![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
|
![]() Ging gisteren bij City2 ( Brussel ) in één van de winkels daar, een Hollandse meisje vroeg naar AA Baterijen en tot m'n verbasing, begreep de verkooper haar niet dus ging hij lekker in het Engels. Tja, niet verwonderlijk dat somige Vlamingen voelen ze zich beledigd dat iemand van z'n land, het Nederlands niet kent. En ja, ja, bij de vacatures heb je zo gezegd van het Nederlands nodig : hé wel het is niet meer nodig in ons land. Ik begreep het meisje wel goed hoor maar de verkooper niet. En men lacht verder met de Nederlanstaligen, aub.
Ik hoop van harte dat het niet het geval is overal.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beledigd omdat ze geen Nederlands kennen? Nee hoor.
Ik ben beledigd omdat men van Vlamingen EIST dat ze Frans spreken ja! Indien men mij niet in het Nederlands kan bedienen in een Brusselse winkel, dan stap ik gewoon op!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik heb weinig problemen in de City2 moet ik zeggen, maar als ik niet bediend kan worden in het Nederlands, stap ik op.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Begrijp je geen frans?
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() jazeker, maar een beetje respect vragen is dat echt teveel gevraagd?
trouwens, als het over technische zaken gaat, is mijn Frans niet goed genoeg.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() idem
![]() |
#8 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik spreek en begrijp enkel Frans in ééntalig Franstalige gebieden.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
|
![]() Mijn ervaring is dat ze alleen Nederlands spreken als je niet betaalt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dit is een overzichtje van hoe ik reageer op de Nederlands(on)kundigheid in Brussel.
![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Akkoord. Men moet trouwens een taal al zeer goed kennen, om in een gesprek niet �* priori de mindere te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Er zijn drie soorten mensen die zagen over het feit dat ze in het Frans worden bediend:
1. Mensen die (ondanks ons tweetalig land) echt geen Frans kunnen. 2. Mensen die van thuis uit als Flamingant ("Vlaamsgezinde") zijn opgevoed. 3. Mensen die toevallig eens slaag gekregen hebben van iets dat Frans spreekt. Helaas is het naar mijn gevoel een minderheid die zich louter op basis van rationele argumenten en logische conlusies tegen het Frans in winkels uitspreekt. De reden is natuurlijk dat die argumenten ontbreken of zodanig stinken dat een weldenkend mens ze niet durft aan te halen.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 5 april 2008 om 08:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die uitbaters in Brussel weten ook wel dat de Vlaming iets meer geld op zak heeft. Kortom, ik zou het verhaal zeker niet veralgemenen. Laatst gewijzigd door Rudy : 5 april 2008 om 09:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Voor een onnozel jobke zoals in een gazettekot ofzo gade nu toch ni speciaal Nederlands gaan leren?
Laatst gewijzigd door Bhairav : 5 april 2008 om 09:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kon toen gerust "un coca svp" bestellen, maar ik vroeg "een cola aub" en de contraire kelner "verstond" me niet. Ik begreep nadien ook niet wat "vingt francs" betekende. simpel toch?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 5 april 2008 om 09:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |