Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2011, 14:06   #1
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard Onduidelijke verkiezingsoverwinningen zorgen overal voor problemen

België: NVA (Vlaamse autonomie) en PS (status quo, behoud sociaal profetariaat)

Groot Brittanië: een meerderheid die uit meer dan 1 partij bestaat wordt door de Britse premier al als moeilijk omschreven (dit terwijl ze bij ons regeringsonderhandlingen willen zijn met 9 partijen ...)

VS: Huis van afgevaardigden voor de republikeinen en de Senaat voor de democraten (De overheid was net niet uitgezet door de republikeinen, ja in de VS kunnen ze de overheid "uitzetten" zoals je een lamp uitzet. Miss dat ze dat bij ons ook eens zouden moeten doen, dan moeten we niet meer naar het gezeik van Leterme luisteren ...)

Bij ons is dit nog het ergste, wij kunnen dit gemakkelijk ieder jaar hebben doordat we aparte federale kieskringen hebben (kijk maar naar vorig jaar bv)

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 9 april 2011 om 14:14.
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2011, 14:26   #2
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Op wat komen die problemen dan neer? De democratie of het systeem en de structuur die hervormd moeten worden?
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 10:59   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Wat is uw voorstel?
Oud 11 april 2011, 12:19   #4
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Wat is uw voorstel?
Is dat een vraag die gericht is naar mij?

Zo ja: geen idee, ik hou dat liever over aan degene die een politieke functie uitoefenen.
Oud 11 april 2011, 12:45   #5
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Jij duidt de PS aan als verkiezingsoverwinnaar. Een partij waarop men niet kan stemmen kan uiteraard nooit de verkiezingen winnen. En daar knelt het schoentje. We leven in 2 verschillende landen. 2 verschillende landen kunnen eigenlijk enkel maar samenwerken door verdragen te sluiten. Beginnen met een leeg blad dus en bekijken wat we samen willen doen. Aangezien de landen zo fundamenteel verschillen zal dat uiteraard niet al te veel zijn.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 15:18   #6
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Onduidelijke verkiezingsoverwinningen?
Ik vind de Belgische verkiezingsuitslag zo klaar als een klontje.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 17:28   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Zo klaar als een klontje dat niet(s) oplost.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 17:29   #8
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Links moet nog steeds tot het besef komen dat ze niet meer populair zijn.
Oud 11 april 2011, 18:07   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
België: NVA (Vlaamse autonomie) en PS (status quo, behoud sociaal profetariaat)

Groot Brittanië: een meerderheid die uit meer dan 1 partij bestaat wordt door de Britse premier al als moeilijk omschreven (dit terwijl ze bij ons regeringsonderhandlingen willen zijn met 9 partijen ...)

VS: Huis van afgevaardigden voor de republikeinen en de Senaat voor de democraten (De overheid was net niet uitgezet door de republikeinen, ja in de VS kunnen ze de overheid "uitzetten" zoals je een lamp uitzet. Miss dat ze dat bij ons ook eens zouden moeten doen, dan moeten we niet meer naar het gezeik van Leterme luisteren ...)

Bij ons is dit nog het ergste, wij kunnen dit gemakkelijk ieder jaar hebben doordat we aparte federale kieskringen hebben (kijk maar naar vorig jaar bv)
Jouw titel is acuut en actueel, jouw commentaren flauw.

Ik stel voor

1 een raad van wijzen die de overwinning toewijst in bijna-patstellingen en vooral in patstellingen

Gebaseerd op een afweging van de waarde van de programma's

2 er moet een oplossing komen om een zekere mate van overwicht van de overwinnaar te bewerkstelligen, fifty-fifty is onaanvaardbaar. De overwinnaar of de coalitie moet een surplus krijgen.

2
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 20:02   #10
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Jouw titel is acuut en actueel, jouw commentaren flauw.

Ik stel voor

1 een raad van wijzen die de overwinning toewijst in bijna-patstellingen en vooral in patstellingen

Gebaseerd op een afweging van de waarde van de programma's

2 er moet een oplossing komen om een zekere mate van overwicht van de overwinnaar te bewerkstelligen, fifty-fifty is onaanvaardbaar. De overwinnaar of de coalitie moet een surplus krijgen.

2
+
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Wat is uw voorstel?
Ok, mijn excuses voor de toevoeging van te subjectieve commentaren in mijn openingspost.

Het probleem in België is het kiessysteem dat ervoor zorgt dat "de kiezer" niet met 1 stem spreekt (maar met 3 stemmen: Wallonië, Brussel en Vlaanderen), dit als gevolg van historische conflicten tussen onze 2 taalgroepen. Men heeft dus 2 keuzes:

1 Federaliseren

2 Het federale niveau zeer zwak maken, het beslissingsniveau naar de deelstaten brengen waar de kiezer wel een eenduidige stem uitbrengt. (In het geval van Brussel zal dan ofwel het gewest moeten worden opgeheven worden en de stad verdelen onder de 2 gemeenschappen. Of Brussel moet meer macht gegeven worden.)

Daarnaast alle verkiezingen laten samenvallen, zodat de overwinnaar zijn programma kan pogen uit te voeren. Men moet er dan wel voor zorgen dat de regeerperiode niet te lang is, om zo de macht van de overwinnaar niet te groot te maken.

Het is niet onlogisch dat de meesten naar stap 2 kijken: gezien de vele stappen die in het recente verleden al gezet zijn in die richting

Wat Brussel betreft: ik vindt het niet logisch dat een stad proportioneel zo veel macht zou kunnen krijgen in zo'n klein land. En als het al die macht zou krijgen dan ontneemt het in mijn ogen zichzelf dan ook het recht om geld te eisen van de gemeenschappen. Je kan niet alles hebben: een kleine stad zijn en hulp nodig hebben en daarnaast een groot gewest zijn dat bevoegdheden krijgt die bij een staat horen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Je zegt het zelf: Er zijn 2 verkiezingsoverwinningen, niet 1. Welke Belgische partij heeft de Belgische verkiezingen gewonnen?

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 11 april 2011 om 20:30.
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be