![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Op dit subforum gaan de discussies vaak over de tegenstelling theist/atheist of over meningsverschillen binnen een bepaald geloof zelf. Het atheisme lijkt hierbij steeds gebruikt te worden als iets dat steeds tegen een geloof geplaatst wordt, maar een inwendige discussie hierover lijkt steeds te ontbreken. Het atheisme wordt slechts voorgesteld als een reactionaire levenshouding, terwijl ik persoonlijk niet geloof dat dit steeds het geval is.
Nochtans lijken mij discussies tussen verschillende atheistische levensvisies mij zeer interessant en leerzaam. Een atheist die zijn humanistische levensvisie bediscussieert met een nihilist of een discussie over geluk tussen een stoicijnse en epicuristische atheist, bijvoorbeeld. Daarom mijn vraag of iemand webforums (of andere bronnen) kent waar zulke discussies gevoerd worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een vrij interessant forum is 'nissaba'. P.S. Het meest 'vurige' onder de fora echter is 'politics. be'. Maar of dit nu atheïstisch is? Heeft eigenlijk ook weinig belang. Laatst gewijzigd door system : 28 september 2007 om 18:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het forum van Skepp is inderdaad aan te bevelen, doch om dit als "fanatiek" atheistisch te bestempelen wegens het hoog aantal atheistische/skeptische forummers? Het discussie niveau ligt wel een stuk hoger dan op Politics.be, dat wel.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 28 september 2007 om 18:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door system : 28 september 2007 om 18:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of bedoel je meer discussies als "waar komt uw moraal vandaan als je je niet kan baseren op een religie?"
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 11:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat verhaaltje kennen we system
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Daarom verwelkom ik jou hierbij in het niet-hindoe geloof, het niet-aboriginal geloof en het niet-eenhoorn geloof. Veel plezier ermee, en dat je je levensvisie maar vooral baseerd op het niet bestaan van eenhoorns. Jouw verhaal gaat niet op, het is hooguit wat je ziet als je vanuit de godsdienstige wereld kijkt. Een beetje zoiets als een ballon voor een ufo aan zien.
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Neen dat is het niet. Atheisme kenmerkt zich net door het ontbreken van een geloof. Wanneer gaat dat eindelijk eens tot jullie doordringen?
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Neen maar mogelijk is er een misverstand. Wanneer is zeg: het geloof in het niet-bestaan van God is een geloof. Dan bedoel ik natuurlijk niet dat dit een vorm van religieus geloof is. Maar het is wel iets aannemen zonder daar bewijzen voor te hebben. En dan noem ik 'geloven'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is niet : "ik geloof dat er geen goden bestaan" maar wel : "Ik geloof NIET in het bestaan van goden" Het ontbreken van een geloof. Dat kan nu toch zo moeilijk niet zijn om te snappen? Altijd die eeuwige pogingen om atheisten een "soort van geloof" aan te smeren is behoorlijk degoutant. Wij hebben GEEN geloof. Punt.
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Neen, ik geloof daar niet in.
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 29 september 2007 om 16:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik begrijp u wel hoor system. Eigelijk voer je hier een taaldiscussie, right? Goh, er zullen wel dingen zijn die ik geloof. Maar als men bijvoorbeeld aan mij zou vragen of ik weet waar de statiestraat is, dan kan ik antwoorden op bijvoorbeeld deze manieren: Ja, ik weet waar de statiestraat is, neem de tweede links en de eerste rechts, dan bent u in de statiestraat. of Euhm, ik geloof dat dat een zijstraat is van de kerkstraat, maar zeker ben ik daar niet van. Nu ik erover nadenk, misschien is het zelfs een zijstraat van de grote baan. Eigelijk weet ik het niet. Dus eigelijk "geloof" ik niet dat je aan alles wat ik "geloof" veel waarde moet hechten ![]() ![]()
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 29 september 2007 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Dus gelooft u dat er geen god (en) bestaat. En dat wilde ik even aanstippen.
Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 16:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Nee, ik geloof niet.
|
![]() |
![]() |