Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2007, 18:29   #1
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard Laat overheden met elkaar konkurreren!

Laat verschillende overheden (Belgisch, Vlaams, Waals, Limburgs, West-Vlaams,...) met elkaar konkurreren om de gunst van de belastingbetaler, net zoals je kan kiezen tussen verschillende vakbonden, ziekenfondsen of telefoonmaatschappijen. Koppel staat en grondgebied los vn elkaar. De overheid die de beste dienstverlening geeft haalt dan de kontrakten binnen. En de belastingbetaler krijgt een betere dienstverlening.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 18:43   #2
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Dat betekend wel dat al het geld naar de gemeentes gaat. Als ik mijn geld naar het rijk breng krijg ik daar namelijk maar een klein deel van terug, als ik mijn geld aan de gemeente geef meer. Als ik mijn geld aan het rijk geef en iedereen anders geeft het aan zijn gemeente dan gaat mijn gemeente daarop achteruit, en daarmee ik. Als mijn hele gemeente hetzelfde doet zijn we zelfs bijna compleet overheidsloos, op de belastingen na dan. Dit werkt niet.
Oud 5 september 2007, 19:33   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Laat verschillende overheden (Belgisch, Vlaams, Waals, Limburgs, West-Vlaams,...) met elkaar konkurreren om de gunst van de belastingbetaler, net zoals je kan kiezen tussen verschillende vakbonden, ziekenfondsen of telefoonmaatschappijen. Koppel staat en grondgebied los vn elkaar. De overheid die de beste dienstverlening geeft haalt dan de kontrakten binnen. En de belastingbetaler krijgt een betere dienstverlening.
kunde niet gewoon naar zulte waregem - cercle brugge gaan kijken?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 19:37   #4
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 20:27   #5
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

ge zijt al met twee. nu kunt ge Konkurreren ondereen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 18:00   #6
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ge zijt al met twee. nu kunt ge Konkurreren ondereen.
Ach, ge moet ergens beginnen, hé?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 6 september 2007, 18:06   #7
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dat betekend wel dat al het geld naar de gemeentes gaat. Als ik mijn geld naar het rijk breng krijg ik daar namelijk maar een klein deel van terug, als ik mijn geld aan de gemeente geef meer. Als ik mijn geld aan het rijk geef en iedereen anders geeft het aan zijn gemeente dan gaat mijn gemeente daarop achteruit, en daarmee ik. Als mijn hele gemeente hetzelfde doet zijn we zelfs bijna compleet overheidsloos, op de belastingen na dan. Dit werkt niet.
Als niemand in je gemeente geld wil geven aan je gemeente betekent dit dat de inwoners ervan het de moeite niet vinden om op gemeentelijk nivo te investeren, en dan schaf je die gemeente beter af ten voordele van een ander bestuurlijk nivo. Zo bepaalt de belastingbetaler zelf welke bestuurlijke nivo's hij relevant vindt. Het meest waarschijnlijke is dat er zo vanzelf een bevoegdheidsverdeling tussen de verschillende nivo's ontstaat. Gemeentes zullen zich dan bijvoorbeeld specializeren in lokale en kleinschalige dienstverlening, terwijl een nationale overheid zich dan in grootschaliger dienstverlening specializeert. Net zoals de kruidenier om de hoek tegen grootwarenhuizen konkurreert met een ekstra dienstverlening die grootwarenhuizen niet leveren.

westhoek.jpg
Oud 6 september 2007, 18:14   #8
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Als niemand in je gemeente geld wil geven aan je gemeente betekent dit dat de inwoners ervan het de moeite niet vinden om op gemeentelijk nivo te investeren, en dan schaf je die gemeente beter af ten voordele van een ander bestuurlijk nivo. Zo bepaalt de belastingbetaler zelf welke bestuurlijke nivo's hij relevant vindt. Het meest waarschijnlijke is dat er zo vanzelf een bevoegdheidsverdeling tussen de verschillende nivo's ontstaat. Gemeentes zullen zich dan bijvoorbeeld specializeren in lokale en kleinschalige dienstverlening, terwijl een nationale overheid zich dan in grootschaliger dienstverlening specializeert. Net zoals de kruidenier om de hoek tegen grootwarenhuizen konkurreert met een ekstra dienstverlening die grootwarenhuizen niet leveren.
Ja maar als mijn gemeente afgeschaft word en de andere gemeentes in mijn provincie niet dan zijn er dus dingen die bij ons niet geregeld worden. De gemeente kan alleen concurreren met een tweede gemeentebestuur, dat lijkt me ook niks, maar de gemeente kan niet concurreren met een instelling die niet dezelfde taken heeft.
Oud 6 september 2007, 18:17   #9
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar als mijn gemeente afgeschaft word en de andere gemeentes in mijn provincie niet dan zijn er dus dingen die bij ons niet geregeld worden. De gemeente kan alleen concurreren met een tweede gemeentebestuur, dat lijkt me ook niks, maar de gemeente kan niet concurreren met een instelling die niet dezelfde taken heeft.
Dan zijn er nog de volgende mogelijkheden:

*) De provincie neemt in de afgeschafte gemeente de gemeentelijke taken over. Het wordt dan een gemeente onder rechtstreeks provinciaal bestuur.

*) De afgeschafte gemeente fuseert met een andere gemeente (die niet noodzakelijk een buurgemeente hoeft te zijn).

westhoek.jpg
Oud 6 september 2007, 18:39   #10
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Dan zijn er nog de volgende mogelijkheden:

*) De provincie neemt in de afgeschafte gemeente de gemeentelijke taken over. Het wordt dan een gemeente onder rechtstreeks provinciaal bestuur.

*) De afgeschafte gemeente fuseert met een andere gemeente (die niet noodzakelijk een buurgemeente hoeft te zijn).
Op mogelijkheid 1 zit de provincie niet te wachten, ze hebben hun eigen taken en hoeven daar echt geen tientallen gemeentebesturen bij te doen. Als het andersom is word het nog leuker, de provincie word in mijn gemeente afgeschaft en provinciale projecten moeten op dat lapje grond door mijn gemeente geregeld worden, da's lekker ordelijk. Mogelijkheid 2 is ook erg vreemd. Mijn gemeente krijgt geen geld en fuseerd met een andere gemeente, in de praktijk gaan de inwoners van die andere gemeente dus voor ons betalen, dat heet transfers.
Ik zie echt geen logica in dit plan...

Wat al gebeurd is dat verschillende partijen elkaar beconcurreren om de gemeente te mogen besturen, de burgers beslissen wie het geld mag gebruiken. Wat is het voordeel van uw plan?

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 6 september 2007 om 18:40.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 18:57   #11
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op mogelijkheid 1 zit de provincie niet te wachten, ze hebben hun eigen taken en hoeven daar echt geen tientallen gemeentebesturen bij te doen. Als het andersom is word het nog leuker, de provincie word in mijn gemeente afgeschaft en provinciale projecten moeten op dat lapje grond door mijn gemeente geregeld worden, da's lekker ordelijk.
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid.

Citaat:
Mogelijkheid 2 is ook erg vreemd. Mijn gemeente krijgt geen geld en fuseerd met een andere gemeente, in de praktijk gaan de inwoners van die andere gemeente dus voor ons betalen, dat heet transfers.
Ik zie echt geen logica in dit plan...
Indien je na fusie belastingen betaalt aan de nieuwe gemeente betaal je mee voor die nieuwe gemeente. Je betaalt dan net als de inwoners van de andere gemeente.

Citaat:
Wat al gebeurd is dat verschillende partijen elkaar beconcurreren om de gemeente te mogen besturen, de burgers beslissen wie het geld mag gebruiken. Wat is het voordeel van uw plan?
Dat de belastingbetaler dan rechtstreeks duidelijk maakt welke overheid hij relevant vindt en welke niet. Als een ontevreden klant van telefoonmaatschappij mag veranderen, waarom mag een ontevreden belastingbetaler dan niet van overheid veranderen?

westhoek.jpg
Oud 6 september 2007, 19:57   #12
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Indien je na fusie belastingen betaalt aan de nieuwe gemeente betaal je mee voor die nieuwe gemeente. Je betaalt dan net als de inwoners van de andere gemeente.
Nee, ik betaal geen cent aan de gemeente, dat mag ik van jou.
Citaat:
Dat de belastingbetaler dan rechtstreeks duidelijk maakt welke overheid hij relevant vindt en welke niet. Als een ontevreden klant van telefoonmaatschappij mag veranderen, waarom mag een ontevreden belastingbetaler dan niet van overheid veranderen?
Omdat hij in jouw plan niet van gemeentebestuur naar gemeentebestuur switched, maar bij wijze van spreke ontevreden is met zijn telefoonmaatschappij en daarom maar bij de post gaat vragen of ze hem geen telefoonlijn kunnen geven. Als je de post verplicht tot het aanbieden van die dienst aan ontevreden telefoongebruikers ben je vrij absurd bezig, en goedkoop kan het ook nooit zijn.
Oud 6 september 2007, 20:03   #13
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, ik betaal geen cent aan de gemeente, dat mag ik van jou.
Dan ben je vrij om voor de dienstverlening van een andere overheid die dezelfde diensten aanbiedt te betalen. Je kan zelfs voor verschillende dienstverleningspakketten aan verschillende overheden betalen, net zoals je een verschillende aanbieder voor je internetverbinding en voor je mobieltje kan hebben. Of je kan ook kiezen voor een gelijksoortige dienstverlening van een privémaatschappij.

Citaat:
Omdat hij in jouw plan niet van gemeentebestuur naar gemeentebestuur switched, maar bij wijze van spreke ontevreden is met zijn telefoonmaatschappij en daarom maar bij de post gaat vragen of ze hem geen telefoonlijn kunnen geven. Als je de post verplicht tot het aanbieden van die dienst aan ontevreden telefoongebruikers ben je vrij absurd bezig, en goedkoop kan het ook nooit zijn.
Indien een ander gemeentebestuur, een ander bestuursnivo, of een privébedrijf je een betere en/of goedkopere service aanbiedt zou je in principe moeten kunnen veranderen.

westhoek.jpg
Oud 6 september 2007, 20:05   #14
Bovenbuur

Standaard

Ik betaal de wegenbelasting aan... mezelf! Er wordt binnenkort een snelweg aangelegd, zeg ik wel dat ze een stukje open moeten laten wat ik dan kan bestraten.
Oud 6 september 2007, 20:08   #15
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik betaal de wegenbelasting aan... mezelf! Er wordt binnenkort een snelweg aangelegd, zeg ik wel dat ze een stukje open moeten laten wat ik dan kan bestraten.
Is een kwestie van afspraken maken met de anderen die de weg mee aanleggen.

westhoek.jpg
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be