Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2006, 17:40   #1
eno2
Banneling

Standaard Jasper van Essen

Onmiddelijk laten adopteren, die Jasper van Essen.
Geef hem ouders, en dan een naam, ipv een vondelingennaam.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 17:45   #2
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

27/11/2006 12:17 Vondeling station Essen heet Jasper Van Essen (Belga) De baby die zondag te vondeling werd gelegd aan het station van Essen, in het noorden van Antwerpen, heeft een naam. Het amper een week oude jongetje werd maandag Jasper Van Essen gedoopt. Burgemeester Frans Schrauwen heeft de baby maandagmorgen aangegeven bij de burgerlijke stand van de gemeente Essen. "We hebben de naam gekozen in samenspraak met politieofficier Marc Jaspers die de zaak opvolgt. Jasper is afgeleid van zijn familienaam", legt Schrauwen uit. "Mijnheer Jaspers heeft mij overigens verzekerd dat Jasper in zeer goede gezondheid verkeert en dat het een mooi kindje is", aldus nog Schrauwen. De jeugdrechter zal binnen een aantal dagen beslissen over het lot van Jasper. (dwm)
Oud 27 november 2006, 17:46   #3
eno2
Banneling

Standaard

id.
Goeie info.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 november 2006 om 17:48.
Oud 27 november 2006, 17:47   #4
eno2
Banneling

Standaard

error
Oud 27 november 2006, 17:49   #5
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Onmiddelijk laten adopteren, die Jasper van Essen.
Geef hem ouders, en dan een naam, ipv een vondelingennaam.
Dat zou inderdaad een logische gang van zaken zijn. De nieuwe adoptiewet laat dat echter jammer genoeg niet zomaar toe.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 17:58   #6
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dat zou inderdaad een logische gang van zaken zijn. De nieuwe adoptiewet laat dat echter jammer genoeg niet zomaar toe.
Adoptie zou gemakkelijker en goedkoper moeten gemaakt worden, ipv ingewikkelder en duurder.(ik ken de nieuwe adoptiebepalingen niet zo goed, maar vrees dat het daarop uitkomt).

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 november 2006 om 17:59.
Oud 27 november 2006, 18:34   #7
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Adoptie zou gemakkelijker en goedkoper moeten gemaakt worden, ipv ingewikkelder en duurder.(ik ken de nieuwe adoptiebepalingen niet zo goed, maar vrees dat het daarop uitkomt).
Het is een beetje ingewikkelder dan dat... althans voor binnenlandse adoptie (ik weet niet hoe het precies zit met buitenlandse adoptie). De wet staat sowieso niet toe dat een kind de eerste 3 maanden kan geadopteerd worden, omdat de moeder gedurende die periode sowieso de kans krijgt om zich te bedenken. En bij twijfel kan de moeder dat ook nog uitstellen tot 6 maanden. Dan is ze verplicht een beslissing te nemen. Het is dus een beschermingsmaatregel voor de moeder. Maar zelfs nadat de moeder officiëel afstand heeft gedaan, is de adoptie nog niet rond, want door de nieuwe adoptiewet moet dan nog een procedure voor de jeugdrechtbank volgen. En dat kan - gezien de overbezetheid van die rechtbanken - wel eens wat duren. Dat is dan weer een beschermingsmaatregel voor het kind, veronderstel ik. Maar ik weet wel niet of er speciale regels zijn voor vondelingen... want daar kan de moeder natuurlijk officiëel geen afstand doen (misschien kan de adoptieprocedure dus sowieso pas na 6 maanden gestart worden) Die wet is natuurlijk aangepast met de beste bedoelingen, maar maakt zo'n adoptieprocedure erg zwaar natuurlijk. Ik denk niet dat het duurder is geworden echter, maar binnenlandse adoptie is sowieso duurder dan buitenlandse adoptie.

Laatst gewijzigd door Edina : 27 november 2006 om 18:35.
Oud 27 november 2006, 18:39   #8
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een beetje ingewikkelder dan dat... althans voor binnenlandse adoptie (ik weet niet hoe het precies zit met buitenlandse adoptie). De wet staat sowieso niet toe dat een kind de eerste 3 maanden kan geadopteerd worden, omdat de moeder gedurende die periode sowieso de kans krijgt om zich te bedenken. En bij twijfel kan de moeder dat ook nog uitstellen tot 6 maanden. Dan is ze verplicht een beslissing te nemen. Het is dus een beschermingsmaatregel voor de moeder. Maar zelfs nadat de moeder officiëel afstand heeft gedaan, is de adoptie nog niet rond, want door de nieuwe adoptie wet moet dan nog een procedure voor de jeugdrechtbank volgen. En dat kan - gezien de overbezetheid van die rechtbank - wel eens wat duren. Dat is dan weer een beschermingsmaatregel voor het kind, veronderstel ik. Maar ik weet wel niet of er speciale uitzonderingen zijn voor vondelingen... Die wet is natuurlijk aangepast met de beste bedoelingen, maar maakt zo'n adoptieprocedure erg zwaar natuurlijk. Ik denk niet dat het duurder is geworden echter, maar binnenlandse adoptie is sowieso duurder dan buitenlandse adoptie.
Met de beste bedoelingen, akkoord. Maar zoals bekend leiden die naar het beste plaveisel voor de hel.
Het is al lang dat de adoptie-problematiek dicht tegenaan mijn frontale hersenlob aanligt en dat beetje wrijving voelt al héél ongemakkelijk.
Ik durf er niet goed helemaal induiken voor een info-bad, omdat ik vrees dat het een misselijk makende spartelpartij wordt...
Oud 27 november 2006, 19:07   #9
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met de beste bedoelingen, akkoord. Maar zoals bekend leiden die naar het beste plaveisel voor de hel.
Het is al lang dat de adoptie-problematiek dicht tegenaan mijn frontale hersenlob aanligt en dat beetje wrijving voelt al héél ongemakkelijk.
Ik durf er niet goed helemaal induiken voor een info-bad, omdat ik vrees dat het een misselijk makende spartelpartij wordt...
Tja, ik heb bij bepaalde zaken uit de nieuwe wet ook zeer dubieuze gevoelens... ik ben er zeer persoonlijk bij betrokken geweest de laatste tijd! Vandaar dat ik vrij goed op de hoogte ben.
Oud 28 november 2006, 01:58   #10
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

pekka_123's schermafbeelding

Standaard naam

Ze hadden hem ook Jasper Aan Het Perron van Het Station van Essen kunnen noemen
pekka_123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 02:51   #11
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Binnenlandse adoptie komt geoon zeer weinig voor in vergelijking met buitenlandse. Het probleem met buitenlandse adoptie is gewoon dart zowel de "donor" als de "receptor" landen zeer beducht zijn voor mensenhandeltoestanden & dat men een zeer strenge selectie voert lees screening van de kandidaat adoptieouders. Ook eventuele politieke spanningen in de landen van herkomst zorgen voor komplikaties...

De 3 maanden regel, die moet toelaten dat ouders zich bedenken vooraleer ze hun kind definitief "afstaan" is een wijze regel zonder meer..

Andere zaken zijn misschien discutabeler.. gooi het gerust in de discussie.
Het is alleszins zo dat als je een kind wenst te adopteren en je zou absoluut een "belgisch" of "vlaams" kind adopteren je met een enoirme wachttijd zit.. er worden nu eenmaal weinig kinderen geboren in deze contreien en dat zijn er gewoonlijk "gewenste".
Oud 28 november 2006, 11:04   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, ik heb bij bepaalde zaken uit de nieuwe wet ook zeer dubieuze gevoelens... ik ben er zeer persoonlijk bij betrokken geweest de laatste tijd! Vandaar dat ik vrij goed op de hoogte ben.
Als we Jasper nu eens samen adopteerden?
Er worden ocharme één of twee kindjes te vondeling gelegd per jaar in België.
Dat is veel te weinig om de Nationale adoptiewoede te kalmeren..
Oud 28 november 2006, 11:05   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pekka_123 Bekijk bericht
Ze hadden hem ook Jasper Aan Het Perron van Het Station van Essen kunnen noemen
Beter was:

Ad Optie
Oud 28 november 2006, 14:14   #14
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Binnenlandse adoptie komt geoon zeer weinig voor in vergelijking met buitenlandse. Het probleem met buitenlandse adoptie is gewoon dart zowel de "donor" als de "receptor" landen zeer beducht zijn voor mensenhandeltoestanden & dat men een zeer strenge selectie voert lees screening van de kandidaat adoptieouders. Ook eventuele politieke spanningen in de landen van herkomst zorgen voor komplikaties...
Dat is dan ook één van de redenen waarom sommige mensen voor binnenlandse adoptie kiezen. Bij buitenlandse adoptie bestaat inderdaad steeds een risico dat kinderen om verkeerde redenen voor adoptie werden afgestaan (en hiermee bedoel ik niet alleen financiële redenen, maar ook gedwongen afstand). Bovendien bestaat er dan niet altijd de mogelijkheid voor het adoptiekind om later zijn roots te gaan opzoeken en het is bekend dat de meeste adoptiekinderen daar vroeg of laat nood aan hebben. Bij binnenlandse adoptie is die mogelijkheid gegarandeerd.

Citaat:
De 3 maanden regel, die moet toelaten dat ouders zich bedenken vooraleer ze hun kind definitief "afstaan" is een wijze regel zonder meer..
Absoluut. Het grote voordeel van binnenlandse adoptie is de begeleiding die de geboorteouders (in praktijk is dat meestal wel uitsluitend de moeder) krijgen voor en na de geboorte van het kind. En dus ook de kans om zich alsnog te bedenken. Dat vind ik zeer belangrijk omdat het afstaan van een kind geen impulsieve en/of gedwongen beslissing mag zijn. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het ook wel heel zwaar is voor de kandidaat-adoptieouders, want als de moeder zich bedenkt moeten zij dat kind natuurlijk wel terug afstaan... en alhoewel ook zij daar op voorbereid worden, is zoiets natuurlijk altijd heel moeilijk (voor alle duidelijkheid dat is wel afhankelijk van de gekozen adoptiedienst, want sommige diensten plaatsen het kind in een pleeggezin totdat de geboortemoeder het kind definitief afstaat - maar een onmiddellijk plaastsing bij de kandidaat-adoptieouders lijkt mij voor iedereen toch beter).

Citaat:
Andere zaken zijn misschien discutabeler.. gooi het gerust in de discussie.
Het discutabele zit hem vooral in het verschil tussen binnenlandse en buitenlandse adoptie. Vroeger moest je een beginseltoestemming krijgen van - ik denk - Kind en Gezin om te kunnen adopteren en dit na een voorbereidende cursus en een maatschappelijk onderzoek. Nu gebeurt alles via de jeugdrechtbank. Op zich verandert dat niet veel voor buitenlandse adoptie, want de rechtbank verklaart je dan na een maatschappelijk onderzoek eventueel geschikt voor adoptie en dan kom je dus in aanmerking om in het buitenland te gaan adopteren. Voor binnenlandse adoptie moet je echter onmiddellijk een verzoek indienen om een specifiek kind te adopteren, waarna ook een maatschappelijk onderzoek volgt en er meteen een adoptievonnis voor dat specifieke kind volgt. Maar aangezien je dat verzoek dus pas kan indienen op het moment dat de moeder definitief heeft beslist om afstand te doen van dat kind, kom je dus in situatie terecht waarbij ouders pas als geschikt voor adoptie bevonden worden als dat kind al tenminste 5 maanden is (3 maanden bedenktijd voor moeder die tot 6 maanden kan verlengs worden en minimum 2 maanden voor de procedure bij de jeugdrechter waarop niet eens een maximumtermijn staat en alles dus afhangt van de snelheid waarmee de plaatselijke jeugdrechtbank werkt). Dat maakt ook dat adoptiediensten die ernaar streven om het kind van in het begin onder te brengen bij de kandidaat-adoptieouders in een juridisch vaccum zitten: die kandidaat-adoptieouders zijn immers nog niet geschikt bevonden!!! En zorgt er ook voor dat de andere adoptiediensten de kinderen sowieso langer bij een pleeggezin moeten onderbrengen. En ik zie echt niet in, in wiens belang dat zou kunnen zijn!!! Zowel voor het kind als voor de adoptieouders lijkt het mij het beste dat het kind zo snel mogelijk in zijn definitieve gezin kan worden ondergebracht.

Citaat:
Het is alleszins zo dat als je een kind wenst te adopteren en je zou absoluut een "belgisch" of "vlaams" kind adopteren je met een enoirme wachttijd zit.. er worden nu eenmaal weinig kinderen geboren in deze contreien en dat zijn er gewoonlijk "gewenste".
Binnenlandse adoptie duurt inderdaad langer. Er worden ongeveer 30 kinderen per jaar afgestaan voor adoptie. Maar, je moet zeker niet voor binnenlandse adoptie kiezen omdat je een Belgisch of Vlaams of blank kindje wil adopteren hoor. Integendeel! De kans dat het een kind is een moeder van buitenlandse afkomst is zelfs zeer groot... relatief gezien staan moeders van buitenlandse afkomst nog vaker kinderen af dan Belgische moeders.
Oud 28 november 2006, 14:15   #15
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we Jasper nu eens samen adopteerden?
Er worden ocharme één of twee kindjes te vondeling gelegd per jaar in België.
Dat is veel te weinig om de Nationale adoptiewoede te kalmeren..
LOL! Ik denk niet dat mijn vriend daarmee akkoord zou gaan hoor…

De adoptiewoede nav deze zaak is weer zo’n typische emotionele reactie. Plots willen allerlei mensen gaan adopteren die voordien waarschijnlijk nog nooit over adoptie hebben nagedacht en al evenmin weten wat het precies inhoudt (want adoptie is natuurlijk fundamenteel anders dan biologisch ouderschap). Er zijn 5 centra voor binnenlandse adoptie waar talrijke kandidaat-adoptieouders, die al de nodige (en verplichte) voorbereiding hebben gevolgd, op een wachtlijst staan dus is het mi maar niet meer dan logisch dat het naar één van hen zal gaan. Indien het al tot adoptie komt weliswaar. Want in het nieuws gisteren werd gezegd dat het meisje dat begin 2004 te vondeling werd gelegd opgroeit in een pleeggezin!
Oud 28 november 2006, 14:16   #16
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De adoptiewoede nav deze zaak is weer zo’n typische emotionele reactie. Plots willen allerlei mensen gaan adopteren die voordien waarschijnlijk nog nooit over adoptie hebben nagedacht en al evenmin weten wat het precies inhoudt (want adoptie is natuurlijk fundamenteel anders dan biologisch ouderschap). Er zijn 5 centra voor binnenlandse adoptie waar talrijke kandidaat-adoptieouders, die al de nodige (en verplichte) voorbereiding hebben gevolgd, op een wachtlijst staan dus is het mi maar niet meer dan logisch dat het naar één van hen zal gaan. Indien het al tot adoptie komt weliswaar. Want in het nieuws gisteren werd gezegd dat het meisje dat begin 2004 te vondeling werd gelegd opgroeit in een pleeggezin!
Die kans is zeer groot aangezien het de jeugdrechtbank zal zijn die het kind gedurende zijn minderjarigheid volgt.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 16:05   #17
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

http://www.atv.be/v3/newsdetail.aspx?mid=&id=3818
Oud 28 november 2006, 17:14   #18
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Jamaar, ik wil je vriend er gerust bij adopteren.
Hoe meer ouders, hoe beter...voor de kleine.

Citaat:
Ik las dat de jeugdrechter beslist.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 november 2006 om 17:15.
Oud 28 november 2006, 18:03   #19
eno2
Banneling

Standaard

@ Handclapping:

Adoptie zou even normaal en courant moeten zijn als kindjes kopen.
Er zijn wezen en oorlogskinderen genoeg in de wereld.
Oud 28 november 2006, 18:20   #20
Karpax
Burger

Standaard

Citaat:
@ Handclapping:

Adoptie zou even normaal en courant moeten zijn als kindjes kopen.
Er zijn wezen en oorlogskinderen genoeg in de wereld.
Het moet nu ook weer niet te gemakkelijk worden, anders zet je de deur wagenwijd open voor mensenhandelaars...

Think for yourself!!
Karpax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be