Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2007, 20:09   #1
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard Roosdaal tegen anderstalige borden

Citaat:
do 08/11/07 - De gemeente Roosdaal gaat aannemers die anderstalige verkeers- en aankondigingsborden gebruiken op de openbare weg, strenger aanpakken.

Wie voortaan nog dergelijke borden plaatst, kan een boete krijgen. Dat is ook al het geval in Halle. In Merchtem laat de gemeente de anderstalige borden overplakken.

Roosdaal wil zich ook aansluiten bij het platform voor gmeenten van de Vlaamse rand. Dat is een initiatief van de provincie. Door de toetreding verbindt Roosdaal zich om te waken over het Vlaamse karakter van de gemeente.

http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw...71108_Roosdaal

Enerzijds een goed intiatief van de gemeente Roosdaal, dat alleen maar toe te juichen valt. Wanneer je echter ziet waar de gemeente precies ligt (naast de provinciegrens met Oost-Vlaanderen), is het wel verontrustend dat men zelfs daar al voor het Vlaams karakter moet waken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 21:05   #2
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

allemaal zever. Alsof aannemersbordjes de verfransing gaan tegenhouden. In tegendeel, dat is enkel de gemoederen doen oplaaien.

Vreemd dat de tweetalige reclame en straatnaamborden in brussel het aantal vlamingen in brussel toch nog steeds doet dalen, terwijl in het straatbeeld de helft van de opschriften in het nederlands is! (private ondernemingen niet altijd meegerekend natuurlijk)
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 21:37   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
allemaal zever. Alsof aannemersbordjes de verfransing gaan tegenhouden. In tegendeel, dat is enkel de gemoederen doen oplaaien.
Zoiets toestaan gaat op de duur enkel en alleen maar voor het gevaar zorgen dat hiertegen een soort van gewenning optreedt. Voor je het weet haalt men langs Franstalige kant dan weer het bekende argument van het voldongen feit boven.

Citaat:
Vreemd dat de tweetalige reclame en straatnaamborden in brussel het aantal vlamingen in brussel toch nog steeds doet dalen, terwijl in het straatbeeld de helft van de opschriften in het nederlands is! (private ondernemingen niet altijd meegerekend natuurlijk)
Jij denkt dus dat de aanwezigheid van Vlamingen in Brussel in verband staat met de taal van de reclamepanelen langs de kant van de straat!?
Oud 8 november 2007, 21:41   #4
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Héél Vlaanderen moet waakzaam zijn voor verfransing, van Knokke tot De Panne en van Kiemrooi tot Riemst. We leven nog steeds in een kunstmatige Francofiele staat, die de verdwijning van het Nederlands als doel had. In mijn stad werken er in fabrieken ook Franstaligen die geen woord Nederlands kennen. (opgemerkt tijdens een vakantiejob)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 8 november 2007 om 21:42.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 22:31   #5
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad. Tweetalige borden wekken de indruk dat het "normaal" is om in Vlaanderen het Frans te gebruiken.

Franstaligen moeten duidelijk weten: "Dit is Vlaamse grond!"
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 08:38   #6
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Héél Vlaanderen moet waakzaam zijn voor verfransing, van Knokke tot De Panne en van Kiemrooi tot Riemst. We leven nog steeds in een kunstmatige Francofiele staat, die de verdwijning van het Nederlands als doel had. In mijn stad werken er in fabrieken ook Franstaligen die geen woord Nederlands kennen. (opgemerkt tijdens een vakantiejob)

Van waar?
Oud 9 november 2007, 13:00   #7
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

lol, Knokke en De Panne zijn tweetalige gemeenten, waarom zou je hen dat afnemen? Omdat het Vlaams karakter niet echt sterk blijkt en van overheidswege bewaakt moet worden?? Misschien uw ruggengraat wat verstevigen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 18:46   #8
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
lol, Knokke en De Panne zijn tweetalige gemeenten, waarom zou je hen dat afnemen? Omdat het Vlaams karakter niet echt sterk blijkt en van overheidswege bewaakt moet worden?? Misschien uw ruggengraat wat verstevigen.
Die Franstalige eikels moeten eens leren dat in Vlaanderen hun potjeslatijn niet gesproken wordt. Dat is respect tonen, maar ja, respect is iets dat die eikels niet kennen. Ga ik naar Spanje dan haal ik mijn beste Spaans boven, in Italie Italiaans en ja Frans in Frankrijk . En in de landen waar ik de taal niet machtig ben, verontschuldig ik mij aan de mensen. Daar hebben ze meestal begrip voor, daar ik niet op enkele km van hun land woon. Vlamingen moeten eens leren van niet automatisch in het Frans terug te antwoorden.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 19:01   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
lol, Knokke en De Panne zijn tweetalige gemeenten
Enkel Brussel is officieel tweetalig.
Oud 19 november 2007, 14:55   #10
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Jij denkt dus dat de aanwezigheid van Vlamingen in Brussel in verband staat met de taal van de reclamepanelen langs de kant van de straat!?
Nee, ik lach gewoon met het feit dat je denkt dat er minder franstaligen in de rand zouden gaan wonen enkel om enkele bordjes. En ik beargumenteer dit door te stellen dat 2talige straatnaam-en reclamepanelen in brussel de nederlandstaligen ook niet in brussel lijkt te houden. Aangezien 50% ervan in het frans is zou dit de nederlandstaligen moeten aanzetten om er te gaan wonen.. ofzoiets. Althans volgens u theorie mbt tot niet nederlandstalige bordjes in vlaanderen.
Oud 19 november 2007, 15:00   #11
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Enkel Brussel is officieel tweetalig.
in de hoofden van enkele politiekers, ja. In de realiteit wordt daar heel wat meer talen gesproken. En iemand met wat eigenheid beseft dat uw Vlaming zijn (of eender welke andere achtergrond) niet verminderd, of er nu 10 of 40 anderssprekenden in uw straat wonen.
Oud 19 november 2007, 15:04   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik lach gewoon met het feit dat je denkt dat er minder franstaligen in de rand zouden gaan wonen enkel om enkele bordjes.
Of hoe je mijn woorden verdraait. Ik stel dat je door tweetalige opschriften in juist de foutieve indruk geeft dat het gemeengoed is om in Vlaanderen Frans te gebruiken. Waardoor je aan de Franstalige inwijkelingen in Vlaams-Brabant een compleet verkeerd signaal geeft en hen in feite juist een argument in handen geeft om zich niet te moeten aanpassen.

Citaat:
En ik beargumenteer dit door te stellen dat 2talige straatnaam-en reclamepanelen in brussel de nederlandstaligen ook niet in brussel lijkt te houden. Aangezien 50% ervan in het frans is zou dit de nederlandstaligen moeten aanzetten om er te gaan wonen.. ofzoiets. Althans volgens u theorie mbt tot niet nederlandstalige bordjes in vlaanderen.
De Nederlandsonvriendelijke politiek van Brusselse openbare instellingen en ziekenhuizen, het onveiligheidsgevoel in vele wijken... denk je dat dit veel Vlamingen aanzet om terug in Brussel te gaan wonen?
Oud 19 november 2007, 15:06   #13
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Die Franstalige eikels moeten eens leren dat in Vlaanderen hun potjeslatijn niet gesproken wordt. Dat is respect tonen, maar ja, respect is iets dat die eikels niet kennen. Ga ik naar Spanje dan haal ik mijn beste Spaans boven, in Italie Italiaans en ja Frans in Frankrijk .
en in Vlaanderen mogen ze alles uitproberen omdat Vlamingen nu eenmaal sympathieke gasten zijn en maar al te goed beseffen dat een toerist meer verdoet als hij zich thuis voelt, andere toeristische hoogstandjes zijn niet echt aanwezig in't land, dus 't is met de mensen dat je het moet doen. Het merendeel van die mensen beseft gelukkig nog dat wie zij zijn niet afhankelijk is van toeristen en minder tijdelijke inwijkelingen.
Oud 19 november 2007, 16:09   #14
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En iemand met wat eigenheid beseft dat uw Vlaming zijn (of eender welke andere achtergrond) niet verminderd, of er nu 10 of 40 anderssprekenden in uw straat wonen.
volgens zowat alle flaminganten, en ook voor velen daarbuiten, is de nederlandse taal de spil van de vlaamse identiteit. stel dat je na verloop van tijd als enige nederlandstalige overblijft in je straat, op je werk, in een sportclub ed, dan ben je dus verplicht in alle contacten met je omgeving een andere taal te gebruiken. als het nederlands op die manier nutteloos wordt, als ze met andere woorden voor jouw eigen, persoonlijke dagelijkse leven een dode taal is, dan ben je geen vlaming meer. als je taal de spil van je identiteit is, vervalt die identiteit als je taal verdwijnt. dat is de reden waarom vlamingen uit de rand vaak zo verbeten aan hun taal vasthouden: zonder het nederlands hebben zij geen identiteit meer.
je kan geen vlaming zijn op je eentje. om een taal te spreken = om je identiteit in stand te houden, heb je meerdere mensen nodig.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 18:31   #15
PAJOT
Banneling

Standaard

Ik zag er onlangs zelf een in Aalst, Oost-Vlaanderen, voor een wegomleiding.

Wat het Pajottenland betreft zie je ze her en der. Ook handelszaken en fabrieken nemen het niet nauw.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 09:52   #16
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Of hoe je mijn woorden verdraait. Ik stel dat je door tweetalige opschriften in juist de foutieve indruk geeft dat het gemeengoed is om in Vlaanderen Frans te gebruiken. Waardoor je aan de Franstalige inwijkelingen in Vlaams-Brabant een compleet verkeerd signaal geeft en hen in feite juist een argument in handen geeft om zich niet te moeten aanpassen.
En ik stel dat nederlandstaligen in brussel zich als dusdanig ook niet zouden moeten voelen alsof ze zich zouden MOETEN aanpassen aan de franstaligen in brussel door het relatief vaak nederlandstalige straatbeeld.
Feit is dat brussel met een overgrote meerderheid franstaligen en een hoop allochtonen de voertaal frans is.

Citaat:
De Nederlandsonvriendelijke politiek van Brusselse openbare instellingen en ziekenhuizen, het onveiligheidsgevoel in vele wijken... denk je dat dit veel Vlamingen aanzet om terug in Brussel te gaan wonen?
Dat is iets anders. Maar mij zou het niet tegenhouden.
Mijn ma wel, opgegroeid in brussel, nu haat ze het daar. Later in de rand gaan wonen, nu haat ze het daar. en nu woont ze in een vlaams boeregat waar ze zich thuisvoelt. Zo wil ik niet eindigen, das zielig.
De maatschappij veranderd en is morgen nooit wat ze gisteren was. Ervan vluchten is geen oplossing.
Oud 20 november 2007, 10:15   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik stel dat nederlandstaligen in brussel zich als dusdanig ook niet zouden moeten voelen alsof ze zich zouden MOETEN aanpassen aan de franstaligen in brussel door het relatief vaak nederlandstalige straatbeeld.
Feit is dat brussel met een overgrote meerderheid franstaligen en een hoop allochtonen de voertaal frans is.
Nog steeds een gevolg van 177 jaar verfransingspolitiek en minachting van de Belgische staat tegenover de Vlamingen en hun taal. Wat in de hoofdstad gelukt is, maar niet in de rest van Vlaanderen. Het heeft wel in de hoofden van vele Vlamingen doorheen de tijd voor een slaafse, onderdanige houding gezorgd tegenover de Franstalige medemens, waardoor er nog steeds veel mensen zijn die wanneer ze zich in Brussel bevinden, zich ahw verplicht voelen om Frans te spreken. Iets wat mede in de hand werd gewerkt door de houding die vele Franstalige Brusselaars zelf jarenlang tov het Nederlands hanteerden. Dit is heden ten dage nu gelukkig wel opnieuw aan het keren.
Oud 20 november 2007, 10:57   #18
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Nog steeds een gevolg van 177 jaar verfransingspolitiek en minachting van de Belgische staat tegenover de Vlamingen en hun taal. Wat in de hoofdstad gelukt is, maar niet in de rest van Vlaanderen. Het heeft wel in de hoofden van vele Vlamingen doorheen de tijd voor een slaafse, onderdanige houding gezorgd tegenover de Franstalige medemens, waardoor er nog steeds veel mensen zijn die wanneer ze zich in Brussel bevinden, zich ahw verplicht voelen om Frans te spreken. Iets wat mede in de hand werd gewerkt door de houding die vele Franstalige Brusselaars zelf jarenlang tov het Nederlands hanteerden. Dit is heden ten dage nu gelukkig wel opnieuw aan het keren.
Ik probeerde gewoon de realiteit van de invoed van straatnaamborden te weerspiegelen aan de illusie. Dit heeft niets te maken met de verfransingspolitiek. Deze politiek is nu toch wel al zeker enkele jaren gestopt. Enkel in de geesten van de franstaligen leeft deze minachting nog door als oorzaak van deze politiek.
De verfransingspolitiek is voor de rest niets meer. De franstaligen komen uiteraard nog op voor hun rechten maar dat is bij de vlamingen niet minder het geval.
Ik las in de streekkrant dat de gemeenteraad in meise affiches liet verwijderen uit bushokjes(op aanvraag van het VB). Er stond op "we need you for belgium". Hoe zielig zijn dat soort acties?!
Om niet te zeggen dat het een beknotting van de vrije meningsuiting is!
Oud 20 november 2007, 12:19   #19
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De verfransingspolitiek is voor de rest niets meer. De franstaligen komen uiteraard nog op voor hun rechten maar dat is bij de vlamingen niet minder het geval.
Zoals Van Hoobrouck die de handelaars in zijn gemeente 'onder zachte dwang' aanbeveelt Franstalige opschriften te gebruiken?
Oud 20 november 2007, 12:25   #20
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik las in de streekkrant dat de gemeenteraad in meise affiches liet verwijderen uit bushokjes(op aanvraag van het VB). Er stond op "we need you for belgium". Hoe zielig zijn dat soort acties?!
Om niet te zeggen dat het een beknotting van de vrije meningsuiting is!
Wat heeft dat met het onderwerp van deze draad te maken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be