Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2007, 16:47   #1
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard meer belastingen op spaargeld?

"Meer belastingen op sparen en beleggen"

do 06/09/07 - Volgens de Hoge Raad van Financiën zou ons land meer belastingen moeten heffen op sparen en beleggen. Dat zou jaarlijks 3 miljard euro kunnen opbrengen.

De regering had de Hoge Raad om advies gevraagd om een loonlastenverlaging van 6 miljard euro te kunnen financieren.

Die is nodig om de concurrentiekracht van de bedrijven in ons land te verhogen.

(Belga)

De Hoge Raad stelt nu volgens de krant De Tijd voor om onder meer de belasting op de vaste rente te verhogen van 15 procent tot 30 procent.

Ook de belasting op winst via aandelen zou moeten verhogen, van 25 procent naar 30 procent.

Dat is vreemd omdat de trend in de ons omringende landen omgekeerd is. In Nederland werd de belasting op dividenden bijvoorbeeld teruggebracht van 25 procent naar 15 procent.

Gevolg is wel dat het fiscaal bankgeheim moet worden afgeschaft. "Maar dat is toch niet meer van deze tijd", zegt de Hoge Raad voor Financiën.

De Hoge Raad stelt ook nog voor om het resterende bedrag te halen uit onder meer een verhoging van de belastingen op tabak en stookolie en een verhoging van de btw.

Werkgevers: "Economische zelfmoord"

Werkgeversorganisaties (VBO, VOKA, Agrofront, UWE en UCM) vinden het een goede zaak dat de Hoge Raad van Financiën erkent dat de loonlasten omlaag moeten.

Maar het voorstel van de Raad om de verlaging te financieren met belastingverhogingen, zoals verhoging van de btw en meer spaar- en dividendbelastingen, stuit op hevig protest.

"België staat al aan de top op het vlak van belastingen. Ze nog meer verhogen is economische zelfmoord", luidt de kritiek.

"Het advies is onvolledig, eenzijdig en getuigt van een groot gebrek aan kennis van de bedrijfsrealiteit", aldus de werkgevers.

Zelfstandigenorganisatie Unizo treedt de werkgeversorganisaties bij. "Met hogere lasten een loonlastenverlaging financieren is een vestzak-broekzakoperatie ten nadele van de economie", vindt Unizo.

Unizo vindt besparingen op het overheidsapparaat een beter alternatief. Volgens Unizo worden de totale kosten van de inefficiëntie van het overheidsapparaat geschat op tien miljard euro.

Ik denk dat ze hier in Belgie van geen hout meer pijlen kunnen maken,nu gaan ze aan de mensen hun spaargeld nog wat zitten,terwijl alles duurder wordt gaan ze ook nog wat foefelen aan intresten en btw,en om wat te doen? om de loonkosten te laten dalen,zoals hierboven reeds aangegeven een vestzak-broekzak operatie.
Oud 6 september 2007, 16:50   #2
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

ik vind dat geen slecht idee

wij armen hebben toch geen spaargeld - dus dat is belasting die niet voor ons is

invoeren maar die handel
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 16:55   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht

wij armen hebben toch geen spaargeld - dus dat is belasting die niet voor ons is

invoeren maar die handel
Zolang men geen belasting gaat heffen op gebakken lucht, zit U wel veilig..
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 17:09   #4
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:

invoeren maar die handel
Mensen die een paar duizend euro bijeengespaart hebben moeten voor u opdraaien dan?
Oud 6 september 2007, 17:15   #5
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Mensen die een paar duizend euro bijeengespaart hebben moeten voor u opdraaien dan?
Zelfs mensen die diep in de schulden zitten hebben er alle belang bij dat anderen sparen.
Oud 6 september 2007, 17:20   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Mijn familie wordt dus gestraft omdat wij de traditie hebben alles opzij te zetten en deels te beleggen in plaats van ons als de eerste de beste voze proleet elk weekeinde zat te drinken en te fuiven?

Chapeau. Voor die mensen is de BTW dan nog verlaagd naar 6%. Goed bezig.
Oud 6 september 2007, 17:30   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wij armen hebben toch geen spaargeld

Nee, na die maatregel zullen armen zeker géén spaargeld meer hebben.
Oud 6 september 2007, 17:33   #8
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Mijn familie wordt dus gestraft omdat wij de traditie hebben alles opzij te zetten en deels te beleggen in plaats van ons als de eerste de beste voze proleet elk weekeinde zat te drinken en te fuiven?

Rente op kapitaal is een bron van inkomsten, juist zoals arbeid, en hoort dus ook belast te worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 17:35   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Rente op kapitaal is een bron van inkomsten, juist zoals arbeid, en hoort dus ook belast te worden.
Het is een INVESTERING (ik geef nu iets op) onder CONTRACT (omdat iemand anders het nu wil) waar anderen NIKS mee te maken hebben en hoort, net zoals arbeid, helemaal niet belast te worden.

Laatst gewijzigd door lombas : 6 september 2007 om 17:35.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 17:41   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een INVESTERING (ik geef nu iets op) onder CONTRACT (omdat iemand anders het nu wil) waar anderen NIKS mee te maken hebben en hoort, net zoals arbeid, helemaal niet belast te worden.
Het is dus eigenlijk hetzelfde als arbeid. Ik geef iets op (mijn tijd en moeite) om onder contract geld te verdienen. Maar toch wordt het tegen een belachelijk hoog tarief belast.

Dus als je van bompa en bomma 10 miljoen euro erft, wat wilt zeggen 30-40 k rente per jaar, kan je gratis leven ? Je maakt wel gebruik van alle openbare voorzieningen.......beetje belachelijk niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 17:56   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
wel leuk dat inkomsten uit verhuurde eigendommen dan weer lekker niet worden meegeteld hé.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 18:04   #12
Ambiorix

Standaard

Citaat:
ga dan naar een ander land ofzo.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 18:07   #13
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en dat zullen dan ook de slachtoffers zijn van deze maatregel.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 18:18   #14

Standaard

Citaat:
niet perse - ze kunnen hun geld ook opdoen - maar ik juich alleen toe dat ik zeker niet zal moeten betalen. Ik zie dan ook geen enkele reden waarom ik tegen deze belasting zou moeten zijn. ik wordt er op geen enkele manier door benadeeld. dus invoeren die handel voor mijn part
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 6 september 2007, 18:18   #15

Standaard

Citaat:

Nee, na die maatregel zullen armen zeker géén spaargeld meer hebben.
er is in de praktijk geen verschil tss geen spaargeld hebben en zeker geen spaargeld hebben mijn beste

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 6 september 2007 om 18:19.
Oud 6 september 2007, 18:57   #16
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
niet perse - ze kunnen hun geld ook opdoen - maar ik juich alleen toe dat ik zeker niet zal moeten betalen. Ik zie dan ook geen enkele reden waarom ik tegen deze belasting zou moeten zijn. ik wordt er op geen enkele manier door benadeeld. dus invoeren die handel voor mijn part
Maar dat ik en vele andere werkenden al een 15-tal jaren bijzondere sociale bijdragen leveren aan werkmoë types zoals U, daar moeten wij ook best mee kunnen leven zeker?
Oud 6 september 2007, 18:58   #17

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Maar dat ik en vele andere werkenden al een 15-tal jaren bijzondere sociale bijdragen leveren aan werkmoë types zoals U, daar moeten wij ook best mee kunnen leven zeker?
nee ga gewoon ook doppen en dan betaald u niet. Als u onder de huidige voorwaarden wel gaat werken is dat een eigen keuzen. wan u weet dat de arbeiders de dop moeten betalen en niet de rijken.
Oud 6 september 2007, 18:59   #18
migrantenjong
Banneling

Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
Standaard

Is diet zoiets om de bedrijfseigenaars te bestelen om geld aan het plebs te geven?
migrantenjong is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 19:34   #19
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
nee ga gewoon ook doppen en dan betaald u niet. Als u onder de huidige voorwaarden wel gaat werken is dat een eigen keuzen. wan u weet dat de arbeiders de dop moeten betalen en niet de rijken.
Sommige mensen moeten gaan doppen omdat ze niet meer kunnen,daar wil ik gerust voor bijdragen,iemand die de keuze maakt om te profiteren hoort daar echter niet bij.
Iemand die 25.000 euro bijeengespaart heeft is zeker niet rijk,en als hij daar nu bv. 4% intrest op krijgt is dat 1000 euro per jaar,daar gaat nu al 15% af aan belasting +/- 150 euro dus heeft hij nog 850 euro over,en daar willen ze nu nog eens 150 euro meer vanaf houden.
De rijke zal daar niks van voelen wel de kleine man die spaarzaam met zijn centjes is omgegaan.
Oud 6 september 2007, 19:44   #20
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik vind dat we een grote benefiet-actie moeten houden voor lombas zijn familie.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be