Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Mag Turkije toetreden tot de Europese unie?
Ja 10 35,71%
Nee 18 64,29%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2003, 17:43   #1
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Zoals u weet, werd tijdens de Europese top in Kopenhagen op 13 december 2002 beslist om Turkije te aanvaarden als officieel kandidaat-lidstaat van de Europese unie. De beslissing om effectief met de toetredingsonderhandelingen te starten, valt in december 2004. Turkije hoort echter niet thuis in de Europese unie. Het is geografisch, noch cultureel, noch historisch een Europees land. In het islamitische Turkije worden de mensenrechten niet gerespecteerd en worden de Koerden onderdrukt. Het land dat bijna 70 miljoen inwoners telt, past ook sociaal-economisch niet in Europa. Een Turkse toetreding zou een massale nieuwe immigratiegolf richting Europa betekenen.
Weisse Wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 17:47   #2
H. Guderian
Banneling

H. Guderian's schermafbeelding

Standaard

Neen, Turkije is geen Europees land. Zo eenvoudig is het. Daarom moeten laden als Turkije en Pisraël ook uit de UEFA gegooid worden alsook uit het Eurosongfestival,...
H. Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 19:56   #3
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Zoals u weet, werd tijdens de Europese top in Kopenhagen op 13 december 2002 beslist om Turkije te aanvaarden als officieel kandidaat-lidstaat van de Europese unie. De beslissing om effectief met de toetredingsonderhandelingen te starten, valt in december 2004. Turkije hoort echter niet thuis in de Europese unie. Het is geografisch, noch cultureel, noch historisch een Europees land. In het islamitische Turkije worden de mensenrechten niet gerespecteerd en worden de Koerden onderdrukt. Het land dat bijna 70 miljoen inwoners telt, past ook sociaal-economisch niet in Europa. Een Turkse toetreding zou een massale nieuwe immigratiegolf richting Europa betekenen.
De toetreding van Bulgarije, Roemenie en andere Oosteuropese derdewereldlanden zullen ook een massale immigratie golf veroorzaken.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 20:01   #4
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Bovendien zijn de mensenrechten de afgelopen jaren met reuzesprongen vooruitgegaan. De doodstraf is afgeschaft, martelingen worden zwaarder bestraft, Koerden krijgen recht op tv en radio en mogen binnenkort lessen in het Koerdish krijgen. Binnen een half jaar zullen alle problemen op mensenrechtengebied opgelost zijn. Turkije is historisch gezien zeer zeker Europees. Geheel Zuidoost Europa is 5 eeuwen lang Turks geweest. De immigratiegolf zal denk ik richting Turkije zijn en niet richting Europa. De Turkse economie is aan het herstellen. Veel Turken keren nu al terug. Bovendien zijn ook veel autochtone Duitsers en Nederlanders in Turkije gaan wonen. In Alanya wonen er al meer dan 10.000 Duitsers en dat aantal neemt nog steeds toe.
Oud 22 december 2003, 20:32   #5
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Bovendien zijn de mensenrechten de afgelopen jaren met reuzesprongen vooruitgegaan. De doodstraf is afgeschaft, martelingen worden zwaarder bestraft, Koerden krijgen recht op tv en radio en mogen binnenkort lessen in het Koerdish krijgen.
Allemaal positieve punten. Nu hopen dat deze wetten ook worden toegepast en nageleefd.
Citaat:
Binnen een half jaar zullen alle problemen op mensenrechtengebied opgelost zijn.
Dit is helaas weer van een grenzenloze naïeviteit. Rapporten van de EU en mensenrechtenorganisaties geven aan dat er nog steeds schendingen plaatsvinden, ook op vlak waar er al wetgeving tegen is ingevoerd. De wetten worden gewoon niet nageleefd. Een Koerd die zijn kind een Koerdische naam wilde geven werd nog steeds geweigerd door de ambtenaar van het gemeentehuis, en dit bleef onbestraft, om een voorbeeld te geven uit het rapport. Ze kunnen in Ankara wel allemaal mooie wetten goedkeuren, maar zolang deze niet worden toegepast en er ook geen toezicht op is, heb je er niks aan. Turkije zal toch echt ook op de praktijk worden afgerekend en niet alleen op de papieren vooruitgang.
Citaat:
Turkije is historisch gezien zeer zeker Europees. Geheel Zuidoost Europa is 5 eeuwen lang Turks geweest.
Het is niet omdat de Moren in Spanje zijn geweest dat Marokko een Europees land is. Net zomin maakt de Turkse overheersing van de Balkan het huidige Turkije een Europees land. Die Balkanlanden zijn wel Europees, maar Turkije ligt op het schiereiland Klein-Azië. De naam verraadt al tot welk werelddeel dat behoort.
Citaat:
De immigratiegolf zal denk ik richting Turkije zijn en niet richting Europa. De Turkse economie is aan het herstellen. Veel Turken keren nu al terug. Bovendien zijn ook veel autochtone Duitsers en Nederlanders in Turkije gaan wonen. In Alanya wonen er al meer dan 10.000 Duitsers en dat aantal neemt nog steeds toe.
Die Duitsers in Alanya, zijn dat autochtone Duitsers? En wonen die daar permanent of is het alleen een vakantiehuisje?

Voorlopig is er in Nederland nog een immigratieoverschot vanuit Turkije, vooral door huwelijksmigratie, maar misschien dat die trend zich omkeert, dat weet ik niet. De Spanjaarden en Italianen zijn nadat hun gastarbeid erop zat wel voor het grootste deel teruggekeerd naar hun eigen land, maar die landen waren toen iets welvarender dan Turkije. Als Turkije hetzelfde welvaartsniveau bereikt en net zo'n westers land wordt, zullen de Turken in West-Europa misschien ook weer terugkeren. In Turkije zullen ze hen graag zien komen denk ik, vanwege hun goede opleiding. Maar of alle 1,9 miljoen Turkse Duitsers en 350.000 Turkse Nederlanders zullen teruggaan naar Turkije waag ik te betwijfelen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 20:52   #6
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Bovendien zijn de mensenrechten de afgelopen jaren met reuzesprongen vooruitgegaan. De doodstraf is afgeschaft, martelingen worden zwaarder bestraft, Koerden krijgen recht op tv en radio en mogen binnenkort lessen in het Koerdish krijgen. Binnen een half jaar zullen alle problemen op mensenrechtengebied opgelost zijn. Turkije is historisch gezien zeer zeker Europees. Geheel Zuidoost Europa is 5 eeuwen lang Turks geweest. De immigratiegolf zal denk ik richting Turkije zijn en niet richting Europa. De Turkse economie is aan het herstellen. Veel Turken keren nu al terug. Bovendien zijn ook veel autochtone Duitsers en Nederlanders in Turkije gaan wonen. In Alanya wonen er al meer dan 10.000 Duitsers en dat aantal neemt nog steeds toe.
Als Turkije toetreed tot de Europese unie kunnen islam-fundamentalisten, harddrugs en Pakistaanse illegalen moeiteloos de unie binnen, waar zij kunnen gebruik maken van het vrije verkeer van personen tussen de lidstaten. Dan staat de poort open voor een oncontroleerbare immigratie. En wordt Turkije de sterkste militaire pijler van de unie met een leger van 639.000 man. Dan staat de poort open voor andere niet-Europese kandidaat-lidstaten zoals Marokko, Algerije, Tunesie,... . Ik heb ook mijn twijfels over de premier van Turkije, Erdogan die voorzitter is van de islamitische AKP. Een man die uitspraken doet als: "De minaretten zijn onze bajonetten. De koepels zijn onze helmen. De moskeeén zijn onze kazernes en de gelovigen zijn onze soldaten", laat volgens mij weinig aan de verbeelding over. Turkije kent duidelijk geen scheiding van kerk en staat. Turkije is historisch gezien zeer zeker niet Europees. Turkije heeft er steeds op gelet zijn eigen beschaving te vrijwaren en heeft van Europa slechts enkele juridische en institutionele elementen overgenomen. Ook vandaag nog waakt de oppermachtige militaire veiligheidsraad de MGK erover dat politici in Turkije netjes in het gareel gehouden worden. Van echte democratie is er in Turkije geen sprake. Turkije bezet ook nog steeds het noordelijk deel van Cyprus en weigert autonomie te verlenen aan 12 miljoen Koerden. Is het eigenlijk in het belang van Europa of in het belang van de Verenigde Staten dat Turkije toetreed tot de Europese unie?
Oud 22 december 2003, 20:59   #7
Dimitri

Standaard

Citaat:
Turkije kent duidelijk geen scheiding van kerk en staat.
Als je Turkije nu iets uit het westen heeft overgenomen, dan is het wel de scheiding tussen kerk en staat. Die is in Turkije zelfs strenger dan in België

Citaat:
Turkije bezet ook nog steeds het noordelijk deel van Cyprus
Dat zal inderdaad het grote probleem worden bij het besluit om te beginnen met onderhandelingen. Turkije kan nu eenmaal niet toetreden tot de EU zolang het een deel van een ander EU-land bezet houdt. Een oplossing van de kwestie-Cyprus is een voorwaarde voor toetreding van Turkije.
Oud 22 december 2003, 21:22   #8
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat Turkije tot de EU mag toetreden op drie voorwaarden:

1. Dat de bevolking er 10 jaar na mekaar DAALT.

2. Dat Turkije samen met de Europese Unie aan een programma deelneemt om zo'n 95% van de Turkse migranten in Europa terug in Anatolië te huisvesten.

3. Dat het de Grieken zal aanmoedigen om zich weer te komen vestigen in Constantinopel en de kusten van Ionië, waar de Turken hen in de vorige eeuw hebben uit verdreven.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 21:29   #9
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dit is helaas weer van een grenzenloze naïeviteit. Rapporten van de EU en mensenrechtenorganisaties geven aan dat er nog steeds schendingen plaatsvinden, ook op vlak waar er al wetgeving tegen is ingevoerd. De wetten worden gewoon niet nageleefd. Een Koerd die zijn kind een Koerdische naam wilde geven werd nog steeds geweigerd door de ambtenaar van het gemeentehuis, en dit bleef onbestraft, om een voorbeeld te geven uit het rapport. Ze kunnen in Ankara wel allemaal mooie wetten goedkeuren, maar zolang deze niet worden toegepast en er ook geen toezicht op is, heb je er niks aan. Turkije zal toch echt ook op de praktijk worden afgerekend en niet alleen op de papieren vooruitgang.
Ik ben tientallen keren geweigerd door Nederlandse discotheken. Toen ik een keer naar de politie ging hebben ze me niet geholpen. Ik kan dus concluderen dat de mensenrechten in Nederland ook niet nageleefd worden. De wetten zijn er immers wel. De mensenrechten situatie in Turkije is 100 keer zo goed als een paar jaar geleden en is bijna gelijk aan Europees niveau. Dit getuigd zeker niet van naiviteit. Jullie hebben een keer gehoord dat de mensenrechtensituatie in Turkije slecht is en houden daar blindelings aan vast. De mensenrechten in Turkije worden in ieder geval beter nageleefd dan in de VS, een land die nog steeds zijn eigen burgers executeert.

Citaat:
Het is niet omdat de Moren in Spanje zijn geweest dat Marokko een Europees land is. Net zomin maakt de Turkse overheersing van de Balkan het huidige Turkije een Europees land. Die Balkanlanden zijn wel Europees, maar Turkije ligt op het schiereiland Klein-Azië. De naam verraadt al tot welk werelddeel dat behoort.
Als Turkije bevolkt zou worden door Christenen zou Turkije zeer zeker als Europees geaccepteerd worden. Turkije is bovendien de bakermat van de westerse beschaving. Onlangs hebben wetenschappers bewezen dat de eerste Indo Europese taal (een taalfamillie waartoe ook het Nederlands behoort) uit Turkije komt. Nu heb ik nog een vraag. Waarom zou Cyprus wel in Europa liggen? Cyprus ligt namelijk verder verwijdert van Europa dan Turkije en zou geografisch eerder tot het middenoosten behoren.
Citaat:
Die Duitsers in Alanya, zijn dat autochtone Duitsers? En wonen die daar permanent of is het alleen een vakantiehuisje?
Dat zijn inderdaad autochtone Duitsers die zich na een aantal vakanties zich daar permanent gevestigd hebben. Ze wonen daar ook 's winters..

Citaat:
Voorlopig is er in Nederland nog een immigratieoverschot vanuit Turkije, vooral door huwelijksmigratie, maar misschien dat die trend zich omkeert, dat weet ik niet. De Spanjaarden en Italianen zijn nadat hun gastarbeid erop zat wel voor het grootste deel teruggekeerd naar hun eigen land, maar die landen waren toen iets welvarender dan Turkije. Als Turkije hetzelfde welvaartsniveau bereikt en net zo'n westers land wordt, zullen de Turken in West-Europa misschien ook weer terugkeren. In Turkije zullen ze hen graag zien komen denk ik, vanwege hun goede opleiding. Maar of alle 1,9 miljoen Turkse Duitsers en 350.000 Turkse Nederlanders zullen teruggaan naar Turkije waag ik te betwijfelen.
Ik weet zeker dat een groot deel van de Turken zullen terugkeren. Vele Turken zijn vol nostalgie wanneer ze over Turkije spreken. Ik zal ook binnenkort verhuizen naar Turkije.
Oud 22 december 2003, 21:33   #10
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ik vind dat Turkije tot de EU mag toetreden op drie voorwaarden:

1. Dat de bevolking er 10 jaar na mekaar DAALT.

2. Dat Turkije samen met de Europese Unie aan een programma deelneemt om zo'n 95% van de Turkse migranten in Europa terug in Anatolië te huisvesten.

3. Dat het de Grieken zal aanmoedigen om zich weer te komen vestigen in Constantinopel en de kusten van Ionië, waar de Turken hen in de vorige eeuw hebben uit verdreven.
De Grieken mogen van mij best weer in Turkije gaan wonen en volgens mij is dit ook best mogelijk. Ik zou het een mooi gebaar vinden als Turkije de Aya Sophia weer in ere herstelt en er een Grieks Orthodoxe kerk van maakt. Punt 1 is een belachelijke eis maar punt 2 zal waarschijnlijk op een natuurlijke manier gebeuren.
Oud 22 december 2003, 22:04   #11
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Een overgrote meerderheid van de bevolking van de Europese unie staat wantrouwig tegenover een eventuele toetreding van Turkije, dat hebben verschillende opiniepeilingen duidelijk gemaakt. Een referendum in alle Europese lidstaten zou hier een democratische oplossing kunnen bieden. Maar zoals we gewend zijn dreigen de Europese unie als de Belgische regering geen rekening te houden met de wensen van de bevolking.
Oud 22 december 2003, 22:10   #12
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een overgrote meerderheid van de bevolking van de Europese unie staat wantrouwig tegenover een eventuele toetreding van Turkije, dat hebben verschillende opiniepeilingen duidelijk gemaakt. Een referendum in alle Europese lidstaten zou hier een democratische oplossing kunnen bieden. Maar zoals we gewend zijn dreigen de Europese unie als de Belgische regering geen rekening te houden met de wensen van de bevolking.
Het wantrouwen tegen een Turkse toetreding is begrijpelijk maar overdreven. Het zal heus geen ramp zijn voor Europa wanneer Turkije toetreedt. Opname van Turkije bij de EU waarbij Turken het wordt verboden te migreren naar Europa vind ik een goede oplossing en dat zal het wantrouwen weghalen.
Oud 22 december 2003, 22:15   #13
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik ben tientallen keren geweigerd door Nederlandse discotheken. Toen ik een keer naar de politie ging hebben ze me niet geholpen. Ik kan dus concluderen dat de mensenrechten in Nederland ook niet nageleefd worden. De wetten zijn er immers wel.
Als mijn fiets gestolen wordt, word ik ook niet geholpen. Dat is geen schending van mensenrechten, maar gewoon een slechte dienstverlening omdat de politie het te druk heeft.

Citaat:
De mensenrechten situatie in Turkije is 100 keer zo goed als een paar jaar geleden en is bijna gelijk aan Europees niveau. Dit getuigd zeker niet van naiviteit. Jullie hebben een keer gehoord dat de mensenrechtensituatie in Turkije slecht is en houden daar blindelings aan vast. De mensenrechten in Turkije worden in ieder geval beter nageleefd dan in de VS, een land die nog steeds zijn eigen burgers executeert.
De VS worden (gelukkig) ook geen lid van de EU. Ik houd nergens blindelings aan vast, ik lees gewoon wat de EU en mensenrechtenorganisaties rapporteren over Turkije. Dat zijn gevallen die in andere (kandidaat-)lidstaten niet voorkomen. Er wordt nog steeds gesproken van martelingen door politie, slechte behandeling van gevangenen en stelselmatige discriminatie van Koerden (en dan hebben we het niet over weigering bij een discotheek hè). Op papier is de achterstand grotendeels weggewerkt, maar in de praktijk blijkt dat allemaal iets minder soepel te gaan. De tijd zal leren hoe snel Turkije de eigen wetten zal uitvoeren en naleven.

Citaat:
Als Turkije bevolkt zou worden door Christenen zou Turkije zeer zeker als Europees geaccepteerd worden. Turkije is bovendien de bakermat van de westerse beschaving. Onlangs hebben wetenschappers bewezen dat de eerste Indo Europese taal (een taalfamillie waartoe ook het Nederlands behoort) uit Turkije komt.
Heel leuk, maar tijden veranderen. Turks is geen Indo-Europese taal maar een Altaïsche taal. We kunnen zo Israël ook wel Europees noemen omdat de bakermat van het christendom daar ligt. Overigens is de oudste taal van Europa, het Baskisch, geen Indo-Europese taal maar een onafhankelijke taal. De oorsprong ervan is nog niet achterhaald.
Citaat:
Nu heb ik nog een vraag. Waarom zou Cyprus wel in Europa liggen? Cyprus ligt namelijk verder verwijdert van Europa dan Turkije en zou geografisch eerder tot het middenoosten behoren.
Tja, Cyprus is een eiland in de Middellandse Zee. De Middellandse Zee zelf is de geografische grens tussen Europa en Afrika/Azië, maar je kunt moeilijk die grens ergens in het water trekken. Malta ligt ook tussen Europa en Afrika in, maar omdat het moeilijk is een grens te trekken in het water wordt het wel toegelaten tot de EU. Overigens is Maltees een Semitische taal, dus cultureel gezien is het verwand aan het Arabisch. Het is dan wel weer uniek omdat het de enige Semitische taal is die in Latijns schrift wordt geschreven, wat weer een band schept met Europa.

Citaat:
Ik weet zeker dat een groot deel van de Turken zullen terugkeren. Vele Turken zijn vol nostalgie wanneer ze over Turkije spreken. Ik zal ook binnenkort verhuizen naar Turkije.
De mensen die hier geboren zijn zullen toch weinig nostalgische gevoelens hebben over Turkije, aangezien ze er nooit gewoond hebben. Maar we zullen wel zien of het gebeurt, voorlopig is er in ieder geval nog een migratieoverschot uit Turkije. Op het moment dat Turkse Nederlanders gaan trouwen in Turkije i.p.v. in Nederland zal dat misschien snel omkeren.
Oud 22 december 2003, 22:16   #14
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Turkije mag voorlopig niet toetreden tot 'De Europese Federatie'. En wat mij betreft de nieuwe landen uit het Oostblok ook voorlopig niet. Noteer wel de nuance : er staat VOORLOPIG.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 22:18   #15
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Turkije kent duidelijk geen scheiding van kerk en staat.
Als je Turkije nu iets uit het westen heeft overgenomen, dan is het wel de scheiding tussen kerk en staat. Die is in Turkije zelfs strenger dan in België
Inderdaad. In Turkije zijn hoofddoekjes in overheidsgebouwen al bijna 80 jaar verboden.
Citaat:
Citaat:
Turkije bezet ook nog steeds het noordelijk deel van Cyprus
Dat zal inderdaad het grote probleem worden bij het besluit om te beginnen met onderhandelingen. Turkije kan nu eenmaal niet toetreden tot de EU zolang het een deel van een ander EU-land bezet houdt. Een oplossing van de kwestie-Cyprus is een voorwaarde voor toetreding van Turkije.
Helaas kennen maar weinig mensen de Turkse kant van het verhaal Cyprus. Turkije heeft mogelijk met zijn invasie een genocide van de orde Bosnie voorkomen.
Oud 22 december 2003, 22:25   #16
Dimitri

Standaard

Citaat:
Helaas kennen maar weinig mensen de Turkse kant van het verhaal Cyprus. Turkije heeft mogelijk met zijn invasie een genocide van de orde Bosnie voorkomen.
Het conflict draait ook niet om de invasie van Turkije, maar om het afscheiden van Noord-Cyprus en de nu al bijna 30 jaar durende bezetting van 40% van het eiland. Het Turkse leger moet daar gewoon weg, zodat de VN-grens kan worden opgeheven en vluchtelingen kunnen terugkeren naar hun huizen. Uiteraard kunnen de Turks- en Grieks-Cyprioten wel autonomie behouden. Het VN-plan van Kofi Annan lijkt me een goed compromis, maar helaas hebben de pro-Europese oppositiepartijen in Noord-Cyprus geen meerderheid behaald. De anti-Europese partijen ook niet, dus waarschijnlijk komen er nu nieuwe verkiezingen. Maar ik denk dat de kwestie allang was opgelost als Denktasj niet alles zou blokkeren.
Oud 22 december 2003, 22:33   #17
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ah een oud vraagstuk inmiddels, maar ik heb nog steeds dezelfde mening:

Turkije is een Europees land, daar kan je allemaal leuke theoriën over heen proberen te halen, maar het is gewoon zo. In sommige opzichten kan je zelfs zeggen dat het meer Europees is dan bijv. Rusland, Cyprus of IJsland...

Mag Turkije dan zo maar toetreden --> Zeker niet, ze zullen aan de eisen moeten voldoen waar ALLE toetredende landen aan moeten voldoen. Ik druk hiermee sterk op de economische en politieke situatie aldaar...
Oud 22 december 2003, 22:35   #18
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het conflict draait ook niet om de invasie van Turkije, maar om het afscheiden van Noord-Cyprus en de nu al bijna 30 jaar durende bezetting van 40% van het eiland. Het Turkse leger moet daar gewoon weg, zodat de VN-grens kan worden opgeheven en vluchtelingen kunnen terugkeren naar hun huizen. Uiteraard kunnen de Turks- en Grieks-Cyprioten wel autonomie behouden. Het VN-plan van Kofi Annan lijkt me een goed compromis, maar helaas hebben de pro-Europese oppositiepartijen in Noord-Cyprus geen meerderheid behaald. De anti-Europese partijen ook niet, dus waarschijnlijk komen er nu nieuwe verkiezingen. Maar ik denk dat de kwestie allang was opgelost als Denktasj niet alles zou blokkeren.

Hopelijk trekken de Britten zich dan ook meteen terug van het eiland...
Oud 22 december 2003, 22:40   #19
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Turkije is een Europees land, daar kan je allemaal leuke theoriën over heen proberen te halen, maar het is gewoon zo.
Als geograaf hanteer ik gewoon de geografische grens van Europa, en die loopt door de Middellandse Zee, de Egeïsche Zee, de Zee van Marmara en de Zwarte Zee, over de Kaukasus, door de Kaspische Zee en over de Oeral. Kortom: de waterscheiding. Een duidelijke grens die niemand kan weerleggen.
Oud 22 december 2003, 22:41   #20
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Hopelijk trekken de Britten zich dan ook meteen terug van het eiland...
Hopelijk. Maar die bezetten volgens mij alleen wat legerbases.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be