![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Naar aanleiding van Thich Nhat Hanh's toernee:
Citaat:
De flexibiliteit van die atheistische boeddhisten is toch heel aantrekkelijk, nietwaar? Die kunnen niet alleen perfect overweg met marxisten, maar ook met compleet atheistische wetenschappers. De tsjeven van bij ons kunnen daar echt nog iets van leren. Laatst gewijzigd door C2C : 16 maart 2007 om 02:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Shinto-boeddhisten eveneens, DT Suzuki heeft nog samengewerkt met E. Fromm en CG Jung. Zeer lezenswaardig, Suzuki is mijn poort tot het begrijpen van het rijke oosterse denken. Ik heb alleen een afkeer van het confucianisme.
Laatst gewijzigd door Praetorian : 16 maart 2007 om 02:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() de grote kloof tss boeddhisten en marxisten is het pure materialisme van marxisten ( voor de boeddhist is de materie illusie )
In china verbiedt men zo bvb ook chi qong omdat het de mensen mentaal vrijer maakt, minder makkelijk te onderdrukken, minder geschikt en rendabel voor het productieapparaat een echt boeddhist zal alles proberen doen om het marxistische productieapparaat stil te leggen nee er is geen verzoening mogelijk volgens mij
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 maart 2007 om 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In wezen zijn die atheïstisch. "Het is belangrijk niet te geloven" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Voor Boeddhisten is alles illusie.
Dristi. Daar schiet je ook niets mee op. Zen-boeddhisme is minder -of helemaal niet- georganiseerd, minder -of helemaal niet- dogmatisch enz enz... Zen is een zekere bewustzijnstoestand...dat is alles |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Vrede aan allen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Puur materialisme of materie als illusie zien, het is maar een semantische zaak. In de praktijk komt het op hetzelfde neer. Dat is puur een academische discussie.
![]() |
![]() |
#8 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een Boeddhistische Marxist heeft dus een serieus identiteitsprobleem. En zijn liefde voor menselijkheid ging zover dat hij het nodig achtte gewelddadige onderdrukking voor te schrijven als het enige middel om de massa te heropvoeden tot de ideale onderdanen. Hij had weliswaar een utopie voor ogen, maar ging ervanuit dat de mens in wezen niet in staat is om erin te leven zonder strenge bijsturing. Natuurlijk... niets hoeft je ervan te verhinderen te dromen van een betere werkelijkheid. Maar je zou toch beter een steviger fundament voor je luchtkastelen kunnen zoeken dan een theorie die reeds in de praktijk werd bewezen onuitvoerbaar te zijn.
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neen. Spiritualiteitsprobleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zeker doen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Maar het Marxisme als utopie heeft toch ook een heel 'spirituele' dimensie, in de zin dat het gebaseerd is op een verlangen naar een ideale post-kapitalistische wereld (de hemel zeg maar). Marc Bloch vergeleek toch de spirituele dimensie zoals die in religies terug te vinden is met het seculiere Hoopsprincipe (zie zjn befaamde 'Das Prinzip Hoffnung', 'Theologie der Hoffnung', 'Atheismus im Christentum' etc...).
Volgens mij is deze dimensie van het streven naar een gelukzalige eindtijd (nibbana, post-kapitalistisch paradijs) waar beide filosofieën, boeddhisme en marxisme, kunnen samenkomen. Vergeet ook niet dat Thich Nhat Hanh - die nu wereldwijd zeer populair is - een uiterst sociaal geëngageerde zen-meester is. Dat is een van zijn objectieven: het zen-boeddhisme nog meer betrekken bij het dagelijkse leven, en bij de strijd tegen door kapitalistisch geweld gevoede ongelijkheid. Laatst gewijzigd door C2C : 12 april 2007 om 21:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Spijtig voor de man dat de helden van het communisme allemaal niet meer in leven zijn...
Die zouden zeker en vast op de uitnodiging zijn ingegaan.. Communisme is niet alleen vrijheid, maar ook vrede... Laatst gewijzigd door Chipie : 13 april 2007 om 07:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Zeer zeker, juist de identificatie van communisme met pacificisme heeft ervoor ook gezorgd dat de Bolsheviki aan de macht kwamen. Je bent eens historisch juist, Chipie. Kom dat tegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ja, uiteraard kan men alweer eens (vermoeiend!) opmerken dat Stalin geen toffe figuur was, en dat Mao ook eens een mindere dag had ![]() Marx' theorie is een zeer scherpe visie op ons kapitalistische systeem. Ze heeft hoegenaamd niets met luchtkastelen te maken! Boeddhisme daarentegen ...
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() *Outch* Pijnlijke realiteit...
![]() |
#17 |
Parlementslid
|
![]()
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Da's pas vermoeiend... ![]() Laat ons hopen dat het beest in uw avatar geen kieken is... ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 13 april 2007 om 10:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Leg U eens uit waar het communisme de laatste honderd jaar wél gewerkt heeft (de miljoenen doden, die die experimenten hebben opgeleverd, daarvan moet U geen melding maken... Desgewenst vermeld ik die wel ![]() Leg eens uit waar het welstand gebracht heeft... (niet afkomen, zoals op de site van de PVDA, met verhaaltjes dat het in Noord-Korea nog niet zo slecht is ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |