Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2008, 09:58   #1
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard Fidel Castro geeft de fakkel definitief door

In een mededeling op de website van Granma, schrijft Fidel Castro dat hij geen 'verantwoordelijke positie' meer wenst op te nemen.

Interim president Raul Castro (75) wordt dus bevestigd in zijn functie.

Een begin van woelige tijden?

http://www.granma.cubaweb.cu/2008/02...l/artic10.html

Citaat:
...

To my dearest compatriots, who have recently honored me so much by electing me a member of the Parliament where so many agreements should be adopted of utmost importance to the destiny of our Revolution, I am saying that I will neither aspire to nor accept, I repeat, I will neither aspire to nor accept the positions of President of the State Council and Commander in Chief.
....
Therefore, it would be a betrayal to my conscience to accept a responsibility requiring more mobility and dedication than I am physically able to offer. This I say devoid of all drama.

Fortunately, our Revolution can still count on cadres from the old guard and others who were very young in the early stages of the process. Some were very young, almost children, when they joined the fight on the mountains and later they have given glory to the country with their heroic performance and their internationalist missions. They have the authority and the experience to guarantee the replacement. There is also the intermediate generation which learned together with us the basics of the complex and almost unattainable art of organizing and leading a revolution.

The path will always be difficult and require from everyone’s intelligent effort. I distrust the seemingly easy path of apologetics or its antithesis the self-flagellation. We should always be prepared for the worst variable. The principle of being as prudent in success as steady in adversity cannot be forgotten. The adversary to be defeated is extremely strong; however, we have been able to keep it at bay for half a century.

This is not my farewell to you. My only wish is to fight as a soldier in the battle of ideas. I shall continue to write under the heading of ‘Reflections by comrade Fidel.’ It will be just another weapon you can count on. Perhaps my voice will be heard. I shall be careful.

Thanks.

Fidel Castro Ruz
February 18, 2008
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 10:04   #2
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Dag sinterklaas....
Oud 19 februari 2008, 13:26   #3
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Het einde van een periode of het einde van het begin van een periode?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 13:32   #4
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Nee, het begin van het einde van een periode .
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 13:39   #5
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Als ze niet opletten worden ze daar een gerontocratie, met die 'cadres from the old guard '.
Oud 19 februari 2008, 13:42   #6
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik denk en ik hoop beiden!
Oud 19 februari 2008, 14:15   #7
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Als ze niet opletten worden ze daar een gerontocratie, met die 'cadres from the old guard '.
Nu het tijdperk Fidel nabij het einde is ben ik van mening dat communistisch Cuba zware tijden te voorduren krijgt. Transitie van de macht van familielid naar familielid gaat in een republiek altijd stroef.
Oud 19 februari 2008, 15:30   #8
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Nu het tijdperk Fidel nabij het einde is ben ik van mening dat communistisch Cuba zware tijden te voorduren krijgt. Transitie van de macht van familielid naar familielid gaat in een republiek altijd stroef.
Cuba is dan ook geen republiek, maar een totalitaire dictatuur. En daar is de transitie van de macht van familielid op familielid geen enkel probleem. Kijk maar naar Noord Korea.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 15:49   #9
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Totalitair is niet het juiste woord voor het Cubaanse systeem.

Een autoritaire semi-democratie komt al dichter in de buurt.

Er is echt wel een verschil tussen Cuba en Noord-Korea. Dat laatste land is totalitair, een etiket dat ook van toepassing is op de rechtse dictatuur Birma, het neo-stalinistische (en tegelijk pro-Amerikaanse) Uzbekistan, en Turkmenistan (maar naar het schijnt is dat aan het beteren).

Geen enkel andere dictatuur in de huidige wereld verdient de benaming 'totalitair', wat immers totale controle over alle aspecten van het publieke en private leven impliceert, en het angstvallig afscherme van de bevolking zodat ze niet in contact komen met niet door de staat gecontroleerde media-bronnen.

(Sorry, ik kan er niet aan doen, maar ik vind dat als men politicologische termen gebruikt, men deze juist moet gebruiken. Mijn oudste broer, die psycholoog is, kan er ook niet tegen als mensen 'onderbewustzijn' zeggen wanneer ze 'onbewustzijn' bedoelen.)

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 19 februari 2008 om 15:49.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 15:55   #10
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Totalitair is niet het juiste woord voor het Cubaanse systeem.

Een autoritaire semi-democratie komt al dichter in de buurt.
Ik geef je gelijk dat ik beter het woord "autoritair" had gebruikt. Ik zou echter cuba geen "semi-democratie" noemen. De Cubanen zijn niet vrij, en daarmee is aan een van de essentiele basisvoorwaarden voor een democratie alvast niet voldaan.
Oud 19 februari 2008, 15:58   #11
Kop/af
Banneling

Standaard

.
Kop/af is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 16:13   #12
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik geef je gelijk dat ik beter het woord "autoritair" had gebruikt. Ik zou echter cuba geen "semi-democratie" noemen. De Cubanen zijn niet vrij, en daarmee is aan een van de essentiele basisvoorwaarden voor een democratie alvast niet voldaan.
'Semi-democratie' betekent letterlijk 'halve democratie', dus aan de basisvoorwaarden voor een democratie moet niet voldaan zijn. Vrijheid is evenmin een basisvoorwaarde voor democratie, strikt genomen althans (in de praktijk is dat uiteraard wel zo), want theoretisch gesproken is er de mogelijkheid van de totalitaire democratie. Cuba kan je naar mijn mening wel een 'semi-democratie' noemen omdat er toch op z'n minst een hiërarchisch consultatiemechanisme is. Er zijn manieren om de bevolking te raadplegen, en de bevolking heeft de kans om haar grieven aan de hogere niveaus mede te delen. Dat is alleszins de theorie, in de praktijk zal dat systeem niet zo perfect werken als hierboven beschreven.

Cuba is geen liberale democratie, maar het valt volgens mij wel nog onder wat Rawls als "decent" omschreef, al blijft de naleving van de mensenrechten door de Cubaanse autoriteiten toch een probleem.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 19 februari 2008 om 16:17.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 16:36   #13
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Cuba kan je naar mijn mening wel een 'semi-democratie' noemen omdat er toch op z'n minst een hiërarchisch consultatiemechanisme is. Er zijn manieren om de bevolking te raadplegen, en de bevolking heeft de kans om haar grieven aan de hogere niveaus mede te delen. Dat is alleszins de theorie, in de praktijk zal dat systeem niet zo perfect werken als hierboven beschreven.
Wordt er wat gedaan met de grieven van de bevolking? Veel Cubanen zijn bereid hun leven te wagen om uit het land weg te komen. Lijkt me dat ze niet echt de indruk hebben dat de overheid naar hen luistert.
(Dit is overigens voor mij de lakmoestest voor vrijheid. Mag je zonder toestemming te vragen je land verlaten, of niet...)

Citaat:
Cuba is geen liberale democratie, maar het valt volgens mij wel nog onder wat Rawls als "decent" omschreef, al blijft de naleving van de mensenrechten door de Cubaanse autoriteiten toch een probleem.
Het niet toestaan van basismensenrechten is een van de kernproblemen in Cuba. Zonder individuele vrijheid krijg je nooit voldoende economische activieteit om aan de basisbehoeften van de bevolking te voldoen. Cuba was ooit een netto voedselexporteur. Tegenwoordig zijn grote delen van de bevolking afhankelijk van VN voedselhulp...
Oud 19 februari 2008, 17:12   #14
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kop/af Bekijk bericht
.
Photobucket: current album = netslet
http://s262.photobucket.com/albums/i...let/?start=all
Oud 19 februari 2008, 17:58   #15
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

En dan sterven als een oude versleten man, het zijn geen revolutionairen meer als vroeger.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 18:04   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

gelukkig is zijn broer een jonge dynamische figuur..... *kuch*

inderdaad...dit is een regimecrisis,blijkbaar hebben ze geen jongere garde klaar staan om dat typisch Cubaanse experiment (geen onverdeeld succes,maar beslist ook geen komplete ramp) verder te zetten....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 februari 2008 om 18:05.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 18:06   #17
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Een Cubaan is zo vrij als een pekelharing in zijn bokaal...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 21:38   #18
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is nu wel kans op broodnodige hervormingen.
Cuba zal nooit lang een semi-communistische dictatuur blijven.
Oud 19 februari 2008, 21:59   #19
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Er is nu wel kans op broodnodige hervormingen.
Cuba zal nooit lang een semi-communistische dictatuur blijven.
Ze hebben het doorgeven van de macht niet zo goed in handen als monarchieën. Jammer voor Fidel leuk voor de bevolking...
Oud 19 februari 2008, 22:05   #20
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze hebben het doorgeven van de macht niet zo goed in handen als monarchieën. Jammer voor Fidel leuk voor de bevolking...
Ik verwacht dan ook een soort omwenteling als in Roemenie, wellicht wel minder geweldadig.
De Cubaanse bevolking weet donders goed wat er te koop is in de wereld.
Meer terug naar de tijd van Batista is natuurlijk ook geen optie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be