![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het valt me meer en meer op dat er steeds minder mensen zijn die in staat zijn zich uit te drukken in Algemeen Nederlands.
Zowel hier als boven de Moerdijk. Hier heerst momenteel het afschuwelijke "verkavelingsvlaams" al dan niet met een schabouwelijke Antwerpse tongval, in Nederland lijkt men ook meer en meer af te glijden tot een onverstaanbaar "ollands". Zou het niet stilletjesaan tijd worden om hier iets aan te doen ? Ik denk dat het onderwijs en de media hierin best het voortouw zouden nemen ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Skild ende vriend! En daarna met de kuistroepen optrekken naar Nederland, in naam van de ethnisch gekuiste taal! Laatst gewijzigd door eno2 : 6 augustus 2007 om 11:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() De vraag is natuurlijk: WAAROM zou je er iets aan doen? Welke waarden spelen hier voor jou? Met welk doel zou je pleiten voor een breder en intensiever gebruik van het AN?
Uniformiteit? Esthetiek? Conservatisme? Lingua franca? Zeg het maar hoor...
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Niet serieus doen hé. Er is nog nooit zoveer prachtig nederlands gesproken in Vlaanderen als nu.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We kunnen beter al die prutsdialectjes achterwege laten en overschakelen op een èchte taal, zoals Frans of Engels.
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Exact hetzelfde gevoel overvalt me bij het lezen van jouw posts. Zo zie je maar...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementslid
|
![]() Wat een vreemd verzoek...
Ik vroeg me af waarom de starter van deze topic pleit voor het AN. Met welke redenen dus. Toch niet zo'n rare vraag op een discussieforum? ![]()
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Ook goed. Niets verbiedt je serieus te doen. Maar ik meen het ook sérieus; er is nog nooit door zovelen zo'n goed Nederlands gepraat bij ons...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ben tegen taalfascisme. Voor taalstalinisme. Eh. Nee, serieus, het Algemeen Nederlands is een imperialistisch project dat voor mijn part mag afgeschaft worden en vervangen door het Algemeen Wereldfrans of het Globish. Laatst gewijzigd door C2C : 6 augustus 2007 om 19:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens den dikke is dat woord uitgevonden door joernalist Van Istendael, in zijn boek "het Belgisch labyrinth", ongeveer in 1990. Men bedoelt ermee: de informele spreektaal in Nederlandstalig België die geen dialect is maar ook geen algemeen Nederlands. Van Istendaal is zo één van die superintellektuelen die het een beetje teveel van zichzelf weet dat hij superintellektueel is, en zich verheven voelt boven het gepeupel. (maar oftie een regel van drie kan toepassen om een eenvoudig berekeninkse te maken, dat is nog niet zeker). Wie niet zoals hij perfekt algemeen Nederlands kan praten, wie zich moet behelpen met een tussenvorm tussen zijn moedertaal en wat men hem op school heeft proberen aan te leren, die mens is maar een sukkelaar en intellektueel uitschot. Diezelfde verheven superintellektuelen wonen natuurlijk niet in gewone huizen, vb. in een verkaveling. Ah neen, verkaveling is foei. Zij wonen in wat aparte woningen om er hobbies te beoefenen die Jan Modaal niet aanspreken. Wel, ik voel me goed thuis hier in mijn verkaveling, en ik hou ervan om de vrijheid te hebben af en toe een dialektwoord in mijn zeggen en schrijven te plakken, om wat kleur te geven aan mijn woorden. Tsja, de kleur natuurlijk die ik eraan wil geven, niet de kleur van de een of andere verwaande sukkelaar. Ik bemerk op die manier dat heel wat onderwijzenden met dat Verkavelingsvlaams hun leerlingen uitermate goed bereiken; ik bemerk dat de meeste huisartsen in dat taaltje hun patiënten behoorlijk informeren over hun medische toestand; en zo kan je zowat alle behoorlijke beroepen aflopen, van de meest nobele (verpleegsters ...) tot de meest opgeleidenen (ingenieurs, veeartsen ...) Van het taaltje van gasten zoals de Antwerpse provinciegoeverneur, die echt Hollands praat met een onVlaamse g-klank en andere van die akefietjes, krijg ik het helemaal ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Van Istendael is echt een lul, dat spreekt.
![]() |
#15 |
Lokaal Raadslid
|
![]() iedereen moet voor mijn part in staat zijn om zijn dialect te spreken, maar daarnaast ook perfect VRT-Nederlands kunne klappe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je zou evengoed kunnen zeggen: ik vind dat iedereen op de weg een rijbewijs B moet hebben, maar ook met een vrachtwagen van 20 ton moet kunnnen rijden. Dat is niet alleen onnodig maar vooral: echt niet makkelijk!
![]() |