![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Japan wil af van pacifistische traditie
zo 31/12/06 - De Japanse premier Shinzo Abe wil een referendum houden om de grondwet van Japan te kunnen wijzigen. Abe wil af van de pacifistische traditie die het Japanse leger aan banden legt. In de grondwet staat nu dat het land afziet van oorlogvoering. Premier Abe wil zijn land een grondwet geven die "aangepast is aan de 21e eeuw". Dat moet gebeuren binnen zijn huidige ambtstermijn, dat is ten laatste over 5 jaar. De huidige grondwet dateert van kort na de Tweede Wereldoorlog, toen Japan door de Verenigde Staten bezet werd. Japan heeft een modern en goed uitgerust leger, maar dat mag geen militaire taken uitvoeren in het buitenland. Het leger heeft ook geen offensieve wapens als bommenwerpers en vliegdekschepen. Volgens de regerende conservatieve partij dwarsboomt de regel de internationale ambities van Japan. Zo heeft Japan wel troepen in Irak maar die mogen uitsluitend humanitaire opdrachten uitvoeren. Een meerderheid van Japanners is voorstander van een wijziging van de grondwet, maar velen blijven gehecht aan de pacifistische traditie. Om een referendum te kunnen houden, moet het parlement eerst een wetsontwerp goedkeuren voor de organisatie ervan. bron: vrt nieuws Ja oké de titel is een beetje overdreven! Maar als ik een land zou zijn op dit moment zou ik me ook wel gaan versterken want met de imperialistische Amerikanen weet je immers nooit! Maar Japan stapt hier toch van een mooie traditie af en waarschuwt eigenlijk de wereld dat een wo3 misschien wel niet zo ondenkbaar is als iedereen wel hoopt!
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 1 januari 2007 om 03:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Kan ook zijn omdat hun troepen zo meer macht kunnen uitoefenen in het buitenland, hoe dan ook we weten de exacte bedoelingen niet. Is het een extreme gevaarlijke partij of premier ?
Japan heeft nochtans goed klop gehad, ze zouden beter moeten weten en gans de mensheid eigenlijk. Na WO II moeten we ons lesje geleerd hebben zoniet hebben we niets geleerd van vroeger en is het menselijke ras verdoemd zichzelf te vernietigen op Aarde. Degene die een ander land binnenvalt, die is in fout want dat is de bezetter. Al de anderen horen dan tegen die bezetter te zijn maar bon das niet altijd het geval natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Ook: hoe zullen China, (Noord)Korea en Rusland reageren op een zich militair verbeterend Japan zo dicht bij hun grenzen?
![]() |
#5 |
|
![]() Eens lachen misschien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Valentinus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Eerst afwachten of die wijziging erdoor komt, en dan zien hoe ze hun capaciteiten gaan ontwikkelen.
Maar ik denk dat het vooral als tegengewicht is voor de groeiende machten in de regio, bovendien denk ik dat ze ook een vergeldingswapen willen hebben indien het zou komen tot een noord koreaanse raketaanval. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Burger
|
![]() Voor wie het nog niet wist: WOIII is volop aan de gang. Radicale moslims hebben de oorlog verklaard aan de VS, het Westen, en alle niet-moslims, in die volgorde. Dat betekent dat ze ook tegen u en mij, en Japan, de oorlog verklaard hebben.
Volgens mij is het een grote denkfout van het Westen om die uitspraken niet serieus te nemen - temeer daar ze voldoende gestaafd worden door aanslagen, niet in het minst het in twee torens laten vliegen van volle passagiersvliegtuigen. Japan is misschien een land dat eindelijk begrepen heeft dat hun eigen grondwet een degelijk verweer in de weg staat. Ik vraag me af hoeveel aanslagen Europa nog nodig heeft om wakker te schieten. Ik acht het evident dat de dreiging van een Nucleair Noord-Korea ook iets te maken heeft met dat voorstel tot grondwetswijziging. Ze wijzigen (of allez, zullen dat misschien doen) hun wetten conform de nieuwe situaties op geopolitiek vlak. Het is mooi om pacifistisch te willen zijn, maar dan is er wel een grote kans dat je vernietigd wordt door iemand die dat niet is. Realiteit is belangrijker dan idealisme.
You can have peace. Or you can have freedom. Don't ever count on having both at once. Great minds discuss ideas. Average minds ruminate over events. Small minds talk about people. Laatst gewijzigd door Martini : 1 januari 2007 om 10:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Het lijkt mij volkomen logisch dat Japan zijn militaire capaciteit uitbreidt en opnieuw zelf gaat instaan voor zijn defensie. De tijd dat ze dit konden overlaten aan de VS is al lang voorbij.
Bovendien zit Japan in een uitermate gevaarlijke buurt en moet het ook rekening houden met de militaire ontwikkeling van China. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Gouverneur
|
![]() Laten we hopen dat ze enkel defensieve maatregelen treffen.
Vrede, vrede, vrede op aard aan alle mensen, ook zij die de vrede niet wensen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() China laat staan N-Korea hebben bij mijn weten nooit één voet op Japanse bodem gezet wat men niet kan zeggen van het keizerlijk Japan. Wie moet eigenlijk schrik hebben van wie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is de indiener van dit forum waarschijnlijk ontgaan dat een versterkte en aktievere militaire rol van Japan door Washington waarschijnlijk aangemoedigd zou worden...
(reeds in een werk uit 1981 "The Intelligence War" kon men lezen dat de VS eigenlijk Japan zouden willen "aktiveren" om een deel van het gewicht van de Amerikaanse schouders te nemen,toen was de snel opbouwende Sovjet Pacific-Fleet,en de vrije toegang van de Sovjet marine tot de Vietnamese havens een bron van zorgen .... We moeten niet vergeten dat de belangen van Japan,Zuid-Korea en de VS geen meters uit elkaar lopen in de regio Zuid-Oost Azie....Behalve regelmatig wat bekvechten onder elkaar omtrent een of andere handelsbelemmering staan de neuzen in dezelfde richting.... En alle drie weten ze dat de Chinese Moloch "out of control" is.....(Vooral de VS zit ten aanzien van China in een heel rare situatie) En alle drie zijn ze een serieuze pad in de korf gezet door die opgewaardeerde nar in PjongYang.... (vooral Japan is het zaakje MOE) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() China en N-Korea staan al decennialang bekend als "gevaarlijke" buren (zachtst uitgedrukt).
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door solidarnosc : 1 januari 2007 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
China vormt naar de toekomst toe een potentiële bedreiging voor de vitale zeevaartroutes voor Japan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() U vergist zich. De huidige oorlog van moslim-extremisten richt zich tegen alle ongelovigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() konnichiwa,
nihon ga daisuki The Japan Self-Defense Force v1.5 2005 Indrukwekkende vloot. http://www.youtube.com/watch?v=Vj-gb...A6%20Destroyer ja ne, |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Het is volgens jou niet waar dat China Tibet is binnengevallen, met vreselijk geweld tegen de locale bevolking? Noord-Korea spande niet met China samen in een "burgeroorlog" waarin USA en NAVO zijn tussengekomen? Noord-Korea dreigt niet met kernwapens? Natuurlijk maakt dat die partijen niet per se slechter dan enige vroeger bekende. Ik probeer mij slechts voor te stellen hoe een inmiddels redelijk beschaafd land als Japan tegen zulke buren aankijkt.
![]() |