![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Cultuurverschillen tussen Nederlanders en Vlamingen zijn hier vaak beschreven.
Interessant in dit verband is om beschrijvingen hierover van Trompenaars te lezen. http://www.open.ou.nl//stud_gen/stel.../cultvart.html Hij beschrijft niet de verschillen tussen Vlamingen en Walen. Wie zou dit kunnen aangeven? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Toch triestig dat het boerenvolk in België wél een goed beleid en een welvarende economie kan uitbouwen. Terwijl het herenvolk zijn kinderen nog niet zou kunnen voeden, zonder die boeren.
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier_FDF ![]() Des flamands et des néerlandophones qui causent ensemble...cela prouve bien que vous parlez un patois indigne de figurer au dictionnaire. Blijkbaar, den mot ich et em neejt vroage dét int Limburgs te srjieve ... ![]() ![]()
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Dé VL en dé WL bestaat niet en niet alle FRbelgen zijn WL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
|
![]() ja en dé belg bestaat al zeker niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() Allee, je hebt gelijk.
Vlamingen bestaan niet. Walen bestaan niet. Brusselaars bestaan niet. Europeanen bestaan niet. Belgen bestaan wel. Nederlands is een inferieure taal. De Vlaamse dialecten zijn een teken van de achterlijkheid van het Nederlands. Frans is een wereldtaal, cultuurtaal, de toekomst van ons allen. En de zon draait rond België. Nu blij? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volgende keer beter kijken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Beter nadenken zou ik zeggen:
Citaat:
![]() Als heel de historique een antwoord was op mijn bericht waarin ik betwist dat "Het Limburgs" niet bestaat. Dan zou ik u willen vermelden dat "Limburgs" wél degelijk bestaat, als een optelsom van dialecten. "Hét Limburgs" als taal zijnde, bestaat helemaal niet en iedereen die beweert dat het wel bestaat mag eens afkomen naar Limburg. Ik zal de persoon dan wel eens meenemen naar de verschillende streken in Limburg, het zal snel genoeg duidelijk zijn.
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() De BE die NL spreken hebben misschien een sterkere maag:
vaak lees je: tenminste houdbaar tot (dus daarna = niet zo erg) in het FR is dat: A consommer de préférence avant (dus erna zou je het beter niet meer proberen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Volgende keer beter kijken.
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() Als dé Vl en dé WL niet bestaan dan is het logische gevolg toch dat dé Belg ook niet bestaat? Het is uw eigen redenering, je gaat die toch niet tegenspreken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Staatssecretaris
|
![]() Een identiteit heb je gewoon dat is toch geen hobby?? Vlaamsnationalisme met extreem rechts associeren is inderdaad een vooroordeel. Een foutief ideetje dat meestal opzettelijk misbruikt word om de Vlaamse beweging zwart te maken (hehe woordspeling).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Kijk hier maar eens over Limburgs. Ik kan u gedeeltelijk volgen in die "optelsom van dialecten", maar niet in dat het Limburgs als 'taal"niet zou bestaan. Dan zou Westvlaams ook niet bestaan als taal, we toch zeggen dat iemand uit die provincie Westvlaams spreekt. Terwijl het toch ook een optelsom is van dialecten. Dat van de zee zal anders zijn dan Kortrijks of Iepers. Zo toch ook dat een Limburger limburgs spreekt, en dat dit nog eens als streektaal erkend is, zover dan aan de NL kant. En idd dat van St Truiden zal weer anders klinken dan van Mezeik of Bilzen. Maar toch hebben ze iets gemeenschappelijk aan intonatie en tongval want het Limburgs kenmerkt. Vind trouwens als import verlimburgerste Gentenaar wel een mooi dialect, maar wel een moeilijk om aan te leren. Mijn kinderen zijn de eerste nieuwe generatie geboren Limburgers van mijn famstam. En die praten wel met dat typisch accent, direc aanspreekbaar als ze ergens anders komen: "gij komt uit de Limburg zekers" vraagt men dan. Eentje praat er wel echt plat. Ben er wel beetje trots op, heb altijd een voorliefde voor Limburg gehad. Sinds mijn goede jeugdherinnneringen aan dees provincie en ik er 2 jaar na die tijd vanwege studie kwam wonen en werken. Dus al meer dan 30 jaar. ![]() Dus waa ich limburgs neum besteit ech wel.. ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |