![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Religion has actually convinced people that there's an invisible man - living in the sky - who watches everything you do, every minute of every day. And the invisible man has a special list of ten things he does not want you to do. And if you do any of these ten things, he has a special place, full of fire and smoke and burning and torture and anguish, where he will send you to live and suffer and burn and choke and scream and cry forever and ever 'til the end of time. But He loves you!
What do you think??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() I believe this. I would put it radically different from what you are saying, but I do believe this. I believe in the words of Christ and that I will become a better man by following them.
While you claim not to believe in anything. How do you live ? Do you live for yourself ? If you could kill someone for money, why would you not do it ? What if chances are that you won't get caught ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() I frequently visit the sky, in one form of consience or another, and there's nothing there safe what humans have put there.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Religion? Bah, got better things to waste my neurons on
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er is hoop op een betere wereld! Dankjewel Tom |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() In Vlaanderen Nederlands, dat vind ik, uit sociale overwegingen, een behoorlijk belangrijk principe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Je ne pense pas. Je crois. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Er is op dit forum een leraar (!) aanwezig, zwaar katholiek, oer-conservatief, uiterst reactionair, die doodleuk beweert dat het vagevuur in feite een heel aangename plaats is om te vertoeven (sic). Hij weigert evenwel mede te delen waar hij die "kennis" vandaan heeft gehaald. Naar analoge redenering zal hij gelijkaardige ideeën hebben over de hemel en hel. Misschien nog eens vermelden : een leraar... Je kent hem onder de naam JVDB.
![]() |
![]() |
#11 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een perfecte samenvatting van het begrip religie. Mijn dank.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 februari 2007 om 07:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() I pray to Joe Pesci. He gets things done ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Religie is gebaseerd op twee, niet noodzakelijk cumulatieve, elementen:
1. Schrik voor de dood 2. Behoefte aan een leidraad voor het leven |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Religie is een poging volgende drie vragen te plaatsen:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Weet u trouwens nog in welke discussie Jan van den Berghe beweert dat het vagevuur een heel aangename plaats is om te vertoeven?
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Neen, waarde EFL, je verwart filosofie met religie. Indien je religie tot een deel van de filosofie rekent, dan is het een manier van denken, omkleed met argumenten. Religie is gebaseerd op blind geloof en geeft voor geen enkel standpunt verantwoording. Relgie is niet op rede gebaseerd. De antwoorden op je vragen, kunnen enkel uit de rede komen. Je hebt de antwoorden al voor je de vragen stelt. Maar je kan religie wel als een filosofie benaderen, het enige nut wat het volgens mij heeft. En dan belandt je toch weer bij hetgeen ik zei: een leidraad voor het leven. De vragen die jij hierboven stelt, worden namelijk niet onderzocht in de religieuze geschriften. De stellingen hieromtrent maken deel uit van een geloof. Daarnaast wordt wel voorgeschoteld 'hoe' we dit leven best kunnen vormgeven, hetgeen wel een logische achtergrond heeft. Normen en waarden die uit te menselijke natuur voortkomen en onontbeerlijk zijn voor een geordende samenleving waar welvaart heerst, daar staat religie sterk. Daar zitten de richtlijnen voor het leven. Filosofie is wetenschap, vergeet dat niet. De vragen die jij stelde, zijn inderdaad universeel en dus overstijgen ze religie by far.
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 februari 2007 om 21:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je hoeft me evenwel niet te geloven. Gezien ik het niet kan staven, alle begrip hiervoor. Ik meen echter te mogen stellen dat mijn "reputatie" op dit forum niet van dusdanige aard is dat ik allerlei zaken uit de losse pols verzin?
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 24 februari 2007 om 07:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 2