![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Dewael: "Voor B-H-V moeten toegevingen gedaan worden"
![]() Open Vld-onderhandelaar Patrick Dewael houdt rekening met toegevingen aan Vlaamse kant om het 'probleem' Brussel-Halle-Vilvoorde op te lossen. "Wij zijn altijd voor onderhandelde oplossingen geweest. Er is niets oneerbaars aan een compromis. Ook voor BHV moet er een onderhandelde oplossing komen", klonk het in het Eén-programma De Zevende Dag. Dewaels uitspraken komen op een moment dat in de Kamer Vlaamse wetsvoorstellen inzake de eenzijdige splitsing van de kieskring op de agenda staan. "Gematigd optimistisch" Dewael herhaalde dat hij gematigd optimistisch is over de missie van koninklijk verkenner Herman Van Rompuy. Dat de CD&V nu vooruitgang begint te boeken, betekent volgens hem echter niet dat Yves Leterme een slechte formateur is. "Het was twee weken geleden gewoon niet mogelijk om tot een vergelijk te komen." Voor Open Vld behoort een tripartite ook niet tot de mogelijkheden. "Zowat alle staatshervormingen gebeurden in het verleden met steun van de oppositie", beklemtoonde hij. Langdurige formatie Tegelijk tackelde Dewael ook de 'langdurigheid' van de regeringsvorming. "Dat is niet zo uitzonderlijk, al zal het wel nog een tijd duren. Wie denkt dat het op twee �* drie dagen kan, die dwaalt," luidde het krachtig. Morgen gaat de regeringsvorming de vierde maand in, maar dat is volgens Dewael helemaal geen reden tot paniek. Ons land heeft volgens hem ook niet het monopolie op lange onderhandelingen. "In Nederland duurt de regeringsvorming soms ook drie maanden", stelde hij. "Er moet natuurlijk zo snel mogelijk een regering komen, maar mochten we nu zeggen dat we akkoord zijn met het Franstalige 'non', er zou een storm van verontwaardiging opsteken". Sterk project Wanneer er eenmaal een communautair vergelijk zal zijn, begint het pas voor Open Vld, benadrukte de vicepremier in het Eén-programma De Zevende Dag. "De regering moet een sterk project hebben". Dewael laat ook duidelijk verstaan dat een regering ook nog niet meteen voor morgen is. "Laten we duidelijk zijn: als we een communautair vergelijk hebben, dan begint het pas voor Open Vld. Zij die denken dat we dan op twee �* drie dagen tijd een regering zullen hebben, dwalen. De regering moet een sterk project hebben, op het vlak van het sociaal-economische, veiligheid, justitie. We hebben dat al besproken, maar daar is nog geen vergelijk over." Liberale prioriteiten Dewael herinnert met zijn uitspraken aan de liberale prioriteiten die Open Vld en MR in het regeerakkoord willen zien staan: een verlaging van de personenbelasting, lastenverlagingen, een hervorming van de arbeidsmarkt. Hij doet dat op een moment dat alle aandacht uitgaat naar het communautaire en laat verstaan dat ook de sociaal-economische onderhandelingen niet van een leien dakje (zullen) lopen. Dewael wijt dat onder meer aan de sterke invloed van het ACV binnen de CD&V. (belga/hln) </STRONG></EM></U></I></B> ![]() ![]() ![]() 09/09/07 15u08 Die Open-Vld'rs toch :altijd bereid om hun broek af te steken en zich te laten chanteren in ruil voor een ministerpostje. Hebben die dan geen greintje fatsoen? ![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Ooit eens een beetje gehad, maar dat is lang geleden. Sind VHS kent men het woord "blozen" niet meer... En natuurlijk doen dan de anderen dapper mee... Nooit waren er regeringen die zo broodnodig minister aftredens moesten hebben, nooit is daar zo weinig acht op geslagen, gewoon doorgaan... "we willen allemaal ons postje behouden"
Hopelijk worden ze rap gedecimeerd..
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik betwijfel of de Vlaming gereed is om zijn slavenmentaliteit af te werpen. Houdt u het maar in het oog, de onnozelaars stemmen er weer op, ook nadat ze ons in de volgende maanden weer verraden.
|
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Allez, wie van Dewael iets anders verwacht had hand opsteken.
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om ons te verraden hebben ze eigenlijk de hulp nodig van CD&V -NVA en ik denk dat die wel het been stijfhouden. FDF zal er NIET goed uitkomen want : - BHV zal gesplitst worden - Brussel zal NIET uitgebreid worden met Vlaamse grond. Totale afgang voor het FDF. Als "zoethoudertje kunnen ze misschien inschrijvingsrecht krijgen, maar zoiets is waardeloos. Het zal een bevestiging zijn van onze autonomie en onze grond! ![]()
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de duidelijkheid; ik ben een voorstander van de - al dan niet eenzijdige - splitsing van BHV. Maar zeggen dat over het toepassen van de grondwet per definitie niet onderhandeld zou mogen worden, vind ik ook eigenlijk incorrect. Zeker als je Belgie (nog) niet wilt vernietigen. Maar ook als je uitgaat van het scenario dat Belgie vredig, op federaal niveau, gesplitst gaat worden, is het toch niet zo onredelijk om hierover te onderhandelen? Kwestie van een goede verstandshouding te houden. Dat kan dan zelfs `maar` gaan over het inschrijvingsrecht. Echt onderzocht heb ik dat voorstel nog niet, dus ik weet niet concreet wat dat inhoud. Maar het is een mogelijkheid, naar het schijnt.
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Splitsen, éénzijdig,(dat RECHT hebben we!) en dan zien of ze hun "dreigement" uitvoeren. Wedden dat ze de meubelen willen redden? ![]()
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
over het aanpassen-wijzigen mag/kan onderhandeld worden |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Als ik de volgende maal voor de rechter sta en die zegt ik geef u 2 jaar dan kan ik zeggen, goed, maar dan moet er van de grond van mijn buurman een deel op mijn naam overgeschreven worden. Het is niet zozeer dat u zich woede op de hals haalt, het is eerder onbegrip over uw standpunten. Voor mij verpersoonlijkt u alles wat de Vlaming is met een slavenmentaliteit. |
|
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En vermits ik mezelf als een Belg beschouw, denk ik ook aan alle Belgen en lijkt me een discours dat Wallonie een goede economische heropleving kan geven, dan ook uitermate positief. Een onafhankelijk discours. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat bij een eenzijdige splitsing van Belgie, Brussel dan achterblijft. Zolang dat een optie is, lijkt een eenzijdige splitsing stoöweg niet slim, ook niet voor overtuigde vlaams nationalisten. En Maes, goede nuancering. Maar je kan - heel eventueel - onderhandelen om het verdragen van die splitsing - wat een fetisj, God knows why is geworden - bij Franstalige politici.
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenzij je gelooft in een eenzijdige splitsing met Brussel. Dan kan ik snappen dat mijn nuancering en aanmanging tot voorzichtigheid, onbegrijpelijk is.
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
WELK nut heeft het om wetten aan te passen door onderhandelingen, alle partijen laten tekenen, en ze dan, om ze te laten uitvoeren, nog eens te onderhandelen? Jij bent ziende blind, en wil gewoon geen rede verstaan. Jij denkt van jezelf dat je slim bent, maar kan niet eens een eenvoudige redenering volgen. Woorden in onze taal hebben een waarde, die voor iedereen dezelfde is. Als jij er graag een prive waarde aan geeft, moet je niet zagen dat je niet begrepen wordt! Goede raad : zet je pc eens enkele dagen af en kom eens tot bezinning. Het is dringend nodig, want je verkoopt larie , iedereen behalve jij heeft het door. Maar jij ziet dat als jouw superieure intellect dat door niemand begrepen wordt.... Trek je lessen uit de commentaren, DAT zou slim zijn!
![]() |
#15 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Eddy B;2912955]Beste AH,
WELK nut heeft het om wetten aan te passen door onderhandelingen, alle partijen laten tekenen, en ze dan, om ze te laten uitvoeren, nog eens te onderhandelen?[quote] Welk nut? Wel, veel nut. Op korte termijn niet zoveel, maar op lange termijn moet je daar weer aan de onderhandelingstafel. Tenzij je gelooft in een scenario om het allemaal tot het alleruiterste te laten drijven. Maar dat is een scenario dat ik liever niet zie. IK denk niet dat dat positief is, voor zowel vlaanderen als wallonie. Citaat:
Citaat:
Het enige wat ik zeg is dat voorzichtigheid niet verkeerd is. Tenzij je gelooft in een ander scenario dan wat ik optimaal acht.
![]() |
![]() |
#16 |
Partijlid
|
![]() VLD laat alweer hun broek zakken..
#17 |
Staatssecretaris
|
![]() Da's een pertinente leugen!!
Ze hebben hun broek nog nooit aangetrokken! ![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=AdrianHealey;2912958Welke privewaarde geef ik eraan?
[/quote] Voor jou een weet, voor het forum een vraag... ![]()
#19 |
Lokaal Raadslid
|
![]() GEEN toegevingen DeWAEL!!! Het is duidelijk dat de afstraffing van Open-VLD niet sterk genoeg was want ze hebben hun lesje nog altijd niet geleerd. Volgende verkiezingen gaat Open-VLD verder de dieperik in als ze zo verder doen.
|
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dewael denkt niet meer zuiver na. Zijn Opdebeek zal waarschijnlijk teveel energie wegzuigen uit zijn botten, zodat het oordeelvermogen verzwakt.
Immers, Dewael is hiermee niet demokratisch; hij verraadt zijn kiezers, hij pleegt kiesbedrog. Want ook de (v) libberloten-partij is de verkiezingen ingegaan met een stelling over bhv en over de resoluties van het Vlaams parlement. Dewaal breekt zijn gegeven woord. Benieuwd wat oud-vu'er Bartjen Zomerke hiervan vindt (niets waarschijnlijk, geen van beiden denkt, beiden zijn marjonetten van Verafstoot)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |