Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2007, 13:37   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard 'Supertrucks zijn oplossing voor fileprobleem'

Citaat:
'Supertrucks zijn oplossing voor fileprobleem'

Het Vlaams Instituut voor Logistiek wil dat ook in ons land geëxperimenteerd kan worden met 'supertrucks', meldt vrt. Dat zijn vrachtwagens van meer dan 25 meter lang en 60 ton zwaar. Die zijn in België nu nog verboden.
Volgens Alex Van Breedam van het instituut kunnen 'supertrucks' de files verkleinen en zijn ze niet extra belastend voor het milieu. Bovendien zouden ze een prima aanvulling zijn voor de binnenscheepvaart en het spoor.
Persoonlijk ben ik tegen. Ik vind dat ons wegennet te verzadigd en te compact is om 'supertrucks' toe te laten. Ik zie het bloedbad al voor me als pakweg een 100-tonner eens op een file inrijdt. Ik vind die dingen prima voor op Amerikaanse brede wegen, maar niet hier.

Wat denken jullie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 15 juni 2007 om 13:38.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 13:39   #2
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Persoonlijk ben ik tegen. Ik vind dat ons wegennet te verzadigd en te compact is om 'supertrucks' toe te laten. Ik zie het bloedbad al voor me als pakweg een 100-tonner eens op een file inrijdt. Ik vind die dingen prima voor op Amerikaanse brede wegen, maar niet hier.

Wat denken jullie?

Om nog maar te zwijgen van rondepunten in industriezones en dergelijke.
Heb al meermaals een "gewone" vrachtwagen gezien die in tegengestelde richting moest oprijden met alle bijhorende gevaren.

Laatst gewijzigd door Kay_ : 15 juni 2007 om 13:39.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 13:40   #3
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat denken jullie?
zijn Amerikaanse wegen breed?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 13:41   #4
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Als die alleen s' nachts mogen rijden, zou dat mss wel een oplossing zijn...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 13:42   #5
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild
zijn Amerikaanse wegen breed?

daar zijn de afstanden groter en kunnen ze ook langere tijd op grotere én bredere wegen rijden.
Verhoudingsgewijs komen ze dan minder op smalle banen waar veel verkeer is.

Laatst gewijzigd door Kay_ : 15 juni 2007 om 13:42.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 13:42   #6
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat denken jullie?
Voor één enkele keer ben ik het met je eens. Stel je voor...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 13:44   #7
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
op grotere én bredere wegen rijden.
ik denk het niet.

Welke wegen had je in gedachte?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 15 juni 2007 om 13:45.
Oud 15 juni 2007, 13:49   #8
araneus
Gouverneur

Standaard

Misschien kan het wel werken op europese schaal en dan enkel op snelwegen en grotere gewestwegen. Er zijn wel wat electronische systemen te bedenken om de veiligheid van dit soort voertuigen op te drijven. De huidige vrachtwagens knallen achter files in omwille van de idioten die ermee rijden: voeten op het dashbord, dvd-ke kijken, sigaretje rollen, te lang rijden, ... en ze hebben prijs. Technieken waar ik aan denk zijn afstandsdetectie, strikte normen naar ergonomie van de cabine (dus geen dvd-kes achter het stuur), een soort dodemansknop zoals in de trein gebruikt wordt, ...
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 13:49   #9
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
ik denk het niet.

Ik heb het dan over snelwegen, verhoudingsgewijs moeten ze omwille van de grote afstanden minder op de smallere gewestwegen rijden.
Oud 15 juni 2007, 14:00   #10
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
ik denk het niet.

Is toch iets anders dan de Brusselse ring.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 14:05   #11
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat denken jullie?
Misschien dat dit soort vrachtwagens wel voor een verhoogde efficientie kunnen zorgen als ze worden ingezet op trajecten die niet door een bebouwde kom lopen. Maar om te denken dat je daarmee het fileprobleem gaat oplossen lijkt me zeer naiëf.

De transportsector over de weg groeit nog altijd schrikwekkend, daar zit hem het probleem. Onze wegen hebben nu eenmaal een beperkte capaciteit, en het vrachttransport groeit zonder rekening met deze capaciteit te houden.

Ook het veiligheidsprobleem komt voort uit die explosieve groei : de concurrentie is moordend en dus wordt er continu gewerkt tegen de legale limieten aan, of erover. Dat wil zeggen minder ervaren chauffeurs, langere rijtijden, slechter onderhoud, enz. Ook zijn de vrachtwagens gewoon oververtegenwoordigd op de weg, waardoor er een verhoogd risico ontstaat voor de veel kwetsbaardere personenwagens. De vrachtwagens drummen bijna letterlijk de personenwagens van de weg af.

Dit probleem pak je niet aan met grotere vrachtwagens, integendeel. Het is een complex probleem, dat een gedetailleerde analyse vraagt van wat er allemaal over de weg beweegt. Een factor is bijvoorbeeld dat veel transport zou kunnen worden vermeden door afstand te nemen van het tegenwoordig overal verspreide "just-in-time delivery" principe. Bedrijven willen geen dure stock meer, en vragen daarom aan hun toeleveranciers om dagelijks net de juiste hoeveelheid onderdelen of grondstoffen aan te voeren. Dat zorgt voor dagelijkse transporten, daar waar er vroeger meer in één keer werd vervoerd. Ook de wet van de vrije Europese markt speelt een grote rol : als een bedrijf 1 euro per stuk kan winnen door onderdelen te laten aanvoeren uit Roemenië ipv uit een vlaams toeleveringsbedrijf, dan zal het dat niet laten. Ook dat resulteert weer in meer en langere transporten.
Oud 15 juni 2007, 14:07   #12
Chipie
Banneling

Standaard

In Nederland is men, zoals gewoonlijk, weer lang 'vooruit' op ons:
Proef met lange en zwaardere vrachtwagens (LZV’s) positief

Uit de evaluatie van de proef met langere en zwaardere vrachtwagencombinaties (LZV’s) blijkt dat LZV’s niet minder veilig zijn dan gewone vrachtwagens; ze gemiddeld voor dezelfde lading 33 procent minder brandstof gebruiken; ze zowel bedrijfseconomische als maatschappelijke voordelen opleveren en de emissies van uitlaatgassen nemen af met 3-5 procent. Daarnaast neemt de filedruk af met 1 procent en kan de kostprijs per tonkilometer teruglopen tot 25 procent. Ook blijkt uit de proef dat het aantal verkeersdoden en gewonden zal afnemen.

Bron

Niet positief?

Laatst gewijzigd door Chipie : 15 juni 2007 om 14:08.
Oud 15 juni 2007, 14:17   #13
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
In Nederland is men, zoals gewoonlijk, weer lang 'vooruit' op ons:
Proef met lange en zwaardere vrachtwagens (LZV’s) positief

Uit de evaluatie van de proef met langere en zwaardere vrachtwagencombinaties (LZV’s) blijkt dat LZV’s niet minder veilig zijn dan gewone vrachtwagens; ze gemiddeld voor dezelfde lading 33 procent minder brandstof gebruiken; ze zowel bedrijfseconomische als maatschappelijke voordelen opleveren en de emissies van uitlaatgassen nemen af met 3-5 procent. Daarnaast neemt de filedruk af met 1 procent en kan de kostprijs per tonkilometer teruglopen tot 25 procent. Ook blijkt uit de proef dat het aantal verkeersdoden en gewonden zal afnemen.

Bron

Niet positief?
Idd ik heb daar al eens een reportage van gezien op de Nederlandse tv,en er waren twee grote problemen aan dat soort trucks,ten eerste was de dode hoek bijna niet te overzien,je moest al met veel camera's werken,ten tweede was het erg schadelijk voor het wegdek,daarom zij deze trucks in België verboden
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 14:27   #14
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Een zeer slecht idee. Vooral voor de veiligheid. Onze wegen zijn daar niet geschikt voor. En zijn overigens totaal onvergelijkbaar met die in Nederland. En ik geloof ook niet dat het het fileprobleem zal oplossen (daarvoor moet ook het aantal personenwagens verminderen). Om nog maar te zwijgen van invloed op het wegdek (spoorvorming).

Een veel betere manier om minder vrachtwagens op de wegen te laten rijden is goederenvervoer maximaal per trein en binnenscheepvaart organiseren. Maar dan moet inderdaad afgestapt worden van die "just-in-time deliveries" die ertoe geleid hebben dat vrachtwagens rijdende magazijnen zijn geworden.

Laatst gewijzigd door Edina : 15 juni 2007 om 14:27.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 14:37   #15
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als die alleen s' nachts mogen rijden, zou dat mss wel een oplossing zijn...
Of vrachtwagens aan de kant tijdens de piekmomenten en zoveel mogelijk s'nachts laten rijden.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 14:39   #16
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Idd ik heb daar al eens een reportage van gezien op de Nederlandse tv,en er waren twee grote problemen aan dat soort trucks,ten eerste was de dode hoek bijna niet te overzien,je moest al met veel camera's werken,ten tweede was het erg schadelijk voor het wegdek,daarom zij deze trucks in België verboden
In Nederland heeft men meer dan 1 1/2 jaar proeven gedaan, die ernorm positief verlopen zijn.
Dat er in ons land de wegen slecht zijn, dat is algemeen geweten.
Mss kunnen we die verbeteren...
Proef met lange, zware vrachtwagens geslaagd

AMSTERDAM - De proef met lange zware vrachtwagens (LZV's) op de snelwegen verloopt positief. Dit meldt het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De LZV's, die 25 meter lang zijn en 60 ton wegen, zouden niet minder veilig zijn en 33 procent minder brandstof dan gewone vrachtwagens verbruiken.
De uitstoot van uitlaatgassen zou met het gebruik van de LZV's afnemen met drie tot vijf procent. Ook zou uit de proef blijken dat de files met één procent zullen afnemen wanneer de zwaardere vrachtwagens op de snelwegen worden toegestaan. De proef loopt sinds augustus 2004 en eindigt officieel op 1 november 2006.
Minister Karla Peijs van Verkeer wil eind september eerst nog overleggen met provincies en gemeenten, voordat de LZV’s definitief toegelaten worden.

Bron

Het zou me verwonderen dat onze allesweter het weer radicaal zal afschieten.
Maar zie wat de proeven in Nederland hebben uitgewezen:
  • niet minder veilig zijn dan gewone vrachtwagens
  • ze gemiddeld voor dezelfde lading 33 procent minder brandstof gebruiken
  • ze zowel bedrijfseconomische als maatschappelijke voordelen opleveren
  • de emissies van uitlaatgassen nemen af met 3-5 procent.
  • Daarnaast neemt de filedruk af met 1 procent
  • en kan de kostprijs per tonkilometer teruglopen tot 25 procent.
  • Ook blijkt uit de proef dat het aantal verkeersdoden en gewonden zal afnemen.

Met onze allesweter, bedoel ik U niet mee, hé Duveltje..
Oud 15 juni 2007, 14:41   #17
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland heeft men meer dan 1 1/2 jaar proeven gedaan, die ernorm positief verlopen zijn.

AMSTERDAM - De proef met lange zware vrachtwagens (LZV's) op de snelwegen verloopt positief. Dit meldt het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De LZV's, die 25 meter lang zijn en 60 ton wegen, zouden niet minder veilig zijn en 33 procent minder brandstof dan gewone vrachtwagens verbruiken.
De uitstoot van uitlaatgassen zou met het gebruik van de LZV's afnemen met drie tot vijf procent. Ook zou uit de proef blijken dat de files met één procent zullen afnemen wanneer de zwaardere vrachtwagens op de snelwegen worden toegestaan. De proef loopt sinds augustus 2004 en eindigt officieel op 1 november 2006.
Minister Karla Peijs van Verkeer wil eind september eerst nog overleggen met provincies en gemeenten, voordat de LZV’s definitief toegelaten worden.

Bron

Ik zou er met mijn fietske toch niet achter willen hangen hoor
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 14:47   #18
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bron

Zelfs al zijn ze zuiniger, veilig, efficienter, enz., dat neemt niet weg dat het aantal transporten nog steeds explosief toeneemt, en de capaciteit van het wegennet niet. Dus zelfs al zou je op korte termijn een kleine vermindering van de files kunnen bereiken (wat ik ten zeerste betwijfel, maar goed), op de middellange en lange termijn is dit absoluut geen oplossing. Op een gegeven moment komt er een verkeersinfarct en staan de wegen vol met stilstaande vrachtwagens.

Je kan structureel maar twee dingen doen die echt effect zouden hebben, en dat is ofwel het aantal transporten afbouwen, ofwel de capaciteit van het wegennet optrekken. Die laatste optie biedt weinig voordelen aangezien je daar duidelijk met een plafond zit : je kan niet meer wegen bouwen dan dat er plaats is. Ook vanuit ecologisch standpunt is dat geen goede optie. Dus rest als enige optie het aantal transporten afbouwen.
Oud 15 juni 2007, 14:49   #19
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat denken jullie?
toch we voor ...
Rijvakken voor bussen kunnen (pechstrook) en die worden nauweliks gebruikt , een combinatie als degene die hier word voorgesteld is prachtig , alleen , de praktijk , het is niet evident om met een vrachtwagen in het verkeer te zitten ...
Ga maar in of bij een winkel lossen , en geraak er maar eens ...
Geef me zo'nen bak om koppelwerk op spanje te doen en ik ben weg ..
neem nu containers , hoeveel rijden er dagelijks op reims ???? zet er 3 40voeten achter en je spaart een pak diesel uit ...
het grote probleem is waarschijnlijk de wegcode ....
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 14:51   #20
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Je kan structureel maar twee dingen doen die echt effect zouden hebben, en dat is ofwel het aantal transporten afbouwen, ofwel de capaciteit van het wegennet optrekken. Die laatste optie biedt weinig voordelen aangezien je daar duidelijk met een plafond zit : je kan niet meer wegen bouwen dan dat er plaats is. Ook vanuit ecologisch standpunt is dat geen goede optie. Dus rest als enige optie het aantal transporten afbouwen.
jij wist al waar je wou uitkomen en dan heb je daar een redenering bij verzonnen. Juist?

Als de overheid al eens zou beginnen met het stopzetten van de subsidie van woon-werk verkeer (alle modi) dan zouden mensen wat flexibeler worden in de keuze van hun woon-en werkplaats, ipv de medemens daarvoor te laten opdraaien.

Neem daar eens een voorbeeld aan de US

En de uitgespaarde subsidie wordt dan gebruikt voor een algemene lastenverlaging. Dat spreekt.
Zodat iedereen er iets aan heeft die dat wil.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 15 juni 2007 om 14:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be