Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Acht je onderzoek naar "genezing van de dood" wenselijk / nuttelijk / noodzakelijk?
Ja, liefst zo snel mogelijk. 8 34,78%
Ja, al steekt het mij niet mocht ik er niets aan hebben. 2 8,70%
Neen, ik vind het onzin. 6 26,09%
Neen, ik heb daar ideologische / morele bezwaren tegen. 4 17,39%
Iets anders / ik weet het niet / ik geef er niet om. 3 13,04%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2007, 23:07   #1
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Is onderzoek naar "genezing" van de dood wenselijk?

Naar aanleiding van "Rolling Stones aflopende zaak?" deze thread.

Citaat:
Aubrey de Grey: Why we age and how we can avoid it

In a shocking challenge to conventional wisdom, Cambridge researcher Aubrey de Grey argues that the process of aging is merely a disease -- and a curable one at that. De Grey, a computer scientist and biogerontologist, believes humans could live for centuries, if only we approach the aging process as "an engineering problem." He outlines the seven basic ways people age, and how to "solve" each one. And if we get to work now, he says, humans alive today could live to be 1,000.
Is zulk onderzoek wenselijk? Moreel verantwoord? Hoe sneller, hoe liever?

Laatst gewijzigd door Heftruck : 5 oktober 2007 om 23:12.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 23:12   #2
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht

Het is te zien wat hun geloof is....
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 23:20   #3
Heftruck

Standaard

Mag ik van diegenen die het onzin vinden vragen waarom ze het onzin vinden?
Oud 5 oktober 2007, 23:26   #4
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Het is onzin te geloven dat mensen werkelijk 1000 jaar oud kunnen worden. Ik heb vroeger al eens een artikel gelezen over een gestoorde gek die hetzelfde dacht, en in dat artikel werden zijn argumenten één voor één de grond in geboord.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 23:36   #5
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

We gaan toch 1000 jaar naar die liedjes van de Stones luisteren zeker?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 23:39   #6
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Het is onzin te geloven dat mensen werkelijk 1000 jaar oud kunnen worden. Ik heb vroeger al eens een artikel gelezen over een gestoorde gek die hetzelfde dacht, en in dat artikel werden zijn argumenten één voor één de grond in geboord.
En de data en inzichten die we uit zulk onderzoek kunnen halen laten je ook onberoerd?
Oud 5 oktober 2007, 23:50   #7
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Zeg, en dokter Lecompte dan? Ahjaaa!

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 23:53   #8
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Het is te zien wat hun geloof is....
Liefst geen enkel.
Oud 5 oktober 2007, 23:57   #9
Heftruck

Standaard

"Wij zijn serieuze mensen."
Oud 6 oktober 2007, 01:03   #10
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Nu lijkt het onzin en ik hoop dat het zo blijft. Want niets is zo rechtvaardig als de dood (rijk, arm, koning, bedelaar: allemaal moeten we gaan). Of je kan zeggen dat de dood juist héél onrechtvaardig is in dat opzicht dat sommigen aan 30 moeten sterven en anderen aan 110.

Maar de mogelijkheid om mensen tot 1000 jaren te laten leven zou echt onrechtvaardig zijn, omdat het juist heel erg rijke mensen zullen zijn die het zich kunnen permitteren. Mensen in de derde wereldlanden, die hun hele leven niet al te veel geluk hebben gekend en veel ongemakken, worden op dat vlak nóg eens serieus benadeelt.

Het soort mensen die naar deze behandeling zullen grijpen zullen dan dikwijls ijdeltuiten zijn zoals bv Kim Jong-il, Muhabe.
Stel je voor dat dit middel 60 jaren geleden was gevonden, en dat Stalin en Mao daar gebruik van hadden gemaakt...

Neen, de aardbodem is nu al zo vol, en zou op deze manier nog veel voller worden. Iedereen heeft een beperkte rol op de aarde (de één wat meer dan de ander) en dat mag niet verstoord worden door de levens van de sterksten zo drastisch te verlengen.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 01:14   #11
Groentje-18

Standaard

Ik kan niet zeggen dat ik dat persoonlijk oninteressant vind. Om eerlijk te zijn zou ik me wat meer op mijn gemak voelen moest ik iets meer zekerheid hebben over het aantal levensjaren dat me min of meer nog gegeven is (als dat aantal positief zou zijn dan, en ivm gezondheid bedoel ik).

Ik weet niet of ik geloof hecht aan zulk onderzoek.
Daarbij is het de vraag wat verlengt wordt. Vandaag leven we ook langer. Maar vanaf ik denk ongeveer ons 70e kan het heel plots bergaf gaan en leven we met wat pech nog een 30 - 40 jaar verder, afhankelijk van alles en dementerend. De vraag naar de levenskwaliteit dringt zich dan op. Zwijg stil van wat er gebeurt als je op die manier nog 900 jaar te gaan hebt. De actieve en gezonde leeftijdsfase mag dus wel verlengd worden. Maar de bejaardenfase lijkt me wenselijker van niet ... meer vanuit economisch en maatschappelijk oogpunt dan uit ethisch, toegegeven.

En zoals Magnificant zegt zal het ook niet gratis zijn, en zullen het dus de rijken zijn die hier gebruik van maken.
Dit effect doet zich wel al voor, maar vandaag binnen een kleiner interval natuurlijk dan bv. 800 jaar. Rijkdom is predictief voor het aantal jaren dat je zal leven, voor je gezondheid, en de overige kwaliteit van je leven ...
Oud 6 oktober 2007, 01:33   #12
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

De dood is inderdaad een ziekte. Het is een "heilige" opdracht van de mens om zijn eigen onsterfelijkheid te vinden, om op die manier de evolutie in eigen handen te nemen.
Oud 6 oktober 2007, 01:43   #13
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Maar de mogelijkheid om mensen tot 1000 jaren te laten leven zou echt onrechtvaardig zijn, omdat het juist heel erg rijke mensen zullen zijn die het zich kunnen permitteren. Mensen in de derde wereldlanden, die hun hele leven niet al te veel geluk hebben gekend en veel ongemakken, worden op dat vlak nóg eens serieus benadeelt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
En zoals Magnificant zegt zal het ook niet gratis zijn, en zullen het dus de rijken zijn die hier gebruik van maken.
Dit effect doet zich wel al voor, maar vandaag binnen een kleiner interval natuurlijk dan bv. 800 jaar. Rijkdom is predictief voor het aantal jaren dat je zal leven, voor je gezondheid, en de overige kwaliteit van je leven ...
Hoe weten jullie in hemelsnaam of zoiets duur zou zijn of niet? Hebben jullie een glazen bol?
Oud 6 oktober 2007, 01:44   #14
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
De dood is inderdaad een ziekte. Het is een "heilige" opdracht van de mens om zijn eigen onsterfelijkheid te vinden, om op die manier de evolutie in eigen handen te nemen.
Kijk, kijk, ik ben het met je eens ("heilig" met een korrel zout genomen, dat wel)!
Oud 6 oktober 2007, 01:45   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Geen commentaar.
Oud 6 oktober 2007, 04:57   #16
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Mag ik van diegenen die het onzin vinden vragen waarom ze het onzin vinden?
Uiteindelijk ga je toch dood....
Die gast wil het verouderingsproces vertragen, zodat een lichaam op den duur gaat lijken op een soort van oldtimer, waar geen stukje origineel meer aanzit... en allicht kraakt in al zijn voegen, om al die stukken nog min of meer samen te laten draaien... wat een leven moet dat zijn?

my $0.02
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 12:01   #17
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is tegennatuurlijk. Je ontkent ermee je mens zijn en het zijn van een organisch wezen. Want al wat organisch is, sterft af. Dankzij voortplanting e.d. blijft de cyclus heel. We moeten ook maar ruimte gaan zoeken voor al die mensen. Laten we Mars maar alvast gaan terraformen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 12:13   #18
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het is tegennatuurlijk. Je ontkent ermee je mens zijn en het zijn van een organisch wezen. Want al wat organisch is, sterft af. Dankzij voortplanting e.d. blijft de cyclus heel. We moeten ook maar ruimte gaan zoeken voor al die mensen. Laten we Mars maar alvast gaan terraformen.
Daar zijn nochtans al plannen genoeg voor ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 12:32   #19
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Alleen voor kinderloze mensen?
Oud 6 oktober 2007, 13:08   #20
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik kan niet zeggen dat ik dat persoonlijk oninteressant vind. Om eerlijk te zijn zou ik me wat meer op mijn gemak voelen moest ik iets meer zekerheid hebben over het aantal levensjaren dat me min of meer nog gegeven is (als dat aantal positief zou zijn dan, en ivm gezondheid bedoel ik).

Ik weet niet of ik geloof hecht aan zulk onderzoek.
Daarbij is het de vraag wat verlengt wordt. Vandaag leven we ook langer. Maar vanaf ik denk ongeveer ons 70e kan het heel plots bergaf gaan en leven we met wat pech nog een 30 - 40 jaar verder, afhankelijk van alles en dementerend. De vraag naar de levenskwaliteit dringt zich dan op. Zwijg stil van wat er gebeurt als je op die manier nog 900 jaar te gaan hebt. De actieve en gezonde leeftijdsfase mag dus wel verlengd worden. Maar de bejaardenfase lijkt me wenselijker van niet ... meer vanuit economisch en maatschappelijk oogpunt dan uit ethisch, toegegeven.

Groentje, je hebt nu ongeveer zekerheid hoeveel jaren je nog hebt. Er vanuitgaande dat onze generatie gemiddeld 90 jaren wordt heb je normaalgezien nog meer dan 70 jaar tegoed, ik nog 65 jaar. Zolang we niet de pech hebben overreden te worden. Maar dat kan je ook overkomen als je de levensverwachting van 1000 jaren hebt.

Het is dus niet de bedoeling om een 80-jarige nog 900 jaar in zo'n toestand te laten leven, maar het onderzoek spitst zich wel toe om het verouderingsproces van de mens serieus te vertragen: bv ipv 1 jaar als 30-jarige door het leven te gaan zal het (biologisch) dan 10 jaar in het lichaam van een 30-jarige zijn. Mischien zal men het verouderingsproces met terugwerkende kracht kunnen verdringen, zoals ik ergens ooit heb gelezen vorig jaar.

En groentje, je bewering van dat rijkdom predictief is voor het aantal jaren dat je zal leven, met een goede gezondheid, wordt meer dan ooit tevoren waar, met de (vaak dure) technieken die men heeft om levens te redden.

Maar de onrechtvaardigheid in deze zaken ligt vooral in het feit dat mensen zich vroeger moesten tevreden stellen met een gemiddelde van bv 30-50 jaren, nu is het bij ons 80 jaren. En dan zou het ineens 1000 jaren zijn. Hopelijk komt het nooit zover.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be