Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2007, 12:18   #1
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard Weer een voorbeeld dat staats(her)vorming goed kan zijn voor beide kanten

http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...asp?Id=3256615

Ziedaar! Waarom tegen zijn, waalse vrienden? Jullie doen er voordeel bij.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 12:56   #2
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Een vennootschapsbelasting van 24%?

Dat lijkt me het ei van Columbus om de economische toestand daar weer recht te trekken. En eenmaal dat gebeurt, is het gedaan met die transfers. En met separatisme
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 12:59   #3
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht

Dat lijkt me het ei van Columbus om de economische toestand daar weer recht te trekken. En eenmaal dat gebeurt, is het gedaan met die transfers. En met separatisme
Jammer dat de PS niet wil dat de economie van wallonie er weer volledig boven op is hé. Dan zijn ze namelijk hun kiezerskorps kwijt: de mensen die leven van een staatsjob of van een uitkering.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 18:16   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het zal pas gedaan zijn met separatisme als Wallonië onafhankelijk is.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 18:23   #5
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:

Als dat moment er komt, heeft separatisme gewonnen, en moeten we alleen nog met onze overwinning uit het stadion geraken.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 15:30   #6
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Als dat moment er komt, heeft separatisme gewonnen, en moeten we alleen nog met onze overwinning uit het stadion geraken.

Dat begrijp ik niet. Ik ga niet beweren dat Vlaams-nationalisme steunt op economisch voordeel nastreven, maar je kan niet ontkennen dat er toch veel mensen een onafhankelijk Vlaanderen willen omwille van de financiële baten. Als het onevenwicht tussen Vlaanderen en Wallonië wegvalt, vallen die voorstanders van de onafhankelijkheid ook weg en blijven de gepeste Randbewoners, de taalpuristen, de zuivere nationalisten en de efficiëntieseparatisten over.

Nu ga ik even kort door de bocht gaan, maar de Rand is klein, taalpurisme is out en zuiver nationalisme (elk volk in zijn eigen staat) zijn zeldzaam. En wat betreft de efficiëntie: daar liggen enkel de politici wakker van die in de -toegegeven- moeilijke Belgische context tot wetten moeten komen, ook al hebben die wetten invloed op het dagelijkse leven.

Ik denk dat een grote fiscale autonomie inderdaad een goed idee is om juist die o zo gevreesde splitsing van de sociale zekerheid uit de weg te gaan. "En wat als dat niet helpt?" Dan kunnen de Vlamingen altijd dreigen met die splitsing van de sociale zekerheid, moesten we het meerderheidsbeginsel kunnen laten spelen. Daar wringt voorlopig het schoentje dus.

Nu zijn de Vlamingen met BHV goed bezig. Er is toch geen kat die nog gelooft dat de Walen werkelijk de onderhandelingen definitief zullen stopzetten als BHV gesplitst wordt? Het wordt tijd om te zeggen dat de keizer geen kleren aan heeft en dat dit geen Waals belang is. En dat het dus niet zal gebeuren, toch niet lang, juist genoeg om de Waalse politici geen gezichtsverlies te laten lijden na hun geblaas, dat degressief in kracht is: van het einde van België tot het tijdelijk opschorten van de onderhandelingen.

Waarom kan men zo geen beleid opdringen waarbij er fiscale autonomie is? Wallonië vaart er wel bij en Vlaanderen ook. Er is geen splitsing van de SZ. En dan nog een klasse politici kweken die durft van de andere partij eisen dat ze de grenzen van de andere deelstaat erkennen en dan is alles in kannen en kruiken. Al is het in realiteit niet simpel natuurlijk.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 16:11   #7
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Jammer dat de Franstaligen er een ander idee op nahouden dan jij. Maar ook daarom lukken dus vele zaken niet.

En het laatste van mijn problemen zijn de transferts. Ik ben voor een onafhankelijk zelfstandig Vlaanderen omdat we een volk zijn en onze onafhankelijkheid verdienen. Ook al zouden we economisch slechter af zijn dan Wallonië, dan NOG zou ik pleiten voor een onafhankelijk Vlaanderen! Nog redenen genoeg te vinden en BHV en de rand is daar niet vreemd aan.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 16:38   #8
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

@ Montalcino,

ik vrees dat je moet oppassen met zo'n exhaustieve lijstjes. Niet alleen omdat niet al je argumenten om punten van dat lijstje te schrappen even hard zijn (bvb. "taalpurisme is out"), maar ook omdat exhaustieve lijstjes nogal durven veranderen in the eye of the beholder.

Zo kun je een heel pak argumenten scharen onder de noemer "efficiëntie-streven", zonder de connotatie dat dit enkel een puur politiek-legislatief agendapunt zou zijn. Wat mij betreft bvb., is het een kwestie van Europees toekomstperspectief waarin op een gegeven moment de noodzaak zal ontstaan om te gaan wieden in het aantal (politieke) niveaus dat boven de modale burger staat. In dat perspectief is België (tenzij we zouden verkiezen terug unitair te gaan, wat imho totaal onrealistisch is) ten dode opgeschreven.

Spijtig genoeg zijn het aantal politici die verder durven kijken dan de volgende verkiezingen, op één hand te tellen.
Oud 6 november 2007, 18:12   #9
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...asp?Id=3256615

Ziedaar! Waarom tegen zijn, waalse vrienden? Jullie doen er voordeel bij.
Een studie van Fientje Moerman. Ja, ja. Vriendjes aan het werk zetten.

Brussel zou er bovendien een uiterst slechte zaak meedoen. Geen respect voor "uw" hoofdstad?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be