Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2007, 16:06   #1
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard Eerste communautaire besprekingen achter de rug

Citaat:
Volgens goed ingelichte bronnen legde Leterme deze voormiddag een nota op tafel met dossiers die met een gewone meerderheid kunnen worden geregeld. Het gaat over een beperkte lijst met vooral technische maatregelen, zoals de toewijzing van de middelen voor het Fonds voor de Collectieve Uitrustingen en Diensten (FUCD).
Vanavond schiet nog een andere werkgroep uit de startblokken. Die gaat de splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde onderzoeken. Van een splitsing van de kieskring zelf is nog geen sprake.
Standpunt
De onderhandelaars op Hertoginnendal hebben vanmorgen ook kort hun standpunt uiteengezet.
De Franstalige liberalen (MR) willen eerst meer duidelijkheid over een belastingverlaging vooraleer over de staatshervorming te willen onderhandelen. Het is belangrijk om meer in detail te treden en enkele cijfers te bekijken, zegt MR-voorzitter Didier Reynders aan VRT-radio.
Open VLD ziet dat anders en koppelt het communautaire aan het fiscale, zegt onderhandelaar Bart Somers. Je kan moeilijk onderhandelen over het ene, terwijl je het andere uitsluit, aldus Somers.
CDH-voorzitster Joëlle Milquet laat weten dat ze een kleine staatshervorming wel ziet zitten. Wel onderstreept ze nog eens dat CDH tegen een spitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde is.
Nog een paar leuke akekdotes van toekomstige regeringspartners.
FDF: "B-H-V splitsen? Als Brussels gewest uitgebreid wordt"
Maingain gooit olie op communautaire vuur
Vlaamse politici hebben nog altijd - in de pers- ballen aan hun lijf.
"Geen compensaties voor Brussel-Halle-Vilvoorde"

Het wordt plezant. Leuk om te zien hoe verknocht de franstaligen aan hun belgique á papa. Hoe ze vlamingen willen blijven onder de knoet te houden, hoe ze krampachtig aan hun ongrondwettelijk gelijk blijven vasthouden en dan moord en brand roepen als Vlaamse politici nu stiiletjes aan zich dar hardop vragen bij beginnen te stellen. Als de franstalige politici nu eensbewust zouden worden dat ze zelf het vuur hebben gelegd ...
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 18:38   #2
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Ze hebben nix hierover in het journaal gezegd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 18:56   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ze hebben nix hierover in het journaal gezegd.
Ik heb een klein stukje joernaal gezien, een politiek kommentator die zo ongeveer letterlijk zei: de Franstaligen beseffen nog niet dat het een keuze is tussen het uitwerken van de staatshervorming enerzijds, en anderzijds ... separatisme.
Ik vermoed VTM.

Laat ze maar doen !! (zolang ze maar blijven oppassen natuurlijk)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 21:25   #4
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb een klein stukje joernaal gezien, een politiek kommentator die zo ongeveer letterlijk zei: de Franstaligen beseffen nog niet dat het een keuze is tussen het uitwerken van de staatshervorming enerzijds, en anderzijds ... separatisme.
Ik vermoed VTM.

Ik heb dit ook vernomen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 22:29   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed VTM.

Mijns inziens beseffen ze het wel, en proberen ze beide angstvallig te vermijden door reeds klungelig te dreigen met nieuwe verkiezingen (zoals Milquet deed).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 22:39   #6
koewachtenaar
Provinciaal Gedeputeerde

koewachtenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mijns inziens beseffen ze het wel, en proberen ze beide angstvallig te vermijden door reeds klungelig te dreigen met nieuwe verkiezingen (zoals Milquet deed).
Volgens mij hebben ze de inpact van de verkiezingen in vlaanderen nog niet goed ingeschat, geen regering zou het einde van la begique wel eens kunnen betekenen.
koewachtenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 22:43   #7
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koewachtenaar Bekijk bericht
Volgens mij hebben ze de inpact van de verkiezingen in vlaanderen nog niet goed ingeschat, geen regering zou het einde van la begique wel eens kunnen betekenen.
W8&C
Oud 30 juli 2007, 22:58   #8
end
Schepen

Standaard

Citaat:
http://www.vtm.be/asx/vtmnieuws/inde..._communautairA

Kort stukje. Niks speciaals eigenlijk.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 23:09   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat betwijfel ik sterk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 08:39   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de franstalige politici nu eensbewust zouden worden dat ze zelf het vuur hebben gelegd ...
Daar zijn ze zich ook van bewust. Zoals ze er evenzeer van overtuigd zijn dat de Vlamingen Belgique wel zullen redden indien zij voet bij stuk houden.
Oud 31 juli 2007, 08:44   #11
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zoals ze er evenzeer van overtuigd zijn dat de Vlamingen Belgique wel zullen redden indien zij voet bij stuk houden.
En is dat dan niet zo, misschien?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 08:55   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zou idd nieuw zijn mochten de franstaligen zich deze keer vergissen.
Oud 31 juli 2007, 09:11   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Nog een paar leuke akekdotes van toekomstige regeringspartners.
FDF: "B-H-V splitsen? Als Brussels gewest uitgebreid wordt"
Maingain gooit olie op communautaire vuur
Vlaamse politici hebben nog altijd - in de pers- ballen aan hun lijf.
"Geen compensaties voor Brussel-Halle-Vilvoorde"

Het wordt plezant. Leuk om te zien hoe verknocht de franstaligen aan hun belgique á papa. Hoe ze vlamingen willen blijven onder de knoet te houden, hoe ze krampachtig aan hun ongrondwettelijk gelijk blijven vasthouden en dan moord en brand roepen als Vlaamse politici nu stiiletjes aan zich dar hardop vragen bij beginnen te stellen. Als de franstalige politici nu eensbewust zouden worden dat ze zelf het vuur hebben gelegd ...

kijk maar uit Miguelito ... de prijzen worden aan de meet uitereikt ... en tot hiertoe is dat zelden tot nooit een wezenlijke Vlaamse overwinning geweest ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 09:14   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vermoed VTM.

die journalist neemt wellicht zijn wensen voor werkelijkheid

ik zie slechts een Vlaamse delegatie die bereid is te onderhandelen over bvb BHV ... wat toegevingen betekent voor een voordehandliggende legale conclusie ....onvoorstelbaar want die toegevingen faciliteren steeds de verfransing van delen van Vlaanderen ...

ik zie niemand tussen de Vlaamse onderhandelaars die stelt het moet gedaan zijn met gepalaver over staatshervorming, ik wil praten over staatsvorming ... nochtans de enige mogelijke strategie met hoop op onderhandelingssucces ...
Oud 31 juli 2007, 09:18   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
daar gaan we weer hoor

de resultaatsgerichte Vlaming ...

geduld mannekes ! al duurt het 200 of zelfs 400 dagen om een regering te vormgen, dat is geen enkel probleem (lopende zaken worden afgehandeld met dezelfde budgetten als de laatst goedgekeurde begroting) er komen dus gegarandeerd geen nieuwe belastingen en geen nieuwe staatsuitgaven ... wat op zich geen slecht nieuws is.

maar nee, de Vlaming zal wel weer toegeven om het 'vooruit te doen gaan' ...
Oud 31 juli 2007, 17:19   #16
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
kijk maar uit Miguelito ... de prijzen worden aan de meet uitereikt ... en tot hiertoe is dat zelden tot nooit een wezenlijke Vlaamse overwinning geweest ...
Er is nog nooit een fatsoenlijke vlaamse overwinning, zelfs niet met de vastleggin van de taalgrens en taalwet (eigenlijk de grootste overwinning), want zelfs daaraan wordt sinds het begin aan gemorreld

Laatst gewijzigd door Miguelito : 31 juli 2007 om 17:36.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be