Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2007, 14:39   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Provocerende hoofddeksels?

Ik wil mijn basketballpetje met Davidster terug’, schrijft gevangene Martin K. aan de klachtencommissie van de penitentiaire gevangenis in Vught. ‘Personeel en medegedetineerden nemen geen aanstoot aan mijn pet, en volgens artikel 1 van de Grondwet, vrijheid van godsdienst, meen ik recht te hebben om tijdens gebed een joods kepeltje cq petje op te hebben.’

De per post toegestuurde cap was hem uitgereikt door de visitatiemedewerker, maar de directie nam het hoofddeksel meteen weer in. Aanleiding is K.’s bedankbrief aan de afzender. ‘Ze zijn er hier allemaal blij mee, vooral de Hofstadgroep die hier zit,’ meldt K. hem. Het werkt als ‘een rode lap op een stier’. Een tekeningetje van K. maakt duidelijk wat hij bedoelt: K. met zijn nieuwe pet op (in zijn hand een vlinder aan een touwtje) loopt op de luchtplaats op twee baardmannen in djellaba af. In hun handen: een Koran, bom en kromzwaard. ‘Wel weer leuk de terroristen te ‘terroriseren’, noteert hij.
(....)
‘Het uitreiken van de pet is een beoordelingsfout geweest,’ meldt de unitdirecteur hem. ‘Hoewel een Davidster op zich geen aanstootgevend symbool hoeft te zijn, is het dat gezien de multiculturele samenstelling van klagers afdeling wel degelijk. In elk geval is het zo dat bepaalde groeperingen op de afdeling hier aanstoot aan nemen, zeker als dit symbool doelbewust gebruikt wordt om hen te provoceren.’

LEES VERDER
=========================================

Hoe zou de directie hebben gereageerd indien niet-moslims zouden eisen de moslimkledij van hun mede-gevangenen te verbieden?
Overigens is dit probleem eenvoudig te ondervangen door net als in de VS oranje overals uit te delen. Dat zou echter “de vrijheid” je te kleden zoals je wilt schenden. Een recht dat voor Joden kennelijk niet op (b)lijkt te gaan.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 14:43   #2
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

ik werd me daar laatst eens geprovoceerd door een hoofddeksel...
ben er nog niet goed van.
Oud 18 januari 2007, 15:01   #3
Jéhan
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik wil mijn basketballpetje met Davidster terug’, schrijft gevangene Martin K. aan de klachtencommissie van de penitentiaire gevangenis in Vught. ‘Personeel en medegedetineerden nemen geen aanstoot aan mijn pet, en volgens artikel 1 van de Grondwet, vrijheid van godsdienst, meen ik recht te hebben om tijdens gebed een joods kepeltje cq petje op te hebben.’

De per post toegestuurde cap was hem uitgereikt door de visitatiemedewerker, maar de directie nam het hoofddeksel meteen weer in. Aanleiding is K.’s bedankbrief aan de afzender. ‘Ze zijn er hier allemaal blij mee, vooral de Hofstadgroep die hier zit,’ meldt K. hem. Het werkt als ‘een rode lap op een stier’. Een tekeningetje van K. maakt duidelijk wat hij bedoelt: K. met zijn nieuwe pet op (in zijn hand een vlinder aan een touwtje) loopt op de luchtplaats op twee baardmannen in djellaba af. In hun handen: een Koran, bom en kromzwaard. ‘Wel weer leuk de terroristen te ‘terroriseren’, noteert hij.
(....)
‘Het uitreiken van de pet is een beoordelingsfout geweest,’ meldt de unitdirecteur hem. ‘Hoewel een Davidster op zich geen aanstootgevend symbool hoeft te zijn, is het dat gezien de multiculturele samenstelling van klagers afdeling wel degelijk. In elk geval is het zo dat bepaalde groeperingen op de afdeling hier aanstoot aan nemen, zeker als dit symbool doelbewust gebruikt wordt om hen te provoceren.’

LEES VERDER
=========================================

Hoe zou de directie hebben gereageerd indien niet-moslims zouden eisen de moslimkledij van hun mede-gevangenen te verbieden?
Overigens is dit probleem eenvoudig te ondervangen door net als in de VS oranje overals uit te delen. Dat zou echter “de vrijheid” je te kleden zoals je wilt schenden. Een recht dat voor Joden kennelijk niet op (b)lijkt te gaan.
Ik neem dus aan dat u tegenstander bent van het voorstel om de hoofddoek voor moslims te verbieden?
Jéhan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 15:40   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jéhan Bekijk bericht
Ik neem dus aan dat u tegenstander bent van het voorstel om de hoofddoek voor moslims te verbieden?
nee, ik ben voorstander van het dragen van een uniform voor gevangenisklanten!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 18 januari 2007, 16:19   #5
Jéhan
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
nee, ik ben voorstander van het dragen van een uniform voor gevangenisklanten!
ah ok. Hierin kan ik me perfect vinden.

Mijn excuses voor de misinterpretatie.
Jéhan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 16:20   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jéhan Bekijk bericht
ah ok. Hierin kan ik me perfect vinden.

Mijn excuses voor de misinterpretatie.
én een verbod in openbare diensten voor allerlei uniformen! laat dat wel verstaan wezen hoor.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be