![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 29/08 Antwerpenaar maakt voor 50 euro milieuvriendelijke wagen van 2PK
In Zweden, Frankrijk en Duitsland raakt bio-ethanol stilaan helemaal ingeburgerd. In ons land kun je het milieuvriendelijke alternatief voor benzine om fiscale redenen nog nergens tanken. ”Lang kan dat niet meer duren”, zegt Pieter Francke van Operation 2CV in Deurne. 2PK-eigenaars kunnen er nu al terecht voor een ombouw op ethanol. Op het eerste gezicht kan het doorleefde geitje voor zijn garage elk moment uit elkaar vallen.Het glanzende plaatje ‘Biopower’ op de kofferklep lijkt als grap bedoeld. ”Dat is het kofferplaatje van de Saab 9-5 BioPower.41 euro vroegen ze daarvoor bij Saab. Bijna evenveel als wat een volledig ombouw kost bij mij”, grijnst Pieter Francke. Het is geen bluf, want de vaalgele 2PK van zijn vriendin kan wel degelijk op drie verschillende soorten brandstof rijden. ”Ik had er eerder al een hypermoderne LPG-installatie ingebouwd. En sinds kort kan ze ook kiezen of ze op benzine of op bio-ethanol wil rijden.” Ethanol is een soort alcohol die gewonnen wordt uit suikerriet of suikerhoudende biomassa.Omdat honderd procent bio-ethanol ‘s winters voor startproblemen zou zorgen, ontwikkelden de Zweden E85. Een mengsel van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine dat de Europese standaard is geworden. ”Het enige probleem is dat E85 iets dikker is dan benzine, daarom moeten de brandstofsproeiers worden aangepast”, legt Francke uit. ”Maar zolang je niet overal ethanolpompen vindt,moet je natuurlijk ook nog op benzine kunnen blijven rijden.Een Nederlandse bedrijfje heeft nu verstelbare sproeiers ontwikkeld die je via een hendeltje onder de motorkap kan omschakelen op ethanol. Het onderdeeltje kost 15 euro,met de inbouw erbij is dat 50 euro.” Probleem is dat de verkoop van ethanol in België fiscaal nog altijd niet is gereglementeerd. Pieter Francke: ”In Brussel staat één ethanolpomp van Octa+, maar die mag alleen gebruikt worden door ingenieurs van Ford, Volvo en Saab voor testdoeleinden. Dus rijd ik geregeld de grens over naar Frankrijk om wat voorraad in te slaan. Bio-ethanol aan de pomp kost daar amper 80 cent per liter. In Nederland is het nog dubbel zo duur.” Omdat de 27-jarige Antwerpenaar al jaren aan 2PK’s sleutelt beperkt hij zich voorlopig tot het ombouwen van oude Citroëns. ”Maar in principe kunnen alle oude motoren heel makkelijk op ethanol worden omgeschakeld. Het zou het probleem van de milieuvervuilende oldtimers in één klap kunnen oplossen.” ------------- bron: GVA online Ik ben eens benieuwd of en wanneer die bio-auto's doorbreken op de markt. Ik kan mij voorstellen dat de huidige industrie ze liever niet ziet, zou er gelobbyd worden om ze voorlopig buiten de scene te houden? wat denken jullie van deze bio-ethanol als brandstof? Laatst gewijzigd door Ambiorix : 29 augustus 2007 om 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Niet werkbaar op grote schaal. Waar vindt je de plek om al die gewassen te kweken ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schaf de landbouwsubsidies af in Europa en voila.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
1) Wij hebben ethanol en een alternatief 2) Eens ethanol hier ooit een standaard wordt verdient de afrikaanse boer veel meer met z'n nieuwe plantjes, dan met tarwe 3) Afrika kan als populatie terug inkrimpen Dat is een triple win situatie. Een goed doordacht voorstel van Ambiorix ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Dit is geen zaak van subsidies of niet, dit is een zaak van fysiek genoeg plek te hebben om de gewassen te verbouwen ? Indien je op grote schaal biobrandstof wilt invoeren heb je MASSAS landbouwgrond nodig, die er gewoon niet is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin, toch om een deel op zijn minst renderend te maken.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Nog los van bevolkingsdichtheid, voedselbehoefte en dergelijke: door het vermogen van de zonnestralen die ons bereiken en de efficiëntie van fotosynthese in hogere planten, kan er maximaal 30 ton droge stof per hectare per jaar geproduceerd worden, in de tropen welteverstaan. Dit is dan nog zonder hindernissen zoals het beperkt voorradig zijn van water en nutriënten in rekening te brengen.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
(Of snap ik iets niet?) Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Ik denk anderzijds dat het wel werkbaar is op grote schaal. En het is ook CO2-neutraal, wat voor de industrielanden zeer interessant is om hun emissierechten niet te moeten kopen. Daarbij kunnen die zelfs gemakkelijk verstrengd worden en zou er een nieuw Kyotoprotocol opgesteld kunnen worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() In een wereld van hongersnood en uitdroging van de bestaande landbouwgronden...
Vergeet niet dat we binnenkort 7 miljard bekken te eten moeten geven. En het zal nog meer worden ook. Nochtans gaat elk jaar een oppervlakte ter grootte van spanje verloren aan landbouwgronden. Ons energieverbruik stijgt echter exponentieel (zelfs met alle inspanning in de wereld krijgen we dat nooit lineair). Op grote schaal kan dit dus onmogelijk haalbaar zijn.
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Uitgestrekte landerijen met een paar runderen erop.. Als die landen een nationale prioriteit maken en zélf deze brandstof gaan genereren (wanneer die internationaal ingeburgerd is) zou dat bovendien een goeie impuls geven voor de nationale economie daar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In elk geval te laat want jaren geleden heb ik eens wat aandelen gekocht van een amerikaans bedrijf die daar mee bezig was maar de laatste tijd staat dat aandeel ergens rondom nul of er onder mss.
Southern states power....m'n kl'ten comp.
![]() |
#13 |
|
![]() Tja, het kan zijn dat er serieus wordt tegengelobbyd natuurlijk.. want voordelig zal het wel niet voor iedereen zijn! (cfr traditionele brandstofleveranciers)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk maar aan verwarming of transport sectoren ...enfin noem maar op.
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan begrijpen dat het een dure zaak is alle auto's te verbouwen en een netwerk van tankstations te maken.
Maar ik kan niet begrijpen waarom men niet al bezig is bio brandstof in bulk te verkopen aan bv de industrie of scholen of zelfs particulieren. Hoogstens een andere sproeier in de brander en tanken maar. Voordeliger en beter. En toch zie je daar nergens iets van. En het bestaat al vele jaren nochtans.
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan heb je ook nog dit, zonder mechanische aanpassingen.
Je maakt het zelf wie dat wil. ![]()
![]() |
#17 |
|
![]() Ik denk niet dat je met een goedkope ombouw op alcohol, na afloop van deze zomer je auto'tje nog gestart krijgt, want je zult er een voorverwarming bij moeten installeren.
In Brazilië heeft men inmiddels ruime ervaring met dit spul en sommige Brazilianen die ik wel op fora ontmoet vertelden mij hierover. ALLE bio-spul is in productie véél duurder dan ex fossiele grondstof en prijsvervalsing middels subsidie en/of manipulatie van belastingen en accijnsen treft vooral de niet-gebruikers. De bio-brandstoffen bevatten gemeenlijk minder energie per unit, met ethanol vliegt je verbruik in liters per 100km om vergelijking tot benzine flink omhoog en broertje/zusje methanol heeft nòg weer lagere verbrandingswaarde. De aarde is ook te klein om voldoende energie op te verbouwen voor de wereldvraag.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 29 augustus 2007 om 21:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
verbruik is relatief want afhankelijk van kostprijs. Citaat:
Ik ben geen voorstander van de industrialisatie van Afrika, btw. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Over nog 20 jaar zal vast de prijs voor brandstof wel veel hoger liggen dan nu, maar blijft toch het probleem dat we geen voldoende bio-grondstof kunnen oogsten.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 29 augustus 2007 om 21:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() |
![]() |
![]() |