![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Geloof je in leven (voor en) na de dood? | |||
Ja, ik geloof in leven na de dood, maar niet in leven voor de dood. |
![]() ![]() ![]() |
6 | 13,64% |
Ik geloof in leven voor en na de dood. Dood en geboorte zijn overgangsfasen naar een ander bestaan. |
![]() ![]() ![]() |
9 | 20,45% |
Ik twijfel, het zou kunnen. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 11,36% |
Ik geloof er niets van. Eenmaal je sterft is het gedaan. |
![]() ![]() ![]() |
24 | 54,55% |
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wie gelooft er hier dat de dood het einde is, m.a.w als je sterft is het gedaan met je, er is niets meer erna. Geef eventueel uw motivatie.
Laatst gewijzigd door exodus : 1 december 2006 om 18:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik vind die eerste keuze nogal vreemd. Hoe kan men nu niet geloven in een leven voor de dood?
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Je hoeft niet aan de dood te denken, enkel aan het leven. Maar ik denk dat er meer is dan het leven alleen.
Laatst gewijzigd door nubian : 1 december 2006 om 23:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad een bevreemdende vraag. Voorlopig neem ik aan dat hiermede de kwaliteit van het leven wordt bedoeld (?), m.a.w. het zich ontzeggen van alle aardse genoegens in de hoop hiermee een goede en/of betere kans te maken op intrede in het hiernamaals.
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Edit.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 december 2006 om 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er valt maar weinig te motiveren. Ofwel leer je leven met je sterfelijkheid ofwel verzin je allerlei drogredenen om dit onontkoombaar feit niet onder ogen te moeten zien.
Jammer eigenlijk, want op tijd en stond lust ik best wel rijstpap (met bruine suiker)...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 december 2006 om 10:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mister Spock to Captain Kirk : "There is life, Jim, but not as we know it".
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Vroeger (17de eeuw) was rijstpap heel duur (rijst was een vreemd gewas en moest geimporteerd worden) en werd gegeten met zeldzame specerijen (kaneel, saffraan,...) De gouden lepeltjes maakten het rijkelijke dessert compleet. Maar dat was een zinnebeeld van arme gelovigen. Maar: in de Hemel is er helemaal geen eten nodig, want enkel je ziel blijft bestaan. Geen behoeftes meer, enkel verzadiging.
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Haar lichaam is misschien wel opgenomen, maar de dood verlost elk lichaam van alle (aardse) noden. Het lichaam stopt zeer zeker met functioneren. Dus ook het lichaam van Maria, wat zodus geen noden meer kent. Haar ziel daarentegen blijft voor eeuwig verzadigd, want er bestaat in de hemel geen dorst, honger, pijn...
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 2 december 2006 om 15:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Kort en (zeer) eenvoudig gezegd komt het hier op neer: Omdat Maria zonder erfzonde werd geboren (de Onbevlekte Ontvangenis), is het voor haar ziel niet nodig om tot het einde der tijden te wachten om weer met haar lichaam verenigd te worden.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 2 december 2006 om 16:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementslid
|
![]() Tiens, ik kan niet stemmen.
Ik geloof er in ieder geval niet in, hoewel ik het natuurlijk wel zou willen |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Inderdaad, ik bedoeld in feite dat je bewustzijn blijft bestaan en ook bestond voordat je geboren werd. Dit in tegenstelling tot bv de katholieke leer waar het bewustzijn pas gecreerd wordt bij de geboorte of iets ervoor, maar ook wel verder gaat na de dood.
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() optie 4
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk trouwens dat er na het leven wel een ''iets'' zal zijn. Zeker als je al die verhalen hoort van mensen met een ''bijna-dood'' ervaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Zo'n ervaringen konden dacht ik toch ook met bepaalde elektrische pulsen aan de hersenen opgewekt worden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
![]() Ik lees bijv. hier:
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De dood is per definitie het niet meer functioneren en vervolgens uiteenvallen van een aleatorisch tot stand gekomen cluster materie en zijn cognitieve functies die samen en onder invloed van de omgeving het voortdurend evoluerende 'ik' vormden. Dat 'ik' houdt dus vanaf dan voorgoed op te bestaan.
Laatst gewijzigd door drosophila : 3 december 2006 om 00:38. |
![]() |
![]() |