![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
|
![]() Toyota heeft op de North American International Auto Show 2008 in Detroit bekendgemaakt in 2010 te beginnen met de verkoop van 'plug-in' hybrideauto's met lithium-ionbatterijen aan fleetowners in de Verenigde Staten en daarbuiten. Met dit doel onderzoekt de autofabrikant samen met de Matsushita Group momenteel de haalbaarheid van de massaproductie van lithium-ionbatterijen, door hun joint-venture-onderneming Panasonic EV Energy Co.
De bekendmaking betekent een nieuwe stap op weg naar de popularisering van plug-in hybrideauto's, na de start van de tests op de openbare weg in 2007 van plug-in hybrideauto's van Toyota, uitgerust met nikkelmetaalhydridebatterijen in Japan, de VS en Europa'. Eerder liet Toyota weten voor de komende generatie Prius, die in 2009 op de weg verschijnt, nog vast te houden aan de huidige batterijen met NiMH-technologie na de overstap op de efficiëntere lithium-ion techniek serieus te hebben overwogen voor dit hybride 'volumemodel'. Bron: Toyota Motor Corporation, Autokompas.nl ![]() Ook Volvo springt op de kar. ![]() Voor mensen met voldoende alternatieve energie thuis zeer interessant! links: http://www.autoxperience.tv/toontext.asp?id=22199 Vlaamse hybride bus op waterstof is wereldprimeur... http://www.delijn.be/u_bent/pers/per...terstofbus.htm Dit dit er allemaal zo snel mogelijk komt! Geen lawaaierige toestanden meer voor bewoners is steden, geen stank, geen vervuiling of roet die zich afzet op gebouwen, geen schadelijke uistoot meer, kansen op longkankers en aanverwanten kan verkleint worden, misschien goedkoper rijden. Toch veel meer voordelen in het verschiet dan nu. Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 18 januari 2008 om 23:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Leuk, zeker als je weet dat electrische motoren bijna onverslaanbaar zijn kwa acceleratie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
|
![]() Citaat:
een toonvoorbeeld is Nike... Nike: ‘Het eerste Belgische bedrijf dat volledig op windenergie werkt’ Het Nike Customer Service Center in Laakdal is een verdeelcentrum van Nike-sportartikelen. Van daaruit verschepen de 1300 personeelsleden Nike-schoenen en kleding naar 55 Europese landen, het Midden Oosten en Afrika. Meer dan 90% van het inkomende vrachtverkeer gebeurt via het Albertkanaal. Op die manier houdt Nike op jaarbasis 8000 trucks van de weg. Nike besteedt ook veel aandacht aan hun energieverbruik. Zo heeft Nike een overeenkomst gesloten met het World Wildlife Fund (WWF) om de CO2-uitstoot van het bedrijf te verminderen. In eerste instantie pakten ze de verlichting aan. Dertig procent van hun energiefactuur ging immers naar verlichting. Het resultaat is dat iedere werknemer het juiste lichtniveau heeft voor elke werksituatie. Overal installeerden ze recycleerbare PVC-vrije spaarlampen. De werknemers waren nauw betrokken bij het project en waren vrij om suggesties te doen. Uiteindelijk verbruikt Nike 1600 MWh minder per jaar. De ganse investering was bovendien na vier jaar terugbetaald. Een ander, meer recent initiatief is de bouw van 6 windmolens. Die leveren genoeg stroom om de hele Nike-vestiging draaiende te houden. Daarmee is Nike het eerste Belgische bedrijf dat volledig op windenergie werkt. Nike baat het windmolenpark niet zelf uit, ze verhuurt alleen het terrein aan de Duitse firma Seeba die gespecialiseerd is in windmolenbouw. Seeba verkoopt de groene stroom aan het net en Nike koopt die groene stroom dan terug van het net. Met de huurprijs van de gronden die Nike krijgt van Seeba, kan Nike het prijsverschil compenseren. Op het terrein van Nike is er ook een fitnesscentrum, een sporthal, een voetbal-, basket-, tennis- en beachvolleyterrein en een looppiste die de werknemers kunnen gebruiken. Partners en familie van de werknemers, medewerkers en scholen en tehuizen in de buurt kunnen ook meegenieten van de sportinfrastructuur. er zijn nog bedrijven, maar nog veel te weinig die durven kiezen voor een radicaal ander beleid! BRON: Milieurapport Vlaamse overheid 2006. Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 18 januari 2008 om 23:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
|
![]() Van waar gaat den elentrik voor die auto's komen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
|
![]() Elektrische auto’s kunnen niet energie-efficiënt zijn. Bij elke omzetting van de ene soort ‘bruikbare’ energie in de andere treedt warmteverlies op. Eerst moet stroom worden geproduceerd om de accu’s op te laden, daarna moet de elektrische energie worden omgezet in kinetische. Bij elektrische auto’s komen dan nog eens de energiekosten voor de productie en de vervuiling van de accu’s.
Een mooier alternatief werd laatst breeduit in de kranten geplaatst: de luchtmotor. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=oSwlTqaM1oA. Als het lukt dan hou je weliswaar nog steeds het extra warmteverlies, maar vermijd je een heleboel vervuiling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
|
![]() Ah, oei, we gaan dus niet allemaal dood? Het einde der tijden is nog niet in zicht?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
|
![]() Citaat:
Hoe zou dat komen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Ik denk dat het gewoon een beter idee is om te stoppen met dagelijks de auto te gebruiken en dicht bij u werk te gaan wonen.
Nu, dat is heiligschennis voor de belg met zijn baksteen in de maag. Appartementen brrrrrr. We moeten met zijn allen in de suburbs wonen ver van ons werk, maar we hebben wel een tuin. En honderden euros aan kosten voor een auto. Ik ga liever met de fiets naar het werk en hou die euros voor leuke dingen. Kilometerheffing for the win ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
|
![]() Citaat:
Maar idd, het alternatief wat gij aanbrengt heb ik met veel interesse bekeken, ziet er "sjiek" uit! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
|
![]() idd ook eindig natuurlijk, maar die voorraden zijn groter, minder afhankelijk van geopolitiek, en volgens mij zijn er ook alternatieven voor uranium.
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 19 januari 2008 om 13:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
*Het is ook nog maar de vraag in hoeverre de uraniumwinning nu al niet catastrofaal is voor mens en omgeving nabij de mijnen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() tritium gewonnen uit lithium jongens
![]() Zit zelfs in iedere liter water een beetje tritium. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.536
|
![]() Zowat 10 jaar geleden ,na bijna 100 jaar werken aan elektrische auto's leek het wel of "de electrische auto" niet doorslaggevend zou zijn.De batterijen bleven te zwaar en te langzaam op te laden.....
Nu kunnen accu's gewoon binnen enkele uurtjes (bvb op nachttarief) opgeladen worden,is de aktieradius van elektrische wagens in "gemixed" verkeer vlot over de 300 kilometer .... De prijs zal de marktwerking moeten volgen en het is me geheel onduidelijk of we mogen verwachten of die accu's zowat 10 jaar zullen meegaan ![]() Niettemin,een indrukwekkende sprong voorwaarts voor de elektrische wagens,het begint me uiterst aantrekkelijk voor te komen (mijn huidig dieselwagentje moet echter nog 6 jaar mee!) Laatst gewijzigd door kelt : 19 januari 2008 om 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.536
|
![]() Citaat:
die houding heeft ervoor gezorgt dat mijn wagen verleden jaar niet eens in de garage geweest is voor onderhoud (tot afgrijzen van de arme man natuurlijk) ![]() Maar inderdaad,nu begint ik me af te vragen waarvoor ik persé dat ding van 4 meter lang nog nodig heb ,zou een gehalveerde versie niet voldoende zijn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
|
![]() Liefst hernieuwbare energie...van de woningen zelf en anders van externe groene stroomleveranciers. Al weet ik dat het een radicale omslag vraagt.
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 19 januari 2008 om 20:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
|
![]() Heb ik nooit gezegd wel zal het energievraagstuk in de toekomst alleen nog meer spanningen teweeg brengen. Tussen de pro en de contra's.
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 19 januari 2008 om 20:22. |
![]() |
![]() |