Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2007, 22:20   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Communisten grote winnaars Griekse verkiezingen, ondanks anti-democratisch systeem

De verkiezingen in Griekenland tonen weer al eens aan dat er toekomst zit in extreem-links.

De traditionele partijen van de democratuur blijven onveranderd: de neoconservatieven (New Democracy) gaan achteruit (van 45 naar 42%), de sociaal-democraatjes (PASOK) stagneren (rond de 39%).

Maar de grootste winst gaat naar extreem-links:

-de communisten (KKE) halen tussen de 8 en de 9% tegenover iets meer dan 5% bij de vorige verkiezingen
-de extreemlinkse SYRIZA coalitie haalt tussen 4.5 en 6% tegenover 3.3% bij de vorige verkiezingen

In totaal dus tussen de 12.5 en 15% voor extreem-links. Een kracht om rekening mee te houden.

Over het algemeen stemt Griekenland dus centrum-links en écht links.

Maar de neoconservatieven hebben zopas een ondemocratisch systeem geïnstalleerd waarbij 40 van de 300 zetels gewoon naar de partij gaan die een absolute meerderheid haalt voor de overige 260 zetels. Totaal fascistisch, maar goed. Links wint. Da's het belangrijkste.

Laatst gewijzigd door C2C : 16 september 2007 om 22:21.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 22:22   #2
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Maar de neoconservatieven hebben zopas een ondemocratisch systeem geïnstalleerd waarbij 40 van de 300 zetels gewoon naar de partij gaan die een absolute meerderheid haalt voor de overige 260 zetels. Totaal fascistisch, maar goed.
Och, da's nog niks. Er zijn er zelfs die rechtse kiezers hun stemrecht willen ontnemen omdat ze ... te oud zijn.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 22:27   #3
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Och, da's nog niks. Er zijn er zelfs die rechtse kiezers hun stemrecht willen ontnemen omdat ze ... te oud zijn.
Ik vind democratie te belangrijk om ze uit te besteden aan mensen die niet meer bij hun verstand zijn of die te gemakkelijk te lijmen zijn. Inderdaad, ik ben voor een wetenschappelijk verantwoorde bekwaamheidstest en burgerschapstest.

Enkel wie kan bewijzen dat hij de democratie en het burgerschap au sérieux neemt, krijgt stemrecht.

Seniele oudjes, ontoerekeningsvatbaren, psychisch gestoorden en andere kapitalisten zullen moeilijk slagen.

Ik ben voor een actieve en vrije democratie en voor actief burgerschap. Iedereen kan een oud seniel mevrouwtje psychisch bedreigen en terroriseren om ze toch maar op extreem-rechts te laten stemmen. Dus eerst een bekwaamheidstest graag.
Oud 16 september 2007, 22:30   #4
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vind democratie te belangrijk om ze uit te besteden aan mensen die niet meer bij hun verstand zijn of die te gemakkelijk te lijmen zijn.
Oei, ge wilt die extreemlinkse vooruitgang in Griekenland weer te niet doen?
Oud 16 september 2007, 22:33   #5
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei, ge wilt die extreemlinkse vooruitgang in Griekenland weer te niet doen?
Integendeel. Zoals iedereen met een beetje historische achtergrond weet, slagen de communisten erin om de democratuur rustig op z'n beloop te laten, tot ze barst.
Dan breken ze de boel open en installeren ze een échte volksdemocratie, gebaseerd op burgerschap, vrijheid en bekwaamheid.

De kapitalistische democratuur is gebaseerd op het domhouden van de mensen, dat doen ze door ze met vet, suiker en andere consumptieproductjes te voeden, zodat ze geen vragen stellen.

De communistische opvatting van de democratie staat daar lijnrecht tegenover.

Rustig afwachten dus.
Oud 16 september 2007, 22:37   #6
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Integendeel. Zoals iedereen met een beetje historische achtergrond weet, slagen de communisten erin om de democratuur rustig op z'n beloop te laten, tot ze barst.
Dan breken ze de boel open en installeren ze een échte volksdemocratie, gebaseerd op burgerschap, vrijheid en bekwaamheid.

Gelukkig hebben de Grieken niet iedereen die zo gaga is dat hij communisme en bekwaamheid in één adem durft te noemen, het stemrecht ontnomen.

Allé, QED, I rest my case, en dat soort dingen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 16 september 2007 om 22:38.
Oud 16 september 2007, 22:37   #7
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rustig afwachten dus.
Doe dat.

Ik blijf me overigens afvragen hoe een stalinist het in godsnaam in zijn hoofd haalt om de vlag van de neoliberale Europese Unie in zijn signatuur te zetten.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 22:38   #8
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
extreemlinkse vooruitgang
Kortom, hebt ge ook een mening over de extreemlinkse vooruitgang? Ik ben zeer benieuwd.
Oud 16 september 2007, 22:39   #9
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Doe dat.

Ik blijf me overigens afvragen hoe een stalinist het in godsnaam in zijn hoofd haalt om de vlag van de neoliberale Europese Unie in zijn signatuur te zetten.
Kortom, hebt ge ook een mening over de vooruitgang van extreemlinks in Griekenland?
Oud 16 september 2007, 22:40   #10
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kortom, hebt ge ook een mening over de extreemlinkse vooruitgang? Ik ben zeer benieuwd.
Vooruitgang, achteruitgang, weer vooruitgang, weer achteruitgang. Dat is de gang van zaken in een representatieve democratie hé, CWC.

Niet dat het me pleziert of verdriet. Het is nu eenmaal zo, en ik kan daar mee leven.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 16 september 2007 om 22:41.
Oud 16 september 2007, 22:40   #11
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Doe dat.

idd
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 22:44   #12
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Daar gaan we ene op drinken sè

Proficiat voor verstandig Griekenland!!
Oud 16 september 2007, 22:45   #13
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kortom, hebt ge ook een mening over de vooruitgang van extreemlinks in Griekenland?
Zeer zeker. Dit wijst op een radicalisering van het politieke landschap, wat ik, als tegenstander van de huidige status quo, enkel kan toejuichen. De extreem-rechtse nationalistische partij Laos heeft namelijk ook vooruitgang geboekt in Griekenland (iets wat u vreemd genoeg niet vermeldde). Dat is positief.

En ik bl�*jf me afvragen wat die Europese vlag in uw signatuur doet.
Oud 16 september 2007, 22:46   #14
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Daar gaan we ene op drinken sè

Proficiat voor verstandig Griekenland!!
Schol!

[Ik heb mijn mening al gegeven. Voor mij dus voodoo-time].
Oud 16 september 2007, 22:48   #15
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De extreem-rechtse nationalistische partij Laos heeft namelijk ook vooruitgang geboekt in Griekenland (iets wat u vreemd genoeg niet vermeldde).
Ach da's waar. Die haalden net iets meer dan 3% hé.

Dus:
-democratuur: 80% van de stemmen
-links: 15% van de stemmen
-rechts: 3% van de stemmen

Links domineert dus het Griekse politieke landschap.
Oud 16 september 2007, 22:57   #16
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ach da's waar. Die haalden net iets meer dan 3% hé.
Inderdaad, een stijging, en ze komen in het parlement. Positief dus.

Citaat:
Dus:
-democratuur: 80% van de stemmen
-links: 15% van de stemmen
-rechts: 3% van de stemmen

Volgens mij domineren de traditionele partijen nog steeds. Extreem-links en nationalistisch rechts maken beiden vooruitgang. Voor mij is dat laatste in ieder geval een reden tot vieren. Vooral omdat de huidige specifieke situatie (bosbranden vermoedelijk aangestoken door grondspeculanten) de linkse partijen logischerwijze doen vooruitgaan, terwijl rechts vooruitgaat zonder zo'n "meevaller".

Dat voor u de vooruitgang van extreem-links een reden tot vieren is, vind ik nogal vreemd. U hebt namelijk een neo-liberaal symbool in uw signatuur staan. Raar. Maar u wil er blijkbaar niets over zeggen, ik trek daar mijn conclusies uit, neo-liberaal.
Oud 16 september 2007, 23:13   #17
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Stalin, pardon C2C, stelde :

Citaat:
Klopt ! Er zijn in Griekenland tamelijk begraafplaatsen waar gesneuvelden van de :

- ELAS, de griekse communisten, en :
- OPLA, de definitieve naam van die commies,

rusten.

Links deed het daar goed; maar toen Stalin in 1948 plots besloot géén wapens méér te leveren aan OPLA, eindigde die burgeroorlog één jaar later.

Die Stalin toch ... een moeilijk en wispelturig manneke ....

Beste Groeten.

Naschrift.

Niet té veel glaasjes meer drinken ...
Oud 16 september 2007, 23:16   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
geef toch maar eens antwoord, wat doet die vlag van het neoliberale Euroreich in uw handtekeing?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 00:16   #19
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de neoconservatieven hebben zopas een ondemocratisch systeem geïnstalleerd waarbij 40 van de 300 zetels gewoon naar de partij gaan die een absolute meerderheid haalt voor de overige 260 zetels. Totaal fascistisch, maar goed. Links wint. Da's het belangrijkste.
Hé zeg, hebben die les gekregen van Chavez?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 07:54   #20
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Infidel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind democratie te belangrijk om ze uit te besteden aan mensen die niet meer bij hun verstand zijn of die te gemakkelijk te lijmen zijn.

Inderdaad, ik ben voor een wetenschappelijk verantwoorde bekwaamheidstest en burgerschapstest.

Enkel wie kan bewijzen dat hij de democratie en het burgerschap au sérieux neemt, krijgt stemrecht.

Seniele oudjes, ontoerekeningsvatbaren, psychisch gestoorden en andere kapitalisten zullen moeilijk slagen.

Ik ben voor een actieve en vrije democratie en voor actief burgerschap. Iedereen kan een oud seniel mevrouwtje psychisch bedreigen en terroriseren om ze toch maar op extreem-rechts te laten stemmen. Dus eerst een bekwaamheidstest graag.
Een overtuigd stalinist die democratie te belangrijk vindt.

Een bekwaamheidstest of burgerschapstest. Dus wie niet aan je extreem-linkse waanideën voldoet, mag niet stemmen??? Das inderdaad democratisch. Misschien meteen invoeren, dan krijgen mensen zoals jij geen stemrecht meer.

Misschien kun je met de tijd die test afschaffen, en enkel mensen met een partijlidkaart stemrecht geven?
Infidel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be