![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Kerk stelt lege gebouwen ter beschikking voor sociale huisvesting.
Mensen zonder dak boven hun hoofd herbergen, het is één van de werken van Barmhartigheid, waar de Kerk de daad bij het woord voegt. Er waait een nieuwe evangelische geest door de Belgische Kerk, na het evangelisatiecongres van Brussel-Allerheiligen 2006 en het kerkasiel.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb dat al lang gedacht. Moet haalbaar zijn, uiteraard. Hoe zit het dan met veiligheid?
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In het verleden heeft de Kerk ook godshuizen, armenhuizen, gasthuizen, ziekenhuizen, sterfhuizen,... gehad. Dat was sociale voorziening avant la lettre. Want er bestonden nog geen burgerlijke initiatieven. Altijd als de burgerlijke overheid tekort schiet, dan merkt men dat de Kerk het sociale gat vult. Ook hier opnieuw anno 2007, na het kerkasiel voor procederende sans-papiers, ook voor de mensen die geen sociale woning kunnen vinden aan een goedkope pacht.
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Goed initiatief.
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 14:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() [quote=system;2519864].
Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 14:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Los daarvan zie ik in mijn gemeente net hetzelfde: een grotendeels leegstaand kloostergebouw is omgevormd tot appartementen en wordt volgens hetzelfde principe verhuurd. [huurprijs bepaald naar vermogen] En een pastorie in een naburige gemeente is men volop aan het verbouwen volgens dezelfde filosofie. (ondanks het feit dat een plaatselijke vastgoed-opkoper er een zeer fors bedrag voor had geboden. Ik weet dat omdat ik er zelf m'n oog op had laten vallen en me eens discreet ben gaan informeren)
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het enige waar ik me in kan vinden is het kerkasiel: daar staat de kerk waar ze moet staan, maar het asiel wordt niet door alle katholieken gedragen. Het VB -bijvoorbeeld- is tegen kerkasiel en daar zitten veel (conservatieve) katholieken. Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 15:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het VB spreekt niet namens de conservatieve katholieken. Meer nog... het is niet omdat sommige conservatieve katholieken VB stemmen, dat ze de standpunten van de partij op dat vlak onderschrijven. Kerkasiel is problematisch: ik ben persoonlijk niet happig op het gebruiken van kerkgebouwen om een politiek statement te maken; het Vaticaan deed overigens de aanbeveling om die hulp aan de sans-papiers te organiseren in andere gebouwen (parochiezalen e.d.m.), maar het zijn vooral een aantal belangenverenigingen die zich hier altijd tegen hebben verzet. Symboliek, weetjewel?
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geloof daar niets van. Mensen die niet naar de mis gingen werden niet geholpen in die tijd. Neen, dat dacht ik al. Kerkasiel is een oud asiel. Maar ik moet toegeven dat de kerk in België op dit vlak zich gehouden heeft aan die eeuwenlange traditie. Het Vaticaan incluis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Goed van die kerk, afbreken die handel en deftige mooie sociale flatjes zetten met veel groen enzo. Zeker niet die kerkgebouwen gratis renoveren want met de opgang van religie tegenwoordig eisen ze hun shit binnen 20 jaar terug.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Cliëntalisme speelt in zo'n omstandigheden geen rol. Wel naastenliefde... "Wie is dan mijn naaste?" vroeg men ooit aan Jezus. Toen vertelde Jezus die man de parabel van de Barmhartige Samaritaan... De Samaritaan was ook geen jood. Toch hielp hij iemand die niet van 'zijn' volk was... Toeval of niet, de parabel van de Barmhartige Samaritaan is de hoeksteen geworden in het christendom.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 14 maart 2007 om 16:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 16:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dit IS praktijk, mijn waarde system.
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Over het historisch karakter van het kerkasiel moet je dan maar eens wat opzoekingswerk verrichten, want je hebt daar blijkbaar een heel romantisch beeld van. Bovendien is het de kerk -volgens het belgisch strafwetboek- niet toegestaan om zich kritisch op te stellen t.a.v. het gevoerde overheidsbeleid. D�*�*r riskeert de pastoor in kwestie zelfs strafrechtelijke vervolging. [wat niet het geval zou zijn als hij bvb. een parochiezaal of zelfs een deel van zijn pastorie ter beschikking zou stellen]
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() De kerk behoeft geen subsidies; meteen kunnen alle wettelijke beperkingen op het vrij beschikken over kerkelijke goederen vervallen. Ik maak me sterk dat de RKK in Vlaanderen meer dan zelfbedruipend kan zijn. Het legertje geestelijken dat van een inkomen moet voorzien worden is immers al sterk geslonken, niet?
![]() |
#20 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |