Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2007, 11:31   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Twee derden (65%) van Antwerpse scholieren spreken thuis geen Nederlands

Citaat:
In Antwerpse scholen spreken twee op drie thuis andere taal

In de scholen van de Antwerpse binnenstad spreken twee op de drie leerlingen thuis geen Nederlands. Steeds meer kinderen uit een Nederlandstalig gezin vinden hun onderwijs buiten het stadscentrum.

Het aantal leerlingen met een andere thuistaal dan het Nederlands blijft toenemen in Antwerpen. Vijf jaar geleden sprak ruim 60 procent van de leerlingen basisonderwijs in de binnenstad thuis geen Nederlands. In 2005 was dat al gestegen tot 65 procent, of twee op de drie. Dat blijkt uit de evaluatie van het gelijkekansendecreet (Gok) in het Antwerpse basisonderwijs.

De stijgende trend geldt voor de hele stad Antwerpen. Globaal is er een stijging van het aantal leerlingen met ouders die thuis niet het Nederlands als voertaal hebben. Tussen 2002 en 2005 ging dat van 37 naar 44 procent. Dat algemene percentage is een stuk lager dan het aandeel in de binnenstad, het centrale deel tussen Schelde en Singel.

Dat er in de basisscholen van de binnenstad zoveel meer kinderen uit niet-Nederlandstalige gezinnen zijn, is een demografisch gegeven. In die zone zijn meer jonge allochtone ouders, die gemiddeld meer kinderen hebben dan de autochtone paren. Bovendien is er het fenomeen van de bruid of bruidegom die uit het land van herkomst is geïmporteerd. De voertaal tussen deze echtparen is niet het Nederlands.

De witte stadsvlucht is voor de basisscholen nog niet aan de orde. In het secundair onderwijs is dat wel het geval. Daar is onder meer het Sint-Jan Berchmanscollege het slachtoffer van.

Daar is een rel ontstaan over het ,,prestige'' van de school. De directie werkt hard om in te spelen op de noden van de multiculturele omgeving. Daarbij botst ze op enkele leerlingen die vasthouden aan het traditionele imago van het bisschoppelijke college.

Uit de Antwerpse Gok-evaluatie blijkt dat ook het aantal leerlingen met ongelijke onderwijskansen toeneemt. Dat zijn de kinderen met ouders die van een vervangingsinkomen leven of met een moeder met het laagste diploma.

Wel lijkt de spreiding van deze leerlingen toe te nemen. Terwijl er in 2002 een sterke tweedeling was tussen de scholen met veel kansarme leerlingen en de scholen met zeer weinig kansarmen, blijkt dat in 2005 minder uitgesproken.

De extremen zijn gebleven - bijna geen of net heel veel kansarmen - maar tussen de andere scholen zijn de verschillen kleiner geworden.
Ik mag toch aannemen dat dit een duidelijk beeld van de verrijking aantoont?

Willen Nederlandstalige kinderen nog een beetje kwalitatief onderwijs kunnen genieten, dan zijn ze dus quasi verplicht om een school te zoeken buiten het stadscentrum.

De vroegere "elite"scholen (St.Jan, Dames, St.Agnes etc...) zijn ondertussen zo verrijkt dat een Nederlandstalige scholier erop achteruitgaat als hij/zij daar les volgt.

Van leerkrachten die in zulke vroegere elitescholen werken weet ik bovendien dat het een bijna onmogelijke taak is geworden: rond het paasverlof kennen ze de namen van hun "multicultureel"klasje met 17 nationaliteiten, en als ze op het einde van het schooljaar mekaar een beetje kunnen verstaan is de doelstelling al bereikt.
Welke vlaamse ouder noemt dit nog "onderwijs" voor zijn eigen kinderen?

Bovendien is het zo dat de vroegere standaarden (reinheid, vuilnis in vuilnisbakken gooien, respect voor het materiaal etc...) totaal verdwenen zijn.
Proficiat beleid: wij zijn verrijkt!

En nu allemaal halal gaan eten, dan zijn we beter geïntegreerd.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 12:17   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En die krijgen dan later in het beroepsleven een voorkeursbehandeling in het kader van de positieve discriminatie.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 12:37   #3
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En die krijgen dan later in het beroepsleven een voorkeursbehandeling in het kader van de positieve discriminatie.
Insha'Allah
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 12:48   #4
erikpoupaert
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Uit de Antwerpse Gok-evaluatie blijkt dat ook het aantal leerlingen met ongelijke onderwijskansen toeneemt. Dat zijn de kinderen met ouders die van een vervangingsinkomen leven of met een moeder met het laagste diploma.
Ze bedoelen hier natuurlijk dat de kinderen van de promiscuiteitsatheista's zonder salarisverdienende en ordehandhavende vader opgroeien en het dus niet goed doen op school, maar eerder in een promiscuiteitsatheistische sletomgeving die vervangingsinkomens opsparen om drugs en alcohol te kopen, en desnoods dat gaan moeten supplementeren door de criminaliteit te beoefenen en verder te perfectioneren, desnoods in de geperfectioneerde openluchtgevangenissen die men vroeg of laat gaat moeten "bouwen".
erikpoupaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 12:53   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

weet er hier iemand welke verhoudingen er juist spelen tussen die andere talen? welke talen worden dan het meest gesproken?
Oud 13 februari 2007, 13:00   #6
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me trouwens af hoe men aan die percentage's is gekomen?

Ik herinner me dat ik vroeger op school enquête's heb moeten invullen waar men onder meer ook vroeg wat uw moedertaal was. Mijn moedertaal is niet Nederlands maar dat wil niet zeggen dat ik thuis geen Nederlands spreek eh?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 13:01   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikpoupaert Bekijk bericht
Ze bedoelen hier natuurlijk dat de kinderen van de promiscuiteitsatheista's zonder salarisverdienende en ordehandhavende vader opgroeien en het dus niet goed doen op school, maar eerder in een promiscuiteitsatheistische sletomgeving die vervangingsinkomens opsparen om drugs en alcohol te kopen, en desnoods dat gaan moeten supplementeren door de criminaliteit te beoefenen en verder te perfectioneren, desnoods in de geperfectioneerde openluchtgevangenissen die men vroeg of laat gaat moeten "bouwen".
goed dat je me erop wijst.

Ik maar denken dat het over kinderen met een werkloze gediscrimineerde vader gaat en een vers uit het rif geimporteerde analfabete maagdelijke moeder!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 13:18   #8
Banneling

Standaard

Citaat:

Willen Nederlandstalige kinderen nog een beetje kwalitatief onderwijs kunnen genieten, dan zijn ze dus quasi verplicht om een school te zoeken buiten het stadscentrum.

De vroegere "elite"scholen (St.Jan, Dames, St.Agnes etc...) zijn ondertussen zo verrijkt dat een Nederlandstalige scholier erop achteruitgaat als hij/zij daar les volgt.

Van leerkrachten die in zulke vroegere elitescholen werken weet ik bovendien dat het een bijna onmogelijke taak is geworden: rond het paasverlof kennen ze de namen van hun "multicultureel"klasje met 17 nationaliteiten, en als ze op het einde van het schooljaar mekaar een beetje kunnen verstaan is de doelstelling al bereikt.

Bovendien is het zo dat de vroegere standaarden (reinheid, vuilnis in vuilnisbakken gooien, respect voor het materiaal etc...) totaal verdwenen zijn.

Graag zou ik de poco-partijen eens horen een toelichting geven over welke verrijkende meerwaarde die allochtonisering heeft.
Enfin één ding is duidelijk, ook de zelfverklaarde poco's sturen hun kinderen liever naar een witte school dan ze verrijking van een multikulschool voor te schotelen.
Voor de belastingbelater zou het ook fijn zijn moest hij de kost van de overlast van die allochtonisering in euro's uitgedrukt ziet staan.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 17:54   #9
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heel eenvoudig voor het vrij onderwijs: sluit je school en trek terug op het platteland.
Zo konden we vandaag lezen dat het Heilig-Hart instituut in Ganshoren dicht gaat.
De problemen oplossen is voor de andere onderwijsnetten !!!
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 18:21   #10
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe;2429763[B
][/b] Van leerkrachten die in zulke vroegere elitescholen werken weet ik bovendien dat het een bijna onmogelijke taak is geworden: rond het paasverlof kennen ze de namen van hun "multicultureel"klasje met 17 nationaliteiten, en als ze op het einde van het schooljaar mekaar een beetje kunnen verstaan is de doelstelling al bereikt.
reerd.
Een leerkracht die maar tegen het paasverlof de namen van zijn leerlingen kent is niet goed bezig.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 18:35   #11
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er was in Merksem ook nog het Technicum Rerum Novarum, waar in de jaren '50, '60 en '70 van vorige eeuw de meest genommeerde bedrijven gingen scouten om de beste technici binnen te halen.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...ra23112002_038
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 19:54   #12
Banneling

Standaard

School sluit door te veel probleemjongeren

Het Heilig-Hartcollege in Ganshoren sluit zijn middelbare school. De inrichtende macht, de vzw Sint-Goedele, nam de beslissing omdat ze machteloos staat tegenover het groeiende aantal probleemjongeren in de school.

Twee jaar geleden moest de school haar ASO-afdeling al sluiten omdat het leerlingenaantal afkalfde. Op 30 juni 2008 gaat de middelbare school helemaal dicht, de basisschool en het volwassenenonderwijs van het Heilig-Hartcollege blijven wel bestaan. (belga)

Heel normaal hoor. Niets aan de hand. Die 'jongeren' zijn zo verrijkend dat ze niet eens meer naar school hoeven.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 20:38   #13
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht

Als het aan mij zou liggen, zouden ze enkel nog terecht kunnen in een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem indien ze geen onaantrekkelijke job zouden vinden of willen aanvaarden op een vrije arbeidsmarkt waar er geen betuttelende positievediscriminatieregelingen zouden bestaan. Indien ze dan niet bereid zouden zijn in een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem met de nodige ijver en vlijt gemeenschapsdiensten te verrichten, zouden ze uiteraard nog steeds de mogelijkheid hebben het hier voor bekeken te houden.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 20:42   #14
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

veel autochtonen spreken ook geen nederlands maar west-vlaams of antwerps.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 21:01   #15
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
bent u daar weer met u domme uitspraken?

ik heb nog op sint jan berchmanscollege gezeten, wat ik nu allemaal lees doet mij wel
Oud 14 februari 2007, 21:13   #16
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En mijn buurvrouw lispelt...
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 21:14   #17
gladiator
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Daarnaast lees je ook veel quatsch op sommige fora.
gladiator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 21:17   #18
G.E.
Vreemdeling

G.E.'s schermafbeelding

Standaard De "verrijking"

Ook de situatie in het Antwerpse Sint-Jan Berchmanscollege vormde de laatste weken de kern van een hevige discussie over de dalende kwaliteit van het onderwijs in De Standaard met als "hoogtepunt" de NJSV-actie van maandag. Is het te weiten aan de toenemende allochtone leerlingen? Het ligt zeker en vast ook aan de manier waarop scholen hiermee omgaan!
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sint-Jan is hét voorbeeld van hoe het zeker niet moet... Na het 'scholenrapport' bleek dat Sint-Jan Berchmans slecht scoorde over ongeveer de hele lijn van het onderzoek. De school reageerde teleurgesteld. Zo vond de school (lerarenkorps en directie) van zichzelf dat alles goed ging... tot een leerlinge zelf reageerde in De Standaard. [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Na een lezersbrief van die leerlinge van het zesde jaar (DS 5/2) verscheen de volgende dag al meteen opnieuw een reactie van de directie van de school (DS 6/2) waarin deze de leerlinge afspiegelde als "iemand uit een gegoede familie die zich goed voelt en er goed uit ziet" en verder als "iemand die tot een gedachtestroming en een sociaal-economische achtergrond behoort die in Antwerpen ook bestaat". [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Allereerst wou ik de leerlinge feliciteren voor haar moed en durf maar vooral ook wou ik reageren op het feit dat de school de leerlingen onmiddelijk stigmatiseerde. Mijn lezersbrief kwam twee dagen later, met uiteraard het nodige geknip en geplak door de redactie, in de krant (DS 8/2). Hier alvast de originele brief...[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT='Times New Roman']"Graag wil ik Aurélie Van Havenbergh feliciteren voor haar moed en durf om te zeggen hoe de zaken er écht aan toegaan in haar school. [/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]De directie mag dan wel beweren dat het hooguit om vier of vijf leerlingen gaat (anderen zijn waarschijnlijk reeds van school veranderd), toch ben ik er van overtuigd dat er nog velen, zowel binnen als buiten de school, haar mening delen. Het feit dat zij zich moet richten tot de buitenwereld om gehoord te worden, is tevens een bewijs dat er niet zo veel naar de leerlingen geluisterd wordt als de directie wel beweerd. Integendeel, onmiddellijk stigmatiseert de directie haar tot het behoren tot “een gedachtestroming en een sociaal-economische achtergrond die in Antwerpen ook bestaat”. Het werkelijke probleem is dat de school hier niet durft inzien dat een (te) grote toestroming van leerlingen van allochtone afkomst niet altijd een verrijking, maar ook een verarming kan zijn. Maar dit heeft niet zo zeer met een gedachtestroming of sociaal-economische achtergrond te maken. Zich focussen op de opvang en integratie van die groep mensen is echter een goede zaak, maar de school mag hiervoor haar ziel niet verkopen. Die ziel houdt vooropgestelde normen, waarden en traditie in met als hoofddoel het verschaffen van degelijk onderwijs. De school kan deze zaken duidelijk niet meer combineren wat verklaart waarom er nu al enkele jaren een leegloop aan de gang is. Een poging tot ondoordachte progressiviteit is hier negatief uitgedraaid door een gebrek aan visie. Verder wens ik Aurélie veel sterkte bij de deliberaties, al vrees ik dat ze op niet veel steun meer zal mogen rekenen van het verblinde lerarenkorps!"[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
Na de actie van het NJSV in het kader van "stop linkse taal in ons klaslokaal" ,waarover 13/02 ook nog eens een artikel verscheen in DS, is de rust hopelijk teruggekeerd. Maar het probleem is daarmee nog niet van de baan.

Verder vind ik het ook zeer jammer dat de meesten zich niet willen bezighouden met een zoveelste incident waarbij allochtonen weer het middelpunt van de belangstelling zijn. Het zou net in ieders belang zijn als we de extremisten een stapje voor zouden zijn. Het debat zou er enkel maar realistischer, acceptabeler en menselijker op worden...
G.E. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be