Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 januari 2008, 23:16   #1
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard Er is hoop!

Toyota heeft op de North American International Auto Show 2008 in Detroit bekendgemaakt in 2010 te beginnen met de verkoop van 'plug-in' hybrideauto's met lithium-ionbatterijen aan fleetowners in de Verenigde Staten en daarbuiten. Met dit doel onderzoekt de autofabrikant samen met de Matsushita Group momenteel de haalbaarheid van de massaproductie van lithium-ionbatterijen, door hun joint-venture-onderneming Panasonic EV Energy Co.

De bekendmaking betekent een nieuwe stap op weg naar de popularisering van plug-in hybrideauto's, na de start van de tests op de openbare weg in 2007 van plug-in hybrideauto's van Toyota, uitgerust met nikkelmetaalhydridebatterijen in Japan, de VS en Europa'.



Eerder liet Toyota weten voor de komende generatie Prius, die in 2009 op de weg verschijnt, nog vast te houden aan de huidige batterijen met NiMH-technologie na de overstap op de efficiëntere lithium-ion techniek serieus te hebben overwogen voor dit hybride 'volumemodel'.

Bron: Toyota Motor Corporation, Autokompas.nl



Ook Volvo springt op de kar.



Voor mensen met voldoende alternatieve energie thuis zeer interessant!
links:
http://www.autoxperience.tv/toontext.asp?id=22199

Vlaamse hybride bus op waterstof is wereldprimeur...
http://www.delijn.be/u_bent/pers/per...terstofbus.htm

Dit dit er allemaal zo snel mogelijk komt! Geen lawaaierige toestanden meer voor bewoners is steden, geen stank, geen vervuiling of roet die zich afzet op gebouwen, geen schadelijke uistoot meer, kansen op longkankers en aanverwanten kan verkleint worden, misschien goedkoper rijden. Toch veel meer voordelen in het verschiet dan nu.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 18 januari 2008 om 23:23.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 23:23   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Leuk, zeker als je weet dat electrische motoren bijna onverslaanbaar zijn kwa acceleratie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 23:31   #3
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Leuk, zeker als je weet dat electrische motoren bijna onverslaanbaar zijn kwa acceleratie.
Ik ben zowat een beetje aan het doordenken. Iedereen zegt dat het leven duur word. Maar moest de staat nu eens investeren in passif-house (zeer lage energiewoningen) met zeer veel hernieuwbare energie! Met zo'n woningen heb je soms stroom over omdat die gebouwen geen klassieke verwarming nodig hebben zou je die overschot aan stroom kunnen gebruiken om u auto op te laden. De staat zou beter de normen nog verstrengen en meer en beter investeren in de bouw van zo'n woningen! De meerkost van die woningen is nog altijd 30%, maar als de staat kan bijpassen pak nu 15%. Dan slaan we twee vliegen in één klap, zowel het vervoer en het woonbeleid. Ik denk dat we zelf de 2°de fase van de Kyoto van 2012 zelf verre overtreffen en reductie's op lange termijn van meer of 50% kunnen behalen! Energiezuinige bedrijfsgebouwen kunnen ook in die trend hierboven beschreven de lijn volgen. Jammer dat de staat via bureaucratische regels om de procedure te volgen een dik dossier moeten doorlopen om een vergunning te krijgen het duurt een hele tijd. Veréénvoudigen die boel en fiscaal gevoelig stimuleren door BTW erop te verlagen of andere voordelen te geven.



een toonvoorbeeld is Nike...

Nike: ‘Het eerste Belgische bedrijf dat volledig op windenergie werkt’

Het Nike Customer Service Center in Laakdal is een verdeelcentrum van Nike-sportartikelen. Van daaruit verschepen de 1300 personeelsleden Nike-schoenen en kleding naar 55 Europese landen, het Midden Oosten en Afrika. Meer dan 90% van het inkomende vrachtverkeer gebeurt via het Albertkanaal. Op die manier houdt Nike op jaarbasis 8000 trucks van de weg.


Nike besteedt ook veel aandacht aan hun energieverbruik. Zo heeft Nike een overeenkomst gesloten met het World Wildlife Fund (WWF) om de CO2-uitstoot van het bedrijf te verminderen. In eerste instantie pakten ze de verlichting aan. Dertig procent van hun energiefactuur ging immers naar verlichting. Het resultaat is dat iedere werknemer het juiste lichtniveau heeft voor elke werksituatie. Overal installeerden ze recycleerbare PVC-vrije spaarlampen. De werknemers waren nauw betrokken bij het project en waren vrij om suggesties te doen. Uiteindelijk verbruikt Nike 1600 MWh minder per jaar. De ganse investering was bovendien na vier jaar terugbetaald.


Een ander, meer recent initiatief is de bouw van 6 windmolens. Die leveren genoeg stroom om de hele Nike-vestiging draaiende te houden. Daarmee is Nike het eerste Belgische bedrijf dat volledig op windenergie werkt. Nike baat het windmolenpark niet zelf uit, ze verhuurt alleen het terrein aan de Duitse firma Seeba die gespecialiseerd is in windmolenbouw. Seeba verkoopt de groene stroom aan het net en Nike koopt die groene stroom dan terug van het net. Met de huurprijs van de gronden die Nike krijgt van Seeba, kan Nike het prijsverschil compenseren.

Op het terrein van Nike is er ook een fitnesscentrum, een sporthal, een voetbal-, basket-, tennis- en beachvolleyterrein en een looppiste die de werknemers kunnen gebruiken. Partners en familie van de werknemers, medewerkers en scholen en tehuizen in de buurt kunnen ook meegenieten van de sportinfrastructuur.

er zijn nog bedrijven, maar nog veel te weinig die durven kiezen voor een radicaal ander beleid!

BRON: Milieurapport Vlaamse overheid 2006.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 18 januari 2008 om 23:40.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 23:55   #4
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Van waar gaat den elentrik voor die auto's komen?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 00:24   #5
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Van waar gaat den elentrik voor die auto's komen?
Elektrische auto’s kunnen niet energie-efficiënt zijn. Bij elke omzetting van de ene soort ‘bruikbare’ energie in de andere treedt warmteverlies op. Eerst moet stroom worden geproduceerd om de accu’s op te laden, daarna moet de elektrische energie worden omgezet in kinetische. Bij elektrische auto’s komen dan nog eens de energiekosten voor de productie en de vervuiling van de accu’s.

Een mooier alternatief werd laatst breeduit in de kranten geplaatst: de luchtmotor. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=oSwlTqaM1oA.
Als het lukt dan hou je weliswaar nog steeds het extra warmteverlies, maar vermijd je een heleboel vervuiling.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 00:53   #6
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Ah, oei, we gaan dus niet allemaal dood? Het einde der tijden is nog niet in zicht?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 01:16   #7
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Een mooier alternatief werd laatst breeduit in de kranten geplaatst: de luchtmotor. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=oSwlTqaM1oA.
Als het lukt dan hou je weliswaar nog steeds het extra warmteverlies, maar vermijd je een heleboel vervuiling.
Klopt, maar blijkbaar werkt de autosector nogal tegen om de luchtmotor gelanceerd te krijgen.

Hoe zou dat komen?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 12:15   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik denk dat het gewoon een beter idee is om te stoppen met dagelijks de auto te gebruiken en dicht bij u werk te gaan wonen.

Nu, dat is heiligschennis voor de belg met zijn baksteen in de maag. Appartementen brrrrrr. We moeten met zijn allen in de suburbs wonen ver van ons werk, maar we hebben wel een tuin. En honderden euros aan kosten voor een auto. Ik ga liever met de fiets naar het werk en hou die euros voor leuke dingen.

Kilometerheffing for the win !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 13:21   #9
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Van waar gaat den elentrik voor die auto's komen?
kerncentrales!

en wachten natuurlijk vol spanning op kernfusie..
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 13:24   #10
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Elektrische auto’s kunnen niet energie-efficiënt zijn. Bij elke omzetting van de ene soort ‘bruikbare’ energie in de andere treedt warmteverlies op. Eerst moet stroom worden geproduceerd om de accu’s op te laden, daarna moet de elektrische energie worden omgezet in kinetische. Bij elektrische auto’s komen dan nog eens de energiekosten voor de productie en de vervuiling van de accu’s.

Een mooier alternatief werd laatst breeduit in de kranten geplaatst: de luchtmotor. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=oSwlTqaM1oA.
Als het lukt dan hou je weliswaar nog steeds het extra warmteverlies, maar vermijd je een heleboel vervuiling.
Maar ze zijn toch schoonder dan de fossiele-brandstofauto's? En zijn niet afhankelijk van deze eindige energiebronnen..
Maar idd, het alternatief wat gij aanbrengt heb ik met veel interesse bekeken, ziet er "sjiek" uit!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 13:27   #11
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
En zijn niet afhankelijk van deze eindige energiebronnen..
Vanwaar denkt u dat uranium gaat blijven komen?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 13:28   #12
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nu, dat is heiligschennis voor de belg met zijn baksteen in de maag. Appartementen brrrrrr. We moeten met zijn allen in de suburbs wonen ver van ons werk, maar we hebben wel een tuin. En honderden euros aan kosten voor een auto. Ik ga liever met de fiets naar het werk en hou die euros voor leuke dingen.
Ge kunt ook gerust een tuin hebben en met de fiets of het openbaar vervoer naar uw werk gaan, toch?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 13:35   #13
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Vanwaar denkt u dat uranium gaat blijven komen?
idd ook eindig natuurlijk, maar die voorraden zijn groter, minder afhankelijk van geopolitiek, en volgens mij zijn er ook alternatieven voor uranium.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 19 januari 2008 om 13:35.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 13:39   #14
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
idd ook eindig natuurlijk, maar die voorraden zijn groter
Dat zou kunnen maar voor hoelang zijn ze nog op een verantwoorde (niet te vervuilende manier*) te winnen?
Citaat:
minder afhankelijk van geopolitiek
Boh, ik denk niet dat het toevallig is dat er in de regio van de grote meren zoveel geweld en politieke instabiliteit is de laatste jaren.
Citaat:
en volgens mij zijn er ook alternatieven voor uranium.
Aah, kan zijn, ben er niet echt in thuis?


*Het is ook nog maar de vraag in hoeverre de uraniumwinning nu al niet catastrofaal is voor mens en omgeving nabij de mijnen.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 14:17   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Ge kunt ook gerust een tuin hebben en met de fiets of het openbaar vervoer naar uw werk gaan, toch?
ja, maar das niet evident voor iedereen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 14:18   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

tritium gewonnen uit lithium jongens

Zit zelfs in iedere liter water een beetje tritium.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 15:20   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.536
Standaard

Zowat 10 jaar geleden ,na bijna 100 jaar werken aan elektrische auto's leek het wel of "de electrische auto" niet doorslaggevend zou zijn.De batterijen bleven te zwaar en te langzaam op te laden.....

Nu kunnen accu's gewoon binnen enkele uurtjes (bvb op nachttarief) opgeladen worden,is de aktieradius van elektrische wagens in "gemixed" verkeer vlot over de 300 kilometer ....

De prijs zal de marktwerking moeten volgen en het is me geheel onduidelijk of we mogen verwachten of die accu's zowat 10 jaar zullen meegaan


Niettemin,een indrukwekkende sprong voorwaarts voor de elektrische wagens,het begint me uiterst aantrekkelijk voor te komen (mijn huidig dieselwagentje moet echter nog 6 jaar mee!)

Laatst gewijzigd door kelt : 19 januari 2008 om 15:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 15:24   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.536
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk dat het gewoon een beter idee is om te stoppen met dagelijks de auto te gebruiken en dicht bij u werk te gaan wonen.

Nu, dat is heiligschennis voor de belg met zijn baksteen in de maag. Appartementen brrrrrr. We moeten met zijn allen in de suburbs wonen ver van ons werk, maar we hebben wel een tuin. En honderden euros aan kosten voor een auto. Ik ga liever met de fiets naar het werk en hou die euros voor leuke dingen.

Kilometerheffing for the win !
ook juist......

die houding heeft ervoor gezorgt dat mijn wagen verleden jaar niet eens in de garage geweest is voor onderhoud (tot afgrijzen van de arme man natuurlijk)


Maar inderdaad,nu begint ik me af te vragen waarvoor ik persé dat ding van 4 meter lang nog nodig heb ,zou een gehalveerde versie niet voldoende zijn
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 20:17   #19
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Van waar gaat den elentrik voor die auto's komen?
Liefst hernieuwbare energie...van de woningen zelf en anders van externe groene stroomleveranciers. Al weet ik dat het een radicale omslag vraagt.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 19 januari 2008 om 20:19.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 20:21   #20
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ah, oei, we gaan dus niet allemaal dood? Het einde der tijden is nog niet in zicht?
Heb ik nooit gezegd wel zal het energievraagstuk in de toekomst alleen nog meer spanningen teweeg brengen. Tussen de pro en de contra's.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 19 januari 2008 om 20:22.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be