![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Onmiddelijk laten adopteren, die Jasper van Essen.
Geef hem ouders, en dan een naam, ipv een vondelingennaam. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 27/11/2006 12:17 Vondeling station Essen heet Jasper Van Essen (Belga) De baby die zondag te vondeling werd gelegd aan het station van Essen, in het noorden van Antwerpen, heeft een naam. Het amper een week oude jongetje werd maandag Jasper Van Essen gedoopt. Burgemeester Frans Schrauwen heeft de baby maandagmorgen aangegeven bij de burgerlijke stand van de gemeente Essen. "We hebben de naam gekozen in samenspraak met politieofficier Marc Jaspers die de zaak opvolgt. Jasper is afgeleid van zijn familienaam", legt Schrauwen uit. "Mijnheer Jaspers heeft mij overigens verzekerd dat Jasper in zeer goede gezondheid verkeert en dat het een mooi kindje is", aldus nog Schrauwen. De jeugdrechter zal binnen een aantal dagen beslissen over het lot van Jasper. (dwm)
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() id.
Goeie info. Laatst gewijzigd door eno2 : 27 november 2006 om 17:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() error
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Adoptie zou gemakkelijker en goedkoper moeten gemaakt worden, ipv ingewikkelder en duurder.(ik ken de nieuwe adoptiebepalingen niet zo goed, maar vrees dat het daarop uitkomt).
Laatst gewijzigd door eno2 : 27 november 2006 om 17:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Het is een beetje ingewikkelder dan dat... althans voor binnenlandse adoptie (ik weet niet hoe het precies zit met buitenlandse adoptie). De wet staat sowieso niet toe dat een kind de eerste 3 maanden kan geadopteerd worden, omdat de moeder gedurende die periode sowieso de kans krijgt om zich te bedenken. En bij twijfel kan de moeder dat ook nog uitstellen tot 6 maanden. Dan is ze verplicht een beslissing te nemen. Het is dus een beschermingsmaatregel voor de moeder. Maar zelfs nadat de moeder officiëel afstand heeft gedaan, is de adoptie nog niet rond, want door de nieuwe adoptiewet moet dan nog een procedure voor de jeugdrechtbank volgen. En dat kan - gezien de overbezetheid van die rechtbanken - wel eens wat duren. Dat is dan weer een beschermingsmaatregel voor het kind, veronderstel ik. Maar ik weet wel niet of er speciale regels zijn voor vondelingen... want daar kan de moeder natuurlijk officiëel geen afstand doen (misschien kan de adoptieprocedure dus sowieso pas na 6 maanden gestart worden) Die wet is natuurlijk aangepast met de beste bedoelingen, maar maakt zo'n adoptieprocedure erg zwaar natuurlijk. Ik denk niet dat het duurder is geworden echter, maar binnenlandse adoptie is sowieso duurder dan buitenlandse adoptie.
Laatst gewijzigd door Edina : 27 november 2006 om 18:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is al lang dat de adoptie-problematiek dicht tegenaan mijn frontale hersenlob aanligt en dat beetje wrijving voelt al héél ongemakkelijk. Ik durf er niet goed helemaal induiken voor een info-bad, omdat ik vrees dat het een misselijk makende spartelpartij wordt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ze hadden hem ook Jasper Aan Het Perron van Het Station van Essen kunnen noemen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Binnenlandse adoptie komt geoon zeer weinig voor in vergelijking met buitenlandse. Het probleem met buitenlandse adoptie is gewoon dart zowel de "donor" als de "receptor" landen zeer beducht zijn voor mensenhandeltoestanden & dat men een zeer strenge selectie voert lees screening van de kandidaat adoptieouders. Ook eventuele politieke spanningen in de landen van herkomst zorgen voor komplikaties...
De 3 maanden regel, die moet toelaten dat ouders zich bedenken vooraleer ze hun kind definitief "afstaan" is een wijze regel zonder meer.. Andere zaken zijn misschien discutabeler.. gooi het gerust in de discussie. Het is alleszins zo dat als je een kind wenst te adopteren en je zou absoluut een "belgisch" of "vlaams" kind adopteren je met een enoirme wachttijd zit.. er worden nu eenmaal weinig kinderen geboren in deze contreien en dat zijn er gewoonlijk "gewenste".
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er worden ocharme één of twee kindjes te vondeling gelegd per jaar in België. Dat is veel te weinig om de Nationale adoptiewoede te kalmeren.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
De adoptiewoede nav deze zaak is weer zo’n typische emotionele reactie. Plots willen allerlei mensen gaan adopteren die voordien waarschijnlijk nog nooit over adoptie hebben nagedacht en al evenmin weten wat het precies inhoudt (want adoptie is natuurlijk fundamenteel anders dan biologisch ouderschap). Er zijn 5 centra voor binnenlandse adoptie waar talrijke kandidaat-adoptieouders, die al de nodige (en verplichte) voorbereiding hebben gevolgd, op een wachtlijst staan dus is het mi maar niet meer dan logisch dat het naar één van hen zal gaan. Indien het al tot adoptie komt weliswaar. Want in het nieuws gisteren werd gezegd dat het meisje dat begin 2004 te vondeling werd gelegd opgroeit in een pleeggezin! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#18 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Hoe meer ouders, hoe beter...voor de kleine. Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 28 november 2006 om 17:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() @ Handclapping:
Adoptie zou even normaal en courant moeten zijn als kindjes kopen. Er zijn wezen en oorlogskinderen genoeg in de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Burger
|
![]() Het moet nu ook weer niet te gemakkelijk worden, anders zet je de deur wagenwijd open voor mensenhandelaars...