Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2007, 09:21   #1
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard Verpakkingen

Dit is verpakking voor: "wij willen onze centen niet meer afgeven aan Wallonië"

Dit is verpakking voor: "Nous voulons l'argent flamand pour que nous n'avons pas envie de moderniser notre économie"

Sorry, maar dit vind ik belachelijk. Zeg waar het op slaat, maar ga er geen dure woorden op kleven zoals "solidariteit". Dat is zo Franse Revolutieachtig, waar pure annexaties verkocht werden met de woorden "Liberté, Egalité, Fraternité".
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 09:27   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dit is verpakking voor: "wij willen onze centen niet meer afgeven aan Wallonië".
Alweer de zoveelste stelling zonder enige nuancering, en bijgevolg is wat u schrijft in het wilde weg gewoon fout.

Ja, aan solidariteit met de Walen die beleidsmatig, gericht en controlbeerbaar. Een solidariteit dus op z'n Duits, waar investering in het oosten van het land onderworpen worden aan toetsing en resultaatgericht moeten zijn.

Neen, evenwel aan de huidige institutioneel verankerde geldstromen die voor Wallonië blijkbaar niet heilzaam zijn en bepaalde wanpraktijken slechts bevestigen.

Als vader zal ik ook niet zomaar zakgeld aan mijn kinderen geven als ik zie dat ze het dag na dag verbrassen aan nutteloze dingen. Dan gaat de geldkraan dicht. Wel komt er zakgeld als ze het nuttig weten te gebruiken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 10:03   #3
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alweer de zoveelste stelling zonder enige nuancering, en bijgevolg is wat u schrijft in het wilde weg gewoon fout.
Ik ben niet onder de indruk van uw zwakke debattechniek...

Citaat:
Ja, aan solidariteit met de Walen die beleidsmatig, gericht en controlbeerbaar. Een solidariteit dus op z'n Duits, waar investering in het oosten van het land onderworpen worden aan toetsing en resultaatgericht moeten zijn.
En die bereik je met een onafhankelijk Vlaanderen? Hoe ziet u dat concreet gebeuren?
Oud 29 september 2007, 10:03   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet onder de indruk van uw zwakke debattechniek...
Geeft niet, ik ben hier immers niet om indruk te maken.
Oud 29 september 2007, 10:05   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die bereik je met een onafhankelijk Vlaanderen? Hoe ziet u dat concreet gebeuren?
Dit is helemaal niet het discussiepunt dat ik aanhaalde. Ik stelde dat ik, als overtuigde Vlaams-nationalist, niet tegen een goed begrepen solidariteit ben. Hetzij in een verder federaal of confederaal uitgebouwd België, hetzij binnen het tussenstatelijk verband van de EU. Alleen moeten geldtransfers redelijk, gecontroleerd, beleidsmatig zijn en steeds getoetst worden.
Oud 29 september 2007, 12:20   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen moeten geldtransfers redelijk, gecontroleerd, beleidsmatig zijn en steeds getoetst worden.
Ik wil dat de engelen neerdalen om ons te helpen.

Vraagje. Van af wélke hoeveelheid is het 'redelijk'?
10 miljard?
8 miljard?
6 miljard?
4 miljard?
2 miljard?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 12:30   #7
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Geeft niet, ik ben hier immers niet om indruk te maken.
Dan bent u geslaagd in uw missie...
Oud 29 september 2007, 12:32   #8
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dit is helemaal niet het discussiepunt dat ik aanhaalde.
Toch wel:

Citaat:
Oud 29 september 2007, 12:53   #9
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit is verpakking voor: "Nous voulons l'argent flamand pour que nous n'avons pas envie de moderniser notre économie"

Sorry, maar dit vind ik belachelijk. Zeg waar het op slaat, maar ga er geen dure woorden op kleven zoals "solidariteit". Dat is zo Franse Revolutieachtig, waar pure annexaties verkocht werden met de woorden "Liberté, Egalité, Fraternité".
Oef, ik dacht even dat het om een milieutaks zou gaan.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 13:36   #10
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Solidariteit met Wallonie my ass! We hebben daar al genoeg euroots gegeven en stank voor dank gekregen. Al we toch geld willen uitgeven op die manier kunnen we dat beter doen in andere bodemloze putten. Er zijn nog arme streken in Europa of waarom niet de Congo. Ik zag onlangs Congolezen die onze zaak genegen zijn want ze protesteerden met leeuwevlaggen. Misschien zouden ze nog Nederlands leren ook daar in de Congo.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 13:48   #11
Mampie
Burger

Standaard

Citaat:

Zo worden de ideeën voorgetseld door de tegenstanders ervan.

ik zie het eender van splist belgie want wat we zelf doen doen we beter en niet meer dat belgisch geloodgieter.

en solidariteit is een mooi ding , maar waarom moeten we zoveel meer geld geven aan de walen dan aan andere gebieden in de wereld. Wat hebben die walen meer dan een kind in darfour. Ha we wonen in het zelfde land hoor ik er al een paar zeggen. Dus solidair enkel met landgenoten en de rest kan oprotten , jullie doen dan hetzelfde wat jullie de vlamingen verwijten.
Mampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 14:10   #12
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mampie Bekijk bericht
Zo worden de ideeën voorgetseld door de tegenstanders ervan.

ik zie het eender van splist belgie want wat we zelf doen doen we beter en niet meer dat belgisch geloodgieter.

en solidariteit is een mooi ding , maar waarom moeten we zoveel meer geld geven aan de walen dan aan andere gebieden in de wereld. Wat hebben die walen meer dan een kind in darfour. Ha we wonen in het zelfde land hoor ik er al een paar zeggen. Dus solidair enkel met landgenoten en de rest kan oprotten , jullie doen dan hetzelfde wat jullie de vlamingen verwijten.
Dat is net wat ik ook denk.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 17:54   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel:
Toch niet. Ofwel begrijpt u geen Nederlands, ofwel bent u van kwade wil. Immers mijn bericht ging helemaal niet over een onafhankelijk Vlaanderen, maar over redelijke beginselen voor solidariteit binnen een staat. Lees maar eens met wat meer aandacht wat ik schreef:

Citaat:
Oud 29 september 2007, 18:46   #14
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Exact geld geven, zonder kaders, maakt lui en inefficient. En iedereen wilt toch ,dat zijn zuur-betaalde belastinggeld goed benut wordt?
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 19:05   #15
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Toch niet. Ofwel begrijpt u geen Nederlands, ofwel bent u van kwade wil.
Tja, toch wel hoor. U spreekt over eerlijke solidariteit binnen België en feitelijk bent u voor het opblazen van België. Misschien bent u het wel die van kwade wil is?
Oud 29 september 2007, 19:06   #16
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mampie Bekijk bericht

Daar heeft u een punt. Daar moet ik eens over nadenken.
Oud 29 september 2007, 19:12   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, toch wel hoor. U spreekt over eerlijke solidariteit binnen België en feitelijk bent u voor het opblazen van België. Misschien bent u het wel die van kwade wil is?
U heeft het duidelijk niet begrepen. Enige nuancering is u blijkbaar vreemd alsook de intellectuele oefening wat over persoonlijke standpunten heen te stappen.

Inderdaad, ik ben een voorstander van een eigen Vlaamse staat of van een ver doorgedreven confederaal België. Is deze voorkeur ingegeven door het bestaan van de transfers? Neen, ik ben immers geen tegenstander van staatsgebonden transfers. Mocht het Belgisch verband dus blijven bestaan, dan mogen de transfers gerust blijven bestaan. Alleen, en dit stipte ik reeds aan, moeten dit, net als in Duitsland, beleidsmatig en gecontroleerd gebeuren en moet er steeds een toetsing gebeuren op de doeltreffendheid ervan.

Nu echter zijn de transfers institutioneel verankerd, ongecontroleerd en ontbreekt iedere vorm van toetsing. D�*t is juist mijn grootste bezwaar tegen de transfers in België. Niet het bestaan ervan. Juist deze transfers op z'n Duits beschouw ik als "eerlijke transfers". Dergelijke transfers zorgen ook voor responsabilisering, terwijl dat bij de huidige geenszins het geval is.
Oud 1 oktober 2007, 07:28   #18
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U heeft het duidelijk niet begrepen. Enige nuancering is u blijkbaar vreemd alsook de intellectuele oefening wat over persoonlijke standpunten heen te stappen.
Man toch, u kan een serieus potje verwijten om uw gebrek aan argumenten "goed" te maken. Daar doe ik niet aan mee hoor.

Citaat:
Alleen, en dit stipte ik reeds aan, moeten dit, net als in Duitsland, beleidsmatig en gecontroleerd gebeuren en moet er steeds een toetsing gebeuren op de doeltreffendheid ervan.
Dat is een punt waar ik het mee eens ben, maar is dit geen simpele drogreden? Hoe geloofwaardig is uw pleidooi door uw werkelijke overtuiging?

Maar goed, we gaan ervan uit dat u bonafide bent (kuch). Hoe zou u die transfers organiseren. Ik heb zelf wel een ideetje, maar ik hoor eerst dat van u.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be