Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2007, 18:00   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard En hoe zag de aanrijder, aanrander, dief, eruit aub?

Het was er één van "die soort" mijnheer de plies.

Citaat:
Rechtbank Gent: boete voor racistische uitspraak in politiekantoor
De correctionele rechtbank van Gent heeft dinsdag een 34-jarige Gentenaar veroordeeld tot 275 euro boete voor een racistische uitspraak.

De man was in een verkeersongeval betrokken met een man van Afrikaanse afkomst, en wees in het politiekantoor een persoon met een donkere huidskleur aan met de woorden "het was er een van die soort".

De feiten gebeurden op 26 juli vorig jaar. De beklaagde Kurt E. had de nacht voordien zijn hand gebroken, toen hij aan het Gentse Woodrow Wilsonplein ten val werd gebracht door een wagen. Hij had alleen vastgesteld dat de bestuurder van de auto een man van Afrikaanse origine was.

Aan het onthaal van het commissariaat zei de man tegen een agent van de interventiepolitie: "Het was er een van die soort". Hij wees daarbij naar een persoon met een donkere huidskleur in de wachtzaal. Later voegde hij er aan toe dat hij "walgde van die soort".

De verdediging omschreef de uitspraak als een ongelukkige woordkeuze. Het ging niet om aanzetten tot racisme of discriminatie, aldus de advocaat van de beklaagde. De rechtbank achtte de feiten bewezen en veroordeelde Kurt E. tot een boete van 1.100 euro, waarvan 275 euro effectief.
"die soort" = magnie
"noord-afrikaan" = magnie, want soms is het een "pool"
"afrikaan" = magnie, het zou best evengoed een Nederlander kunnen zijn
"zwarte" = OEIS OEIS OEIS! verwijzing naar huidskleur MAGNIE

Dus: en hoe zag uw aanrijder/aanrander/dief eruit?

Enig antwoord = KWEENIE mijnheer de juge!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 20 november 2007 om 18:01.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 18:06   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Het zijn harde tijden voor mensen die van mensen met een andere huisdskleur "walgen".

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 18:10   #3
sn00py
Banneling

Standaard

ik zie ook niet direct iets slechts in die uitdrukking "van die soort", maar "ik walg van die soort" is er toch wel serieus over, denk ik
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 20:51   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Degene die een paar dagen geleden bij mij ingebroken heeft heb ik niet gezien.
Maar ik sta op de uitkijk om hem terug te zien.

Ik weet wel dat hier een week tevoren 3 mannen als schijnbare vertegenwoordigers redelijk lang rondgehangen hebben (om de boel te komen afloeren natuurlijk)
Deur aan deur vertegenwoordigers die nergens bellen dat klopt niet hé?
Oud 20 november 2007, 22:30   #5
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het zijn harde tijden voor mensen die van mensen met een andere huisdskleur "walgen".
maar zelfs als men er niet van walgt, met welke woorden moet men een neger dan beschrijven? Want "neger", dat is al link, zou racistisch kunnen zijn volgens sommigen, "zwarte" dat is ook al niet zeer respectvol, "afrikaan", niet enkel afrikanen zijn zwart...Nu, hoe moet men die mensen dan noemen, zonder een boete te riskeren?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 22:42   #6
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
maar zelfs als men er niet van walgt, met welke woorden moet men een neger dan beschrijven? Want "neger", dat is al link, zou racistisch kunnen zijn volgens sommigen, "zwarte" dat is ook al niet zeer respectvol, "afrikaan", niet enkel afrikanen zijn zwart...Nu, hoe moet men die mensen dan noemen, zonder een boete te riskeren?
En niet alle Afrikanen zijn zwart.........
Oud 20 november 2007, 22:52   #7
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

"Zwarte" moet kunnen. Da's toch letterlijk vertaald van het Engels, en in Amerika staan sommigen er zelfs op dat ze "black" worden genoemd ipv "Afro-American".
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 22:52   #8
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Normaal gesproken noem ik die gewoon "zwapi's".
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 22:58   #9
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

"die soort" = magnie

Hij was eigenlijk beter af door die 'Nieuwe Belg' naar pierenland te helpen, naar het verrijkend voorbeeld van Redouane S.
Sorry, maar je hebt zo van die oncontroleerbare voetreflexen, zeker als je eerst geprovoceerd door iemand die je zomaar aanrijdt.
De boete ligt wel een stukje hoger, maar er zijn verzekeringsmaatschappijen en Fondsen voor slachtofferhulp om dat detail op te vangen.
En je krijgt er sowieso een kudde gesubsidieerde knuffelaars gratis boven op die je sowieso op de schouder kloppen en gerust stellen dat het maar een akkefietje was.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 23:17   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Hij was eigenlijk beter af door die 'Nieuwe Belg' naar pierenland te helpen, naar het verrijkend voorbeeld van Redouane S.
Sorry, maar je hebt zo van die oncontroleerbare voetreflexen, zeker als je eerst geprovoceerd door iemand die je zomaar aanrijdt.
De boete ligt wel een stukje hoger, maar er zijn verzekeringsmaatschappijen en Fondsen voor slachtofferhulp om dat detail op te vangen.
En je krijgt er sowieso een kudde gesubsidieerde knuffelaars gratis boven op die je sowieso op de schouder kloppen en gerust stellen dat het maar een akkefietje was.
Hopeloos.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 02:16   #11
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Hopeloos.

Vind jij het normaal dat die man voor een ''racistische'' uitspraak 275 euro boete krijgt, terwijl die bende Turken voor een fysiek racistische aanval er vanaf komen met een gratis uitstapje Amsterdam?
Ik niet!!!!!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 02:18   #12
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Vind jij het normaal dat die man voor een ''racistische'' uitspraak 275 euro boete krijgt, terwijl die bende Turken voor een fysiek racistische aanval er vanaf komen met een gratis uitstapje Amsterdam?
Ik niet!!!!!
en jij nt alleen.

de multicul poco -cultuur begint onaanvaardbare trekken te vertonen ( nt dat het ooit aanvaardbaar geweest is, mr allee ). word tijd dat er een ander regime komt.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 02:51   #13
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was 't maar waar
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 09:43   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Dus "walgen" mag niet meer, of althans ZEGGEN dat je van iemand "walgt" mag niet meer op straffe van boete?

Of mag je nog wel zeggen dat je van sommige mensen walgt, maar dan enkel van de "juiste soort"?

Dit lijkt me een interessante denkpiste te worden!

Volgens mij heb ik Karel De Gucht toch horen zeggen dat hij van sommige mensen walgde hoor, weldegelijk behorende tot een bepaalde soort. Hij had er zelfs een naam voor.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 21 november 2007 om 09:45.
Oud 21 november 2007, 09:54   #15
Beauris
Partijlid

Beauris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"die soort" = magnie

Racistische uitlatingen zijn strafbaar, ook voor slachtoffers van verkeersongevallen. Een terechte veroordeling m.i.
Beauris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 09:57   #16
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus "walgen" mag niet meer, of althans ZEGGEN dat je van iemand "walgt" mag niet meer op straffe van boete?

Of mag je nog wel zeggen dat je van sommige mensen walgt, maar dan enkel van de "juiste soort"?

Dit lijkt me een interessante denkpiste te worden!

Volgens mij heb ik Karel De Gucht toch horen zeggen dat hij van sommige mensen walgde hoor, weldegelijk behorende tot een bepaalde soort. Hij had er zelfs een naam voor.
Ik walg ook van bepaalde mensen, maar om van een soort te walgen,...
Tja, als je erover nadenkt, ik walg eigenlijk ook van bepaalde soorten mensen. Bvb de groep die zonodig dmv hun avatar hun homosexuele geaardheid willen uitsmeren. Ik walg van dat soort. Ben ik nu strafbaar?
Inderdaad een interessante denkpiste.
Misschien mag je niet van iemand walgen om wat hij is (bvb donkergekleurd), maar wel om wat hij doet (choquerende avatars plaatsen bvb).
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 10:01   #17
Beauris
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Ik walg ook van bepaalde mensen, maar om van een soort te walgen,...
Tja, als je erover nadenkt, ik walg eigenlijk ook van bepaalde soorten mensen. Bvb de groep die zonodig dmv hun avatar hun homosexuele geaardheid willen uitsmeren. Ik walg van dat soort. Ben ik nu strafbaar?
Inderdaad een interessante denkpiste.
Misschien mag je niet van iemand walgen om wat hij is (bvb donkergekleurd), maar wel om wat hij doet (choquerende avatars plaatsen bvb).
Maar iets persoonlijks moeten we daar niet achter zoeken zeker?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Waarom zou ik Raf persoonlijk moeten afrekenen? Of waarop?
Het gaat gewoon om de discussie of je rechtlijnig kan blijven als je probeert homofilie en islam samen te benaderen. Dat gaat dus niet. Zelfs voor mensen die "daarin zeer rechtlijnig zijn". Blijkbaar heb je het zelf ook moeilijk met je verhouding tot de islam en homosexualiteit. Anders zou je me d�*�*r niet op aanspreken, maar iets zinnigs zeggen over het onderwerp zelf.
Je moet daar niets persoonlijks achter zoeken.
Oud 21 november 2007, 10:01   #18
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
kijk, als iemand 'kletskop of vuile rosse'(om maar een uiterlijk kenmerk te nemen dat je niet kiest) roept naar een ander, (al is dat idd verwerpelijk) kraait er geen haan naar ... ik zie nog altijd t verschil niet met 'vuile zwarte' (idd even verwerpelijk) wat dan strafbaar is ...

mijn domme brein ziet het verschil niet ...

schelden is niet beleefd. en altijd een teken van zwakte. maar om dat (een mening) nu strafbaar te stellen ?! dat is er veel verder over

foutieve daden moeten strafbaar zijn, meningen niet, die weerleg je met zinnige argumenten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 10:11   #19
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
foutieve daden moeten strafbaar zijn, meningen niet, die weerleg je met zinnige argumenten.
Dat dacht ik vroeger ook, maar sinds ik regelmatig eens op de site van het inquisitiecentrum ga kijken heb ik toch ontdekt dat dit in de huidige tijden niet meer van toepassing is!

Ik ga volledig akkoord dat schelden helemaal niet netjes is, maar tegenwoordig wordt het dus zwaar beboet.

Als een Turkse iemand naroept dat ze graag zou hebben dat hij een ongeval krijgt, dan is dat blijkbaar toegestaan. Als echter de belaagde dan antwoord dat hij dan liefst tegen iemand van haar soort zou aanrijden, dan mag die 2500 boete betalen!

Bottomline = wij moeten ons nederig gedragen, niet antwoorden, ons laten uitschelden voor hoer, rassiest, of noem maar op, ZEKER NIET ANTWOORDEN en aan de politie geen beschrijvingen van mogelijke "verkeerde" verdachten geven, je kan nooit weten of je ergens het verkeerde woordje hebt gebruikt.

Ik hoorde laatst nog van een Russin dat het ginder vroeger helemaal niet zo slecht was hoor! Ik begin er nog in te geloven ook: je luistert naar de Pravda, je gaat werken, je doet braaf wat het politburo zegt en verder ZWIJG je.

Welk verschil is er nog? Och ja: in rusland kregen ze gratis energievoorziening!

Oud 21 november 2007, 10:32   #20
Beauris
Partijlid

Standaard

Citaat:
Wat zou je denken van de omschrijving "iemand van (Noord-)Afrikaanse origine"?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be