Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari Voorzitter Belgische Unie/Union Belgique (B.U.B.), °11-01-1973, streeft naar het afschaffen van het huidige federale model en het herstellen van de Belgische eenheidsstaat.

Discussietools
Oud 15 januari 2007, 15:03   #1
Twigmuntus
Burgemeester

Twigmuntus's schermafbeelding

Standaard Grote politieke denkers

Beste,

Ik heb op dit forum al veel posts van je gelezen, maar één van de dingen die tot op heden amper aan bod gekomen (of misschien heb ik het gemist) zijn -zoals ik ze hier nu noem- grote politieke denkers die je sterk beinvloed hebben.

Ik heb het niet zozeer over politieke stromingen, maar enkel over grote politieke denkers en hun werk die je ogen openden, die je fascineerden, die je aangezet hebben tot kritische zelfreflectie, die ervoor zorgden dat je de (politieke) wereld op een andere manier bekeek. Werken die eigenlijk nu nog steeds nazinderen.

Kortom, kunt u enkele boeken opsommen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd tot je (politieke) bewustzijn vandaag de dag?

Ikzelf zou bv. kunnen noemen: The social contract - Rousseau of Democracy in America - De Tocqueville ...

Dank bij voorbaat.

Laatst gewijzigd door Twigmuntus : 15 januari 2007 om 15:04.
Twigmuntus is offline  
Oud 15 januari 2007, 21:34   #2
Hans Van de Cauter

Hans Van de Cauter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twigmuntus Bekijk bericht
Beste,

Ik heb op dit forum al veel posts van je gelezen, maar één van de dingen die tot op heden amper aan bod gekomen (of misschien heb ik het gemist) zijn -zoals ik ze hier nu noem- grote politieke denkers die je sterk beinvloed hebben.

Ik heb het niet zozeer over politieke stromingen, maar enkel over grote politieke denkers en hun werk die je ogen openden, die je fascineerden, die je aangezet hebben tot kritische zelfreflectie, die ervoor zorgden dat je de (politieke) wereld op een andere manier bekeek. Werken die eigenlijk nu nog steeds nazinderen.

Kortom, kunt u enkele boeken opsommen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd tot je (politieke) bewustzijn vandaag de dag?

Ikzelf zou bv. kunnen noemen: The social contract - Rousseau of Democracy in America - De Tocqueville ...

Dank bij voorbaat.
Beste Twigmuntus,

Zeer interessante, doch moeilijke vraag.

Ik heb de B.U.B.-theorie grotendeels zelf ontwikkeld op basis van logisch denken en op basis van het feit dat het unitaire België - de taalrechten even buiten beschouwing gelaten - helemaal niet slecht werkte, integendeel.

Ik ben gepassioneerd geweest door het boek "Lincoln" van een Amerikaanse schrijver (naam ontglipt mij), maar dan meer om algemene politieke en persoonlijke redenen (Lincoln was ook advocaat).

Op vlak van unitarisme heb ik niet echt voorbeelden van grote politici. Dat lijkt me ook niet nodig.

Wel hou ik van grote landen zoals Brazilië, Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten, Oekraïne, Italië, Rusland, Australië...

Het zijn niet allemaal unitaire landen op papier en zelfs niet meertalig, maar in de praktijk zorgen ze wel voor een mooi natiegevoel dat de Belgen spijtig genoeg en ten onrechte ontberen.

Let wel: dit natiegevoel moet positief blijven en mag zich niet keren tegen andere naties.

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline  
Oud 15 januari 2007, 22:40   #3
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Het zijn niet allemaal unitaire landen op papier en zelfs niet meertalig, maar in de praktijk zorgen ze wel voor een mooi natiegevoel dat de Belgen spijtig genoeg en ten onrechte ontberen.
Landen die zorgen voor een natiegevoel. Is dat geen omgekeerde logica?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 16 januari 2007, 14:07   #4
Blazer
Schepen

Blazer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Landen die zorgen voor een natiegevoel. Is dat geen omgekeerde logica?

Het zit zo denk ik: de Staat bestaat. Omdat de Koning bestaat. Het is aan de onderdanen om dan maar natiegevoel te kweken. Liefst in 't Frans.
In dat opzicht bestaat er dus ook geen volk, enkel onderdanen.
En aangezien er geen volk is, kunnen er ook geen meerdere volkeren zijn in een land. Dus wie de Staat omver wil werpen, is slechte onderdaan.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be