Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2007, 14:20   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Grandioze advertentie!

Zeg nu nog eens dat Vlamingen niet inventief zijn:

Citaat:
Molse horeca-uitbater wil geen 'lompe oenen' of 'beroepsdoppers'
Citaat:

ACV trekt naar Centrum Gelijke Kansen

MOL - De Kempense afdeling van het ACV trekt naar het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (CGKR) omdat het niet te spreken is over een personeelsadvertentie van een horeca-uitbater in Mol. ‘Lompe oenen, beroepsdoppers en ongeïnteresseerde individuen, gelieve thuis te blijven’, luidt het in de advertentie.
‘Mensen die om bepaalde redenen een vervangingsinkomen genieten voelen zich zwaar gepakt’, reageert Dré Wolput van de christelijke vakbond ACV. ‘Voor alle duidelijkheid: doppen is géén beroep. Bovendien zijn de meeste van hen wel degelijk op zoek naar waardig werk. Deze advertentie wordt overgemaakt aan het CGKR. Niet alleen omdat ze beledigend is, maar ook omdat ze erg discriminerend is.’

De gaat om een advertentie van De Kleppende Klipper. De uitbater van die horecazaak kwam eerder al in het nieuws omdat hij het rookverbod naast zich neerlegde.

Danny Vermeer van de Kleppende Klipper schaamt zich niet voor de compromitterende tekst. 'Ik betaal al maanden voor een personeelsadvertentie', zegt hij. 'De meeste mensen die reageren voldoen niet. Daarom heb ik het bericht aangepast.'

'Met lompe oenen bedoel ik mensen die vijf of zes keer opnieuw het bestek moeten afwassen omdat het nog vuil is. Ook een slechte bediening, of tafels niet afruimen, kunnen bij mij niet door de beugel.' Met de term 'beroepsdoppers' doelt Vermeer op personen die worden uitgestuurd om werk te zoeken. 'Nog voor ze beginnen leggen ze hun voorwaarden al op', zegt hij. 'Ze kunnen zich niet bukken, willen 's middags naar huis of weigeren om ingeschreven te worden. Tenslotte heb je de groep ongeïnteresseerde individuen. Dat zijn meestal jongeren die van hun ouders een vakantiejob moeten zoeken. Maar ze luisteren niet, zijn veel te lui en bellen bij mooi weer af om zelf van de zon te genieten.'

'Geen discriminatie'

'Het taalgebruik van de advertentie is een beetje bedroevend', zegt Gert Backx van het CGKR. 'Toch denken we niet dat er een directe vorm van discriminatie achter schuilt. De wet legt een aantal voorwaarden vast, waaronder seksuele geaardheid, handicap, overtuiging, fortuin, racisme en geslacht, en die zijn niet terug te vinden in de advertentie. Misschien komt 'beroepsdopper' er wel voor in aanmerking, maar dat is al ver gezocht.'
vgd, lob

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF01082007_040

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 14:24   #2
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

[b]

geeft een mooi beeld van hoever de mensen van het ACV in hun gedachten al 'heen' zijn (richting totalitair regime zonder gedankenfreiheit dat is)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 14:26   #3
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Die advertentie is pertang zou gemaakt om de lompe oenen te beschermen.

Stel u hebt een horecazaak en u neemt een lompe oen in dienst. De eerste dag beledigd die al een paar klanten, dat gedrag is nu eenmaal eigen aan lompe oenen, je zal zo maar geboren worden.

Gevolg: u ontslaat hem met een slechte dopbrief, nogal logisch.
De lompe oen laat zich inschrijven aan de dop en wordt prompt geschorst voor 9 maanden door de RVA.

Onze lompe oen naar het OCMW. Van de regen in de drup.

Is het dan niet beter dat we die oenen gewoon aan de dop laten?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 14:33   #4
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

[b]
Het zal wel aan hemzelf liggen. Zo'n brutale en onbeschofte advertentie durven plaatsen, ik kan me al voorstellen hoe zo'n werkgever dagelijks met zijn personeel omgaat. Het zal er dan ook wel een duivenkot zijn, van gaanders en komers. En wat zullen ze verdienen? Misschien dat hij in zijn volgende advertentie er kan bijzetten hoeveel per uur hij zijn personeel betaalt. Uit ervaring weet ik dat plongeur (=afwasser) hard labeur is voor een pree van niks. En dan schrikken uitbaters zoals Vermeer ervan dat ze na verloop van tijd niks anders meer binnenkrijgen dan 'lompe oenen en beroepsdoppers'. Hij kan het beter met allochtonen proberen, die doen nog slavenwerk nagenoeg gratis, tenminste die van de 1ste generatie nog of pas geregulariseerden...

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 1 augustus 2007 om 14:36.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 14:37   #5
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Hij kan het beter met allochtonen proberen, die doen nog slavenwerk nagenoeg gratis, tenminste die van de 1ste generatie nog of pas geregulariseerden...
die worden dan ook niet geweerd in de advertentie ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 14:44   #6
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal wel aan hemzelf liggen. Zo'n brutale en onbeschofte advertentie durven plaatsen, ik kan me al voorstellen hoe zo'n werkgever dagelijks met zijn personeel omgaat. Het zal er dan ook wel een duivenkot zijn, van gaanders en komers. En wat zullen ze verdienen? Misschien dat hij in zijn volgende advertentie er kan bijzetten hoeveel per uur hij zijn personeel betaalt. Uit ervaring weet ik dat plongeur (=afwasser) hard labeur is voor een pree van niks. En dan schrikken uitbaters zoals Vermeer ervan dat ze na verloop van tijd niks anders meer binnenkrijgen dan 'lompe oenen en beroepsdoppers'. Hij kan het beter met allochtonen proberen, die doen nog slavenwerk nagenoeg gratis, tenminste die van de 1ste generatie nog of pas geregulariseerden...
U loopt hier echt uit uw nek te zwansen, u denkt uit 1 advertentie te kunnen halen dat de baas een slavendrijver is en dat hij slecht met zijn werknemers omgaat. Over voorbarige conclusies trekken gesproken, tsss.
Oud 1 augustus 2007, 14:45   #7
Tavek
Banneling

Standaard

De uitbater doet juist alsof hij zo een groot licht is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 15:04   #8
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Het inquisitiecentrum is weeral op oorlogspad tegen de vrijheid van meningsuiting.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 15:15   #9
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
geeft een mooi beeld van hoever de mensen van het ACV in hun gedachten al 'heen' zijn (richting totalitair regime zonder gedankenfreiheit dat is)
't ja: ook hier weer een pracht van een spreekwoord:
Die het schoentje pakt, trekke het aan.

Als ik die advertentie lees, wil ik METEEN ga solliciteren, want dat lijkt mij een werkgever, die weet wat hij wil, die duidelijk zijn eisen stelt en -dat is een vermoeden- daar ook zijn arbeidsvoorwaarden (inclusief verloning) op baseert.

voor die gast!

voor ACV.
Ik heb daar trouwens 8 jaar voor gewerkt - in een vorig leven. Moet je eens zien wat DIE met de sociale wetten doen.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 15:20   #10
Laya
Minister

Standaard

Die advertentie zegt in zijn ad gewoon wat anderen denken, goed zo!
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 15:25   #11
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het inquisitiecentrum is weeral op oorlogspad tegen de vrijheid van meningsuiting.

wel inquisitiecentrum?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 15:34   #12
Blackwidow
Schepen

Standaard

Ik vind het een zaaaaalige adverventie maar wel zeer jammer dat de gedapo dit weer moet bekritiseren. Men geeft wel zelf toe dat er weinig kan gevonden worden mbt discriminatie. En imo mag een werknemer nog altijd zelf bepalen wie hij tewerkstelt....
Blackwidow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 15:34   #13
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Cgkr

Laatst gewijzigd door Savatage : 1 augustus 2007 om 15:34.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 15:40   #14
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Cgkr

misschien moet je artikels ook eerst eens lezen vooraleer je tot conclusies komt.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 15:59   #15
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
U loopt hier echt uit uw nek te zwansen, u denkt uit 1 advertentie te kunnen halen dat de baas een slavendrijver is en dat hij slecht met zijn werknemers omgaat. Over voorbarige conclusies trekken gesproken, tsss.
Ik lees wat er staat, of mag ik niet meer zelf mijn conclusies trekken uit een tekst? De minachting van Vermeer over werknemers in het algemeen druipt er hier met bakken af. Dat lijkt me echt een kl*tzak van een baas te zijn. Alleen al het citaat 'begint al direct zijn eisen te formuleren' spreekt boekdelen. Vermeer is duidelijk nog iemand die zijn speculaas bij de kolonialen heeft gehaald toen je koelies nog enkel moest betalen met eten en een matras. En van de vakbond zal hij al helemaal niet willen weten. Stel je voor zeg: een werknemer die rechten heeft en een baas daar aan wilt herinneren... gevaarlijk!....

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 1 augustus 2007 om 16:01.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 16:01   #16
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees wat er staat, of mag ik niet meer zelf mijn conclusies trekken uit een tekst? De minachting van Vermeer over werknemers in het algemeen druipt er hier met bakken af. Dat lijkt me echt een kl*tzak van een baas te zijn. Alleen al het citaat 'begint al direct zijn eisen te formuleren' spreekt boekdelen. Vermeer is duidelijk nog iemand die zijn speculaas bij de kolonialen heeft gehaald toen je koelies nog enkel moest betalen met eten en een matras.
Ik zie enkel minachting tov luiheid en incompetentie. Wat daar verkeerd mee is, snap ik niet zo goed.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 16:03   #17
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees wat er staat, of mag ik niet meer zelf mijn conclusies trekken uit een tekst? De minachting van Vermeer over werknemers in het algemeen druipt er hier met bakken af. Dat lijkt me echt een kl*tzak van een baas te zijn. Alleen al het citaat 'begint al direct zijn eisen te formuleren' spreekt boekdelen. Vermeer is duidelijk nog iemand die zijn speculaas bij de kolonialen heeft gehaald toen je koelies nog enkel moest betalen met eten en een matras. En van de vakbond zal hij al helemaal niet willen weten. Stel je voor zeg: een werknemer die rechten heeft en een baas daar aan wilt herinneren... gevaarlijk!....
Zin voor humor is u onbekend, trouwens, kent u de persoon in kwestie?
Oud 1 augustus 2007, 16:03   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De uitbater doet juist alsof hij zo een groot licht is.
Dat IS ie ook natuurlijk!

Enig idee hoeveel een advertentie kost in De Standaard? Enig idee hoeveel mensen er op dit artikel hebben geklikt?

Door zéér bewust vlak NAAST de anti-discriminatie-bepalingen te mikken, wetende dat er wel één of andere kwiedam over ging vallen, haalt deze "groot licht uitbater" wèl de kranten!

De Kleppende Klipper uit Mol! Iemand die nu nog niet weet welk restaurant dat is, is wereldvreemd.

Ik noem het een Tijl Uylenspieghel truuk: het CGKR wordt vierkant uitgelachen en HIJ heeft een gratis advertentie!
Il faut le faire!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 16:05   #19
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

schoon, die kleppende klipper laten we dus links liggen.
Zo'n advertentie toont eigenlijk enkel de onbekwaamheid van de werkgever aan die niet in staat is een degelijke selectie te maken uit de kandidaten en er dan nog niet eens in slaagt ze degelijk op te leiden, de oen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 16:06   #20
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
schoon, die kleppende klipper laten we dus links liggen.
Zo'n advertentie toont eigenlijk enkel de onbekwaamheid van de werkgever aan die niet in staat is een degelijke selectie te maken uit de kandidaten en er dan nog niet eens in slaagt ze degelijk op te leiden, de oen.
Zin voor humor is u onbekend, trouwens, kent u de persoon in kwestie?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be