![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...14_hybridebus#
Hybridebus van Van Hool is wereldprimeur ma 14/05/07 - Bij busbouwer Van Hool in Koningshooikt is vandaag de eerste volledige hybridebus voorgesteld, een wereldprimeur. Het voertuig rijdt op waterstof en batterijen en stoot dus geen vervuilende CO2 meer uit. ![]() "Uit deze bus komt alleen een volledig zuivere wolk waterdamp", zegt Yves Goffin (foto) van Van Hool. "Er is dus geen enkele vervuilende uitstoot en bovendien maakt de bus ook erg weinig lawaai." De bus kan dezelfde afstand afleggen en evenveel passagiers vervoeren als een gewone dieselbus. Uiterlijk lijkt de bus ook op een gewone bus, alleen zijn er zes in plaats van vier wielen, en is de bus ook een meter langer. Maar de techniek is wel volledig nieuw en zorgt ervoor dat de bus minder energie nodig heeft dan bijvoorbeeld de bestaande waterstofbussen in Amsterdam. De vervoersmaatschappij De Lijn zal de bus vanaf 18 juni inzetten op de lijn tussen Lier en Antwerpen. Bron/vrt Knap van België,enkel nog wat goedkoper kunnen produceren hé
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mooi van dat bedrijf. België heeft daar op zich niet zo heel veel mee te maken, me dunkt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn dure CO2-uitstootloze wijzen van waterstofproductie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want olie is vooral niet op meerdere manieren vervuilend dan puur CO2. Want olie kan op deze manier vooral niet worden uitgespaard om andere zaken mee te doen. Dus 'pure propaganda' <= nee, toch niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Partijlid
|
![]() Nu nog op de baan krijgen
![]()
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Dat maakt niet uit, deze groene energie zou zonder de bussen in het normale electriciteitsaanbod terechtkomen, maar door deze bussen gebeurd dit niet. Het normale electriciteitisaanbod moet echter wel op peil blijven en dus zetten we de conventionele centrales maar een stapje harder waardoor de CO2-productie weer omhoog gaat. De netttowinst hiervan? Die is er niet er is zelfs een verlies aangezien de productie van waterstof niet ultiem werkt en er dus een energieverlies optreedt.
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allemaal terug met paard en kar, ...
maar ja die beesten vreten gras, en gras, da wordt methaan, en methaan, ... juist ja... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() Die olie is vervolgens nodig om de elctriciteit te produceren die nodig is voor de bussen en hun waterstof.
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Men zou Van Hool ineen gevangenisbus moeten steken...
Ons milieu nog meer belasten... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voordeel van een hybride is dat je de energie die bij een gewone motor met remmen verloren gaat in principe voor een goed stuk kan terugwinnen. Tevens heeft een bus een vrij groot dakoppervlak, als je dit bezet met zonnepanelen, kan ook via die weg constant een hoeveelheid elektrische energie in het systeem gepompt worden. Je zal hoedanook moeten vertrekken met een gevulde waterstoftank vermoed ik, maar ze kan op deze manier toch al wat kleiner gehouden worden. Maar het blijft een hele opgave, dat wel. Er zijn veel alternatieven, maar geen die er met kop en schouders bovenuit steekt. Het zal dus wat aanmodderen wezen tot er één of andere echte doorbraak komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Geboortebeperking is natuurlijk de eenvoudigste oplossing, maar hier is blijkbaar nog niet voldoende maatschappelijke draagkracht voor.
Laatst gewijzigd door satiper : 14 mei 2007 om 16:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verschillende projecten rond ditzelfde thema duiken tegenwoordig wel met de regelmaat van een klok, op. Maar vraag mij af of men de energieopwekking door waterstof, via een brandstofcel, volledig onder kontrole heeft (het fenomeen is al meer dan vijftig jaar gekend, en breekt maar niet door). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doet me denken aan de debatten ten tijde van Watt. 'Maar nee, een stoommachine is niet effectief, een paard doet dat beter.' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() veel mensen zien een echte oplossing in waterstof, terwijl waterstof helemaal geen energiebron is, maar gewoon een energie drager. Nu, op zich lijkt het mij wel beter (plezanter) dan batterijen en puur electrisch rijden, al is het maar omwille van het rijplezier dat je behoudt omdat je met een verbrandingsmotor werkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |