![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Citaat:
Enerzijds een goed intiatief van de gemeente Roosdaal, dat alleen maar toe te juichen valt. Wanneer je echter ziet waar de gemeente precies ligt (naast de provinciegrens met Oost-Vlaanderen), is het wel verontrustend dat men zelfs daar al voor het Vlaams karakter moet waken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() allemaal zever. Alsof aannemersbordjes de verfransing gaan tegenhouden. In tegendeel, dat is enkel de gemoederen doen oplaaien.
Vreemd dat de tweetalige reclame en straatnaamborden in brussel het aantal vlamingen in brussel toch nog steeds doet dalen, terwijl in het straatbeeld de helft van de opschriften in het nederlands is! (private ondernemingen niet altijd meegerekend natuurlijk) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Héél Vlaanderen moet waakzaam zijn voor verfransing, van Knokke tot De Panne en van Kiemrooi tot Riemst. We leven nog steeds in een kunstmatige Francofiele staat, die de verdwijning van het Nederlands als doel had. In mijn stad werken er in fabrieken ook Franstaligen die geen woord Nederlands kennen. (opgemerkt tijdens een vakantiejob)
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 8 november 2007 om 21:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad. Tweetalige borden wekken de indruk dat het "normaal" is om in Vlaanderen het Frans te gebruiken.
Franstaligen moeten duidelijk weten: "Dit is Vlaamse grond!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() lol, Knokke en De Panne zijn tweetalige gemeenten, waarom zou je hen dat afnemen? Omdat het Vlaams karakter niet echt sterk blijkt en van overheidswege bewaakt moet worden?? Misschien uw ruggengraat wat verstevigen.
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Die Franstalige eikels moeten eens leren dat in Vlaanderen hun potjeslatijn niet gesproken wordt. Dat is respect tonen, maar ja, respect is iets dat die eikels niet kennen. Ga ik naar Spanje dan haal ik mijn beste Spaans boven, in Italie Italiaans en ja Frans in Frankrijk . En in de landen waar ik de taal niet machtig ben, verontschuldig ik mij aan de mensen. Daar hebben ze meestal begrip voor, daar ik niet op enkele km van hun land woon. Vlamingen moeten eens leren van niet automatisch in het Frans terug te antwoorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enkel Brussel is officieel tweetalig.
![]() |
#10 |
Burgemeester
|
![]() Nee, ik lach gewoon met het feit dat je denkt dat er minder franstaligen in de rand zouden gaan wonen enkel om enkele bordjes. En ik beargumenteer dit door te stellen dat 2talige straatnaam-en reclamepanelen in brussel de nederlandstaligen ook niet in brussel lijkt te houden. Aangezien 50% ervan in het frans is zou dit de nederlandstaligen moeten aanzetten om er te gaan wonen.. ofzoiets. Althans volgens u theorie mbt tot niet nederlandstalige bordjes in vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() in de hoofden van enkele politiekers, ja. In de realiteit wordt daar heel wat meer talen gesproken. En iemand met wat eigenheid beseft dat uw Vlaming zijn (of eender welke andere achtergrond) niet verminderd, of er nu 10 of 40 anderssprekenden in uw straat wonen.
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
je kan geen vlaming zijn op je eentje. om een taal te spreken = om je identiteit in stand te houden, heb je meerdere mensen nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Ik zag er onlangs zelf een in Aalst, Oost-Vlaanderen, voor een wegomleiding.
Wat het Pajottenland betreft zie je ze her en der. Ook handelszaken en fabrieken nemen het niet nauw. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Feit is dat brussel met een overgrote meerderheid franstaligen en een hoop allochtonen de voertaal frans is. Citaat:
Mijn ma wel, opgegroeid in brussel, nu haat ze het daar. Later in de rand gaan wonen, nu haat ze het daar. en nu woont ze in een vlaams boeregat waar ze zich thuisvoelt. Zo wil ik niet eindigen, das zielig. De maatschappij veranderd en is morgen nooit wat ze gisteren was. Ervan vluchten is geen oplossing. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De verfransingspolitiek is voor de rest niets meer. De franstaligen komen uiteraard nog op voor hun rechten maar dat is bij de vlamingen niet minder het geval. Ik las in de streekkrant dat de gemeenteraad in meise affiches liet verwijderen uit bushokjes(op aanvraag van het VB). Er stond op "we need you for belgium". Hoe zielig zijn dat soort acties?! Om niet te zeggen dat het een beknotting van de vrije meningsuiting is! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals Van Hoobrouck die de handelaars in zijn gemeente 'onder zachte dwang' aanbeveelt Franstalige opschriften te gebruiken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |