Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2007, 15:11   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard initiatief omtrent buitenzwieren van huurders die niet betalen

Ik sta nog achter het volgend initiatief.
(en ik ben geen verhuurder, ik bezit wel mijn eigen huis)

Ik zou er wel aan toevoegen als bijkomende voorwaarde, dat de huurder het maandelijks huurgeld moet storten aan een "neutrale derde bank", die het onverwijld doorstort aan de eigenaar.
Het is dan op aanwijzen van die bank, dat beslist kan worden hoe groot de huurachterstand is.

Ik heb nogal simpatie voor iemand die zijn geld open en bloot belegd in onroerend goed in Vlaanderen. En minder simpatie voor iemand die er mee naar het buitenland is. Die eersten moeten in de watten gelegd worden, want zij zorgen niet alleen voor voldoende huizen te huur, maar het zijn ook perfekte belastingbetalers.

knip en plak:

woensdag 24 oktober 2007 | Bron: Belga
'Huurcontract verbreken na 2 maanden achterstand'

BRUSSEL - Elk huurcontract moet automatisch kunnen worden verbroken van zodra de huurachterstand het bedrag van de huurwaarborg bereikt of overstijgt. Bovendien moet de feitelijke uitzetting van de huurder(s) zes weken na het verbreken van de huurovereenkomst een feit zijn. Dat staat in een wetsvoorstel waarmee Kamerlid Rob Van de Velde (Lijst Dedecker) de nieuwe huurwet wil aanpassen.
De regeling die onder paars werd goedgekeurd, moest de positie van de huurders versterken. In de wet werd de huurwaarborg teruggebracht van drie tot twee maanden. Dat geldt voor wie het geld op een geblokkeerde rekening zet. De waarborg kan ook in schijven worden betaald, maar dan blijven de drie maanden van kracht.

Lijst Dedecker wil af van de verplichting dat banken aan eender wie krediet moeten geven voor het samenstellen van de huurwaarborg, stelt Van de Velde.

Wel staat de partij achter de meer sociale waarborg van twee maanden, 'ook al volstaat die soms niet om de aangerichte schade te vergoeden', luidt het.

Het Kamerlid, dat met zijn voorstel het evenwicht tussen huurders en verhuurders wil herstellen, wil ook dat de kleinere waarborg van twee maanden soepeler kan worden aangesproken. Zo moet hij ook kunnen worden gebruikt om de achterstallige huur te betalen.

Ook moet elk huurcontract kunnen worden verbroken van zodra de huurachterstand het bedrag van de huurwaarborg bereikt of overstijgt. De uitzetting moet binnen de zes weken gebeurd zijn. svh

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 15:15   #2
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht wel dat de gemiddelde huurwaarborg wordt berekent op 3 maanden huishuur ...
Dus hoe ze op die 2 maanden komen is me een raadsel.
(de huurwaarborg mag zowieso niet aangewend worden om achterstallige huishuur te betalen ...)
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 15:16   #3
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

op jullie kop gevallen en blijven botsen zeker ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 15:16   #4
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Dat lijkt me inderdaad een goed voorstel. Wanneer een van de contractanten (in dit geval de huurder) niet meer aan zijn verplichtingen voldoet is ook de andere contractant (hier dus de verhuurder) niet langer gehouden aan zijn verplichtingen.

Coekie
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 15:17   #5
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik dacht wel dat de gemiddelde huurwaarborg wordt berekent op 3 maanden huishuur ...
Niet meer sinds de recentste wijziging van de huurwetgeving.
In your neighbourhood.
Oud 24 oktober 2007, 15:20   #6
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
(de huurwaarborg mag zowieso niet aangewend worden om achterstallige huishuur te betalen ...)
Dat is zo sinds de nieuwe paarse (lees: communistische) huurwetgeving
Oud 24 oktober 2007, 15:23   #7
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Dat is zo sinds de nieuwe paarse (lees: communistische) huurwetgeving
Paars = Blauw+rood... Liberalen en communisten dus .... mja , veel overeenkomsten hé ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 24 oktober 2007, 15:25   #8
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ook moet elk huurcontract kunnen worden verbroken van zodra de huurachterstand het bedrag van de huurwaarborg bereikt of overstijgt. De uitzetting moet binnen de zes weken gebeurd zijn. svh
En wat zijn ze dan van plan met degenen die op straat staan ???
Lijkt me dat vanuit het ene probleem een ander wordt gemaakt ....
Oud 24 oktober 2007, 15:26   #9
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Paars = Blauw+rood... Liberalen en communisten dus .... mja , veel overeenkomsten hé ...
tja spa blauw of spa rood t'kan me niet schelen maar de huidige huurwetgeving trekt op de botte.
Oud 24 oktober 2007, 15:33   #10
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

één maal en onverwachte belastingsbrief in de bus krijgen en men staat op straat dus,hoeveel dakloze willen jullie bij creëren?
Oud 24 oktober 2007, 16:05   #11
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

LDD kan misschien ineens als goed liberaal ook de taksen op kartonnen dozen verhogen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 18:10   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat zijn ze dan van plan met degenen die op straat staan ???
Lijkt me dat vanuit het ene probleem een ander wordt gemaakt ....

Wat een rare vraag.
Wat "ZE" van plan zijn met degenen ....

De juiste vraag is wat zijzelf van plan zijn ...

Op tijd naar de ocmw gaan bijvoorbeeld;
op tijd nadenken over je uitgaven;

en ik ben niet blind voor echt sosiale gevallen: een fatsoenlijke werking van het fonds waar echtgescheiden moeders terecht kunnen als papa zijn teelballen veegt aan de bijdrage voor zijn kinderen ...

ook een fatsoenlijke werking van den ocmw: als 't ventje teveel drinkt, dan moet er opgetreden worden. Maar wat zeggen de sosiaal assistenten nu: ze zeggen: begin maar met uw huishuur niet te betalen, ze kunnen je er toch niet uitzetten ...
en zo maak je van huiseigenaren eigenlijk sosiale bankinstellingen die gratis geld moeten schenken (want die huurachterstand komt natuurlijk nooit goed).

Dus nog eens: ik pleit niet voor het afschaffen van sosiale bescherming; ik pleit enkel dat één bevolkingskategorie teveel lasten op de schouders te leggen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 24 oktober 2007, 18:20   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik sta nog achter het volgend initiatief.
(en ik ben geen verhuurder, ik bezit wel mijn eigen huis)

Ik zou er wel aan toevoegen als bijkomende voorwaarde, dat de huurder het maandelijks huurgeld moet storten aan een "neutrale derde bank", die het onverwijld doorstort aan de eigenaar.
Het is dan op aanwijzen van die bank, dat beslist kan worden hoe groot de huurachterstand is.

Ik heb nogal simpatie voor iemand die zijn geld open en bloot belegd in onroerend goed in Vlaanderen. En minder simpatie voor iemand die er mee naar het buitenland is. Die eersten moeten in de watten gelegd worden, want zij zorgen niet alleen voor voldoende huizen te huur, maar het zijn ook perfekte belastingbetalers.

knip en plak:

woensdag 24 oktober 2007 | Bron: Belga
'Huurcontract verbreken na 2 maanden achterstand'

BRUSSEL - Elk huurcontract moet automatisch kunnen worden verbroken van zodra de huurachterstand het bedrag van de huurwaarborg bereikt of overstijgt. Bovendien moet de feitelijke uitzetting van de huurder(s) zes weken na het verbreken van de huurovereenkomst een feit zijn. Dat staat in een wetsvoorstel waarmee Kamerlid Rob Van de Velde (Lijst Dedecker) de nieuwe huurwet wil aanpassen.
De regeling die onder paars werd goedgekeurd, moest de positie van de huurders versterken. In de wet werd de huurwaarborg teruggebracht van drie tot twee maanden. Dat geldt voor wie het geld op een geblokkeerde rekening zet. De waarborg kan ook in schijven worden betaald, maar dan blijven de drie maanden van kracht.

Lijst Dedecker wil af van de verplichting dat banken aan eender wie krediet moeten geven voor het samenstellen van de huurwaarborg, stelt Van de Velde.

Wel staat de partij achter de meer sociale waarborg van twee maanden, 'ook al volstaat die soms niet om de aangerichte schade te vergoeden', luidt het.

Het Kamerlid, dat met zijn voorstel het evenwicht tussen huurders en verhuurders wil herstellen, wil ook dat de kleinere waarborg van twee maanden soepeler kan worden aangesproken. Zo moet hij ook kunnen worden gebruikt om de achterstallige huur te betalen.

Wat voor crap is dit ? Aangerichte schade ? Even serieus. Die verhuurder gaat enkel wat financiele schade oplopen. De huurder wordt uit zijn huis gezet en zal hierdoor vies in de miserie belanden. Enige nuance is wel noodzakelijk.

Deze dingen horen aangepakt te worden door een vrederechter. Hij kan naargelang de omstandigheden een rechtvaardig oordeel vellen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 18:53   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat voor crap is dit ? Aangerichte schade ? Even serieus. Die verhuurder gaat enkel wat financiele schade oplopen. De huurder wordt uit zijn huis gezet en zal hierdoor vies in de miserie belanden. Enige nuance is wel noodzakelijk.

Deze dingen horen aangepakt te worden door een vrederechter. Hij kan naargelang de omstandigheden een rechtvaardig oordeel vellen.
de huurder die zijn huur betaalt, geraakt niet uit zijn huis gezet ... niks geen krap op zo'nen trap

Oud 24 oktober 2007, 19:16   #15
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
één maal en onverwachte belastingsbrief in de bus krijgen en men staat op straat
Belastingsbrieven komen meestal ongewenst maar zelden onverwacht, of toch tenminste niet onverwachtbaar.

Citaat:
Wat voor crap is dit ? Aangerichte schade ? Even serieus. Die verhuurder gaat enkel wat financiele schade oplopen.
Financiële schade is al meer dan erg genoeg. Trouwens na zes maand is de schade ook nog maar enkel 'financieel'.

Coekie
In your neighbourhood.
Oud 24 oktober 2007, 20:33   #16
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de huurder die zijn huur betaalt, geraakt niet uit zijn huis gezet ... niks geen krap op zo'nen trap
Oh wat zijn we weer lekker hard.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 21:05   #17
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Leuk, leuk...

Ik zou de kosten voor uitzetting volledig verhalen op de nalatige huurder.
Bovendien de oude wet op de landloperij nieuw leven inblazen en geprivatiseerde werkhuizen oprichten. Kwestie van het 'liever-lui-dan-moe' gepeupel een lesje in productiviteit te geven.

Schitterend; nog even en ik kom terug naar Vlaanderen met m'n kapitaal.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 21:22   #18
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Goed initiatief.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 21:26   #19
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Wij huren ons huis nog, toch vind ik het geen fout initiafief, in het leven heb je verplichtingen, verplichtingen die je moet nakomen.
2 maanden achterstand, zoals idd de huurwaarborg in theorie nu is (al heb ik overal reeds 3 maand gezien en heb ik zelf betaald heb 5 maanden geleden) vind ik wat weinig.
3 Maanden is wel het uiterste maximum.
Oud 24 oktober 2007, 21:27   #20
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Goed initiatief.
Niet als men geen alternatieven vind hé ...
Als die mensen uit hun huis worden gezet , dan komen ze op de kosten en verantwoordelijkheid van de maatschappij te leven ...
Er moet een middenweg gevonden worden die voor beide partijen iets nuttig brengt ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be