![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() In een mededeling op de website van Granma, schrijft Fidel Castro dat hij geen 'verantwoordelijke positie' meer wenst op te nemen.
Interim president Raul Castro (75) wordt dus bevestigd in zijn functie. Een begin van woelige tijden? ![]() http://www.granma.cubaweb.cu/2008/02...l/artic10.html Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dag sinterklaas....
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Het einde van een periode of het einde van het begin van een periode?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Als ze niet opletten worden ze daar een gerontocratie, met die 'cadres from the old guard '.
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk en ik hoop beiden!
![]() |
#7 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nu het tijdperk Fidel nabij het einde is ben ik van mening dat communistisch Cuba zware tijden te voorduren krijgt. Transitie van de macht van familielid naar familielid gaat in een republiek altijd stroef.
![]() |
#8 |
|
![]() Cuba is dan ook geen republiek, maar een totalitaire dictatuur. En daar is de transitie van de macht van familielid op familielid geen enkel probleem. Kijk maar naar Noord Korea.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Totalitair is niet het juiste woord voor het Cubaanse systeem.
Een autoritaire semi-democratie komt al dichter in de buurt. Er is echt wel een verschil tussen Cuba en Noord-Korea. Dat laatste land is totalitair, een etiket dat ook van toepassing is op de rechtse dictatuur Birma, het neo-stalinistische (en tegelijk pro-Amerikaanse) Uzbekistan, en Turkmenistan (maar naar het schijnt is dat aan het beteren). Geen enkel andere dictatuur in de huidige wereld verdient de benaming 'totalitair', wat immers totale controle over alle aspecten van het publieke en private leven impliceert, en het angstvallig afscherme van de bevolking zodat ze niet in contact komen met niet door de staat gecontroleerde media-bronnen. (Sorry, ik kan er niet aan doen, maar ik vind dat als men politicologische termen gebruikt, men deze juist moet gebruiken. Mijn oudste broer, die psycholoog is, kan er ook niet tegen als mensen 'onderbewustzijn' zeggen wanneer ze 'onbewustzijn' bedoelen.)
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 19 februari 2008 om 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Ik geef je gelijk dat ik beter het woord "autoritair" had gebruikt. Ik zou echter cuba geen "semi-democratie" noemen. De Cubanen zijn niet vrij, en daarmee is aan een van de essentiele basisvoorwaarden voor een democratie alvast niet voldaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() .
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Cuba is geen liberale democratie, maar het valt volgens mij wel nog onder wat Rawls als "decent" omschreef, al blijft de naleving van de mensenrechten door de Cubaanse autoriteiten toch een probleem.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 19 februari 2008 om 16:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
(Dit is overigens voor mij de lakmoestest voor vrijheid. Mag je zonder toestemming te vragen je land verlaten, of niet...) Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#15 |
|
![]() En dan sterven als een oude versleten man, het zijn geen revolutionairen meer als vroeger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() gelukkig is zijn broer een jonge dynamische figuur..... *kuch*
inderdaad...dit is een regimecrisis,blijkbaar hebben ze geen jongere garde klaar staan om dat typisch Cubaanse experiment (geen onverdeeld succes,maar beslist ook geen komplete ramp) verder te zetten.... Laatst gewijzigd door kelt : 19 februari 2008 om 18:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Een Cubaan is zo vrij als een pekelharing in zijn bokaal...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Cuba zal nooit lang een semi-communistische dictatuur blijven.
![]() |
![]() |
#19 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ze hebben het doorgeven van de macht niet zo goed in handen als monarchieën. Jammer voor Fidel leuk voor de bevolking...
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Cubaanse bevolking weet donders goed wat er te koop is in de wereld. Meer terug naar de tijd van Batista is natuurlijk ook geen optie.
![]() |