Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2007, 13:22   #1
Dycore
Banneling

Standaard Vrijheid van godsdienst heeft grenzen

Godsdienst is een individuele zaak, of zou dat althans moeten zijn. Individueel kan ieder mens zijn godsdienstige verplichtingen nakomen. De vrijheid om zijn godsdienst uit te oefenen wordt dus niet belemmert door de staat wanneer zij de organisatie van godsdiensten zou verbieden. Volgens deze interpretatie zou er geen sprake zijn van een inbreuk op mensenrechten.

Immers, de staat mag de vrijheid van godsdienst niet belemmeren. Maar hoe ver gaat die vrijheid? Ergens moet een grens getrokken worden. Absolute vrijheid zou betekenen dat de godsdienst boven de wet komt. En dat kan dus niet. Als de basisbeginselen van de godsdienst individueel kunnen nageleefd worden, dan zou dit moeten volstaan.

Georganiseerde religie kan perfect verboden of gecontroleerd worden.

Laatst gewijzigd door Dycore : 5 september 2007 om 13:29.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 13:54   #2
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Vrijheid met grenzen is geen vrijheid.
Oud 5 september 2007, 14:09   #3
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik ben fundamentalistisch satanist en moet van mijn religie elke week een mensenoffer brengen, daar stellen jullie toch geen grenzen aan hè?

De grens van mijn vrijheid is een ander zijn vrijheid. Als je vraagt of het belangerijker is dat ik mag offeren dan dat iemand anders mag blijven leven is het antwoord nee, blijven leven is een belangrijker recht dan offeren. Zo werkt het ook met andere dingen. Je kan erover discusseren welk recht er belangrijker is: het recht om te kunnen zeggen wat je wil zeggen of het recht om niet beledigd te worden, of "nog erger", om je godsdienst niet beledigd te zien worden. Ikzelf vind dat elke godsdienst die zich het recht toeëigend niet beledigd te worden de pot op kan, ik doe het lekker wel. Het verbieden van georganiseerde godsdienst is het verbieden van organisaties die gebaseerd zijn op gemeenschappelijke denkbeelden en een gemeenschappelijk wereldbeeld en levensovertuiging. Door de organisatie verboden te maken geef je aan dat het denkbeeld ook niks is. In feite komt wat jij zegt erop neer dat geloof net zo behandeld moet worden als bijvoorbeeld pedofilie of racisme: je mag de denkbeelden best hebben, je mag er alleen niet over spreken en er zeker niks mee doen. Denkbeelden kunnen op deze manier "verboden" worden, maar meestal gebeurd dat met hele goede en vooral directe redenen om de denkbeelden als een gevaar voor de samenleving of individuen daarbinnen te zien. En hoewel je zat argumenten kan aanvoeren, moet je wel een consensus bereiken. Met het huidige aantal gelovigen gaat dat je niet lukken, je krijgt het nog eerder voor elkaar om niet gelovig zijn te laten verbieden. In theorie zou het kunnen, in de praktijk zeker niet. De belangrijkste vraag is daardoor misschien wel: waarom zou je het willen verbieden en wat schiet je daarmee op?
Oud 5 september 2007, 14:12   #4
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Onbegrensde vrijheid is een illusie
Oud 5 september 2007, 14:26   #5
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
In feite komt wat jij zegt erop neer dat geloof net zo behandeld moet worden als bijvoorbeeld pedofilie of racisme: je mag de denkbeelden best hebben, je mag er alleen niet over spreken en er zeker niks mee doen. Denkbeelden kunnen op deze manier "verboden" worden, maar meestal gebeurd dat met hele goede en vooral directe redenen om de denkbeelden als een gevaar voor de samenleving of individuen daarbinnen te zien. En hoewel je zat argumenten kan aanvoeren, moet je wel een consensus bereiken. Met het huidige aantal gelovigen gaat dat je niet lukken, je krijgt het nog eerder voor elkaar om niet gelovig zijn te laten verbieden. In theorie zou het kunnen, in de praktijk zeker niet. De belangrijkste vraag is daardoor misschien wel: waarom zou je het willen verbieden en wat schiet je daarmee op?
Je mag die denkbeelden best hebben, je mag ze uiten, je mag er iets mee doen. Maar niet onder het mom van vrijheid van godsdienst. Da's ietsje te makkelijk. Zeg dan vrijheid meningsuiting en vrijheid van vergadering. Op die gronden kan je een religie ook organiseren. Maar laat ons ajb duidelijke grenzen stellen aan de vrijheid van godsdienst, een mensenrecht dat al te vaak misbruikt wordt.

Maar men kan ook een stapje verder gaan. Georganiseerde religie is manipulatie, machtsmisbruik, opzettelijk misleiden van mensen. Kortom: bedrog. Een kleine aanpassing van de wetgeving volstaat om dit strafbaar te stellen. Want jij mag misschien wel denken dat bepaalde rechten steeds de prioriteit verdienen. Dat is ook zo, maar dat wordt subjectief bepaald. Religie wordt dezer dagen fel sterker en binnenkort zouden hun rechten wel eens zwaarder kunnen wegen dan de uwe. Blijkbaar moeten mensen nog steeds voelen voor ze beseffen. Maar wanneer ze voelen is het meestal reeds te laat.
Oud 5 september 2007, 14:38   #6
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Onbegrensde vrijheid is een illusie
Daarom dat ermee zwaaien zoals ze over de plas deden en wij ondertussen hebben overgenomen, een beetje goedkoop is.
Oud 5 september 2007, 15:04   #7
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom dat ermee zwaaien zoals ze over de plas deden en wij ondertussen hebben overgenomen, een beetje goedkoop is.
U bedoeld de onmetelijke sharia vrijheid veronderstel ik?
Oud 5 september 2007, 15:25   #8
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Idd. En vandaar dat ik deze topic geopend heb.
Oud 5 september 2007, 15:36   #9
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
U bedoeld de onmetelijke sharia vrijheid veronderstel ik?
Ligt het midden-Oosten over een plas? Of word hier specifiek op een Noord-Afrikaanse variant van de Islam gedoeld? Bij over de plas denk ik aan Amerika, maar goed, daar mag je geeneens van je geloof afvallen...
Oud 5 september 2007, 15:53   #10
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik ben fundamentalistisch satanist en moet van mijn religie elke week een mensenoffer brengen, daar stellen jullie toch geen grenzen aan hè?

De grens van mijn vrijheid is een ander zijn vrijheid. Als je vraagt of het belangerijker is dat ik mag offeren dan dat iemand anders mag blijven leven is het antwoord nee, blijven leven is een belangrijker recht dan offeren. Zo werkt het ook met andere dingen. Je kan erover discusseren welk recht er belangrijker is: het recht om te kunnen zeggen wat je wil zeggen of het recht om niet beledigd te worden, of "nog erger", om je godsdienst niet beledigd te zien worden. Ikzelf vind dat elke godsdienst die zich het recht toeëigend niet beledigd te worden de pot op kan, ik doe het lekker wel. Het verbieden van georganiseerde godsdienst is het verbieden van organisaties die gebaseerd zijn op gemeenschappelijke denkbeelden en een gemeenschappelijk wereldbeeld en levensovertuiging. Door de organisatie verboden te maken geef je aan dat het denkbeeld ook niks is. In feite komt wat jij zegt erop neer dat geloof net zo behandeld moet worden als bijvoorbeeld pedofilie of racisme: je mag de denkbeelden best hebben, je mag er alleen niet over spreken en er zeker niks mee doen. Denkbeelden kunnen op deze manier "verboden" worden, maar meestal gebeurd dat met hele goede en vooral directe redenen om de denkbeelden als een gevaar voor de samenleving of individuen daarbinnen te zien. En hoewel je zat argumenten kan aanvoeren, moet je wel een consensus bereiken. Met het huidige aantal gelovigen gaat dat je niet lukken, je krijgt het nog eerder voor elkaar om niet gelovig zijn te laten verbieden. In theorie zou het kunnen, in de praktijk zeker niet. De belangrijkste vraag is daardoor misschien wel: waarom zou je het willen verbieden en wat schiet je daarmee op?
Vrijheid van religie binnen de grenzen van de UVRM zou ik zeggen.

Er bestaat ook bijvoorbeeld wel een Universele Islamitische Verklaring van Mensenrechten. Maar die bedoel ik niet. Universeel en islamitisch zijn sowieso contradictoir.

Wegens het artikel: 'Iedereen heeft het recht op vrijheid van denken, geweten en godsdienst; dit recht betekent het recht om van geloof of godsdienst te wisselen...' heeft Saoedi-Arabië in 1948 de UVRM niet ondertekend.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 16:59   #11
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Godsdienst is een individuele zaak, of zou dat althans moeten zijn. Individueel kan ieder mens zijn godsdienstige verplichtingen nakomen. De vrijheid om zijn godsdienst uit te oefenen wordt dus niet belemmert door de staat wanneer zij de organisatie van godsdiensten zou verbieden. Volgens deze interpretatie zou er geen sprake zijn van een inbreuk op mensenrechten.

Immers, de staat mag de vrijheid van godsdienst niet belemmeren. Maar hoe ver gaat die vrijheid? Ergens moet een grens getrokken worden. Absolute vrijheid zou betekenen dat de godsdienst boven de wet komt. En dat kan dus niet. Als de basisbeginselen van de godsdienst individueel kunnen nageleefd worden, dan zou dit moeten volstaan.

Georganiseerde religie kan perfect verboden of gecontroleerd worden.
Ooit gehoord van vrijheid van vereniging?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 17:11   #12
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Ooit gehoord van vrijheid van vereniging?
Anderzijds is bendevorming niet legaal.
Oud 5 september 2007, 17:55   #13
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Anderzijds is bendevorming niet legaal.
Daar is het doel van de vereniging wat problematisch is. Hier blijft het doel legitiem maar de vereniging niet. Vreemd voorstel.
Oud 6 september 2007, 09:36   #14
Dycore
Banneling

Standaard

De vrijheid van vereniging of vergadering vermeldt in mijn tweede bericht. Dit valt best te verantwoorden. Vrijheid van godsdienst gaat echter veel verder een staat te ver open voor misbruik. Afschaffen dus, gezien het wegens het bestaan van de vrijheid van vereniging, een overbodig recht is. Ik zie niet in waarom gelovigen meer vrijheiden kunnen genieten in hun organistie dan de niet-gelovige. Gelijke rechten geldt ook nog steeds.

Laatst gewijzigd door Dycore : 6 september 2007 om 09:37.
Oud 6 september 2007, 12:20   #15
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrijheid zou moeten begrensd zijn door verantwoordelijkheid. Heb je geen verantwoordelijkheid, dan is er ook geen vrijheid.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 12:44   #16
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Vrijheid zou moeten begrensd zijn door verantwoordelijkheid. Heb je geen verantwoordelijkheid, dan is er ook geen vrijheid.
Verantwoordelijkheid word altijd verward met zich moeten verantwoorden.
Vanaf dat ge u moet kunnen verantwoorden is er geen vrijheid meer.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 6 september 2007 om 12:44.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 13:50   #17
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
De vrijheid van vereniging of vergadering vermeldt in mijn tweede bericht. Dit valt best te verantwoorden. Vrijheid van godsdienst gaat echter veel verder een staat te ver open voor misbruik. Afschaffen dus, gezien het wegens het bestaan van de vrijheid van vereniging, een overbodig recht is. Ik zie niet in waarom gelovigen meer vrijheiden kunnen genieten in hun organistie dan de niet-gelovige. Gelijke rechten geldt ook nog steeds.
Nochtans wenst u die vrijheid van vereniging in dit geval af te schaffen. U moet me eens uitleggen waarom een vereniging op religieuze basis meer risico op misbruik zou hebben dan een andere.

Ongelovigen hebben evenveel rechten. Het recht of godsdienstvrijheid impliceert het recht om niet te geloven zoals vrijheid van vereniging de vrijheid niet tot een vereniging toe te treden inhoudt.
Oud 6 september 2007, 13:58   #18
Dekes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Vrijheid is automatisch begrensd waar de vrijheid voor een ander begint. Gelijke vrijheid voor iedereen houdt in dat individuele vrijheid begrensd is en dat is maar goed ook.
Dekes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 16:26   #19
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Verantwoordelijkheid word altijd verward met zich moeten verantwoorden.
Vanaf dat ge u moet kunnen verantwoorden is er geen vrijheid meer.
We hebben het over een andere soort verantwoordelijkheid, vrees ik. Vrijheid is meer of minder, afhankelijk van hoe je het ziet, dan enkel maar doen waar je zin in hebt. Dat leunt eerder aan bij hedonisme.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 16:28   #20
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Nochtans wenst u die vrijheid van vereniging in dit geval af te schaffen. U moet me eens uitleggen waarom een vereniging op religieuze basis meer risico op misbruik zou hebben dan een andere.

Ongelovigen hebben evenveel rechten. Het recht of godsdienstvrijheid impliceert het recht om niet te geloven zoals vrijheid van vereniging de vrijheid niet tot een vereniging toe te treden inhoudt.
Heb je el gesnapt wat ik zei? Ik wens de vrijheid van vereniging helemaal niet af te schaffen. Mensen die hun godsdienst willen uitoefenen, kunnen dit op basis van vrijheid van meningsuiting en vereniging. Vrijheid van godsdienst is daarom een overbodige luxe. Het is een aanmoediging voor godsdienstigen, iets wat onze samenleving kan missen als kiespijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be