Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2007, 19:44   #1
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Petitie voor Vlaams-Nederlandse samenwerking

Jawel, alweer een petitie. Ditmaal een van het gratis dagblad Dag (www.dag.nl), de opdrachtgever van de peiling onder Nederlanders over wenselijkheid van een samenvoeging met Vlaanderen.

De journalisten zien dat idee blijkbaar wel zitten en hebben besloten tot het opzetten van een petitie gericht aan de Belgische en Nederlandse volksvertegenwoordiging om te werken aan een Vlaams-Nederlandse unie. Het initiatief heeft een ludiek karakter.

De petitie kan worden ondertekend op www.welkomvlaanderen.nl of www.welkomnederland.be

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dag
Petitie

Wij

bezorgde Nederlanders en Vlamingen

Constateren

dat België al bijna een half jaar er niet in slaagt een nieuwe regering te vormen;

dat er geen perspectief is op een spoedige en gelukkige afloop van de huidige politieke crisis;

dat het conflict ten diepste is terug te voeren op de taalverschillen tussen het Franstalige Wallonië en Nederlandstalige Vlaanderen. Taalverschillen die in het 177-jarig bestaan van België nog steeds diepe lijnen trekken in het vlakke land.

dat er in Vlaanderen een langgekoesterd verlangen bestaat naar meer autonomie, danwel onafhankelijkheid, van het Waalse deel van België.

dat er historisch een diepe band bestaat tussen de lage landen beneden en boven de grote rivieren.

dat taal een uniek bindmiddel is tussen twee volkeren, dat reeds in tal van instellingen zoals de Taalunie, gestalte heeft gekregen.

dat wij spijt hebben van de Tiendaagse Veldtocht van Willem I in 1830 tegen de opstandige zuidelijke Nederlanden.

dat deze gewapende actie grotendeels was gefinancierd met voorschotten van de Nederlandse Handelsmaatschappij, later ABN AMRO geheten. Een bank waar inmiddels Belgen de scepter zwaaien na de overname door Fortis en anderen. Zodat ook in economisch opzicht de Belgische revanche een feit is.

dat als Vlaanderen een unie wil vormen met, of aansluiting wil zoeken bij Nederland, wij de Vlamingen van harte welkom heten.

dat de Nederlandse hervormde kroonprins vooruitlopend op deze ontwikkeling al een roomskatholieke echtgenote heeft gezocht.

dat de eetcultuur in België zo veel aangenamer is. Dat Maxima koningin kan worden van België, dat wij dan wel Willem Alexander nemen. Maar het behouden van Albert is ook mogelijk.

dat we eindelijk het geruzie tussen de havens Rotterdam en Antwerpen kunnen staken.

dat we samen 1 kandidaat sturen naar het Eurovisiesongfestival. Dat sowieso het Nederlandse taalgebied in gezamenlijkheid een veel sterkere rol spelen kan in het veranderende Europese landschap.

Vragen

de Tweede Kamer der Staten Generaal en het Federale Parlement

om in overleg te treden met de wettige vertegenwoordigers van het Vlaamse volksdeel. En te bezien of er geen economische en culturele unie kan worden gesloten.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 12 november 2007 om 19:45.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 19:47   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Getekend.
Oud 12 november 2007, 19:47   #3
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Niet te geloven. Je moet maar even klikken en je ziet al de enorme Nederlandse onwetendheid over Vlaanderen: wat zetten ze als 'vlag' voor de Vlamingen?

Juist. De Belgische driekleur!!

Totdaar de geloofwaardigheid.

Jammer.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 12 november 2007 om 19:48.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 19:51   #4
Dimitri

Standaard

Uit de tekst blijkt ook al dat België en Vlaanderen nogal eens door elkaar worden gehaald. Typisch Nederlandse dommigheid.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 20:08   #5
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Uit de tekst blijkt ook al dat België en Vlaanderen nogal eens door elkaar worden gehaald. Typisch Nederlandse dommigheid.

Tja, en dat men mij ooit eens heeft gevraagd waar ik zo goed nederlands heb geleerd. Ervan uit gaande dat Belgie per definitie frans sprekend is. Ik voelde me goed op mijn Vlaamse leeuwen staart getrapt.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 20:17   #6
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Tja, en dat men mij ooit eens heeft gevraagd waar ik zo goed nederlands heb geleerd. Ervan uit gaande dat Belgie per definitie frans sprekend is. Ik voelde me goed op mijn Vlaamse leeuwen staart getrapt.
Ik snap dus echt niet dat jij met die B+ avatar rond loopt hoor,of mis ik hier nu weer wat hé
Oud 12 november 2007, 20:19   #7
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht

Dat heeft weinig te maken met Nederlandse dommigheid en meer met het gebrek aan reclame van Vlaanderen. Schotland is bijvoorbeeld zeer uitgesproken in dat aspect, met hun kilts en doedelzakken. Vlaanderen is nooit echt voor zichzelf en zn eigen cultuur opgekomen en heeft daarom last van een imagoprobleem. Je kan van Nederlanders niet verwachten dat ze de Belgische politieke situatie en Vlaanderen gaan bestuderen. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan zal dat echter veranderen, daar ben ik bijna zeker van.
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 20:19   #8
Abdelkader
Lokaal Raadslid

Abdelkader's schermafbeelding

Standaard

Ik kan best begrijpen dat er Vlamingen zijn die onafhankelijk willen worden - alhoewel ik die hun eisen niet deel - maar waarom zou je na zo lang op die Vlaamse onafhankelijk te hebben gewacht ... je bij Nederland gaan aansluiten?
Abdelkader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 20:21   #9
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abdelkader Bekijk bericht
Ik kan best begrijpen dat er Vlamingen zijn die onafhankelijk willen worden - alhoewel ik die hun eisen niet deel - maar waarom zou je na zo lang op die Vlaamse onafhankelijk te hebben gewacht ... je bij Nederland gaan aansluiten?
Misschien vanwege de historische verbintenis?
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 20:25   #10
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat jullie voelen bij "westerse sahara"
Oud 12 november 2007, 20:28   #11
Graaf van Vlaanderen
Partijlid

Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Eerst onafhankelijkheid dan zien we wel

Maar een economische samenwerking met Nederland is wel een must
Oud 12 november 2007, 20:37   #12
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je vind dat Vlaanderen nooit losgerukt had moeten worden van Nederland, dan wacht je infeite op de hereniging en niet enkel op de onafhankelijkheid.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 20:40   #13
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik snap dus echt niet dat jij met die B+ avatar rond loopt hoor,of mis ik hier nu weer wat hé
Ik snap niet dat jij met separatistische symbolen rondloopt, of mis ik hier nu weer wat hé
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 20:42   #14
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik snap niet dat jij met separatistische symbolen rondloopt, of mis ik hier nu weer wat hé
Ik wil duidelijk een onafhankelijk Vlaanderen in het belang van arme Vlamingen EN WALEN !!!!
Oud 12 november 2007, 20:50   #15
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Waarom zou ik spijt hebben van de 10-daagse veldtocht tegen de opstandelingen in 1830, zoals vermeld staat in de petitie (was het niet '31)?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 21:04   #16
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Getekend.

Helaas lijkt het niet zo'n vaart te nemen.

Mensen springen namelijk sneller op petities als ze vrezen er hun 'standaard' te moeten beveiligen, niet om iets te veranderen...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 12:36   #17
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Niet te geloven. Je moet maar even klikken en je ziet al de enorme Nederlandse onwetendheid over Vlaanderen: wat zetten ze als 'vlag' voor de Vlamingen?

Juist. De Belgische driekleur!!

Totdaar de geloofwaardigheid.

Jammer.
Ja, het is wel knullig opgezet.
Maar toch maar ondertekent.

Wat ik wel in deze context op zijn minst opvallend vind is dat ze het hebben over de lage landen beneden en boven de grote rivieren, en dat terwijl er toch nog wel een stukje van het huidige Nederland onder de rivieren ligt. Had ik dat toch moeten ondertekenen met "ik kom uit Vlaanderen"?

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 13 november 2007 om 12:38.
Bovenbuur is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 14:00   #18
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

De fout van die Belgische vlag is op hun site niet geplaatst.
http://www.dag.nl/Nieuws/Artikelpagi...amenVerder.htm
Uiteraard getekend!

De redactie zal de Belgische vlag verwijderen en vervangen door de Vlaamse.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 13 november 2007 om 14:05.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 14:04   #19
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Dat heeft weinig te maken met Nederlandse dommigheid en meer met het gebrek aan reclame van Vlaanderen. Schotland is bijvoorbeeld zeer uitgesproken in dat aspect, met hun kilts en doedelzakken. Vlaanderen is nooit echt voor zichzelf en zn eigen cultuur opgekomen en heeft daarom last van een imagoprobleem. Je kan van Nederlanders niet verwachten dat ze de Belgische politieke situatie en Vlaanderen gaan bestuderen. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan zal dat echter veranderen, daar ben ik bijna zeker van.

Schotland valt dan ook niet te vergelijken met Vlaanderen. Vlaanderen is bij mijn weten nooit een onafhankelijke staat geweest binnen Europa en het huidig Vlaanderen heeft in tegenstelling met het huidig Schotland ook weinig gemeen met het Vlaanderen uit de geschiedenisboeken. De Vlaamse "identiteit" is mede een mythe dat op bestelling van het Belgisch regime er is gekomen om de Nederlandstalige bewoners van België aan elkaar te binden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 14:07   #20
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Waarom zou ik spijt hebben van de 10-daagse veldtocht tegen de opstandelingen in 1830, zoals vermeld staat in de petitie (was het niet '31)?

Omdat Vlaanderen vandaag dan een stuk groter geweest zou zijn. Nederlandse Limburgers, Brabanders en Zeeuwen zouden zich vandaag wellicht ook Vlamingen noemen wat vandaag niet het geval is.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be