![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari Voorzitter Belgische Unie/Union Belgique (B.U.B.), °11-01-1973, streeft naar het afschaffen van het huidige federale model en het herstellen van de Belgische eenheidsstaat. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Beste dhr. Van de Cauter,
zoals u ongetwijfeld ook weet, hebben veel Vlamingen zorgen over eventuele aanpassingen van de taalgrens. Hoe vast is deze taalgrens volgens u? Bent u van plan om de taalgrens op enige plaatsen aan te passen aan de nieuwe taalrealiteit ter plaatse of bent u van mening dat de taalgrens een vastgelegd gegeven is?
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zijn antwoord - het gepaste antwoord van een franskiljon - kan je in mijn signature nalezen.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit een andere draad blijkt evenwel dat hij ook wel wil raken aan de taalgrens bij de andere faciliteitengemeenten... Als er maar een Franstalige meerderheid is.
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Veel Waalse gemeenten aan de taalgrens trekken veel Nederlandstaligen aan (veelal op zoek naar goedkope bouwgrond). Indien een meerderheid van deze gemeenten nederlandstalig wordt zouden zij ook van taalregime kunnen veranderen. |
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vind dat passé en overbodig. Vlaanderen en Wallonië kunnen gerust anderstalige minderheden hebben zoals elk Europees land die heeft. Om daar goed mee om te gaan, hebben ze België niet nodig, integendeel zou ik zeggen. Laatst gewijzigd door baarle : 15 januari 2007 om 16:40. |
|
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() Tja als men te mak is om zijn numerieke meerderheid op te eisen (er zijn tenslotten 60 % Nederlandstaligen in Belgie) dan moet men achteraf niet komen huilen.
|
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() De taalgrens hoort niet statisch te zijn. Indien een gemeente volledig franstalig wordt na verloop van tijd, dan is de taalgrens de facto verschoven. Het omgekeerde geldt ook natuurlijk.
Een gewestgrens daarintegen is wat anders, dat is territorium. Ik ben persoonlijk van mening dat taal en territorium totaal niks met elkaar te maken hebben. |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als men daarentegen van een statische taalgrens uitgaat zal dit voor stabiliteit zorgen en uiteindelijk ook voor minder communautaire twisten aangezien niemand zich bedreigd kan voelen door de andere taal. "Probleem" hierbij is weer dat het extra barriere vormt om over de taalgrens te gaan wonen en daardoor kan de kloof tussen de verschillende gemeenschappen eventueel weer groter worden. Maar ik zou graag de mening van dhr. Van de Cauter op dit alles willen horen.
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit betekent natuurlijk NIET dat dit opeens Wallonie of Brussel wordt ! Het is VLAAMS grondgebied. Daarover zal onderhandeld moeten worden. |
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zolang België bestaat, bepaalt de taalgrens tevens de machtsverhouding tussen Vlaanderen en Wallonië. Dus zolang België blijft bestaan, mag er van mij geen millimeter gewijzigd worden aan die grens.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Waarom heeft een antwerpenaar iets te zeggen over wat er moet gebeuren in een gemeente in de rand rond brussel ? Het zijn de inwoners van de betrokken gemeente zelf die het laatste woord moeten hebben. Ik kom u toch ook niet zeggen wat ge moet doen in uw dorp/stad ?
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is niks wat een vlaamse regering daar aan kan doen, buiten de franstaligen deporteren en hun verbieden te kweken. |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben zo een type dat BHV zou oplossen door simpelweg de inwoners van BHV te laten stemmen er over..... |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan mij voorstellen dat het centrum van Sint-Genesius-Rode nog in meerderheid Nederlandstalig is. Maar tóch gaan die dikkenekken uit de villawijken het beleid gaan bepalen. Ook in het centrum.
|
|
![]() |