vooraf insluit. Om dit te beseffen en deze eenheid met het levensbeginsel in ons te (her-) bewerkstelligen, dient het logische denken te transcenderen en het bewustzijn dient niet-zelfbewust te worden, ahw vrij van zichzelf. In deze toestand zijn 'ik' en dat wat ook wel eens 'god' genoemd word een geheel, een totaal zijn, in overstijging van de zintuiglijke beperkingen en ogenschijnlijke afgescheidenheid van het dagdagelijkse leven. Ik vermoed echter, dat onze ambitieuze neuro-chirurg zijn linkerhersenhelft door de constante opname van empirische kennis, iewat overgroeit ten nadele van de rechterhelft, waar het intuitieve intellect zetelt. Iets teveel yang dus voor deze high-tech smart ass. Enfin, bij deze een zoveelste patent-voorwarmwater-aanvraag. Citaat:
Ook laat hij na dit aspect vanuit zichzelf te beschrijven en hoe dit zelf er dan zou moeten uitzien of ervaren worden. Ik betwijfel of hij zijn eigen zelf zou herkennen, mocht hij het plots in een staat van genade ontmoeten. Over de al dan niet illusoire waarde van dit zelf-gevoel kan men heelder bossen optrekken, maar het blijft een feit dat er iets in ons is, dat wij in wezen zijn, dat wat een levendig gevoel ervaart. Laat hem zichzelf maar eens trakteren op een klinische meditatie-sessie en nadien een brainscannetje. Best mogelijk dat ie, na ontwarring van z'n arme hersenen z'n ware zelf weer ontmoet en het eeuwige in zich weerom herkent. ![]() Laatst gewijzigd door Diego Raga : 30 november 2006 om 02:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Bij mij is dat deel niet actief denk ik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Volgens deze hypothese zit god niet in de hersenen als vast gegeven. Het godsbesef zou een verschijnsel zijn van verschillende gelijktijdige ervaringen, die in meerdere of mindere mate optreden in de hersenen. De verschillende factoren (bijv. het zelfbesef, de meer of minder gedefinieerde plaatsing in de ruimte), en dus ook de mix, treden op in verschillende mate naargelang de persoon, de omstandigheden, het punt in de ontwikkeling, enz. Het is dus best mogelijk, m.i. waarschijnlijk dat, naargelang de verdere ontwikkeling van de psyche van de mens, en dus de scherpere definiëring van zelfbesef, enz, die godservaring niet meer zal optreden. Citaat:
'100% wetenschappelijke uitspraken over het ware bestaan van het Absolute Zijn' is m.i. een paradox. Het is niet het domein van de wetenschap. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
M.i. kan iemand op zeker ogenblik tot een 'besef' komen, dat later verkeerd blijkt. Niet reëel dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En als je dit gegeven doortrekt kom je tot zeer verregaande en interessante conclusies, die een ander licht werpen o.a. op wat wij 'realiteit' noemen. Maar dit is duidelijk een ander topic. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Maar de periode dat men dacht dat het een kwestie van jaren was, vooraleer alle problemen opgelost zouden zijn door de wetenschap, was dat niet meer het rationalisme, einde 18e eeuw of zoiets? Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |